مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته

راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته

 

قطعا هر یک از ما با کاربردهای گوناگون سیستم های مداربسته و دوربین مداربسته آشنا هستیم و می دانیم که چه کاربردهایی در زندگی روزمره ما دارند و عملکرد صحیح آن ها نیز، تاثیر مستقیم بر افزایش امنیت محیط پیرامون ما دارند. این عملکرد صحیح لازمه ی نصب اصولی و استاندارد، جانمایی دوربین مداربسته به صورت اصولی و دقیق و انجام تنظیمات متناسب با نیاز و قابلیت ها موردنظر می باشد. همانطور که می دانید انتخاب ارتفاع و زاویه نصب دوربین مداربسته، از عوامل تاثیر گذار در دریافت تصاویر مناسب است. در این مقاله نحوه ی جانمایی دوربین مداربسته را شرح خواهیم که این نحوه ی جانمایی، متناسب با هر کاربرد و پروژه متفاوت خواهد بود.

 

جانمایی دوربین مداربسته چیست ؟

جانمایی دوربین مداربسته، یکی از مراحل مهم نصب است که می بایست با دقت کافی، متناسب با دید مورد نیاز کاربر، نوع کاربری دوربین انجام شود. این موضوع در دوربین های ثابت که مانند اسپید دام عمل نمی کنند، مهم تر است چرا که پس از نصب امکان تغییر زاویه دید، نصب و … وجود ندارد و اگر نیاز به تغییر آن باشد، می بایست به صورت عملی و تغییر شرایط نصب دوربین مداربسته، این شرایط را مهیا ساخت. دوربین های اسپید دام یا PTZ این امکان را دارند که از طریق منو نرم افزاری دوربین یا دستگاه ذخیره ساز کنترل شوند و به صورت افقی و عمودی چرخش داشته باشند و حتی بر روی سوژه زوم کنند. بنابراین جانمایی دوربین مداربسته در انواع مختلف، متفاوت خواهد بود.

 

راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته

 

به صورت کلی، می بایست جانمایی دوربین مداربسته، در شرایط انجام شود که نور کافی یا مناسب داشته باشد یا بتوان شرایط نوری مناسبی را برای آن مهیا ساخت، همچنین می بایست منبع نوری در مقابل دوربین قرار نگیرد تا سبب انسداد دید دوربین یا اصطلاحا سبب کور شدن دید دوربین نشود، همچنین در مقابل دوربین اشیایی قرار نگیرد که در شب ها و تاریکی، مانع از پرتاب IR دوربین شود.

اگر جانمایی دوربین مداربسته، در محیط خارجی انجام خواهد شد، نیاز است که دوربین تهیه شود که در مقابل شرایط سخت محیط از جمله : گرد و غبار، باران و برف، رطوبت، دمای بسیار بالا و پایین و ضربات خارجی مقاوم باشد.

 

جانمایی دوربین مداربسته اسپید دام

همانطور شرح دادیم، دوربین های اسپید دام، قابلیت چرخش و کنترل از طریق منو نرم افزاری را دارند اما جانمایی دوربین مداربسته اسپید دام نیز حائز اهمیت است و نیازمند دقت و توجه بالایی است. هر دوربین اسپید دام، دارای یک فاصله کانونی متغیر است که با استفاده از منو نرم افزاری قابل تنظیم است، ارتفاع نصب و فاصله تا سوژه نیز بر آن مبنا تنظیم می شود، نرم افزارهای بسیاری به عنوان نرم افزار محاسبه گر لنز دوربین مداربسته وجود دارد که می توان بر مبنای آن می توان اطلاعات دقیقی از ارتفاع و مسافت مناسب برای نصب دوربین متناسب با فاصله کانونی، رزولوشن و سایز سنسور دوربین به دست آورد و جانمایی دوربین مدار بسته اسپید دام را به بهترین شکل انجام داد.

 

راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته

 

دوربین های اسپید دام معمولا در ارتفاع بالایی متناسب با زاویه دید مورد نظر نصب می شوند و محیط های سر بسته با وسعت کوچک، مناسب نصب این دوربین ها نیستند و در این محیط ها بهتر است که از دوربین های معمولی بولت و دام با قابلیت لنز موتورایز (Motorized) استفاده کرد تا در صورت نیاز بتوان بر روی سوژه زوم کرد و بر مبنای فاصله دوربین تا نقطه و یا سوژه مورد نظر و فاصله کانونی، عملیات بزرگنمایی و زوم انجام شود.

 

جانمایی دوربین مداربسته تشخیص چهره

در هنگام جانمایی دوربین مدارسته تشخیص چهره، می بایست توجه داشت که دوربین متناسب با فاصله دوربین تا افراد، در ارتفاع بالایی نصب نشود تا فرآیند تشخیص، اسکن و شناسایی چهره به درستی انجام شود، این فاصله، ارتفاع و زاویه نصب، می تواند در هر دوربین متفاوت باشد.

 

جانمایی دوربین مدار بسته پلاک خوان یا ANPR

نصب و جانمایی دوربین مداربسته پلاک خوان، در هر نوع محیط متفاوت خواهد بود، دوربین پلاک خوان در پارکینگ ها، با توجه به شرایطی که پارکینگ دارد، در ارتفاع کم تری نصب می شود، این در حالیست که در بزرگراه ها و خیابان ها، در ارتفاع بالایی نصب می شود تا دید کافی نسبت به پلاک خودرو ها باشد. به صورت کلی ارتفاع نصب، نصف فاصله دوربین تا پلاک است که این مقدار متناسب با تغییر زاویه دوربین و یا رزولوشن و فاصله کانونی، متغیر خواهد بود.

 

جانمایی دوربین مداربسته پلاک خوان یا ANPR

 

جانمایی دوربین مدار بسته در محیط های عمومی

در مکان هایی عمومی، اغلب از چند دوربین بولت و تعداد محدودی دوربین اسپید دام استفاده می شود، نصب و جانمایی دوربین مداربسته در محیط های عمومی، نباید حریم خصوصی افراد، منزل و یا محل کارشان را خدشه دار کند.

 

جانمایی دوربین مدار بسته در رستوران ها

همانطور که در مقاله ضرورت نصب دوربین مداربسته در رستوان شرح دادیم، رستوران ها از جمله مکان های پر ترددی هستند که نیازمند تجهیزات امنیتی چون دوربین مداربسته هستند که می بایست در جانمایی دوربین مداربسته در رستوران ها، سالن های غذا خوری، آشپزخانه، راهروها، پارکینگ، درب ورودی و صندوق به صورت کامل پوشش داده شود تا بیشترین امنیت جانی و مالی برای کارکنان و مشتریان فراهم شود.

 

جانمایی دوربین مداربسته در ادارات

ادارات، از جمله اماکنی هستند که نیازمند نصب دوربین مداربسته هستند چرا که مدیران می توانند بر عملکرد کارمندان یا پرسنل خود نظارت داشته باشند و نحوه برخورد آن ها را ارباب رجوع را مورد ارزیابی قرار دهند. جانمایی دوربین مداربسته در ادارات می بایست به گونه ای انجام شود که با وجود اینکه تمام جزئیات تحت کنترل مدیران است، حریم خصوصی کارکنان زیر سوال نرود و اصلا هیچ دوربینی حتی در سالن های سرویس های بهداشتی و رختکن نصب نشود.

 

راهنمای نصب و جانمایی دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص نصب و جانمایی دوربین مدار بسته

همانطور که شرح دادیم، انتخاب محل مناسب نصب، ارتفاع و زاویه نصب دوربین مداربسته، بیشترین بهره ور از سیستم مداربسته تاثیر بسزایی دارد چرا که اگر این شرایط به درستی انجام نشود، نمی توان تصاویر مناسبی را دریافت کرد، بنابراین رعایت اصل پوشش در جانمایی دوربین مداربسته در تمام محیط ها، امری ضروری است.

جانمایی دوربین در هر پروژه یا محیطی متفاوت خواهد بود و متناسب با نیاز کاربر، رزولوشن دوربین، نوع لنز دوربین و … متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *