مقالات تخصصی, مقالات عمومی

سیستم دوربین مداربسته چیست؟

سیستم دوربین مداربسته چیست؟

سیستم دوربین مداربسته چیست؟

 

سیستم دوربین مداربسته یا به اختصار cctv  (Closed-circuit television)، شامل تجهیزات حفاظت تصویری مانند دوربین های مدار بسته، دستگاه های ذخیره ساز و تجهیزات ارائه ی تصاویر می شود. از سیستم دوربین مداربسته در تمامی اماکنی که نیاز به حفاظت و نظارت دارند مانند فروشگاهها، زندان ها، ایستگاه های حمل و نقل عمومی، سامانه کنترل ترافیک شهری، موزه ها، بیمارستان ها و مکان های پرتردد دیگر استفاده می شود. یک سیستم دوربین مداربسته علاوه بر نظارت بر این اماکن، وظیفه کنترل و امنیت محیط پیرامون را نیز دارا می باشد. در صورتی که مکانی مجهز به سیستم دوربین مداربسته باشد و در آن جرمی واقع شود، از طریق این سامانه به راحتی قابل پیگیری خواهد بود، می توان آن را به عنوان یک مدرک قابل استناد به مراجع قضایی ارائه کرد. بنابراین، این موضوع لزوم استفاده از سیستم دوربین مداربسته را در اماکن مهم و حساس، چندین برابر می کند. در واقع استفاده از یک سیستم مدار بسته در کنار سایر راه های حفاظتی از جمله : قفل های دستی، دزدگیرها، قفل های هوشمند و … می توانند امن ترین محیط را برای افراد فراهم آورند.

 

انواع سیستم دوربین مداربسته

این سیستم ها بر اساس انواع دوربین های مدار بسته و دستگاه های ذخیره ساز مورد استفاده، به دو دسته سیستم دوربین مداربسته آنالوگ ( بستر کواکسیال ) و تحت شبکه تقسیم می شوند. در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ، دوربین مورد استفاده یک دوربین آنالوگ یا همان بستر کواکسیال است و دستگاهی که قرار است تصاویر توسط آن ضبط شود دستگاه ضبط آنالوگ یا DVR است. در مورد سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP، از دوربین های تحت شبکه و دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه یا همان NVR  استفاده می شود. این دوربین ها  بر خلاف دوربین های آنالوگ، به تنهایی قابلیت ارسال تصاویر از طریق اینترنت و ارائه تصویر بر روی کلاینت در شبکه محلی را دارا هستند. همچنین در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه برای ضبط تصاویر از دستگاه ضبط دیجیتال یا NVR استفاده می شود اما برخی از همین دوربین های تحت شبکه (IP)، با پشتیبانی از رم داخلی ( Micro SD Card ) می توانند بدون نیاز به NVR، تصاویر را در خود ذخیره کنند.

 

سیستم دوربین مداربسته چیست؟

 

سیستم دوربین مدار بسته از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر سیستم دوربین مداربسته با توجه به اینکه از چه نوع است، اجزای متفاوتی دارد. سیستم های مدار بسته آنالوگ شامل دوربین آنالوگ، دستگاه DVR، کابل کواکسیال، سوکت BNC، کابل شبکه و مودم، هارد دیسک، منبع تغذیه دوربین که با جریان های ( آمپر ) متفاوتی در بازار موجود است و دوربین را به برق 220 ولت شهر وصل می کند و این قطعه، نوعی مبدل است که برق 220 ولت را به 12 ولت تبدیل می کند. کابل کواکسیال، در واقع همان کابل تصویر دوربین مدار بسته است و از طریق آن تصاویر به دستگاه DVR ارسال می شود. سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه نیز شامل دوربین مدار بسته IP، دستگاه NVR، هارد داخلی که در دستگاه NVR قرار دارد و تصاویر بر روی آن ضبط می شود،کابل شبکه که به کابل RJ-45 معروف است و تجهیزات نصب که شامل سوئیچ، داکت ها، لوله فلکسی، باکس پلاستیکی، مانیتور، کابل های VGA،  HDMI و AVI و همچنین سایر تجهیزات جانبی می باشد.

سیستم دوربین مدار بسته اماکن مسکونی و تجاری

نوع سیستم دوربین مداربسته که در اماکن مسکونی و تجاری نصب می شود، با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. در هر دو مکان می توان از انواع دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال و یا ترکیبی از هر دو استفاده کرد و از آنجایی که هر دوربین قرار است محوطه محدودی را تحت پوشش قرار دهد، به راحتی می توان از مدل های ارزانتر استفاده کرد. همین عامل می توانند برای ترغیب کردن افرادی که نمی خواهند هزینه زیادی را خرج کنند و مایل به استفاده از سیستم دوربین مدار بسته نیز هستند، کافی باشد. از طرفی در این اماکن علی الخصوص در مورد اماکن مسکونی، استفاده از سیستم دوربین مدار بسته شرایط حقوقی خاصی را دارد و افراد بدون رعایت این شرایط مجاز به استفاده از دوربین در هیچ نقطه از ملک خود نیستند. در این اماکن باید نصب سیستم دوربین مداربسته طوری نصب شوند که حریم خصوصی افراد را خدشه نکنند. نصب دوربین مدار بسته در اتاق پرو مغازه های پوشاک یا سرویس های بهداشتی مجتمع های تجاری، تجاوز به حریم خصوصی افراد به حساب می آید و قابل پیگیری از مراجع قضایی است.

 

سیستم دوربین مداربسته چیست؟   

سیستم دوربین مدار بسته اماکن صنعتی

در اماکن صنعتی و کارخانه جات، نوع سیستم دوربین مداربسته با توجه به نوع دوربین مصرفی متفاوت است. در این اماکن از نوعی دوربین به نام دوربین مدار بسته صنعتی یا دوربین های خاص متناسب با نیاز آن پروژه استفاده می شود. این دوربین ها در داخل یک جعبه که معمولا از جنس فلز و پلاستیک است قرار دارند. در این دوربین ها، زاویه دید محدود است و فقط مناطق خاصی برای محدوده ضبط تصاویر در نظر گرفته می شود. دوربین های صنعتی معمولا بدون لنز به فروش می رسند و مشتریان می توانند بر اساس نوع نیاز خود، از بین انواع لنزهای موجود در بازار انتخاب کنند. علی رغم اینکه این برخی از این دوربین ها فاقد تکنولوژی تصویر برداری در شب هستند، اما می توانند تصاویر با کیفیت مناسبی را در شب و یا در محیط های با نور پایین ارائه ضبط کنند. شاید مهم ترین دلیل استفاده از این دوربین ها در اماکن صنعتی و تجاری، کنترل خروجی ها خط تولید و یا اسکن لیبل محصولات و .. باشد. نوع دوربین مصرفی در سیستم دوربین مداربسته اماکن تجاری و صنعتی بر اساس مدل دوربین می تواند در 2 دسته آنالوگ و تحت شبکه قرار بگیرد. البته دسته بندی دیگری تحت عنوان دوربین مدار بسته وایرلس نیز وجود دارد که این دسته بندی را می توان به عنوان زیر مجموعه ای از دوربین های تحت شبکه در نظر گرفت.

 

سیستم دوربین مداربسته اماکن امنیتی و بانک ها

اهمیت استفاده از سیستم دوربین مداربسته در اماکن امنیتی و بانک ها را شاید بتوان به عنوان یکی از دلایل پیشرفت صنعت تجهیزات نظارت تصویری در نظر گرفت. در اماکن امنیتی، اشخاص عادی یا اجازه تردد ندارند و یا حتما باید به طور کامل شناسایی شوند و رفت و آمد این اشخاص به همراه چهره و مشخصات آنها ثبت شود. با استفاده از یک سیستم دوربین مداربسته که شامل دوربین های مخصوص با قابلیت هایی مانند ثبت چهره، شناسایی پلاک و… می شود، می توان تا حد زیادی از تهدیدات علیه اماکن امنیتی جلوگیری کرد. در بانک ها نیز مانند این اماکن، حفظ امنیت محیط و پرسنلی که در آن حضور دارند بسیار پر اهمیت است. اهمیت این موضوع به خاطر وجود منابع مالی و اوراق با ارزش در بانک هاست که اهمیت نصب سیستم دوربین مداربسته در این اماکن را پر رنگ تر می کند. بانک ها به خاطر وجود پول، همواره در معرض خطر و سرقت قرار دارند و باید توسط یک سیستم دوربین مداربسته قوی، در 24 ساعت شبانه روز رصد شوند. دوربین هایی که در بانک ها و اماکن امنیتی استفاده می شوند، می توانند هم شامل دوربین های آنالوگ و هم تحت شبکه باشند و اینکه در کدام نقطه از چه دوربینی استفاده شود، با نظر کارشناسان مربوطه مشخص می شود.

 

سیستم دوربین مداربسته چیست؟

چطور سیستم دوربین مداربسته ببندیم؟

نصب و راه اندازی یک سیستم  دوربین مدار بسته بحث تخصصی است و معمولا باید توسط فرد ماهر و آموزش دیده انجام شود. هر سیستم مدار بسته با توجه به نوع دوربینی که در آن استفاده می شود، روش نصب متفاوتی دارد. سیستم هایی که از دوربین های آنالوگ استفاده می کنند نصب ساده تری دارند ولی این به آن معنا نیست که اگر شما برای بار اول قصد راه اندازی دوربین مدار بسته را دارید، شخصا و بدون کمک گرفتن از یک فرد آموزش دیده اقدام به نصب دوربین و متعلقات آن کنید. یک اشتباه کوچک در حین فرآیند نصب سیستم مدار بسته در ساده ترین حالت تصویری به شما نشان نخواهد داد و در بدترین حالت ممکن است یا تصاویر ضبط نشوند و یا به دلیل نصب دوربین در مکان نامناسب یا استفاده از جریان برق غیراستاندارد، دوربین مدار بسته و یا سایر تجهیزات آن، آسیب جدی و غیر قابل جبرانی را ببینند. پیشنهاد ما به شما این است حتی در صورتی که قبلا اقدام به نصب دوربین مدار بسته کرده اید، مجددا قبل از نصب با یک فرد حرفه ای مشورت کنید تا از ایجاد ضرر و زیان مالی جلوگیری کنید.

 

کلام آخر در خصوص سیستم دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، استفاده از سیستم دوربین مداربسته، به منظور حفظ امنیت محیط پیرامون، بسیار حائز اهمیت است، سیستم های مداربسته در انواع مختلفی ارائه شده اند که متناسب با نیاز، نوع پروژه و محل نصب مورد استفاده قرار می گیرند، توصیه می گیردد به منظور انتخاب دقیق و درست این محصولات حتما پیش از خرید با یک نصاب یا متخصص در حیطه، مشورت نمایید و پس از خرید نیز از یک نصاب حرفه ای در خواست کمک کنید تا مراحل نصب به صورت استاندارد و اصولی انجام شود و از سیستم مورد نظر بالاترین بهره وری را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *