مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تجهیزات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

تجهیزات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

 

سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP بر خلاف نسل قبلی خود یعنی سیستم دوربین مداربسته بستر آنالوگ، دارای تفاوت هایی در نحوه کابل کشی و روش انتقال اطلاعات می باشد. تصاویر دوربین مداربسته IP  به صورت داده دیجیتال بر روی بسترشبکه به دستگاه ذخیره سازی اطلاعات یا سرور انتقال می یابد. برای نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)، نیاز به اطلاعات مختصری در مورد شبکه های کامپیوتری، پسیو کاری و کابل کشی شبکه، نحوه ی کار با دریل جهت سوراخ کردن دیوار و در صورت نیاز نصب داکت یا لوله فلکسی برای اجرای نصب به صورت استاندارد می باشید.

شما می توانید با کمی حوصله و دقت مراحل کار را به ترتیب اولویت یاد بگیرید، اما به صورت کلی نیاز است که در نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)، و سایر دوربین ها از نصاب حرفه ای یا متخصصان نظارت تصویری کمک بگیرید. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با تجهیزات و لوازم مورد نیاز نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) ، نحوه اتصال و نصب آنها، آشنا نماییم.

 

 

تجهیزات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه

تجهیزات مورد نیاز برای نصب سیستم مداربسته تحت شبکه (IP)

برای اجرای و نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه(IP)  نیاز به تجهیزاتی می باشید که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد :

  • دستگاه NVR : با توجه به تعداد، کیفیت دوربین ها و پهنای باند مورد نیاز، می بایست دستگاه NVR متناسب با کارآیی در پروژه ما برای ذخیره و مشاهده تصاویر ذخیره شده معرفی شود.
  • هارد دیسک:  قطعه ای است که به عنوان یک فضای ذخیره سازی برای ذخیره کردن تصاویر مورد استقاده قرار می گیرد. در سیستم دوربین مداربسته به یک یا چند هارد دیسک با ظرفیت مناسب برای ذخیره سازی تصاویر دوربین ها نیاز داریم، می بایست در هنگام خرید هارد دیسک حتما به تعداد دوربین ها و کیفیت آنها توجه لازم را داشت.
  • کابل شبکه : کابل های شبکه، یکی از تجهیزات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) محسوب می شود که با توجه به نوع دوربین و پهنای باند مورد نیاز باید از کابل شبکه مناسب استفاده شود. در صورت مناسب بودن نوع و پهنای باند انتقال داده در کابل های شبکه، با اختلالاتی مواجهه خواهیم شد .

کابل شبکه دوربین مداربسته

کابل شبکه وظیفه انتقال تصاویر مداربسته را به دستگاهNVR  و بستر اینترنت را بر عهده دارد و در صورتی که تغذیه مورد نیاز دوربین مورد نظر نیز  از طریق POE تامین شود، این کابل های شبکه وظیفه ی تامین تغذیه دوربین از طریق سوئیچ را نیز بر عهده دارند.

  • اتصالات شبکه : برای اتصال کابل شبکه به دوربین مداربسته تحت شبکه  (IP) ودستگاه ذخیره ساز نیاز به سوکت شبکه می باشیم که می بایست به تعداد پورت ها، سوکت شبکه را برای برقراری این  اتصالات تهیه کنیم. انجام اتصالات مناسب و درست از الزامات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) است.

 

اتصالات شبکه در دوربین مداربسته

  • لوازم جانبی نصب: برای رعایت اصول استاندارد نصب دوربین مداربسته، پنهان کردن کابل ها از دید و منظم کردن آن ها و تجهیزات برقی می توان از داکت های مناسب، باکس پلاستیک، لوله فلکسی و … استفاده کرد.
  • تجهیزات مناسب POE : همانطورکه می دانیم، برای راه اندازی دوربین های مداربسته نیاز به تغذیه مناسب است که تغذیه اغلب دوربین ها با استفاده از 12 ولت تامین می گردد و در نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)، می توان با استفاده از قابلیت POE و خرید سوئیچ مناسب، بدون نیاز به تهیه آداپتور و کابل کشی های اضافی و صرف هزینه کم تر، تغذیه دوربین را تامین کرد.
  • سوئیچ : سوئیچ، یکی از تجهیزات اصلی نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) است که می بایست متناسب با وات مصرفی دوربین ها، پهنای باند و … انتخاب شود.
  • تامین برق دوربین توسط منبع تغذیه : در صورتی که به هر دلیلی، بخواهید برق مورد نیاز دوربین را به صورت جداگانه تامین نمایید علاوه بر تجهیزات مذکور، به سیم کشی استاندارد و تهیه منبع تغذیه مناسب نیاز دارید که می بایست برای تغذیه هر دوربین، یک آداپتور در فاصله کمی از دوربین قرار داد.

تجهیزات مورد نیاز برای اجرا و نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

علاوه بر تجهیزات اصلی برای پیاده سازی و نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)، به ابزار ولوازمی نیاز خواهیم داشت که از جمله مهم ترین آن ها عبارتند از :

  • استریپر کابل شبکه و کواکسیال : می توان از این ابزار برای لخت کردن سیم و کابل شبکه استفاده نمود.
  • آچار پرس زن سوکت شبکه : از این ابزار برای پرس سوکت شبکه استفاده می شود ، اکثر پرس ها دارای سیم لخت کن نیز می باشند.
  • دریل : از این ابزار برای سوراخ کردن دیوار، به منظور نصب پایه دوربین مداربسته استفاده می شود.

دریل کاری در نصب دوربین مداربسته

پیچ گوشتی :  از پیچ گوشتی چهار سو برای بستن پیچ های دوربین مورد استفاده قرار می گیرد، در اغلب دوربین های جدید بازار نظارت تصویری، به منظور عدم دستکاری افراد متفرقه، طولانی شدن فرآیند دستکاری و افزایش امنیت کاربران، از پیچ های گوناگونی ( ستاره ای، مخروطی، مربعی، شیار دار و …. ) استفاده شده است که فقط با آلن ها و ابزارهای خاصی باز می شود که امکان آسیب به برد دوربین به حداقل برسد.

سیم چین : برای بریدن کابل در متراژ های مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیم چین از ابزارها و تجهیزات لازم برای دوربین های مداربسته

از دیگر لوازم و تجهیزات نصب می توان به چسب نواری برق، رولپلاک، بست و …  اشاره نمود.

راهنمای نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

برای نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه(IP) ، می بایست به نکته توجه داشت :

در سیستم نظارتی تحت شبکه معمولا از دو روش برای ذخیره تصاویراستفاده می شود که یکی از آن ها استفاده از دستگاه NVR  است که برای ضبط و بازبینی تصاویر دوربین تحت شبکه طراحی شده است.

روش دوم استفاده از یک کامپیوتر یا سرور برای ذخیره اطلاعات می باشد که معمولا شرکت ها یا سازمان های بزرگ از این روش برای دسترسی به سیستم نظارتی خود به شبکه داخلی از آن استفاده می نمایند.

از دلایل دیگر استفاده از سرور برای ذخیره اطلاعات ، استفاده از نرم افزارهای نظارتی و تجزیه و تحلیل تصاویر می باشد که این نرم افزارها می توانند پردازش های متفاوتی را بر روی تصاویر انجام دهند و اغلب به عنوان محل ذخیره سازی دوم اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید با توجه به کاربری سیستم نظارت تصویری خود از یکی از روش های فوق یا ترکیبی از این دو استفاده نمایید.

 

کلام آخر در خصوص تجهیزات نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

همانطور که شرح دادیم، تجهیزات بسیاری برای نصب سیستم دوربین مداربسته تححت شبکه (IP) نیاز هستند که آن ها را شرح دادیم، توصیه می گردد که مراحل نصب توسط یک نصاب حرفه ای انجام شود تا بیشترین بهره وری و کارآیی از سیستم نظارتی به دست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *