مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تامین تغذیه دوربین مداربسته از طریق POC

تامین تغذیه دوربین مداربسته از طریق POC

تامین تغذیه دوربین مداربسته از طریق POC

 

همانطور که می دانیم، معمولا دوربین های مداربسته از دو کابل تشکیل شده اند، یک کابل به منظور ارسال تصاویر و دیگر به منظور تامین تغذیه دوربین مداربسته می باشد. در بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) که از قابلیت POE پشتیبانی می کنند که دیگر بدون نیاز به آداپتور و با استفاده از سوئیچ، تغذیه تصاویر از طریق کابل شبکه تامین می شود و در واقع تغذیه دوربین مداربسته تحت شبکه و ارسال تصاویر از طریق یک کابل شبکه صورت می گیرد.

POE کوتاه شده عبارت Power Over Ethernet بوده و بر مبنای استاندارد IEEE 802.3af می باشد که وظیفه ارسال برق بر روی کابل شبکه CAT5 و CAT6 را بر عهده دارد. این تکنولوژی، تنها بر روی دوربین های مداربسته IP یا تحت شبکه، قابل انجام است. اگر در زمینه سیستم های دوربین مداربسته فعالیت می کنید، احتمالا با نام POC یا COC برخورد کرده اید، از این رو ما در این مقاله قصد داریم شما را با تکنولوژی POC و COC در دوربین مداربسته آشنا کنیم.

 

تامین تغذیه دوربین مداربسته با استفاده از POC

در کنار دوربین های مداربسته تحت شبکه، تکنولوژی دوربین های مداربسته آنالوگ نیز در حال پیشرفت و تامین نیازهای کاربران می باشند. تا چند سال پیش، کسی انتظار این را نداشت که کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ، افزایش پیدا کند و به کیفیت تصویر دوربین های مداربسته دیجیتال، نزدیک شود یا  امکانات تشخیص چهره و قابلیت های هوشمند در سیستم نظارت تصویری آنالوگ ایجاد شود.

این پیشرفت تنها به کیفیت تصویر محدود نشده و قابلیت هایی نظیر تکنولوژی POC و COC در دنیای دوربین مداربسته آنالوگ، وارد شده اند.

 

تامین تغذیه دوربین مداربسته

روشی به نام استفاده از تنها یک کابل یا “One Cable Solution” در دنیای دوربین مداربسته وجود دارد. یکی از جنبه های این تکنولوژی، آن است که برق مورد نیاز دوربین از طریق کابل کواکسیال فراهم شود، بنابراین نصب منبع برق برای  تغذیه دوربین مداربسته ضرورتی ندارد.

جنبه دیگر آن است که دستگاه DVR می تواند دیتاهای مربوط به کنترل دوربین را از طریق یک کابل کواکسیال انتقال دهد، بنابراین کنترل کلی منوی OSD دوربین مداربسته امکان پذیر می شود. در این شرایط، برای دوربین های مداربسته با مدل AF، که دارای امکانات زوم / فوکوس هستند، کنترل و فوکوس اتوماتیک نیز از طریق همین کابل انجام می شود.

نکته قابل ذکر این است که One Cable Solution، یک مزیت نصب و راه اندازی آسان را برای دوربین های مداربسته آنالوگ، فراهم کرده است. هم چنین، می توان دوربین های مداربسته موتورایز یا اسپید دام ( PTZ ) را با استفاده از منو دستگاه DVR یا از طریق منو وب مرورگر و یا CMS مورد نظر کنترل کرد.

 

تکنولوژی POC در دوربین مداربسته

در بیان ساده، POC همان معادل POE در دوربین های مداربسته آنالوگ است. POC مخفف کلمات Power over Coax است. با استفاده از تکنولوژی POC شما می توانید تغذیه دوربین مداربسته خود را از طریق کابل تصویر (کواکسیال) تامین نمایید. در این حالت نیازی به سیم کشی اضافه برای برق رسانی و تغذیه دوربین مداربسته نیست. در این زمینه، برخی از برندهای معتبر دوربین مدار بسته، با حذف دو رشته سیم که مربوط به تغذیه دوربین مداربسته است را حذف کرده اند، با همان کابل تصویر (RG59/6)، تغذیه تامین می شود و سیگنال های تصویر انتقال پیدا می کند.

مزیت استفاده از POC این است که در زمان، هزینه راه اندازی و نصب دوربین های مدار بسته آنالوگ، صرفه جویی می شود و می توان دوربین های مداربسته آنالوگ را در کم ترین زمان ممکن نصب کرد.

بزرگترین محدودیت این سیستم، محدود بودن نوع دوربین و DVR در سیستم مدار بسته است. در صورتی که بخواهید دوربین های آنالوگ را به صورت POC تغذیه کنید، خود دوربین ها حتما باید این تکنولوژی را پشتیبانی کنند. دستگاه DVR هم حتما باید دارای خروجی های POC باشد. در صورتی که یکی از این دو شرط برقرار نباشد می بایست تغذیه دوربین مداربسته را به صورت مجزا تامین نمایید. در ضمن به یاد داشته باشید که تکنولوژی POC تنها برای دوربین های آنالوگ نسل جدید (آنالوگ HD) قابل استفاده است و دوربین های آنالوگ قدیمی نمی توانند POC را پشتیبانی کنند. محدودیت دیگر این است که POC تنها می تواند در کابلی با ماکزیمم طول 200 متر اجرا شود و در فواصل طولانی تر، امکان پذیر نیست.

به شکل زیر توجه نمایید:

تکنولوژی POC و COC در دوربین مداربسته

نکته: تمام دوربین های مداربسته ای که قابلیت POC دارند ، در سیستم غیر POC نیز کار می کنند.

تکنولوژی COC در دوربین مداربسته

علاوه بر قابلیت POC، عمل کنترل کردن دوربین مداربسته نیز می تواند از طریق کابل کواکسیال انجام گیرد. این قابلیت با نام Control over Coax یا به اختصار COC شناخته می شود. در چنین شرایطی دوربین مداربسته به کابل اضافی RS-485 نیازی نداردبنابراین کنترل منو OSD، زوم، فوکوس دوربین مداربسته، تنها با یک کابل ( کاکسیال ) توسط منو دستگاه DVR اجرا می شود. در مورد دوربین مداربسته PTZ یا اسپید دام که نیاز به مصرف انرژی بالاتری را دارد، تکنولوژی COC تنها از طریق RP101P امکان پذیر است. نمونه های جدید دوربین های مدار بسته  TVI و HDCVI به این ویژگی مجهز شده اند. در سری دوربین های اسپید دام، به شرط آن که دوربین و دستگاه ذخیره از یک تکنولوژی باشند، نیازی به کابل RS-485 نیست.

 

تغذیه دوربین مداربسته

کلام آخر در خصوص تامین تغذیه ددوربین مداربسته با استفاده از POC

این تکنولوژی، قابلیت های خوبی را برای کاربران فراهم آورده است که بدون نیاز به کابل کشی های تامین تغذیه دوربین مداربسته و تنها با استفاده از یک کابل، فرآیند نصب به سهولت انجام شود و حتی در هزینه های نصب و تجهیزات و زمان تا حدی زیادی صرفه جویی شود. این تکنولوژی می توانند تا 200 متر تصاویر را انتقال دهد، در صورتی که تامین تغذیه دوربین مداربسته در این فاصله با سختی هایی همراه بود چرا اگر فاصله دوربین تا آداپتور بیش از حد مجاز باشد، سبب اختلال در ارائه تصاویر از جمله قطع و وصلی تصاویر دوربین، قطع و وصلی IR دوربین و در نتیجه اشکال در ارائه ی تصاویر در شب می شود. اگر استفاده از قابلیت POC، برایتان حائز اهمیت استدر هنگام خرید تجهیزات نظارت تصویری خود توجه داشته باشید، هم دوربین هم دستگاه ذخیره ساز مورد نظر شما از این قابلیت پشتیبانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *