مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی

تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی

 

یکی از دلایل ضرورت نصب دوربین مداربسته، کنترل و نظارت کامل محیط پیرامون است که این امر زمانی امکان پذیر است که یک دوربین مداربسته متناسب با نیاز کاربران و نوع پروژه در شرایط استاندارد نصب شود و اصل پوشش به منظور دیدن تمام نقاط و مناطق یک محیط رعایت شود. در برخی از پروژه ها نیاز است که چندین دوربین مورد استفاده قرار گیرد تا دید کاملی از محیط را برای کاربران فراهم آورند. بدین منظور، دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی وارد بازار نظارت تصویری شد تا نیازها و قابلیت های مورد نظر افراد تامین گردد. از آن جا که این دو سری از دوربین ها، از نظر کاربرد مشابه هم هستند، در این مقاله به اهمیت و ضرورت نصب هریک و تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی می پردازیم.

اهمیت نصب دوربین مداربسته پانوراما

می توان گفت واژه “پانوراما ” در عکاسی، به معنی دید کلی از یک منطقه است که این قابلیت، در سیستم های امنیتی نظارت تصویری نیز بسیار پر اهمیت می باشد. برای دریافت و ارائه ی یک تصویر کامل از یک منطقه در شرایطی که کاربر می خواهد تعداد دوربین های کم تری نصب کند و هزینه های خود را کاهش دهد و یا در آن نقطه امکان نصب دوربین های زیادی وجود ندارد و یا بنا به دلایلی نیاز است که تمام محیط در یک تصویر مستقل دیده شود، از دوربین مداربسته پانوراما استفاده می شود.

دوربین مداربسته پانوراما ( پانورامیک ) چیست ؟

در دوربین مداربسته پانوراما، با کنار هم قرار دادن چند لنز و ترکیب تصویر آن ها با یکدیگر، یک تصویر پانورامیک تولید می شود. مزیت این دوربین، نسبت به دوربین های دیگر در این است که برای تهیه تصویر کلی، نیازی به حرکت دادن و تغییر زاویه لنز دوربین نیست و الزامی به نصب دوربین های اسپید دام نیست، همچنین تصاویر بهتری نسبت به دوربین مداربسته چشم ماهی ارائه خواهند کرد و از این رو می توان از این دوربین ها در سیستم های امنیتی نظارت تصویری استفاده کرد، بنابراین یک تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی در ارائه ی تصاویر و کیفیت مناسب آن ها است.

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)چیست ؟

واژه چشم ماهی اولین بار در سال 1906 میلادی توسط فیزیکدان و مخترع آمریکایی رابرت وود نام گذاری شد. دلیل این نام گذاری زاویه فوق العاده باز چشم ماهی در زیر آب بود. لنزهای چشم ماهی نیز از زاویه فوق العاده بازی برخوردار هستند و می توانند فضای زیادی را پوشش دهند.

 

اهمیت نصب دوربین مداربسته پانوراما

 

مشکل این لنزها این است که تصویر تقریبا غیر واقعی و دارای انحناهای زیادی می باشد. همین موضوع باعث شد قابلیت Dewarp در این دوربین مداربسته چشم ماهی اضافه شود که این امکان را فراهم می آورد که بتوان بخشی از تصویر را مشاهده و جدا کرد، در این شرایط کیفیت تصویر افت خواهد کرد. با این حال لنز دوربین مداربسته چشم ماهی برای ایجاد یک دید کلی در محیط های بزرگ یا کوچک کاربرد زیادی دارد. می توان گفت ارائه ی تصاویر یکپارچه و بهم چسبیده و دارای انحنا، تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی را به صورت مشهود نشان می دهد که به صورت کلی استفاده از دوربین های پانورامیک رو به افزایش می باشد. استفاده از دوربین مداربسته چشم ماهی و یا دوربین مداربسته پانوراما دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه برخی از آن ها را شرح خواهیم داد.

 

تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی در چیست ؟

در این قسمت تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی را شرح خواهیم و مزایا و عملکرد های هر یک را مورد بحث قرار داد.

بیشتر افراد، به علت قیمت پایین دوربین مداربسته چشم ماهی Fisheye ، استفاده از این نوع دوربین را در الویت قرار می دهند و معتقدند که تصویر این نوع دوربین بهتر از دوربین مداربسته پانوراما می باشد، همچنین پشتیبانی این نوع دوربین در بیشتر  VMSها، تنوع بالا و وجود مدل های مختلف، نصب سریع تر و آسان تر و … از دیگر دلایل این افراد برای انتخاب دوربینهای Fisheye می باشد. برخی نیز بنا به سلیقه شخصی خود و مشتریان خود ترجیح می دهند که از تصاویر Dewarp استفاده کنند و تصاویر بهم چسبیده را نمی پسندند، زیرا در دوربین های پانورامیک عملیات چسباندن تصاویر گاهی قابل رویت می باشد و گاهی بین تصاویر فضای خالی ایجاد می شود.

 

تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی

 

دلیل اصلی انتخاب دوربین های پانوراما توسط کاربران، این است که اغلب آن ها تصاویر Dewarp را نمی پسندند و تصاویر بهم چسبیده را برای دریافت تصاویر محیط پیرامون ترجیح می دهند، برخی از افراد نیز معتقدند که دوربین مداربسته پانوراما (Multi-Imager)  میدان دید بهتری نسبت به دوربین مداربسته چشم ماهی یا  Fisheye داشته و نسبت به تصاویر Dewarp تشخیص اشیا، افراد را بسیار آسان تر می کند، همچنین افت کیفیت و از دست دادن جزئیات تصویر در عملیات، Dewarp ، یکی دیگر از دلایل این افراد برای انتخاب دوربین های پانورامیک می باشد. از دید

برخی از افراد تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی را تنها در قیمت می بینند و به کیفیت بالای دوربین های پانورامیک و کیفیت تصویر پایین دوربین مداربسته چشم ماهی توجه چندانی نمی کنند و به علت قیمت پایین آن را به سایر دوربین ها ترجیح می دهندف اما پس از مشاهده تصویر، تصمیم خود را عوض کرده و به سمت دوربین های پانورامیک یا پانوراما می روند. یکی از دلایل کیفیت پایین   Fisheye  این است که تعداد پیکسل ها در یک میدان دید وسیع PPM (Pixel Per Meter)، پخش می شوند و موجب کاهش تراکم پیکسلی و در نتیجه کاهش کیفیت می شود. در کل دوربین مداربسته پانوراما یا  چند لنزی جزئیات بهتری از تصویر ارائه می دهد. هرچند امروزه دوربینهای Fisheye با ررزولوشن های بسیار بالاتر به بازار عرضه شده که مشکل افت کیفیت در این دوربین ها تقریبا برطرف شده است اما همچنان دوربین مداربسته پانوراما دارای محبوبیت بیشتری نسبت به دوربین چشم ماهی است. اگر بخواهیم تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی را بیان کنیم،قطعا نمی توانیم به یک جمع بندی کلی برسیم چرا که هر یک دارای قابلیت های خاص خود هستند اما دوربین های پانوراما به علت ارائه تصاویر یکپارچه و کیفیت مناسب بیشتر متوجه افراد قرار می گیرند.

 

تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی

کلام آخر در خصوص تفاوت دوربین مداربسته چشم ماهی و دوربین مداربسته پانوراما

با وجود تمام مسائلی که بیان شد می توان گفت در دنیا هیچ محصولی وجود ندارد که از دیگری در تمام قابلیت ها بهتر باشد، بلکه تنها موضوعی که مهم است کاربرد و کارآیی آن می باشد. بنابراین ما معتقدیم که در یک پروژه، بنا به نیاز مشتری، میتوان از هر دو نوع دوربین مداربسته چشم ماهی یا Fisheye و دوربین مداربسته پانوراما یا چند لنزی استفاده کرد و تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و دوربین مداربسته چشم ماهی در مبنای کارایی و کاربرد دانست و  الویت کاربر و نیازهای او را به عنوان فاکتور اصلی انتخاب دوربین مداربسته قرار داد، به عنوان مثال برای محیط های داخلی و کوچک می توان از دوربین Fisheye و برای محیط های بیرونی و بزرگتر می توان از دوربین پانورامیک چند لنزی استفاده کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *