مقالات تخصصی, مقالات عمومی

عملکرد بدنه دوربین مداربسته در حفاظت از اجزای آن

عملکرد بدنه دوربین مداربسته در حفاظت از اجزای آن

 

همانطور که می دانیم، یک دوربین مداربسته از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که هر یک در عملکرد مناسب سیستم مداربسته نقش پر رنگی را ایفا می کند. بدنه دوربین مداربسته، یکی از اجزای مهم یک دوربین محسوب می شود که می تواند از سایر اجزای اصلی دوربین و … در مقابل ضربات، رطوبت، باران، برف و … محافظت می کند و در واقع نقش حفاظت کننده را بر عهده دارد. در ادامه کاربرد و عوامل موثر بر مقاومت بدنه دوربین مدار بسته را مورد بحث قرار خواهیم.

 

عملکرد بدنه دوربین مداربسته

همانطور که اشاره کردیم بدنه دوربین مداربسته، نقش محافظت کننده از اجزای اصلی آن را دارد و طراحی و ساختار و حتی جنس آن به گونه ای است که مانع ورود هر گونه رطوبت، آب، گرد و غبار می شود و حتی در مقابل ضربات یا اکسایش مقاوم است چرا که اگر جنس بدنه دوربین مدار بسته از فلز باشد و در مقابل رطوبت و آب، اکسایش دهد، پس از مدتی دچار آسیب جدی می شود. همچنین بدنه دوربین، می تواند دوربین را در مقابل دمای های بسیار بالا و پایین ( متناسب با دمای کاری مندرج در مشخصات فنی یا  دیتا شیت باشد. )

 

جنس بدنه دوربین مدار بسته

جنس بدنه دوربین مداربسته، از پلاستیک یا فلز است. امروزه بدنه های پلاستیکی، به علت قیمت پایین تر دارای محبوبیت بسیاری بالایی میان کاربرانی است که در جستجوی سیستم های مداربسته ارزان قیمت تر هستند، در سال اخیر، در ساخت دوربین های بولت و دام از بدنه پلاستیکی استفاده می شود، همانطور که اشاره کردیم علت استفاده از بدنه های پلاستیکی به دلیل کمتر شدن هزینه های ساخت دوربین است و همچنین استفاده از بدنه های فلزی به علت مقاومت فیزیکی بالاتر برای دوربین های مداربسته رایج تر است. در برخی از دوربین ها نیز از درب پوش طلق پلاستیک به جای شیشه استفاده می شود که با توجه به آسیب پذیری بالای لنز، توصیه نمی شود.

در هنگام ساخت و تولید دوربین های مداربسته با کیس پلاستیکی، از هیچ رنگی برای زدن برای کیس نهایی دوربین استفاده نمی شود و فاقد رنگ هستند. اما برای دوربین هایی با بدنه فلزی استانداردترین روش استفاده از رنگ الکترواستاتیک کوره ای است که در صورتی که رنگ فاقد این خصوصیات باشد در طول زمان، به راحتی دچار ریختگی می شود.

 

استانداردهای لازم بدنه دوربین مدار بسته

استاندارد های متفاوتی برای ارزیابی خصوصیات مختلف از بدنه دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند اما اصلی ترین آنها دو استاندارد زیر هستند:

    • استاندارد مقاومت در برابر عوامل محیطی( IP ) : مشخص کننده میزان مقاومت بدنه دوربین مدار بسته نسبت به ورود آب و گرد و غبار است. این استاندارد مقاومت بدنه را از طریق دو عدد بعد از حروف IP نشان می دهد که عدد اول بیانگر میزان مقاومت در مقابل گرد و غبار و عدد دوم مقاومت در مقابل رطوبت و آب است. می توانید با مطالعه ی مقاله دوربین مداربسته ضد آب در وب سایت فراگستر، اطلاعات جامعی را در این خصوص کسب کنید.

 

عملکرد بدنه دوربین مداربسته در حفاظت از اجزای آن

 

  • استاندارد IK : این نوع استاندارد مشخص کننده میزان مقاومت فیزیکی بدنه دوربین مدار بسته در مقابل ضربات خارجی است. در این استاندارد نیز، مقاومت فیزیکی از طریق یک عدد دو رقمی بعد از حروف IK مشخص می شود که تا به امروز، IK10 دارای بیشترین مقاومت در برابر ضربات است. می توانید با مراجعه به مقالات دوربین مداربسته ضد ضربه و دوربین مداربسته ضد خرابکاری در وب سایت فراگستر به اطلاعات جامعی در این موضوع، دست یابید.

 

 

Image result for ‫استاندارد IK‬‎

 

انواع بدنه دوربین مداربسته

انواع مختلفی از بدنه دوربین مدار بسته وجود دارد که با توجه نوع پروژه و محل نصب، کارآیی و کاربردهای خود را دارند، همانطور که در مقاله انواع دوربین مداربسته در وب سایت فراگستر شرح دادیم، یکی از فاکتورهای دسته بندی دوربین ها، بدنه یا کیس آن هاست. رایج ترین شکل های آن عبارتند از:

  • دوربین مداربسته دام : بدنه دوربین مداربسته دام، به صورت گنبدی شکل است ومعمولا به صورت سقفی و در محیط های مسقف نصب می شوند و گوشه دیوار کاربرد دارد و اغلب افراد آن را در محیط های داخلی نصب می کنند.
  • دوربین مداربسته بولت : بدنه این نوع دوربین، به صورت استوانه ای است و معمولا به صورت دیواری نصب می شود و هم در محیط های داخلی و هم محیط های خارجی، کاربرد دارد و اغلب در محیط های خارجی، دارای محبوبیت زیادی در بین کاربران است.

 

  • دوربین مداربسته باکس: معمولا فاقد لنز است و می بایست لنز توسط کاربر نصب شود. اغلب در محیطهای داخلی نصب می شود.
  • دوربین مداربسته اسپید دام : بدنه دوربین مداربسته اسپید دام، از نظر ابعاد و شکل، متفاوت از سایرین است و در ابعاد بزرگی ارائه می شود. این نوع دوربین دارای قابلیت چرخش به صورت عمودی و افقی و زوم برای سوژه ها می باشد.

 

انواع بدنه دوربین مداربسته

  • دوربین مداربسته چشم ماهی : معمولا به صورت سقفی نصب می شود تا امکان دید با بیشتری زاویه را ایجاد کند و شکل متفاوتی نسبت به سایر دوربین ها دارد.
  • دوربین مداربسته مینیاتوری:  این نوع دوربین مداربسته، دارای ابعاد کوچکی است و کاربردهای مختلفی دارد و چون ابعاد کوچکی دارد، نصب آن در هر محیطی امکان پذیر نیست و نیازمند مجوز از مراکز قضایی است، بدنه دوربین مداربسته مینیاتوری یا Pin hole به علت ابعاد کوچکی دارد، دارای نصبی آسان است و خصوصیت اصلی بدنه این دوربین ها کوچک بودن آن است. عموما در محیطهای مسقف مورد استفاده قرار می گیرد.

محفاظت از بدنه دوربین مداربسته

  • محفاظت از بدنه دوربین مداربسته همانطور که می دانیم، محافظت از بدنه دوربین ، نقش اصلی و مهم را در ماندگاری و طول عمر مفید یک دوربین دارد. بهتر است دوربین در شرایطی نصب شود که در معرض باران، برف و رطوبت نباشد اما اگر محیط و شرایط نصب به گونه ای است که این موارد غیر قابل اجتناب است، می بایست دوربین مداربسته ای انتخاب شود که از قابلیت های مقاومت در مقابل گرد و غبار و یا رطوبت و آب، پشتیبانی کند.
    کلام آخر  در خصوص عملکرد بدنه دوربین مداربسته در حفاظت اجزای داخلی آنهمانطور که شرح دادیم، بدنه دوربین مداربسته نقش حفاظت از اجزای داخلی، به خصوص برد اصلی دوربین، لنز و سایر اجزا را دارد و بنابراین در هنگام خرید دوربین مداربسته، می بایست به جنس و نوع کیس یا بدنه آن توجه کافی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *