مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین های آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

با مرور بر تاریخچه دوربین های مداربسته، در می یابیم که دوربین های آنالوگ، از اولین انواع دوربین های مداربسته می باشند و بسیار شهرت دارند، اما با ارائه تکنولوژی جدید و به روز جای خود را به دوربین های HD در بستر کواکسیال و شبکه داده اند و به نوعی منسوخ شه اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی دوربین مداربسته آنالوگ بپردازیم و این نوع دوربین مداربسته را از نظر نوع عملکرد بررسی کنیم.

 

معرفی

به زبانی ساده، دوربین مداربسته آنالوگ داده های دریافتی را به شکل آنالوگ به دستگاه ذخیره ساز ارسال می کند. در صورتی که نیاز به تماشای داده های دریافتی باشد می بایست از یک دستگاه مبدل، استفاده کرد. در چنین شرایطی از دستگاه های دی وی آر ( ذخیره ساز ) استفاده می شود که وظیفه دارند داده های دریافتی با عملیات ویژه به نمایش بگذارند و آن ها را ذخیره سازی نمایند. استاندارد تصاویر آن ها در دستگاه ذخیره ساز، به صورت PAL و NTSC می باشند در هنگام تنظیم می بایست به این موضوع دقت داشت.

دوربین مداربسته آنالوگ، عملیات دریافت تصاویر و ارسال آن ها در بستر کواکسیال به دستگاه ذخیره ساز را انجام می دهد. دوربین مداربسته آنالوگ، از نظر سادگی شرایط خوبی دارد و به نوعی کم هزینه می باشد.

 

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ

  • کنترل از راه دور از طریق انتقال تصویر
  • سیستم ساده، پروسه نصب آسان، سریع و کم هزینه به طوری که نیاز به تخصص خیلی بالایی در اجرای آن نخواهد بود.
  • قیمت پایین تر به نسبت دوربین های مدار بسته تحت شبکه
  • تنوع بالا در ابعاد و مدل دارند، همچنین در کیس های مختلف ارائه شده اند.
  • ارائه تصاویر در کم ترین پهنای باند

 

معایب دوربینهای آنالوگ

  • رزولوشن تصویر پایین
  • عدم انتقال صدا و تصویر در یک کابل
  • عدم دسترسی به منو OSD
  • عدم انتقال تصویر و سیگنال های کنترلی دوربین اسپید دام (PTZ) در یک کابل
  • برخی از دستگاه های ذخیره ساز آنالوگ، دارای قابلیت P2P نیستند.
  • دستگاه های ذخیره ساز آنالوگ، قابلیت تنظیم قابلیت های هوشمند، تشخیص چهره و… را دارا نمی باشند.
  • دستگاه های ذخیره ساز تکنولوژی آنالوگ، ظرفیت هارد کم تری را پشتیبانی می کنند لذا شما زمان کم تری از تصاویر از پیش ذخیره شده خواهید داشت.

 

روش نصب دوربین مداربسته آنالوگ

یکی از مهمترین جنبه های نصب هر مدل از دوربین مداربسته این است که نقطه مناسبی انتخاب شود و پوشش دوربین به حداکثر برسد از سوی دیگر نیاز است که طول کابل مورد نیاز به حداقل برسد و این موضوع سبب می شود که افت کیفیت و نویز کاهش یابد و بر روی کیفیت فیلم تاثیر نامناسبی نگذارد.

در نصب اینگونه دوربینها بسیار مهم است که رزولوشن تصویر با توجه به نیاز مشتری، بررسی شود در واقع کیفیت تصویر دوربین وابسته به همینطور رزولوشن است. در دوربین مداربسته آنالوگ این المان بر اساس تی وی لاین صورت می گیرد و هر میزان که تی وی لاین قوی تر باشد، کیفیت تصویر برای مشتریان و کاربران رضایت بخش تر است.

همانطور که شرح دادیم، یکی از مهمترین اشکالاتی که برای دوربین از نوع آنالوگ به نسبت مدل تحت شبکه در نظر گرفته می شود اینکه محدودیت شدید کیفیت تصویر دارد و شاید برای مکان هایی که نیاز به کیفیت تصویر بالا است گزینه خوبی نباشد.

معرفی دوربین مدار بسته آنالوگ

تفاوت دوربین های دیجیتال و آنالوگ

اگر در گروه افرادی هستید که هنوز نمی دانید چه تفاوتی بین دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال وجود دارد بهتر است این بخش را به طور دقیق مطالعه کنید.

شاید مهمترین تفاوتی که بین دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال وجود دارد قیمت تمام شده است. به هر صورت قیمت دوربین دیجیتال بالاتر از آنالوگ است. قطعا می دانید که قیمت یک عامل بسیار تاثیر گذار بر ویژگی ها و قابلیت های دوربین های مدار بسته، می باشد. تفاوت دیگر بین این دو مورد کیفیت دوربین مداربسته است به طوری که در دوربین مدار بسته دیجیتال کیفیت بسیار بالاتر است. دوربین مداربسته نوع آنالوگ حتی اگر در بهترین نوع انتخاب شود باز هم وضوح تصویر چشم گیری ندارد و از نظر کیفیت ضعیف تر از دوربین های دیجیتال است. در واقع تصویری که در دوربین های دیجیتال ذخیره می شوند از نظر کیفیت چندین برابر دوربین های آنالوگ است.

دستگاه های ذخیره ساز جدید دیجیتال، سخت افزار قوی تر نسبت به سیستم های آنالوگ دارند.

 

انواع دوربین های آنالوگ

دوربین مدار بسته آنالوگ در انواع مختلفی طراحی و اجرا شده است که در این بخش به معرفی آن می پردازیم:

دوربین مداربسته آنالوگ دام گنبدی: این مدل از دوربین ها بر روی سقف نصب می شوند و نصب ساده ای دارند و از نظر ظاهر نیز زیبا هستند. این مدل از دوربین ها برای محیط های داخلی اداری و تجاری نیز استفاده می شود. در برخی دیگر از مدل های این دوربین ها از یک سری کاورهای خاص برای دوربین استفاده می شود که این موضوع سبب می شود که رطوبت و ضربه به حداقل برسد. دقت کنید که در چنین شرایطی می تواند مقاومت دوربین بررسی شده باشد، در حال حاضر دوربین های مداربسته هایک ویژن، داهوا از دارای قابلیت IP67 می باشند و نگرانی در خصوص نفوذ رطوبت، آب و گرد و غبار را به صفر می رسانند.

دوربین های مدار بسته دام، بیشتر در سقف و یا کنج دیوار نصب می شوند، چرا در این زاویه دارای بهترین دید هستند.

دوربین مداربسته آنالوگ (اسپیددام ) PTZ: در طراحی دوربین های مداربسته از نوع آنالوگ اسپید دام، از قابلیت چرخش افقی و عمودی استفاده شده است. در حرکت افقی دوربین به میزان 360 درجه میچرخد و برای حرکت عمودی نیز چرخش 90 درجه وجود دارد. این دوربین های مدار بسته، قابلیت کنترل و زوم برای سوژه های مورد نظر شما را دارند.

دوربین آنالوگ بولت : این دوربین های مداربسته، بیشتر بر روی دیوار نصب می شوند. هم در محیط خارجی و هم داخلی کارایی های لازم را دارا می باشند.

 

چرا دوربین مداربسته دیجیتال به نسبت دوربین های آنالوگ ارجحیت دارد؟

به هر حال دوربین های مدار بسته آنالوگ در حال منسوخ شدن هستند و بازار به سمت دوربین های مدار بسته دیجیتال در بستر کواکسیال و تحت شبکه حرکت می کند.

یکی از دلایل مهم آن پایان عمر سیستم های آنالوگ است. به زبانی ساده سیستم های آنالوگ عمر خود را کرده اند و این موضوع سبب شده است که دوربین های آنالوگ به نسبت تحت شبکه کمتر تقاضا داشته باشند. انتظار متقاضی از کیفیت تصویر و قابلیت های مورد نیاز بیشتر شده است و به نوعی سیستم های جدید با کیفیت تصاویر بالایی همراه هستند.

هزینه نگهداری از سخت افزارهای دوربین های آنالوگ کم نیست و این موضوع سبب می شود که دوربین ها با سیستم های جدید سازگاری کمتری داشته باشند.

 

کیفیت دوربین های آنالوگ

کیفیت تصاویر در دوربین مداربسته آنالوگ تابعی از امواج آنالوگ است و وقتی صحبت از امواج است یعنی همیشه عواملی مانند نویز وجود دارد. در انتخاب دوربین آنالوگ باید دقت زیادی به کیفیت محصول و همینطور تجهیزات لازم آن داشت در صورتی که دقت صورت نگیرد تصاویر خروجی از کیفیت ضعیفی برخوردار هستند. رزولوشن به کار رفته برای این مدل از دوربین ها بر اساس تی وی لاین(TVL) است. تی وی لاین یکی از استانداردهای مهم دوربین آنالوگ محسوب می شود.

معرفی دوربین

در صورتی که نیاز به پروسه امنیتی گسترده ای ندارید و انتظارات شما از دوربین مدار بسته محدود و معمولی است می توانید دوربین مدار بسته آنالوگ را با هزینه ارزان و مناسب خریداری کنید. در صورتی که قرار است پروسه امنیتی در وضعیت معمول باشد نیازی به هزینه اضافی برای خرید و نصب دوربین های مدار بسته دیجیتال در بستر کواکسیال و آی پی نخواهد بود و مشخص است که دوربین آنالوگ گزینه بهتری محسوب می شود.

با تولید محصولات دوربین مداربسته AHD، دوربین مدار بسته آنالوگ از چرخه تولید شرکت های تولید کننده نظارت تصویری خارج شد و دوربین مداربسته AHD به عنوان ارزان ترین شناخته شده است، البته در حین ارزانی، کیفیت تصویر قابل توجهی نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ، دارا می باشد.

 

کلام آخر در خصوص دوربین های مداربسته آنالوگ

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین های آنالوگ دارای کیفیت تصویر پایین و قابلیت های بسیار محدودی می باشد، لذا توصیه می شود در محیط های پر تردد، حساس، امکان عمومی از دوربین های مداربسته دیجیتال در بستر کواکسیال از جمله : AHD،HDCVI و HDTVI و دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده نمایید تا دید کافی و واضح نسبت به محیط پیرامون خود داشته باشید.

به علت تولید محصولات به روز و جدید توسط سازندگان سیستم های نظارتی تصویری، افزایش احتمال وقوع جرم و جنایات ونیاز مشتریان به ارائه تصاویر بدون ایراد و نویز و دارای وضوح بالا، دوربین مدار بسته آنالوگ به نوعی از چرخه تولید خارج شده اند. شرکت های چون هایک ویژن و داهوا، هر کدام با ارائه تکنولوژی های TVI و CVI در جهت تامین نیازهای کاربران، تلاش کرده اند و در حال حاضر توانسته اند، بخش عظیمی از بازار جهانی را سهم خود سازند. همچنین با تولید محصولات اقتصادی و با کیفیت، رقابتی بزرگ با دوربین مداربسته AHD آغاز کردند چرا که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت لازم را دارا هستند.

دوربین مدار بسته آنالوگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *