مقالات عمومی

نقش انواع دوربین مداربسته در برقراری امنیت

انواع دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، دوربین های مداربسته به عنوان یک عنصر حیاتی در برقراری امنیت و نظم در محیط پیرامون ما موثر هستند. شرکت های بزرگ نظارت تصویری، با ارائه انواع دوربین مداربسته، ما را در کنترل محیط های مختلف پیرامون ما یاری می سازند. آن ها برای هر نوع محیط و کاربردی یک سیستم خاصی را طراحی کرده اند.

 دوربین های مداربسته از نظر نوع کابل کشی

  • دورربین بستر آنالوگ
  • دوربین تحت شبکه یا IP

دوربین مداربسته بستر آنالوگ

این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. صدا و تصویر این دوربین ها هر یک توسط کابل دو رشته ای جداگانه منتقل می شد. در حال حاضر تکنولوژی هایی چون HDCVI، صدا و تصویر را در قالب یک کابل ارسال می کنند. در حال حاضر نیز، کابل متداول برای تصویر این نوع دوربین ها کابل کواکسیال RG59 است.

کیفیت این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویز های مختلف الکترومغناطیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق، همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند. به همین دلیل استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر بسزایی دارد.

ارسال تصاویر دوربین مداربسته بستر آنالوگ

زمانی که نیاز به ارسال تصاویر و صدا بصورت بی سیم باشد، این دوربین ها ضعف بزرگی از خود نشان می دهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش از پیش تحت تاثیر امواج نویز و تداخلی قرار می دهد. ضمن اینکه امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر بسادگی فراهم می شود. بنابراین هیچوقت نمی تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشد.

برای ضبط تصاویر انواع دوربین مداربسته آنالوگ نیز چاره ای از روی آوردن به سیستم دیجیتال نیست. بنابراین در نهایت باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. بدین منظور از دستگاه “ضبط تصاویر دیجیتال” DVR “استفاده می شود. دی وی آرها دستگاه های مختص ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ هستند. این دستگاه، امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می کند.

به دلیل قیمت پایین تر دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال این دوربین ها به عنوان دوربین های مداربسته رایج در بازار ایران شناخته می شوند. گرچه اخیرا بازار به سمت دیجیتال شدن پیش می رود و بسیاری از سازمان ها به سوی دوربین های IP متمایل شده اند اما هنوز سرعت جایگزینی این نسل قبلی دوربین ها با نسل جدید دوربین های دیجیتال کند است.

مزایای دوربین های آنالوگ

  • قیمت پایین
  • تنوع گسترده
  • سادگی نصب نسبت به دوربین های دیجیتال

معایب دوربین های آنالوگ

  • کیفیت : کیفیت پایین تر نسبت به دیجیتال
  • امکان نویز پذیری

همانگونه که اشاره شد هنوز دوربین های آنالوگ در بازار ایران به عنوان دوربین های مداربسته متداول بکار می روند. شاید بتوان یکی از دلایل عمده آن را عدم نیاز به دانش شبکه ای دانست. بسیاری از شرکت ها کارمندان خود را تنها به منظور راه اندازی و نصب دوربین های آنالوگ آموزش می دهند و از آموزش های نسبتا پیچیده شبکه ای در مورد دوربین های دیجیتال صرف نظر می کنند. لذا همچنان تقاضای دوربین های آنالوگ در بازار ایران بسیار بالاتر از دوربین های ip و تحت شبکه است.

همین امر واردکنندگان دوربین های مداربسته را نیز به واردات بیشتر دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال سوق می دهد. در هر حال یکی از مزایای اصلی دوربین های آنالوگ قیمت پایین تر آنهاست. گرچه همین قیمت پایین در پروژه های بزرگ در بالابودن هزینه های سیم کشی گم می شود. توجه به این اصل که هر دوربین با یک سیم جداگانه به دستگاه کنترل کننده وصل می شود و این خود با افزایش تعداد دوربین ها و مسافت بالای بین دوربین ها هزینه هنگفتی را سبب می شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

دوربین های IP، نسل جدید انواع دوربین مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده اند. این دوربین ها همان گونه که از نامشان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. یعنی برخلاف دوربین های آنالوگ، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. ضمن به کارگیری از امواج دیجیتال، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه IP و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد.

مزایای دوربین های آی پی

ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین های مداربسته IP برای آنها مزایای زیادی را به همراه می آورد.

  • کیفیت بالای تمام دیجیتال
  • امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی
  • امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
  • امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه
  • امکان آنالیز رفتارهای هوشمند و کنترل بیشتر محیط پیرامون
  • دوربین های تحت شبکه ارتباط نزدیکی با شبکه جهانی اینترنت دارند. می توانند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند.
معایب دوربین های آی پی
  • قیمت بالا
  • محدودیت پهنای باند

کاربرد این نوع از انواع دوربین مداربسته، در پروژه های بزرگ بسیار محسوس است چرا که می تواند تصاویر با کیفیت بالا را با استفاده از حداقل میزان کابل به کاربر ارسال نماید. تنها از سیستم های تحت بستر شبکه بر می آید. امروزه یکی از دغدغه های مردم، عدم وجود هرگونه سیم ارتباطیست. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ نظارت تصویری جهان تمام تلاش خود را بر ارتباطات بیسیم متمرکز می کنند.

در سیستم های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است دوربین های تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال آنکه در بسیاری از مواقع در دوربین های شبکه می توان از ارتباط کاملا بیسیم استفاده کرد.

ارتباط دوربین های مداربسته بیسیم به صورت تحت شبکه، بسیار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربین های آنالوگ که نگرانی ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی توسط دریافت امواج آنالوگ وجود داشت در سیستم های بستر شبکه امکان کد گذاری و امنیت بالایی وجود دارد. ضمن اینکه ارتباط بیسیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست، اگر شرایط نصب به درستی رعایت شود، نویزی در تصاویر نخواهیم داشت.

در حال حاضر اغلب دوربین های مداربسته تحت شبکه، به صورت POE عرضه می شوند. استاندارد POE برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد. در واقع دوربین های مداربسته IP با قابلیت POE، صدا، تصویر و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می کنند و این یک مزیت برای سیستم های تحت شبکه به شمار می آید.

دوربین های دومنظوره

دوربین های دومنظوره یکی از انواع دوربین مداربسته آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آن ها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آن ها به صورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

 

دوربین مداربسته دو منظوره

استفاده از این دوربین ها تنها زمانی توصیه می شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین به صورت مستقیم به شبکه نیاز است.

دوربین های مداربسته از نظر کاربرد

  • دوربین پلاک خوان
  • دوربین حرارتی
  • دوربین ضد انفجار
  • دوربین ضد اکسایش
  • دوربین شناسایی چهره
  • و …

دوربین های مداربسته از نظر شکل ظاهری

  • دوربین دام
  • دوربین بولت
  • دوربین صنعتی
  • دوربین مینیاتوری یا مخفی
  • دوربین اسپید دام یا PTZ

 دوربین های دام dome

 

دوربین مداربسته دام داهوا

 

معنی لغوی کلمه دام( dome)، گنبد است. در واقع دوربین دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده و به عنوان دوربین های سقفی به کار برده می شوند. این دوربین ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده اند و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است. صرف نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج به کلیه دوربین های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می شود.

دوربین های صنعتی

 

دوربین مداربسته مخفی

استفاده از این دوربین ها برخلاف نامشان در بازار ایران، منحصر به مصارف صنعتی نیست. اغلب این دوربین های مکعب مستطیل شکل، دارای قابلیت نصب لنز بصورت جداگانه هستند. از آنجا که سایر دوربین ها قابلیت سوار شدن لنز یا تعویض آن را ندارند، این دوربین ها بیشتر در نقاط حساس مورد استفاده قرار می گیرند.
دوربین های صنعتی با قاب در خارج ساختمان و یا بدون قاب در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند

دوربین های مینیاتوری

 

دوربین مداربسته Pinhole داهوا

این نوع از انواع دوربین مداربسته، به دوربین های Pinhole یا مخفی نیز معروف هستند و در ابعاد بسیار کوچکی تولید و ارائه می شوند. از این دوربین ها بیشتر به عنوان دوربین های مخفی استفاده می شود. این نوع دوربین ها در اماکنی کاربرد دارند که به دلایل امنیتی، نیاز به نصب دوربین های مداربسته به صورت نامحسوس است. این نوع دوربین ها در اشکال مختلفی چون : خودکار، میکروفن، شارژر، ساعت دیواری، ساعت رومیزی، لامپ و  … ارائه می شوند.

 

دوربین مداربسته مینیاتوری

دوربین های اسپیددام چرخشی

 

دوربین مداربسته اسپیددام داهوا

دوربین های چرخشی یا speed dome و یا PTZ به کلیه دوربین های مداربسته گفته می شود که قابلیت چرخش به صورت افقی و عمودی را دارند. این دوربین ها در شرایطی که نیاز به نظارت دقیق دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی می توان با استفاده از این نوع دوربین، سوژه ها را با جزئیات بالا نظارت کرد. از این رو می توانید با استفاده از قابلیت PTZ سیستم های مداربسته، دوربین را به هر جهت که می خواهد بچرخانید و در هر جا که می خواهد زوم کند. دوربین های اسپید دام به دلیل تعبیه موتور در طراحی آن ها، از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته برخوردارند.

دوربین های ضد آب

این نوع از انواع دوربین مداربسته، در دسته ای جداگانه قرار نمی گیرند، چرا که بیشتر شرکت های نظارت تصویری چون داهوا، هایک ویژن  و …، اغلب محصولات دوربین مداربسته بدنه این دوربین ها به گونه ای طراحی شده اند که در مقابل رطوبت و آب کاملا مقاوم هستند. این دوربین ها به دوربین های Outdoor معروف هستند و برای محیط های باز و خارجی یک انتخاب عالی محسوب می شوند.

کلام آخر در خصوص نقش انواع دوربین در امنیت

دوربین های مداربسته یکی از اصلی ترین نیازهای ما در ایجاد امنیت هستند. بنابراین شرکت های نظارت تصویری انواع دوربین مداربسته را طراحی و ارائه کردند تا جوابگوی نیازهای کاربران در تمام اماکن و پروژه ها باشند. شما می توانید متناسب با نیاز و پروژه خود محصول مورد نظر خود را از این طیف گسترده انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *