مقالات تخصصی, مقالات عمومی

عملکرد دوربین مداربسته بی سیم (Wireless)

عملکرد دوربین مداربسته بی سیم

 

همانطور که می دانیم، دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها در  کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و شرکت های نظارت تصویری نیز آن ها را برای کارآیی و کاربردهای خاصی در نظر گرفته اند. همانطور که قبل شرح دادیم، یکی از فاکتورهای دوربین های مداربسته، نوع کابل کشی و بستر ارتباطی آن هاست که به دو صورت تحت شبکه و بستر کواکسیال یا آنالوگ هستند . دوربین های بستر شبکه نیز به صورت با سیم و یا بی سیم هستند که هر یک متناسب به نوع پروژه و بودجه کاربران، کاربردی و کارآمد هستند. در این مقاله کاربرد و عملکرد دوربین مداربسته بی سیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

دوربین مداربسته بی سیم چیست و چه کاربردی دارد ؟

دوربین مداربیسته بی سیم، یکی از انواع دوربین های نظارت تصویری است که می تواند تصاویر را از طریق امواج (رادیویی، وای فای و …) منتقل می کنند، سپس تصاویر توسط یک گیرنده دریافت شده و  به دستگاه های ذخیره ساز چون : دستگاه NVR ،DVR  یا سرور ارسال  و ذخیره می شود و یا در رم داخلی دوربین ذخیره می شود و به این ترتیب شما می توانید از طریق مانیتور یا هر نمایشگر دیگری به آسانی تصاویر را مشاهده نمایید. همچنین، می تواند به صورت بی سیم و با استفاده از اینترنت، تصاویر را بر روی گوشی تلفن همراه ارسال کند. یک سیستم امنیتی بی سیم نیاز به سیم کشی کمتری داشته و از این رو دیوارها و کفپوش های شما را از هر نوع حفاری یا سیم کشی که باعث خرابی دکور شما می شود، بی نیاز می کند و شما هزینه ای بابت سیم کشی پرداخت نخواهید کرد.

 

عملکرد دوربین مداربسته بی سیم (Wireless)

دوربین مداربسته بی سیم، می توانند به دو طریق فرآیند ذخیره سازی را انجام دهد:

  • از طریق NVR : در این شرایط نیاز است که دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه یا NVR یک گیرنده داشته باشد تا بتواند تصاویر و سیگنال های تصویر دوربین مداربسته بی سیم را دریافت کند و آن ها را در هارد ذخیره سازد.
  • از طریق حافظه داخلی خود : در حال حاضر، اغلب دوربین های بی سیم از قابلیت حافظه داخلی پشتیبانی می کنند و می توانند تصاویر را بر روی همان حافظه داخلی (Micro SD Card) ذخیره کنند. هر نوع مدل از دوربین های بی سیم، از ظرفیت حافظه خاصی پشتیبانی می کنند که تنها بازپخش چند روز در این حافظه می ماند چرا که به علت حافظه محدود، تصاویر قبل پاک می شود و اطلاعات جدید جایگزین می شود و به عبارتی Overwrite می شود.

انواع دوربین مداربسته بی سیم

همانطور که می دانیم دوربین مداربسته بی سیم، بسیار کاربردی است و به صورت های مختلفی عرضه می شود که می توان به دوربین مداربسته لامپی، دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی، دوربین مداربسته اتاق کودک (Baby Cam) اشاره کرد.

دوربین مداربسته لامپی و یا دوربین مداربسته اتاق کودک، به علت طراحی زیبا،  شرایط نصب آسان و بدون نیاز به سیم کشی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند.

 

 

عملکرد دوربین مداربسته بی سیم (Wireless)

معایب دوربین مداربسته بی سیم

همانطور که می دانیم، هر وسیله ای  دارای مزایا و معایب خاص خود است، این موضوع در خصوص دوربین مداربسته بی سیم نیز صادق است و لازم به ذکر است که محدودیت هایی برای دوربین های بی سیم وجود دارد. این دوربین ها به صورت کلی از ثبات کافی برخوردار نیستند و برای کارکرد مناسب یک دوربین بی سیم، باید سیگنال های پایداری جهت اتصال به شبکه برای ضبط و ذخیره تصاویر در محل وجود داشته باشد که اگر این اتصال قطع شود، دوربین بی سیم شما نمی تواند کارکرد مناسبی داشته باشد و آن ها برد محدودی برای انتقال سیگنال های تصویر دارند و نباید مسیر این سیگنال ها توسط دیوار یا هر چیز دیگری انسداد پیدا کند.

برد دوربین مداربسته بی سیم

محدوده و قدرت سیگنال ارسالی در دوربین مداربسته بی سیم به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از : ساختار مکان نصب و مصالح به کار رفته، تعداد موانع و وسایل موجود، تعداد اتاق ها، سایر دستگاه های وایرلس موجود در محل که سیگنال ارسال و دریافت می کنند و ممکن است با سیگنال دوربین تداخل داشته باشد. به طور کلی می توان گفت یک دوربین مداربسته بی سیم نمی تواند از نقطه مرکز نصب خود خیلی دور باشد. برای مثال محدوده برد دوربین های وای فای 20 الی 50 متر در محیط های داخلی (Indoor) و 100 الی 200 متر در محیط های خارجی (Outdoor) ( بسته به نوع دوربین ) است.

عملکرد دوربین مداربسته بی سیم (Wireless)

چگونه تصاویر دوربین  مداربسته بی سیم یا وای فای را بر روی NVR دریافت کنیم؟

پس از نصب دوربین مداربسته بی سیم یا وای فای سوالی که مطرح می شود این است که چگونه تصاویر را بر روی دستگاه ضبط دریافت نماییم و آیا لزوما برای این کار به اینترنت نیاز است؟ باید بدانید که برخی از دستگاه های NVR وجود دارند که دارای قابلیت وای فای بوده و می توانند تصاویر ارسالی از دوربین را بدون نیاز به اینترنت دریافت نمایند. اما بسیار محدود و کمیاب اند. روش دیگر برای دریافت تصاویر استفاده از یک گیرنده یا اکسس پوینت در محل است که تصاویر را دریافت نموده و از طریق یک کابل شبکه به NVR منتقل می کند.

 

تامین برق دوربین مداربسته بی سیم

تامین برق دوربین مداربسته بی سیم به دو صورت انجام می شود که یا مستقیم از طریق سیم کشی به منبع برق متصل می شوند و یا اینکه برخی از مدل های موجود دارای باتری داخلی هستند و بوسیله باتری تغذیه می شوند.

 

 

کلام آخر در خصوص عملکرد دوربین مداربسته بی سیم

همانطور که شرح داده شد، دوربین مداربسته بی سیم  دارای مزایا و معایبی هستند که نصب آن ها را در برخی از اماکن آسان و در  برخی اماکن دیگر دشوار کرده است، البته که قیمت مناسب و عدم  نیاز به کابل کشی، آن ها را به محبوبیت چشمگیری رسانده است. دوربین مداربسته بی سیم، اطلاعات را از طریق امواج (Wifi) منتقل می کنند. این امر باعث شده که دوربین قادر باشد تا حجم بیشتری از اطلاعات را با سرعت بالاتری منتقل کند. البته معمولا دوربین هایی که بر روی خود آنتن وای فای دارند از برد انتقال مناسبی برخوردار نیستند و برای اینکه بتوان حداکثر استفاده را از توان دوربین نمود باید از آنتن های حرفه ای دیجیتال استفاده کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *