مقالات تخصصی, مقالات عمومی

زوم اپتيكال و زوم دیجیتال دوربین مداربسته چیست؟

زوم اپتیکال دوربین مداربسته چیست؟

همانطور که می دانیم، دوربین های مداربسته به جایگاه ثابت و همیشگی در زندگی روزمره افراد رسیده اند و در هر محیطی به عنوان یک وسیله ضروری محسوب می شوند و افراد آن را به عنوان عاملی بازدارنده در جرم، جنایات و حوادث می شناسند و همواره در تلاش هستند که با خرید محصولات نظارت تصویری همگام با تکنولوژی های روز، بیشترین قابلیت های لازم به منظور کنترل و نطارت محیط پیرامون را برای خود فراهم آورند. در برخی اماکن، امکان نصب دوربین در هر نقطه ای امکان پذیر نیست و با محدودیاتی مواجه است، در نتیجه دید محدودتری نسبت به محیط خواهیم داشت و مشاهده ی تصاویر نقاط دورتر از محل نصب دوربین مداربسته، برای ما امکان پذیر نیست. بنابراین، شرکت های نظارت تصویری با استفاده از قابلیت زوم اپتیکال دوربین مداربسته، امکان زوم بر روی سوژه های مورد نظر در تصاویر لایو ( زنده ) را برای کاربران فراهم آوردند تا در صورت مشاهده ی یک رفتار غیر عادی یا یک سوژه غیر معمول، بتوانند در کم ترین زمان ممکن عملیات زوم و بزرگنمایی بر روی آن را انجام دهند.

 

زوم اپتیکال دوربین مداربسته

زوم اپتیکال دوربین مداربسته چیست ؟

کلمه زوم، به معنی بزرگنمایی است و عملیات بزرگنمایی، توسط لنز دوربین مداربسته انجام می شود. این کار توسط جابه جا شدن عدسی‌ های لنز و تغییر فاصله کانونی آن صورت می‌گیرد. دوربین های مداربسته دو نوع زوم مختلف دارن که عبارتند از : زوم اپتیکال و زوم دیجیتال.

  • زوم اپتیکال دوربین مداربسته : زوم اپتیکال، نظیر زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد و از طریق تغییر در فاصله کانونی لنز ایجاد می شود، اما زوم دیجیتال، عملکردی متفاوت از زوم اپتیکال دارد.
  • زوم دیجیتال دوربین مداربسته : در واقع می توان گفت، زوم دیججیتال یک بزرگنمایی غیر واقعی است و در این فرآیند تغییری در فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته صورت نمی گیرد و به صورت نرم افزاری در دوربین انجام می شود. هرچه دامنه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، میزان بزرگنمایی لنز که معمولا با حرف x‌ نشان داده می‌ شود بیشتر می‌ شود. مثلا لنز یک دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال 12x ،بسیار قوی‌ تر از لنز دوربین دیگری است که زوم اپتیکال آن 6x است.

زوم اپتیکال دوربین مداربسته

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال دوربین مدار بسته

در هنگام خرید و نصب دوربین مداربسته، می بایست به نوع لنز و فاصله کانونی آن توجه داشت و با توجه به دسته بندی الویت ها و قابلیت ها، دوربین مورد نظر را انتخاب کرد. همانطور که قبلا شرح دادیم، لنزهای دوربین مداربسته به دسته های لنز ثابت  (Fixed) و متغیر ( Varifocal و Motorized ) تقسیم می شوند که زوم اپتیکال دوربین مداربسته در دوربین هایی با لنز متغیر وجود دارد. به صورت کلی می توان گفت که هر چه دامنه ی فاصله ی کانونی بیشتر باشد و عدد پایان این دامنه بزرگ تر باشد، دوربین مورد نظر از قدرت زوم و بزرگنمایی بیشتری برخوردار است. در صورتی که زوم دیجیتال، قدرت بزرگنمایی ندارد و تنها می توانید تصاویر را ازطریق نرم افزار بزرگ کنید. بنابراین وقتی از زوم دیجیتال در دوربین مداربسته استفاده می کنید، تصویر واقعا بزرگتر نمی شود بلکه فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته ثابت مانده و از روشی به نام جاگذاری (INTERPOLATION) استفاده می شود تا یک سری پیکسل های اضافی براساس پیکسل های موجود در تصویر اضافه شود. این پیکسل ها با تکنیک های پردازش تصویر و فناوری موجود در لنز و تراشه پردازشگر تصویر در دوربین مداربسته محاسبه و حدس زده می شود به این ترتیب تصویر دوربین مدار بسته به صورت مجازی و غیر واقعی بزرگتر می شود. استفاده از زوم دیجیتال دوربین مداربسته، تقریبا با بزرگ نمایی تصویر دوربین مدار بسته در نرم افزارهای ویرایش عکس، برابر است و گاهی اوقات نتیجه بزرگ کردن عکس توسط این نرم افزارها خیلی بهتر از زوم دیجیتال خواهد بود. کاربران اغلب از زوم دیجیتال برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده در بازپخش سیستم دوربین مداربسته خود استفاده می کنند در حالی که از زوم اپتیکال دوربین مداربسته برای تصاویر لایو و تمرکز بر روی سوژه یا محیط مورد نظر خود استفاده می کنند.

اهمیت زوم اپتیکال دوربین مداربسته در ارائه ی تصاویر

اهمیت زوم اپتیکال دوربین مداربسته در ارائه ی تصاویر

همانطور که شرح دادیم، زوم اپتیکال دوربین مدار بسته، تاثیر چشمگیری در مشاهده و کنترل تصاویر محیط پیرامون ما دارد و می توان با نصب دوربین مناسب دارای قابلیت زوم اپتیکال، به نظارت دقیق محیط پرداخت که این در این شرایط دوربین مداربسته موتورایز و دوربین مداربسته اسپید دام، مورد تقاضای بسیاری از افراد قرار گرفته اند. دوربین های اسپید دام ، در مکان های وسیع چون سوله ها، مناطق نظامی، خیابان ها، حیاط محیط های آموزشی، مراکز درمانی، استادیوم ها و … مورد استفاده قرار می گیرند تا با رعایت اصول و استانداردهای نصب، تصاویر مناسب را در اختیار کاربران قرار دهند و یا در صورت رویت یک رفتار خاص چون : تشخیص حرکت، ورود به یک محدوده یا منطقه ممنوع و … سوژه را مورد تعقیب قرار دهند و یا عملیات چرخش بر مبنای پریست و تور انجام شود. اگر محیط نصب از امکان کوچیک و یا ارتفاع سقف کم است، می توان از دوربین های بولت و دام موتورایز استفاده کرد تا با استفاده از قابلیت زوم اپتیکال دوربین مداربسته، بیشترین نظارت بر محیط انجام شود.

این قابلیت بر قیمت یک دوربین مداربسته تاثیر گذار است و هرچه یک دوربین، از قدرت زوم بیشتری برخوردار باشد و یا به عبارتی، عدد x بزرگ تر باشد، آن دوربین قیمت بالاتری خواهد داشت. در حال حاضر دوربین های مداربسته اسپید دام داهوا، هایک ویژن و دارای زوم اپتیکال بالایی هستند.

 

کلام آخر در خصوص زوم اپتیکال دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، زوم اپتیکال دوربین مدار بسته در واقع یک بزرگنمایی واقعی از تصاویر است که با توجه به میزان این زوم، می توان تصاویر دقیق و واضحی از جزئیات محیط را زیر نظر داشت، این قابلیت در مشاهده و تشخیص چهره های افراد یا خواندن پلاک توسط اپراتور کمک کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *