مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته چیست؟

اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته چیست؟

 

یکی از عواملی که در ارائه ی تصویر مناسب توسط دوربین مداربسته اهمیت ویژه ای دارد، توانایی و نحوه ارائه رنگ ها و کیفیت آن ها برای کاربران است. هرچه رنگ ها زنده تر و واقعی تر دیده شوند، نشان دهنده کیفیت بالای دوربین مداربسته است. بدین منظور، شرکت های تولید کننده های دوربین های مداربسته، فناوری هایی لازم را برای تنظیم نور سفید در تصاویر را یکی از آن ها قابلیت AWB است را ارائه کرده اند تا تصاویر با وضوح و کیفیت بالا ارائه شود. و در ادامه به بررسی اهمیت نور سفید ( AWB) در دوربین مداربسته می پردازیم. همانطور که می دانیم دوربین مداربسته می تواند عملکردی مشابه  چشم انسان را داشته باشد و دارای قابلیت های شگفت انگیزی باشد که بتواند در حضور منابع نوری مختلف، عملیات تجزیه و تفکیک نور سفید را انجام دهد تا تصاویر با رنگ های طبیعی و واقعی ارائه شود.

 

پیدایش قابلیت تفکیک اهمیت نور سفید در دوربین مداربسته

تا پیش از این قابلیتی در دوربین های مداربسته وجود نداشت که قادر به تجزیه مناسب  و تکفیک اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته و ارائه تصاویر با کیفیت لازم و رنگ طبیعی و بدون اغراق باشد و دوربین های مداربسته اغلب در تجزیه و تفکیک نور سفید دچار مشکل می شدند، حتی برخی از تصاویری با زمینه رنگی سبز، نارنجی و آبی را ارائه می دادند. به خصوص اگر تصویر تحت تاثیر یک رنگ غالب بود و یا این که هیچ گونه نور سفیدی با منبع طبیعی وجود نداشت، دوربین مداربسته نمی توانست تصاویر مناسب و مورد قبولی را ایجاد کند. بنابراین با الگو قرار دادن این قابلیت در چشم انسان قابلیتی با نامAWB، قابلیت تکفیک نور سفید در دوربین مداربسته ارائه شد که می تواند دوربین را ارائه ی تصاویر مناسب در شرایط نوری مختلف یاری کند.

AWB در دوربین مداربسته چیست؟

فناوری  AWB ( Automatic White Balance )، برای ایجاد تعادل در رنگ سفید در دوربین های مدار بسته استفاده می شود که می تواند قابلیت تفکیک پذیری صحیح و درست در مقابل نور سفید و در نتیجه ایجاد رنگ های طبیعی تر و ارائه تصاویر با واضح و بدون افت کیفیت را فراهم سازد. با استفاده از این فناوری، یک دوربین می تواند بالانس رنگ سفید را در حضور منابع نوری مختلف به خوبی تنظیم کند و تصاویری عاری از رنگ های غیر طبیعی و ناموزون ارائه دهد، بنابراین می توان گفت که اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته، نقش اصلاح کننده و بهینه کننده در تصاویر بدون ایراد را دارد.

 

اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته چیست؟

این قابلیت به عنوان ” ایجاد کننده تعادل نور سفید ” نیز شناخته می شود. امروزه این قابلیت، در اکثر دوربین های مداربسته وجود دارد و به وسیله آن، دوربین می تواند نور موجود در تصویر را پردازش کرده و بهترین تعادل نور سفید را در تصاویر ایجاد کند.

اهميت نور سفيد AWB در دوربين مداربسته چیست؟

تفاوت  AWB و ATWدر دوربین مداربسته

تکنولوژی جدیدتری با نام (ATW) Auto Tracking White Balance در دوربین های مداربسته ارائه شده است که می تواند جایگزین AWB شود. در این قابلیت برای دستیابی به تعادل رنگ سفید در تصاویر از یک الگوریتم از پیش تعیین شده استفاده می گردد، در این حالت حتی در صورت عدم وجود منبع نور سفید در محیط پیرامون، دوربین قادر به تنظیم و نمایش صحیح رنگ ها با استفاده از آن الگوریتم است. دوربین های که دارای  این قابلیت هستند، می توانند حتی در شرایط نوری نامساعد، تصاویر با رنگ طبیعی و بدون اغراق را ارائه دهند. همانطور که شرح دادیم، AWB و ATW هر دو نقش تعادل نور سفید در دوربین مداربسته را دارند که ATW یک قابلیت پیشرفته تاری نسبت به AWB است و به علت نوآوری هایی که دارد دارای محبوبیت بیشتری است.

این قابلیت بر قیمت خرید دوربین مداربسته تاثیر گذار است و به عنوان یک آیتم موثر در ارائه ی تصاویر مناسب مورد استفاده قرار می گیرد، همانطور که می دانیم بسیاری از افراد، خرید دوربین خود را تنها بر  مبنای کیفیت تصاویر و ارائه ی تصاویر بدون اغراق انجام می دهند، بنابراین قابلیت تعادل نور سفید در دوربین مداربسته که می تواند یکی از قابلیت های ATW و AWB باشد، در هنگام خرید و نصب دوربین در شرایط نوری نا مساعد و یا نبود نور کافی، یک فاکتور مهم محسوب می شود.

تنظیم این قابلیت، بنا به شرایط محیطی از طریق منو دوربین ها قابل انجام است که در دوربین های تحت شبکه می بایست با دسترسی به مروگر وب و در دوربین های بستر کواکسیال ( آنالوگ ) با دسترسی به منو osd آن ها قابل انجام می باشد.

کلام آخر در خصوص اهمیت نور سفید در دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، نور یک فاکتور مهم و تاثیر گذار در دریافت تصاویر دوربین از محیط و ارائه آن ها می باشد که لنز با انجام عملیات لازم، نور کافی را به سنسور می رساند تا طی پردازش های لازم، تصاویر با رنگ های واقعی و بدون نیاز ایجاد شود. وجود نور سفید در محیط و قرار گیری این نور در جای مناسب به شرطی که مانع دید دوربین نشود و یا اصطلاحا دید دوربین را کور نکند، در امر نظارت تصویری نقش پر رنگی را ایفا می کند. بدین منظور هر یک از شرکت های نظارت تصویری در تلاشند تا قابلیت تعادل نور سفید در دوربین مداربسته را برای داشتن تصاویر بدون نقص به محصولات خود اضافه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *