مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین IP

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

 

همانطور که می دانیم، دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند و هر کدام می توانند کارایی های مختلفی را برای کاربران فراهم آورند تا بیشترین امنیت محیطی برای آن ها فراهم شود. به صورت کلی، دوربین های مداربسته به دو دسته ی آنالوگ ( کواکسیال ) و تحت شبکه (IP)  تقسیم می شوند، دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP، قابلیت های مختلفی از جمله : ارائه ی تصاویر با رزولوشن و جزئیات بالا، قابلیت های IVS و VCA، پشتیبانی از قابلیت الگوریتم های یادگیری هوش مصنوعی (AI) و … را دارند که می توانند بیشترین بهره وری را برای کاربران فراهم آورند. با این تفاسیر، دوربین های تحت شبکه یا  اصطلاحا دیجیتال، به علت کیفیت و قابلیت های بسیار، مورد تقاضای بیشتری قرار می گیرند اما قیمت بالاتر دارند و مراحل نصب و تنظیم پیچیده تری نسبت به دوربین های بستر کواکسیال یا آنالوگ دارند که در این مقاله، راهنمای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) را شرح خواهیم داد.

 

فاکتورهای مهم انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

فاکتورهای بسیاری در انتخاب دوربین تحت شبکه، تاثیر گذار هستند که ما به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه بر مبنای برند

انتخاب برند دوربین مداربسته، از نکات مهمی است که می بایست به آن توجه کرد چرا که اغلب برندهای معتبر، از کیفیت محصولات و گارانتی معتبری برخوردار هستند. در هنگام انتخاب دوربین تحت شبکه، بهتر است، با دسته بندی کاربردها و قابلیت های مورد نیاز در پروژه، با دریافت مشاوره از نصاب حرفه ای یا کارشناسان شرکت های نظارت تصویری، برند های معتبری که محصولات با قابلیت های مورد نظر را ارائه می دهند را شناسایی کرد تا بهترین برند و مدل را انتخاب کرد. اگر بخواهیم برندهای معتبر دوربین مداربسته تحت شبکه را معرفی می کنیم، می توانیم به برندهای هایک ویژن، داهوا، ناظر،مکسرون، آلباترون و آپتینا اشاره کنیم.

انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه بر مبنای رزولوشن تصویر

رزولوشن تصویر از دیگر نکات مهم انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه است. معمولا، دوربین های مداربسته تحت شبکه، معمولا در روزولوشن های VGA(480*640)، 1MP، 1.3MP، 2MP، 3MP، 4MP، 5MP، 6MP و 8MP تولید  و ارائه می شوند. طبیعتا هرچه رزولوشن تصویر این دوربین ها بالاتر باشد قیمت آن ها نیز بالاتر است و تصاویر با وضوح بالا را در لایو و بازپخش برای کاربران فراهم می کنند. رزولوشن، در واقع تعداد پیکسل های افقی و عمودی در تصاویر است که هر چه تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد، تصاویر با کیفیت و با وضوح بالایی خواهیم داشت.

 

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

تعداد فریم تصویر

تعداد فریم تصویر نکته ای است که معمولا در هنگام انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه، مورد توجه قرار می گیرد. در دوربین های تحت شبکه در کنار رزولوشن ضبط، تعداد فریم تصاویر نیز از فاکتورهای مهم کیفیت تصاویر دوربین ها محسوب می شود. به طور معمول هرقدر رزولوشن ذخیره سازی تصاویر را بالا ببریم، تعداد فریم تصاویر کمتر خواهد بود؛ مگر انکه از دوربین گران قیمت تر که از ویژگی های بهتری برخوردار هستند، استفاده کنیم.

انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

دیگر خصوصیات تاثیر گذار در کیفیت تصاویر

عوامل زیادی در کیفیت تصویر یک دوربین مداربسته موثر هستند که  رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • حداقل نور مورد نیاز: این موضوع، مشخص می کند دوربین چه میزان نوری برای تشکیل تصویر نیاز دارد. طبیعتا هر قدر دوربین به نور کمتری برای تشکیل و ارائه تصویر نیاز داشته باشد تصویر آن در شب بهتر خواهد بود.
  • نسبت S/N : این عامل را با دسیبل نمایش می دهند و مشخص می کند تصویر دوربین چقدر نویز دارد. هرقدر این عدد بیشتر باشد میزان نویز تصویر دوربین کمتر است.
  • مکانیزم های بهبود دهنده تصویر: مهمترین این مکانیزم ها WDR و DNR هستند. وجود این قابلیت ها بر روی دوربین می توانند تاثیر زیادی بر روی قیمت و انتخاب دوربین تحت شبکه بگذارند.

 

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

انتخاب دوربین تحت شبکه بر مبنای پروتکل

هر یک از برندهای دوربین مداربسته تحت شبکه دارای پروتکل های متفاوتی برای انتقال اطلاعات است. این پروتکل مانند زبان و گفتار، وسیله برای ارتباط برقرار کردن با افراد ملیت های مختلف ( سایر تجهیزات موجود در شبکه ) است. در یک سیستم شبکه تمامی تجهیزات از جمله : DVR، NVR، دوربین، ویدئو سرور، نرم افزار موجود در سرور و … باید دارای یک پروتکل مشترک باشند تا بتوانند ارتباط هماهنگی را با هم برقرار نمایند.
امروزه با رایج شدن پروتکل Onvif برای تمامی دوربین ها این مشکل تا حد زیادی رفع شده است و شما می توانید از این پروتکل به صورت زبانی مشترک بین تمامی دوربین هایی که از آن پشتیبانی می کنند استفاده کنید و دارا بودن پروتکل Onvif، یک اصل مهم در انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه محسوب می شود. با مراجعه به مقالات معتبر Onvif، می توان دریافت که Onvif، یک زبان مشترک برای برقراری ارتباط است و الزامی برای پشتیبانی از تمام قابلیت های موجود در دوربین یا دستگاه ذخیره ساز نیست، بنابراین پیش از انتخاب دوربین تحت شبکه و دستگاه ذخیره ساز از برندهای متفاوت، می بایست از شرکت ارائه دهنده ی محصولات مشاوره دریافت نمایید.

دوربین مداربسته تحت شبکه

انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه بر مبنای مقاومت بدنه

از دیگر نکات انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه، جنس بدنه و مقاومت در مقابل شرایط سخت محیط پیرامون است که اغلب دوربین ها با کیس فلزی در مقابل این شرایط مقاوم تر هستند. بهتر است از دوربین های تحت شبکه با قابلیت IP67 و IK10، دوربین مورد نظر خود را انتخاب نماییم تا در مقابل گرد و غبار، آب، رطوبت، باران و برف و … مقاوم باشند.

 

انتخاب دوربین تحت شبکه بر مبنای دید در شب

در فرآیند نظارت تصاویر، ارائه ی تصاویر در شب بسیار حائز اهمیت است چرا که بیشتر نا امنی ها در شب ها رخ می دهد، از نکاتی که در انتخاب دوربین تحت شبکه، می بایست توجه داشت مسافت IR، ارائه ی تصاویر سیاه و سفید و یا تمام رنگی با وضوح بالا در شب هاست.

 

کلام آخر در خصوص انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، ملاک های مختلفی در انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه تاثیرگذار هستند که برخی از آن ها را شرح دادیم که می بایست با مشاوره از متخصصان نظارت تصویری، برندها و مدل هایی که آن نیازها را تامین می کنند را انتخاب نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *