مقالات تخصصی, مقالات عمومی

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

 

دوربین مداربسته، یک وسیله ی الکترونیکی که به منظور حفظ ایمنی محیط پیرامون استفاده می شود. انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب برای دوربین مداربسته، بسیار پراهمیت و لازم می باشد. افراد می بایست، برای افزایش ایمنی ساختمان خود، بیشترین توجه را داشته باشند. لنز دوربین مداربسته یکی از تجهیزات اصلی در یک سیستم نظارت تصویری است و نقش اصلی را در ثبت تصاویر با کیفیت دارد. در ادامه اطلاعات سودمندی را در مورد لنز دوربین در اختیار شما قرار می دهیم.

 

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

قابلیت تطابق لنز دوربین

همواره این سوال برای خیلی از ما، مطرح می شود که چه لنزی را می توان به دوربین مداربسته وصل کرد ؟ چه لنزی مناسب دوربین مداربسته ی ماست؟ در پاسخ به این سوال باید لنزهای دوربین مداربسته C-Mount و CS-Mount را مورد بحث قرار دهیم. لنز های دوربین های مداربسته C-Mount قدیمی تر و بزرگتر هستند و قابلیت نصب بر دوربین های مداربسته CS-Mount را نیز دارند.

لنزهای CS-Mount، جدیدتر و کوچکتر از سری C-Mount هستند و اگر بر روی دوربین های مداربسته C-Mount نصب شوند، کارایی لازم را نخواهند داشت. پس می بایست در این مورد دقت لازم را داشته باشیم.

 

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

تنظیمات مقدماتی لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین مداربسته، یک قطعه شیشه ای یا پلاستیکی است که نور را از محیط بیرون بر روی سنسور دوربین مداربسته انتقال می دهد.تنها قسمت قابل تنظیم این لنز، حلقه آن است که روی بدنه لنز قرار دارد. با چرخاندن این حلقه می توان تصویر را تنظیم و شفاف کرد. معمولا لنزهای ساده، قابلیت تنظیم میزان نور عبوری را ندارند.با پیشرفت تکنولوژی، لنزهایی با قابلیت تنظیم دستی عدسی نیز وارد بازار شدند. این دوربین ها برای مکان هایی با نور ثابت، مناسب هستند. لنزهایی با تنطیم اتوماتیک شاتر وجود دارند که برای مکان هایی با نور متغیر، کاربرد دارند.

لنز دوربین مداربسته

لنز خودکار دوربین مداربسته (Auto Iris)

لنزهای Auto Iris (اتو ایریز)، به منظور کنترل میزان نور عبوری استفاده می شوند. هرچه نور بیشتر باشد، عدسی بسته تر می شود و هر چه نور محیط کمتر شود، عدسی بازتر می شود تا نور بیشتری بر روی تراشه تصویر برداری منتقل شود.

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

سرعت لنز دوربین مداربسته F-Stop

هر لنز در دوربین مداربسته یک مشخصه به نام F-Stop دارد. این مشخصه حداکثر توانایی لنز را نشان می دهد. F1.0 می تواند چهار برابر بیشتر از F-2.0 نور را از خود عبور دهد. با نصف شدن عدد F، میزان نور عبوری چهار برابر می شود. هرچه F-Numer لنز یک دوربین، کمتر باشد، بهتر است و کارایی بیشتری در ارائه تصاویر در نور کم دارد.  در مقابل این مشخصه در لنزهای دارای قابلیت زوم، از F3.5 به بالاست. این بدان معنی است که نور کمتری وارد دوربین مداربسته می شود.

 

لنز دوربین مداربسته

کنتراست لنز دوربین مدار بسته

عناصر نوری با کیفیت، کنتراست بیشتری را در تصویر ایجاد می کنند. در این شرایط جزییات به صورت دقیق تر و روشن تر ثبت می شوند و در گوشه های تصویر، انحراف کمتری ایجاد می شود. لنزهای منحنی، به منظور افزایش نور عبوری از دوربین مداربسته ساخته شده اند.نور مادون قرمز در روز و نور مصنوعی در تاریکی شب، فوکوس دوربین مداربسته را به هم می زند و تصاویر نا مناسبی را ارائه می دهد. لنزهای مخصوص نور مادون قرمز، به منظور تصحیح این مشکل ساخته شده اند. یک دوربین مداربسته خوب، با لنز ضعیف، کارایی مناسبی ندارد، بنابراین انتخاب لنز دوربین ، از جمله نکاتی است که بسیار حائز اهمیت است و توسط شرکت سازنده به درستی انتخاب می شود.

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

میدان دید لنز دوربین مداربسته

میدان دید لنز دوربین مدار بسته که به اختصار FoV نامیده می شود و مخفف (Field of view) است، فضای تحت پوشش دوربین را نشان می دهد. فاصله کانونی هر لنز با واحد میلی متر بیان می شود. در دوربین های مداربسته، لنز 2.8 میلی متری، فضای افقی، حدودا برابر با 110 درجه را تحت پوشش قرار می دهد. یک لنز استاندارد 8 میلی متری، زاویه ای برابر با 30 درجه را شامل می شود. لنز دوربین 3.6 میلی متری نیز، تصاویر با زاویه 78 میلی متری را ارائه می کند. در حال حاضر، نرم افزارهایی بسیاری برای محاسبه لنز دوربین و زاویه دید ارائه شده است که کاربران می توانند با استفاده از آن، زاویه دید دوربین مورد نظر را محاسبه کنند تا در هنگام خرید دچار سر درد گمی نشوند. نصابان حرفه ای دوربین مداربسته، می توانند با استفاده از تجربه کاری خود و نرم افزارهای مذکور، مناسب ترین دوربین را معرفی کنند. توجه داشته باشید که هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، فضای دید بیشتر دوربین مدار بسته می شود.

‫میدان دید لنز دوربین مدار بسته‬‎

لنز دوربین مدار بسته با فاصله کانونی ثابت، با نام Prime شناخته می شود. دوربین مداربسته با لنز ثابت، امکان تغییر میدان دید را ندارد، ولی در شرایط خود، به خوبی کار می کند. دوربین مداربسته با لنز ثابت، دارای قیمت پایین تری نسبت به لنز های متغیر است. در شکل زیر تاثیر فاصله کانونی را بر میدان دید دوربین مداربسته، مشاهده می کنید. همانطور که مشهود است لنز 2.8 میلی متر، زاویه دید بیش تری نسبت به محیط دارد و لنز 16 میلی متری زاویه دید بسیار کمی دارد.

تاثیر فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته بر زاویه دید

قابلیت زوم در لنز دوربین

زوم یا بزرگنمایی لنز دوربین ، به صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. در لنزهای دستی، امکان بزرگنمایی تصاویر وجود دارد. بنابراین فاصله کانونی این لنزها، از لنزهای عادی بیش تر است. فاصله کانونی 6:1 در این لنزها به معنی این است که حداکثر فاصله کانونی لنز 6 برابر بیشتر از حداقل آن است. از آنجایی که تغییر زاویه دید لنز در دوربین های مداربسته بسیار ضروری است، در اکثر مواقع، از لنزهای اتوماتیک در دوربین های مداربسته استفاده می شود. وجود یک موتور DC در این نوع لنز، امکان تنظیم زوم دوربین مدار بسته را از راه دور میسر می کند. فاصله کانونی این لنزها متغیر و قابل تنظیم است.

دوربین های مداربسته با لنز متغیر اتوماتیک، دارای بیش ترین محبوبیت هستند و از قیمت بالاتری نسبت به سایرین بر خوردارند.

 

کلام آخر در خصوص انتخاب لنز دوربین مدار بسته

همانطور که شرح دادیم، لنز دوربین یک نقش پر رنگ و مهم را در ارائه تصاویر دوربین مداربسته ایفا می کند، اگر لنز مناسب با کاربرد دوربین استفاده نشود، عملا دوربین مداربسته ما از کارایی کافی برخوردار نیست.

 

‫قابلیت زوم در لنز دوربین مداربسته‬‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *