مقالات تخصصی, مقالات عمومی

کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما چیست؟

کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما چیست؟

در دنیای مدرن امروز، همه افراد به دنبال راهکارهای امنیتی بهتر و استراتژی های کارآمدتر برای مقابله و پیشگیری جرم و جنایات هستند. دوربین های مداربسته در مقایسه با سایر اقدامات نظارتی و امنیتی، عملیاتی و کم هزینه تر است و به همین علت است که در چند سال اخیر دارای متقاضیان بسیاری بوده اند. در اکثر کشورها، دوربین های مداربسته به منظور جلوگیری از جرم، جنایات و سرقت در سطح شهر و مجتمع های مسکونی، مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما بسیار گسترده است، آنقدر گسترده که شاید از آن مطلع نباشیم. ما در این مقاله، به بخش از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

 

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل محیط

کاربرد اصلي و عمده دوربين های مداربسته در سيستم های حفاظتی و نظارتی است، اما کاربرد های آن به سيستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر هم می رود. با استفاده از دوربین مداربسته، می توان نظارت و کنترل دقیقی نسبت به محیط پیرامون خود داشت، حتی می توان از راه دور محیط را زیر نظر داشت و بدون نگرانی و دغدغه از وجود خطرات احتمالی مطلع شد. کاربرد دوربین مداربسته در کنترل ترافیک، کنترل نظامی، کنترل پالایشگاه و مراتع به منظور پیشگیری از وقوع آتش سوزی، کنترل خطوط تولید مراکز صنعتی و کارخانه ها، کنترل تردد اشخاص و خودروها، کنترل و پیشگیری بیماری کوید-19، کنترل نشتی آب و مدیریت انرژی ساختمان ها و … مشهود است.

 

کاربرد دوربین مداربسته در مراکز صنعتی و خطوط تولید

در برخی از مراکز صنعتی، احتمال خطا، اشتباهات و اتفاقات غیر منتظره بالاست و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. همواره کنترل محیط های صنعتی و کارخانه ها توسط افراد ممکن است با درصد خطایی همراه باشد و این کنترل بدون دوربین ، نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد. با استفاده از دوربین مداربسته صنعتی، می توان این خطاها و هزینه های تامین نیروی انسانی را کاهش داد و اطلاعات دقیقی از خروجی کارخانه ها و کیفیت خطوط تولید داشت، همچنین می توان با استفاده از دوربین مداربسته حرارتی، با کنترل دما در این گونه اماکن مانع از آسیب های جدی شد.

کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما چیست؟

 

کاربرد دوربین مداربسته به منظور نظارت ترافیکی

در اغلب شهرها و کشورها، دوربین های مداربسته را در خیابان ها و بزرگراه ها نصب می شوند تا ترافیک، تردد خودروها مورد بررسی و کنترل قرارگیرند. اگر در قسمتی از جاده، تصادفی رخ داده باشد، پلیس می تواند از طریق دوربین مداربسته، بلافاصله از وقوع تصادف آگاه شده و اقدامات لازم را انجام دهد. از طرف دیگر، نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز و… با استفاده از دوربین مداربسته امکان پذیر شده است. پلیس می تواند با مشاهده پلاک خودروی متخلف، راننده را شناسایی و جریمه کند و تذکرات لازم را انجام دهد، با استفاده از دوربین مداربسته حرارتی، می توان با اطلاع از میزان تراکم خودروها یا عابران پیاده، مدت زمان چراغ راهنمایی و رانندگی را مدیریت کرد. بنابراین کاربرد دوربین مداربسته در کنترل بزرگراه و خیابان، چهارراه و … بسیار چشمگیر است.

 

کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما چیست؟

 

کاربرد دوربین مداربسته به منظور کنترل وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از دوربین مداربسته این امکان را فراهم می کند که راننده وسیله نقلیه، یا لوکوموتیو ران قطار، قبل از بستن درها از عدم وجود افراد در بین درب مطمئن شود. این کار از بروز حادثه و ماندن افراد در بین درب های این وسایل نقلیه جلوگیری به عمل می آورد. نصب دوربین مداربسته در اتوبوس های عمومی، با ارائه تصاویر از عقب اتوبوس، می تواند به راننده کمک کند که در صورت نیاز به دنده عقب، با اجسام برخورد نکند. همچنین، با نصب دوربین در قسمت جلوی اتوبوس، راننده دید بهتری نسبت به اجسام با ارتفاع کم یا کودکان خواهد داشت و احتمال بروز وقایع کاهش می یابد. دیگر کاربرد دوربین مداربسته در ثبت تصادفات در وسایل نقلیه است که برای ویژگی، می توان دوربین در قسمت جلو و عقب وسایل نقلیه تعبیه کرد تا در صورت وقوع تصادف و برخورد اجسام با وسایل نقلیه، دوربین شروع به ذخیره تصاویر کند و در صورت نیاز فیلم ذخیره شده به پلیس ارائه شود تا پلیس بتواند قضاوت بهتری نسبت به تشخیص مقصر داشته باشد.

 

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل عملکرد کارمندان

کارفرما می تواند به منظور نظارت بر ایمنی کارکنان و بررسی عملکرد صحیح آن ها، دوربین مدار بسته را در محیط کار نصب کند. لازم به ذکر است که نصب دوربین مداربسته در ساختمان های اداری و کاری، باید با آگاهی کارمندان انجام گیرد و حقوق انسانی رعایت شود. نصب دوربین در رختکن، سرویس های بهداشتی و محل هایی که حریم خصوصی اشخاص خدشه دار می شود، ممنوع است. با نصب دوربین در ادارات، علاوه بر نظارت به عمکرد کارکنان، می توان رفتار ارباب رجوع و مشتری را زیر نظر داشت تا امنیت کارمندان و اموال ادارات خدشه دار نشوند.

 

کاربرد دوربین مداربسته در مدارس و محیط های آموزشی

کاربرد دوربین مداربسته در محیط های آموزشی گسترده است. در حال حاضر، مدارس زیادی در کشور ما مجهز به دوربین مداربسته شده اند. در صورت بروز سرقت، جرم و یا رفتار غیر قابل قبول از دانش آموزان، می توان از تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته به عنوان مدرک استفاده کرد. دوربین مدار بسته مدارس معمولا در راهرو، حیاط، پارکینگ و… نصب می شود. وجود دوربین در این مکان ها، می تواند اولیا را از حضور و سلامت فرزندانشان مطمئن ساخت.

 

کاربرد دوربین مداربسته در زندگی روزمره ی ما چیست؟

کاربرد دوربین مداربسته در مکان های ورزشی و تفریحی

به کارگیری دوربین مداربسته در مجتمع های ورزشی، تفریحی، مناطق توریستی، رستوران ها و… باعث می شود تا حاضرین در آن مکان احساس امنیت بیشتری داشته باشند. زیرا می دانند که در صورت بروز حادثه، پلیس می تواند از تصاویر دوربین مداربسته استفاده کرده و مجرم را شناسایی کند. توجه داشته باشید که نصب دوربین مداربسته در سالن های ورزشی ممنوع است.

کاربرد دوربین مداربسته در نظارت بر پارکینگ خودرو، انبار و…

نصب دوربین مداربسته در قسمت ورودی و خروجی پارکینگ ها، به کاربر کمک می کند تا رفت و آمد تمام خودروها را زیر نظر داشته باشد. این پوشش 24 ساعته، امنیت بالایی را در این مکان ها ایجاد می کند و از سرقت جلوگیری می کند.

کاربرد دوربین مداربسته در مکان های عمومی

یک دوربین مداربسته معمولی، به تنهایی نمی تواند نظارت کافی و کاملی به محیط های باز و گسترده داشته باشد. دوربین های PTZ با رزولوشن تصویر بالا، در این مورد بسیار کارآمدتر به نظر می رسند چرا که این دوربین ها قابلیت چرخش، گردش و بزرگنمایی تصاویر را دارند و می توانند منطقه وسیع تری از محیط را تحت پوشش دهند. رزولوشن بالای دوربین این دوربین ها و سایر دوربین های مناسب تشخیص و شناسایی چهره و ANPR، امکان شناسایی چهره و پلاک خودروها را نیز فراهم می کند که بسیار کاربردی است.

کاربرد دوربین مداربسته در مناطق تاریخی

کشور ما بناهای تاریخی متنوع و فراوانی دارد. این بناهای تاریخی هر کدام قدمت و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. نصب دوربین مداربسته در این مکان های تاریخی، باعث بالا رفتن امنیت و حفاظت از آن ها می شود. به عنوان مثال نصب و راه اندازی دوربین مداربسته در مسجدهای قدیمی، جلوی فعالیت افراد خرابکاری که قصد آسیب زدن و یا سرقت آثار باستانی موجود در این مکان را دارند، گرفته می شود.

کاربرد دوربین مداربسته در بیمارستان ها و مراکز درمانی

بیمارستان مکانی حساس است. افراد زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند. اکثر این افراد وضعیت جسمی مناسبی دارند و یک سهل انگاری ساده ممکن است منجر به حوادث ناگوار و غیر قابل جبران شود. نصب دوربین مدار بسته در این مکان ها بسیار کاربردی است.

پس از نصب دوربین مداربسته، تنها یک اپراتور لازم است تا بر تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته نظارت کند. بنابراین علاوه بر کاربردهایی که گفته شد، استفاده از دوربین مداربسته، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز به منظور نظارت بر این محیط ها  را کاهش می دهد.

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل و پیشگیری از بیماری کوید -19

با توجه به شیوع این بیماری در دنیا، نصب دوربین مداربسته حرارتی در محیط های پرتردد، ورودی مراکز درمانی، مراکز تجاری، ادارات و … می تواند تاثیر چشمگیری در شناسایی افراد مشکوک داشته باشد. این دوربین با توجه به استانداردهایی که دارند میزان دمای بدن افراد را شناسایی می کنند و در صورت تشخیص دمای بالای بدن افراد، هشدارهای لازم را اعلان می کنند.

کلام آخر در خصوص کاربرد دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، کاربرد دوربین مداربسته فقط به یک محیط و یا یک موضوع نظارتی محدود نمی شود و کاربردهای گوناگون و وسیعی دارد که در این مقاله به شرح مختصری از آن ها پرداختیم. حضور دوربین ها در همه ی اماکن، احساس امنیت و آرامش را برای افراد فراهم می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *