مقالات تخصصی, مقالات عمومی

ضرورت نصب دوربین مداربسته چشم ماهی

 ضرورت نصب دوربین مداربسته چشم ماهی

 

همانطور که می دانیم در امر نظارت تصویری و کنترل محیط پیرامون، تامین امنیت کل محیط، پوشش محیط  و نصب اصولی دوربین مداربسته از اصول مهم نظارت تصویری محسوب می شوند که یکی از این اصول، نصب چند دوربین مداربسته در محیط است که این امر در اکثر موارد هزینه هایی زیادی از جمله : هزینه خرید و نصب دوربین ها، تجهیزات جانبی نصب و … را شامل می شود. شرکت های نظارت تصویری، برای تامین این نیاز، دوربین های مداربسته ای را طراحی کردند تا بتوانند دید کافی از محیط های غیر حساس را فراهم کنند که این دوربین ها به دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) و دوربین مداربسته چند لنزی معرفی هستند. آن ها دو دسته متفاوت از هم هستند که این تفاوت ها با کمی دقت در مشخصات فنی و تصاویر ارائه شده توسط آن ها، مشهود است. در این مقاله، ضرورت نصب دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، انواع آن، تفاوت آن با دوربین مداربسته چند لنزی را شرح خواهیم داد.

 

 

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) چیست ؟

دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، دارای لنز چشم ماهی است که این لنز فوق العاده، تصاویر کروی شکل با زاویه ی دید گسترده ای را ارائه می دهد و هدف آن ایجاد یک تصویر پانوراما یا کروی گسترده است. دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)، می تواند تصاویر با وضوح بالا را با پوشش 360 درجه در اختیار کاربران قرار دهد.

اصطلاح چشم ماهی در سال 1906 توسط رابرت وود، فیزیکدان و مخترع آمریکایی با مشاهده چشمان ماهی در زیر آب و میزان دید گسترده ی آن در زیر آب نام گذاری شد. در سال 1920، از این لنز در علم هواشناسی برای مطالعه ی تشکیل ابر، استفاده شد. در سال 1960، از لنز چشم ماهی در صنعت عکاسی استفاده شد.

انواع دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

دوربین های چشم ماهی نیز مانند سایر دوربین ها، به دو دسته تحت شبکه و آنالوگ ( بستر کواکسیال ) تقسیم می شوند. دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) تحت شبکه، به صورت با سیم و بی سیم عرضه می شود که در این صورت، می توانید  با استفاده از اینترنت مناسب، تصاویر محیط مورد نظر را بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز بر روی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و یا کامپیوتر ببینید.

دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye) بی سیم، دارای یک رم داخلی (Micro SD Card) است که می تواند بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز، تصاویر را در حافظه ی خود ذخیره نماید.

در حال حاضر برخی از دوربین های مداربسته چشم ماهی در بستر آنالوگ به صورت 4 in 1 نیز عرضه می شوند که این بدان معناست که توانایی ارائه تصاویر با تکنولوژی های AHD، HDCVI، HDTVI و CVBS را دارا هستند.

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) چه کاربردهایی دارد ؟

  • این دوربین به علت پوشش مناسبی که در ارائه تصاویر دارد، اغلب در سالن های جلسات، ادارات و سازمان ها نصب می شود تا کاربران، به راحتی بتوانند تصاویر یک اتاق یا محیط را در قالب یک تصویر ببینید، همچنین نصب دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)، هزینه های نصب و تهیه سایر تجهیزات را کاهش می دهد و عملیات نصب نیز تسریع می بخشد و زمان کم تری صرف خواهد شد چرا که یک دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، به تنهایی می تواند یک دید کلی از محیط پیرامون اماکن غیر حساس را برای کاربران فراهم آورد.
  • این دوربین می تواند در اماکن تجاری چون مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه ها و … نصب شود تا در کنار سایر دوربین ها، دید کاملی از محیط، رفتار مشتریان و مراجعه کنندگان ارائه دهد.
  • دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، می تواند در اماکنی چون :گلخانه ها، باغ وحش و … به منظور ثبت تصاویر کلی مورد استفاده قرار گیرند تا افراد ناظر، با دقت بیشتری این اماکن را زیر نظر بگیرند.

 

  • برخی از این دوربین ها، قابلیت ارائه تصاویر به همراه صدا را دارند و به راحتی می توانید تصاویر را به همراه صداهای محیط در دسترس داشته باشید.
  • برخی از این دوربین ها به صورت بی سیم ارائه شده اند که به راحتی می توانید آن ها را در هر محیط بدون نیاز به کابل های اضافی نصب نمایید.
  • این سری از دوربین ها، دارای قابلیت های دید در شب به صورت سیاه و سفید و رنگی ( استارلایت ) طراحی و عرضه شده اند و با توجه به کارآیی مورد نظر و محیط نصب، می تواند دوربین با قابلیت استارلایت ( تمام رنگی در شب ) یا به صورت سیاه و سفید را تهیه کنید.

 

 

تفاوت دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) و دوربین مداربسته چند لنزی

این دو دسته دوربین، از جمله دوربین هایی هستند که به علت پوشش دهی بسیار خوبی در ارائه تصاویر دارند، مورد تقاضای بسیاری از کاربران قرار می گیرند. اما دارای تفاوت های مشهودی هستند. دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، دارای یک لنز چشم ماهی است که همان یک لنز، می تواند با استفاده از قابلیتی که دارد، تصویر کلی محیط را در قالب یک تصویر کروی ارائه دهد، این در حالیست که دوربین های چند لنزی از چند لنز تشکیل شده اند و می توانند تصاویر محیط پیرامون را از چند زاویه ارائه دهند. این گونه دوربین ها، اغلب یک لنز اصلی دارند و چند لنز جانبی که هر کدوم یک قسمت خاصی از محیط را پوشش می دهد و با دید 180 درجه و 360 درجه در بازار عرضه می شوند.

در حال حاضر، دوربین مداربسته چند لنزی بیش تر از دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) مرسوم شده است چرا که تصاویر کروی شکل آن از نظر برخی از افراد، مطلوب نیست.

 

کلام آخر در خصوص ضرورت نصب دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)، می تواند عملکرد چند دوربین را داشته باشد اما توجه داشته باشید که نصب آن در هر محیط و کاربردی مناسب نیست چرا که یک دید کلی از محیط را برای شما فراهم می آورد و شما نمی توانید جزئیات رفتار انسان ها، عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار دهید. بنابراین به منظور نظارت و کنترل دقیق در محیط های حساس، بهتر است که از چند دوربین مداربسته مناسب و یا یک دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fisheye)، اصل پوشش محیط را رعایت نمایید. این گونه دوربین ها، اغلب در محیط های کوچک و ارتفاع سقف کم، مورد استفاده قرار نمی گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *