مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربين مداربسته قابل زوم

دوربين مداربسته قابل زوم

 

همانطور که می دانیم، دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که یکی از آنها دوربین مداربسته با قابلیت زوم است برای کاربردهای گوناگونی ارائه شده اند و می توانند کارآیی های لازم را برای کاربران فراهم آورند. دسته بندی دوربین های مداربسته بر مبنا کیس، تصاویر دید در شب، قدرت زوم، نوع لنز، کارآیی و … دسته بندی می شوند. در این مقاله قصد داریم دوربین مداربسته با قابلیت زوم را مورد بررسی قرار دهیم.

 

انواع لنز دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم نوع لنز دوربین مداربسته، از عوامل تاثیر گذار بر دسته بندی آن می باشد. به طور کلی لنزهای دوربین مداربسته به دسته های : لنز ثابت ( Fixed ) و لنز متغیر ( Varifocal  و Motorized) تقسیم می شوند. لنزهای متغیر، تقاضای بیشتری نسبت به لنزهای ثابت دارند چرا می توان فاصله کانونی دوربین را تغییر داد. در میان لنزهای متغیر نیز، لنز های Motorized که قابلیت زوم از طریق منو دوربین یا دستگاه ذخیره ساز را دارند، مورد تقاضایی بیشتری هستند و دوربین مداربسته با قابلیت زوم قیمت بالاتری دارند. دوربین های مداربسته با قابلیت زوم دسته ای از دوربین های مداربسته هستند که لنزآن ها امکان انجام زوم اپتیکال را دارد و به راحتی می توان در صفحه لایو دوربین را بر روس سوژه زوم کرد.

 

لنز دوربین مداربسته با قابلیت زوم چطور کار می کند ؟

لنزها با قابلیت زوم دسته ای از لنزهای قابل تنظیم هستند که امکان کنترل میزان زوم برای کاربر از راه دور را میسر می کنند. به صورت کلی از طریق تغییر فاصله کانونی لنز دوربین، می توان میزان بزرگ نمایی آن را تغییر داد. در لنزهای وریفوکال، این کار باید به صورت دستی از طریق محل مشخص در بدنه ی دوربین صورت گیرد. این به این معناست که شما باید بر روی دوربین میزان فاصله کانونی لنز را تنظیم کنید و از این طریق میزان بزرگنمایی دوربین مشخص خواهد شد. در دوربین مداربسته با قابلیت زوم، از طریق قرار دادن یک موتور در لنز امکان زوم کردن دوربین از راه دور به وجود آمده است. این لنزها همچنین برخلاف لنزهای وریفوکال که به صورت دستی فوکوس می شوند معمولا قابلیت فوکوس به صورت خودکار دارد. (پس از هر با زوم کردن لنز به صورت خودکار مجددا فوکوس می شود. )

دوربين مداربسته قابل زوم
چه دوربین های مداربسته ای دارای لنز با قابلیت هستند؟

به صورت کلی دو دسته از دروبین های مداربسته دارای لنزهای زوم هستند. دسته اول و پرکاربرد دوربین های مداربسته گردان یا اسپید دام (PTZ) هستند. این دوربین ها در کنار ایجاد قابلیت زوم بالا امکان چرخش دوربین را در جهات مختلف فراهم می کنند. با استفاده از ادغام این دو قابلیت میتوان یک امکان نظارتی و کنترل بسیار دقیق را برای یک محیط بسیار بزرگ (مانند یک سوله بزرگ) ایجاد کرد. این گونه دوربین مداربسته با قابلیت زوم اغلب در محیط های باز، دارای ارتفاع سقف زیاد و … مورد استفاده قرار می گیرند، دوربین هاس اسپید دام بر مبنای کاربردهای مورد استفاده در دسته های مختلفی چون : دوربین ماربسته حرارتی ( به منظور کنترل مناطق نظامی، تشخیص انسان از ابزارآلات جنگی و کنترل ترافیک جاده ها، خیابان ها و بزرگراه ها )، دوربین مداربسته ضد انفجار ( به منظور پیشگیری از وقوع انفجارهای مهیب در اماکنی چون : انبار مهمات، پالایشگاه ها، جایگاه های سوخت ) و دوربین مداربسته چند لنزی ( به منظور کنترل محیط و کنترل تراکم جمعیت در اماکن حساس ) ارائه شده اند. (برای اطلاعات بیشتر مقاله دوربین مداربسته اسپید دام را مطالعه کنید.)
دسته دوم از دروبین های دارای زوم اپتیکال دوربین هایی هستند که در اصطلاح به آنها دوربین مداربسته وریفوکال (Varifocal) می گویند. این دوربین ها به اندازه ی دوربین های موتورایز (Motorized) کارآیی ندارند و قیمت پایین تری هم دارند. در دوربین های وریفوکال تنها امکان زوم کردن از طریق سخت افزار ( پین مخصوص ) را دارند و با توجه به کارآیی کم این قابلیت، استفاده از آنها معمولا کمک زیادی به کاربر نمی کند.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم
واحد اندازه گیری میزان زوم چیست؟

زوم دوربین های مداربسته را با واحد X اندازگیری می کنند. البته در برخی موارد بازه فاصله کانونی دوربین نیز در کنار آن قید می شود. هر قدر x دوربین مداربسته با قابلیت زوم، بالاتر باشد میزان بزرگ نمایی آن نیز بیشتر است. برای مثال اگر یک دوربین دارای 2x زوم باشد میتواند تصویر شما را تا دو برابر بزرگتر کند. در هنگام خرید دوربین مداربسته اسپید دام، این مقدار اغلب به عنوان شاخص مهم خرید محسوب می شود و تاثیر مستقیمی بر قیمت دوربین مورد نظر دارد. هر قدر این مقدار بیشتر باشد، شما دید بهتری نسبت به محیط دارید و می توانید بر وسعت بیشتری از محیط، عملیات کنترل و نظارت را انجام دهید و هیچ سوژه و رفتار غیر معمولی از دید شما پنهان نمی ماند.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم

بهترین دوربین مداربسته با قابلیت زوم

همانطور که در مقالات قبل شرح دادیم، هیچ وقت نمی توان گفت یک برند خاص یا یک مدل خاص، بهترین دوربین مداربسته در این صنعت است، چرا که بهترین دوربین مداربسته در هر کاربرد متفاوت است و می توان گفت که دوربین های حرارتی برندهای داهوا، هایک ویژن و با توجه نوع پروژه، از بهترین دوربین های حرارتی هستند و یا دوربین های ضد انفجار داهوا و هایک ویژن جایگاه ویژه در محیط های پالایشگاهی و اماکن حساس دارند. اگر بخواهیم بهترین دوربین مداربسته با قابلیت زوم را معرفی کنیم، می توانیم به دوربین های اسپید دام و موتورایز هایک ویژن، داهوا، و ناظر اشاره کنیم که علاوه بر سبد کالای متنوع، از گارانتی معتبر فراگستر الکترونیک برخوردارند و می توانند دید کافی و لازم در محیط را برای کاربران فراهم آورند. اگر در جست و جو یک دوربین مداربسته با قابلیت زوم از کالاهای ایرانی هستید، محصولات دوربین مداربسته ناظر می تواند یک انتخاب خوب در پروژه های سازمان ها و ادارات دولتی و حساس باشد و نهایت دقت و کنترل محیط را برای مدیران فراهم آورد.

 

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته با قابلیت زوم

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین مداربسته با قابلیت زوم به علت قابلیت هایی که دارد مورد تقاضای افراد زیادی قرار گرفته است چرا که آن ها می تواند اجسام، اشخاص و یا خودروهایی که در فاصله دورتری از دوربین ( متناسب با قابلیت زوم و رزولوشن دوربین ) را مانیتور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *