مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تاثیر برد دید دوربین مداربسته در نظارت محیط

تاثیر برد دید دوربین مداربسته در نظارت محیط

 

همانطور که می دانیم، هر نوع و مدل دوربین مداربسته یک برد مسافت مخصوص به خود را دارد که بر مبنای نوع لنز، رزولوشن دوربین، نوع سنسور و …. تعیین می شود. برد دید دوربین مداربسته، یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک دوربین محسوب می شود که اغلب این میزان دید در مشخصات فنی یا دیتاشیت آن درج می شود. در این مقاله، برد دید دوربین مداربسته و تاثیر آن بر ارائه ی تصاویر مناسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

برد دید دوربین مداربسته چیست ؟

به حداکثر فاصله یا مسافتی که یک دوربین می تواند تصاویر مناسبی را ارائه دهد، برد دید دوربین مداربسته گفته می شود. در مشخصات فنی تمام دوربین ها، استانداردی به عنوان DORI Distance وجود دارد که :

D: Detection

O: Observe

R: Recognize

I: Identification

است که به کاربران این امکان را می دهد تا به این اطلاعات دست یابند که دوربین مورد نظر در چه فاصله ای می توانند جزئیات بیشتر اجزای محیط را را با استفاده از دوربین مداربسته مورد کنترل و نظارت قرار دهند، می توانید با مراجعه به مقاله DORI Distance در وب سایت فراگستر، به اطلاعات جامعی در این خصوص دست یابید.

 

برد دید دوربین مداربسته در شناسایی چهره چقدر است ؟

شاید این سوال برای هر یک از ما پیش آمده است که با استفاده از دوربین های مداربسته، در چه فاصله ای می توان چهره افراد را تشخیص داد؟  در پاسخ به این سوال، می بایست این نکته ذکر شود که این نیاز و قابلیت به عوامل بسیاری وابسته است که عبارتند از : شرایط نوری، شرایط نصب ( ارتفاع و زاویه نصب )، نوع لنز دوربین، رزولوشن دوربین، فاصله کانونی و ….

اولین نکته برای داشتن برد دید دوربین مداربسته در فاصله زیاد به منظور شناسایی چهره توسط کاربر، استفاده از دوربینی با قابلیت زوم یا تغییر فاصله کانونی به مقدار زیاد است. دومین نکته، استفاده از دوربین های با کیفیت بالاتر است. با توجه به قابلیت ها و نیازهای کاربران، گاهی نیاز به نصب دوربین مداربسته تحت شبکه است تا دید بهتری از محیط در دسترس باشد، در حال حاضر برخی از دوربین های مداربسته با قابلیت AI در برندهای داهوا وارد بازار نظارت تصویری شده اند که می توااند بر مبنای لیست دیتا بیس از پیش تعیین شده، چهره افراد را بر مبنای آن لیست شناسایی کنند و اطلاعات شخص را در صفحه لایو و یا بازپخ قابل رویت سازد. این گونه دوربین ها، اغلب در ورودی های ساختمان ها، ادارات، مراکز آموزشی نصب می شوند.  معمولا برای استفاده بهینه از دوربین ها انها را به نحوی نصب می کنند که افراد برای ورود به قسمت های حساس مجبور باشند از میدان دید دوربین مورد نظر، عبور کنند. برای مثال دوربین را در ساختمان در نزدیکی درب ورودی یا درب آسانسور نصب می کنند تا امکان ورود به ساختمان بدون عبور از میدان دید دوربین، وجود نداشته باشد. با این شرایط مذکور می توان، بدون نیاز به افزایش برد دید دوربین مداربسته، به تصاویر مطلوب دست یافت.
توجه داشته باشید که ایجاد نور مناسب برای دوربین نیز می تواند بر روی کیفیت تصویر خروجی شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.

 

تاثیر برد دید دوربین مدارببسته در نظارت محیط

تاثیر برد دید دوربین مداربسته در خواندن متن

خواندن متن نسبت به شناسایی چهره، نیاز به قابلیت های بیشتری به منظور رویت جزئیات تصویر دارد. با این حال باید مشخص کنید که متن شما چه اندازه ای دارد و چگونه نوشته می شود و از چه زبانی است. هرچه متن ریزتر باشد و خط آن پیچیده تر امکان خواندن آن در تصویر سخت تر خواهد شد. معمولا این امکان به وسیله دوربین های بستر آنالوگ، به علت محدودیت کیفیت تصویر، وجود ندارد. اما در صورت نیاز می توان از یک دوربین مناسب با  لنز قابل زوم ( دوربین مداربسته موتورایز یا اسپید دام )، استفاده کرد تا برد دید دوربین مداربسته برای خواندن متن بیشتر باشد. به طور کلی نمی توان امکان خواندن متون را توسط دوربین مداربسته تضمین کرد، در صورتی که چنین نیازی در محل خود داشتید قبل از انتخاب دوربین حتما با کارشناسان متخصص نظارت تصویری مشورت کنید و نمونه تصویر آن را ببینید و امکان خواندن متون را بررسی کنید.

تاثیر برد دوربین مداربسته در خواندن پلاک

خواندن پلاک اتومبیل نیز به نوعی مانند خواندن یک متن محسوب می شود با این تفاوت که اندازه متن نسبتا بزرگ تر است، همیشه با یک فونت نوشته می شود و در جای ثابتی قرار دارد. در حال حاضر، تکنولوژی به اندازه ای پیشرفت کرده است که دیگر دوربین های AHD، HDCVI و HDTVI با رزولوشن بالا نیز می توانند تصاویری را ارائه دهند که خواندن پلاک توسط کاربر امکان پذیر باشد. در صورتی که پلاک در فاصله بیشتری از دوربین قرار داشته باشد و به برد دید دوربین مداربسته در فاصله بیشتری نیاز است، می بایست از دوربین های موتورایز یا اسپید دام یا دوربین های مناسب پلاک خوانی یا ANPR استفاده شود.

 

تاثیر برد دید دوربین مدارببسته در نظارت محیط

تاثیر برد دید دوربین مداربسته در کنترل رفتار انسان ها

یکی از دلایل نصب دوربین مداربسته، کنترل محیط پیرامون و در برخی از امکان نیز، کنترل رفتار انسان  هاست. در ادارات، اغلب مدیران تمایل دارند که رفتار و عملکرد کارکنان خود را با استفاده از دوربین های مداربسته، مورد کنترل و مشاهده خود قرار دهند، به طور کلی می توان گفت که کنترل فعالیت افراد در هر محیط یکی از کاربری های عمومی سیستم مداربسته است و این فرآیند به جزئیات خیلی کمتری نیاز خواهد داشت. حتی از طریق یک دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت متوسط نیز شما خواهید توانست رفتارها، عملکرد، تردد  افراد و خودروها در محیط را شناسایی کنید و نیاز برد دید دوربین مداربسته در فواصل زیاد نیست.

 

تاثیر برد دید دوربین مدارببسته در نظارت محیط

کلام آخر در خصوص تاثیر برد دید دوربین مدارببسته در نظارت محیط

همانطور که در این مقاله شرح داده شد، برد دید دوربین مداربسته تاثیر بسیاری در نظارت محیط پیرامون  دارد که بنا به نوع سوژه، این برد یا مسافت مورد نیاز می تواند کمتر یا بیشتر باشد، همانطور که شرح داده شد این برد یا مسافت برای قابلیت های شناسایی چهره و پلاک خوانی می بایست زیاد باشد، اما می بایست میزان نور و شرایط نصب را نیز در نظر گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *