مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته دام چیست؟

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته دام چیست ؟

دوربین مداربسته ، انواع مختلفی دارند که پیش از این به معرفی آن ها پرداخته ایم. طراحی ظاهری، ساختار و قابلیت های هر کدام از آن ها، برای تامین نیازهای متعدد کاربران انجام شده است که هر نوع با توجه به نوع پروژه، محیط نصب، نیاز کاربر، حتی چیدمان و معماری داخل ساختمان، ممکن است کارآمدتر از سایر دوربین ها به نظر برسد. معمولا دوربین های دام و بولت، در محیط های متعدد کاربرد دارند، می توان گفت به صورت کلی بیش تر در امکان تجاری، اداری، ادارات، منازل و … مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دوربین مداربسته دام

همانطور که می دانیم یک فاکتور مهم دسته بندی دوربین مداربسته، دسته بندی بر اساس کیس و ظاهر است. دوربین مداربسته دام ، به دوربین گنبدی معروف است چرا که دام (Dome)، به معنی گنبد است. این دوربین ها، کارآیی بسیار نزدیک به دوربین های بولت را دارند، اما در برخی از محیط ها، بنا به کاربرد بهتر است از دوربین مداربسته دام استفاده کنید، به عنوان مثال دوربین دام، بیش تر در محیط های داخلی استفاده می شود چرا که به علت شکل کیس گنبدی آن، بر روی سقف و کناره ی ( کنج ) دیوار به راحتی نصب می شود، البته این دوربین، معمولا از استاندارد های ضد ضربه و ضد آب، پشتیبانی می کند که استفاده از آن را در محیط خارجی آسان تر کرده است. در حال حاضر، شرکت های معتبر و بزرگ دنیا، از جمله هایک ویژن و داهوا، به منظور ارائه ی خدمات بهتر به کاربران و افزایش تنوع محصولات ، در بسیاری از سری محصولات خود، برای هر مشخصات فنی خاص هم دوربین مداربسته دام و هم بولت، ارائه کردند.

دوربین مداربسته دام در کجا نصب می شود؟

  • اماکن اداری و تجاری
  • ساختمان های مسکونی
  • هتل ها
  • رستوران ها و سالن های غذاخوری
  • مدارس و آموزشگاه ها
  • کتابخانه ها
  • و سایر محیط ها

 

ویژگی های دوربین مداربسته دام

  • مقاومت در مقابل خرابکاری: اکثر دوربین های دام، در مقابل ضربات خارجی و دستکاری ها مقاوم هستند و از استانداردهای IK08 و IK10 پشتیبانی می کنند.
  • قابلیت ضد نفوذ آب، گرد و غبار: این قابلیت نیز در اکثر دوربین های دام وجود دارد و به علت دارا بودن این قابلیت، بنا به محل جانمایی دوربین، می توانند در محیط بیرون بدون ورود رطوب، آب، گرد و غبار نصب شوند. البته دوربین های بولت به خاطر شکل ظاهری، برای محیط های خارجی پرکاربردتر هستند.
  • اگر در محیط داخلی خود، جای مناسبی برای نصب دوربین پیدا نکردید، می توانید از دوربین مداربسته دام استفاده کنید، چرا به علت شکل ظاهری خود به راحتی بر گوشه های دیوار و سقف نصب می شوند.
  • در برخی از مدل های آن می توانید زاویه دید آن را با تغییر بدنه اطراف لنز، تغییر دهید.
  • نصب آسان و سریع: دوربین مداربسته دام، نسبت به دوربین بولت نصب راحتی تری دارد.

 

انواع دوربین مداربسته دام

به صورت کلی دوربین های دام، از نظر بستر کابل به دو دسته ی دوربین های دام تحت شبکه و دوربین های دام بستر کواکسیال تقسیم می شوند.

 

دوربین دام تحت شبکه

این سری از دوربین ها، بستر کابل کشی بر مبنای کابل شبکه دارند، دارای دو کابل هستند، یک کابل به منظور تغذیه ( آداپتور ) و دیگری به منظور ارسال سیگنال ها و دیتا ها است، اگر دوربین دام تحت شبکه شما، از قابلیت POE پشتیبانی کند نیاز به تامین تغذیه دوربین ندارید چرا که تغذیه آن از طریق کابل POE تامین می شود.

 

دوربین مداربسته دام در بستر کواکسیال

این سری، طیفی وسیعی از دوربین ها را شامل می شوند که می توان به دوربین های CVBS، HDCVI ، AHD و HDTVI اشاره کرد. بستر کابل کشی این دوربین ها بر مبنای کابل کواکسیال است و داری دو کابل هستند، یک کابل به منظور تغذیه دوربین ( آداپتور ) و دیگری همان کابل کواکسیال است که برای ارسال سیگنال ها استفاده می شود. در این میان، تکنولوژی های HDCVI و HDTVI از لحاظ قابلیت ها، کیفیت و وضوح تصاویر از برتری های بیش تر برخوردار هستند و همینطور قیمت بالاتری دارند.

 

دوربین مداربسته دام بر مبنای نوع لنز و دید

این دوربین ها بر مبنای لنز نیز به سه دسته ی دارای لنز ثابت(Fixed) ، لنز متغیر وریفوکال (Varifocal) و موتورایز (Motorized)تقسیم می شوند.

دوربین های دام با لنز های متغیر موتورایز کارایی بسیار بالایی نسبت به دوربین های لنز ثابت و وریفوکال ،در پروژه های متعدد دارند چرا که با استفاده از آن ها، به راحتی می توانید به صورت خودکار با استفاده از منو، با تغییر فاصله کانونی دوربین، بر روی سوژه عملیات زوم را انجام دهید و دید بهتری از محیط خود داشته باشید.

 

تفاوت دوربین مداربسته دام با دوربین مداربسته اسپید دام

در این میان می توان، از دوربین مداربسته مینی اسپید دام را در می توان شبیه به دوربین مدار بسته دام دید چرا که از لحاظ طاهری شبیه به هم هستند با این تفاوت که این دوربین مینی اسپید دام قابلیت چرخش به صورت افقی و عمودی را داراست اما دوربین دام این قابلیت را دارا نیست، البته به صورت کلی ظاهر کیس تمام دوربین های اسپید دام نیز به صورت دایره ای شکل است.

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته دام

همانظور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین های مختلف بر مبنای نیاز مشتریان، محیط و شرایط نصب، می توانند کارآمد باشند. همینطور دوربین دام که با توجه به قابلیت های مذکور، در فضاهای داخلی کارآمدتر به نظر می رسند. اگر حتما قصد نصب دوربین مداربسته دام را در محیط خارجی دارید، از برندهای معتبر، دارای گارانتی و با قابلیت IP67 و IK10 خریداری کنید تا در صورت قرار گرفتن در معرض شرایط نا مناسب آب و هوایی یا ضربات، مقاومت کافی را داشته باشد و در حفظ امنیت و ارائه تصاویر محیط پیرامون شما خللی ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *