مقالات تخصصی, مقالات عمومی

همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

در این مقاله موارد کاربرد دوربین مداربسته ضد انفجار را مورد بررسی دقیق قرار میدهیم . قطعا تا به امروز شاهد انفجارهای مهیب در سطح شهر، مناطق نظامی و نیروگاه ها بوده‌ایم که علت آن ها یک جرقه یا یک عامل بسیار کوچک بوده است.  در این میان بسیاری از تصاویر ضبط شده از این انفجار‌ها توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده است. نمونه بارز و اخیر این انفجار‌ها انفجار انبار مواد شیمیایی در بیروت بود که فاجعه‌ای بسیار سخت و دردناک را رقم زد.

بسیاری از تصاویری که از انفجار ۱۴ مرداد ۲۰۲۰ بیروت ضبط شد کار انواع دوربین‌ مداربسته خانگی و شرکتی و شهری بوده است. اما در تمام این تصاویر صحنه برخورد موج انفجار به دوربین موجبات بهم ریختگی و اختلال در تصویر شد. این به آن خاطر بود که دوربین‌های مداربسته سطح شهر بیروت ضد انفجار نبودند.

 

دوربین مداربسته ضد انفجار و انفجار در شهر بیروت در سال 2020

 

بسیاری از دوربین‌های نزدیک انفجار هم، آخرین تصویری که ضبط کردند همان تصویر انفجار بود. اما مصرف دوربین‌ مداربسته ضد انفجار در کجاست.

هما‌ن‌طور که می‌دانیم، محیط برخی صنایع مانند معادن زغال سنگ، پالایشگاه های نفت، کارخانه‌های شیمیایی، کارخانه های نساجی، مراکز نظامی و حساس، مملو از گازهای انفجاری، بخارها و ذرات شیمیایی و مواد قابل انفجار و اشتعال هستند که احتمال وقوع انفجارهای بزرگ را سبب می‌شوند. چنین مکان‌هایی محیط خطر نامیده می شوند. به صورت کلی سه عامل در ایجاد آتش سوزی، انفجارهای کوچک و بزرگ موثرند:

  • گرما ( حرارت، جرقه الکتریکی، نوسان برق و…)
  • وجود مواد اشتعال زا، گاز، ذرات و بخارهای شیمیایی
  • اکسیژن

وقتی این سه فاکتور باهم وجود داشته باشند و مخلوط اکسیژن و سوخت به بالاترین سطح خود برسند، سبب انفجار روی‌ می‌دهد. به منظور حفظ امنیت و جلوگیری از ایجاد این مخاطرات، می‌بایست با حساسیت بیشتر به تست و ارزیابی سه عامل مذکور پرداخت، رعایت استانداردهای ایمنی، مانع از ایجاد انفجار خواهند شد.

دوربین مداربسته ضد انفجار چه ساختاری دارد؟

دوربین مداربسته ضد انفجار به منظور جلوگیری از ایجاد این انفجارها، طراحی شده‌اند که در صورت هر گونه مشکل، نوسان یا آسیب دیدن برد و قطعات الکترونیکی برد داخل محفظه ی دوربین، هیچ گونه جرقه، گرما و انرژی الکتریکی از محفظه آن خارج نشود و سبب انفجار در محیط پیرامون نشود. شرکت هایک ویژن دوربین های با کیفیت ضد انفجار خود را به منظور نظارت دقیق و به دور از خطرات احتمالی، ارائه کرد.

دوربین مداربسته ضد انفجار

ساختار بیرونی دوربین ضد انفجار

همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

 

همانطور که اشاره کردیم محفظه دوربین مداربسته آن طوری طراحی شده اند که قادر به تحمل فشار، حرارت و گرمای داخلی است و هیچ گونه درز یا حفره ای ندارند تا اختلالات و جرقه احتمالی از کیس دوربین به بیرون تراوش نکند و سبب خسارات جانی و مالی در محیط های حساس نشود.

بدنه‌ آن‌ها از جنس ۳۰۴/۳۱۶L است و قطعات مختلف به صورت کامل جوش داده شده‌اند، ضخامت استیل آن نیز ۳٫۵mmاست و طی ارزیابی ANSYS توان مقاومت ۱٫۵ برابر در مقابل انفجار و آسیب های داخلی را داراست و کیس دوربین شکسته نخواهد شد.

اجزای این دوربین به صورت یکپارچه نیست، اما به صورتی کنارهم متصل شده اند و با نظم خاصی جوش داده شده اند که هیچ درزی وجود ندارد و در صورت انفجار یا نشت گاز یا بخارهای پرخطر، ذره ای به داخل کیس دوربین نفوذ نمی کند؛ لازم به ذکر است تمام اجزای این دوربین فلز ضد زنگ هستند.

این سری دوربین ها دارای استانداردهای زیر هستند:

  • IEC 60079-0: 2011 Explosive atmospheres –Part 0: Equipment – General requirements
  • IEC 60079-1: 2014 Explosive atmospheres- Part 1:Equipment protection by flameproof enclosures “d”
  • IEC 60079-31: 2013 Explosive atmospheres –Part 31: Equipment dust ignition protection by enclosure “t”
  • EN 60079-0: 2012 Explosive atmospheres –Part 0: Equipment – General requirements
  • EN 60079-1: 2014 Explosive atmospheres- Part 1 Equipment protection by flameproof enclosures “d”
  • EN 60079-31: 2014 Explosive atmospheres –Part 31: Equipment dust ignition protection by enclosure “t”

در هنگام تولید این محصولات به موارد زیر توجه شده است :

  1. انتخاب قطعات: جنس قطعات، از استیلی که مورد تست کیفیت قرار گرفته اند، می باشند.
  2. قالب سازی : قطعات و کیس پس از برش و جوش دادن، مجدد مورد صیقل و برش قرار داده می شوند.
  3. جوش دادن: جوش دادن قطعات با استفاده از تکنولوژی های جدید انجام می شود که این خود کیفیت اتصالات را بالا می برد.

 

همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

قرار دادن قطعات در دستگاه برش CNC

  1. دوربین مداربسته ضد انفجار در محیط های صنعتی

    ارزیابی اولیه کیفیت

  2. بررسی شکاف، درزها و صاف بودن بدنه
  3. بررسی ابعاد و اندازه سطوح و عدم خروج گاز، گرما و مایع از داخل بدنه دوربین
  4. تمیز کردن توسط التراسونیک: با قرار دادن در این دستگاه، هر گونه آلودگی، گردو غبار موجود بر روی محصول تولید شده، از بین خواهد رفت.همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار
  5. در نهایت ارزیابی کیفیت محصول صورت می گیرد.

این محصول از استاندارد های ATEX و IECEx پیروی می کند.

دوربین مداربسته ضد انفجار چگونه می‌تواند از انفجار جلوگیری کند

این که دوربین مداربسته ما در برابر انفجار مقاوم باشد بوده سبب می‌شود در عملیات‌های امداد رسانی و رصد دقیق به صحنه وقوع انفجار و وپیگیری‌های بعدی ما توانایی بازبینی و نظارت داشته باشیم.

اما اگر دوربین مداربسته ضد انفجار ما در خود حسگر‌های نشت گاز یا حسگر‌های حرارتی داشته باشد می‌تواند سطح ایمنی سایت را به شدت افزایش دهد.

حسگر‌های حرارتی در دوربین‌های مداربسته ضد انفجار، اصلی‌ترین عامل مثلث انفجار را شناسایی و پیش از ایجاد فاجعه برای رفع آن هشدار می‌دهند. این عامل گرما است. حرارت ناگهانی یک اتصال کوتاه در سیم‌های یک کارخانه وقتی فهمیده می‌شود که کار از کارگذشته است و فاجعه دیگر جای پیشگیری ندارد.

مخفی بودن سیمکشی‌ها سبب می‌شود سوختن روکش آنها از نظر دور بماند. حال اگر این مکان یک حسگر حرارتی هم باشد باز تنها بالا رفتن حرارت یا وجود دود در محیط را تشخیص می‌دهد. اما دوربین‌های مداربسته مجهز به لنز‌های ترمال می‌توانند مکان دقیق بالا رفتن حرارت حتی در عمق دیوار را تشخیص دهند.

انفجار بیروت در تابستان ۹۹ به همه ما، اثبات کرد که ایمنی در کار و نگهداری مواد صنعتی نه فقط به بازگشت سرمایه کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود هزینه‌های فاجعه بار ناگهانی از یک حادثه را نیز پوشش دهند و از سقوط یک ملت و دولت و نه تنها یک کسب و کار جلوگیری کنند.

 

1 دیدگاه در “همه چیز درباره دوربین مداربسته ضد انفجار

  1. فن آوران گفت:

    سلام . دمای عملیاتی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *