مقالات تخصصی, مقالات عمومی

آشنایی با کیفیت تصویر دوربین مداربسته

آشنایی با کیفیت تصویر دوربین مداربسته

 

همانطور که می دانیم، کیفیت تصویر دوربین مداربسته اصلی ترین فاکتور در انتخاب و ارزیابی یک دوربین محسوب می شود و افراد متخصص کیفیت تصویر را به عنوان شاخص اصلی و اولیه در نظر می گیرند، اگر کیفیت و وضوح تصاویر مورد قبول باشد، به سراغ ارزیابی آیتم های دیگر از جمله : منو محصول، برد سخت افزاری، قابلیت های دید در شب و … می پردازند و اگردوربین مداربسته شاخص های لازم یک محصول با کیفیت را داشت، آن را تایید می کند و در چرخه تولید یا ارائه قرار می دهند. در این مقاله، عوامل تاثیر گذار بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با کیفیت تصویر در انواع دوربین مدار بسته

تفکیک پذیری تصویر، مولفه ای است که مقدار شفافیت و میزان نمایش جزییات در تصویر را نشان می دهد. کیفیت تصویر دوربین مدار بسته، به این معناست که تصاویری که به وسیله دوربین ارائه و ذخیره سازی انجام شده، به چه میزانی واضح و مشخص است.
تفکیک پذیری تصویر در دوربین مداربسته با مقیاسی به عنوان پیکسل سنجیده می شود. با در نظر گرفتن این مفهوم، هر مقدار سایز و کیفیت تصویر ذخیره شده بالاتر باشد، به همان اندازه کیفیت تصویر دوربین مداربسته نیز بالاتر خواهد بود. می توان گفت که کیفیت تصویر، تفکیک پذیری، مقیاسی از سایز تصویر در دوربین مدار بسته می باشد. طبیعتاً تصاویر هر اندازه کوچک تر باشند، از کیفیت آنها کاسته می گردد و بالعکس هرچه تصاویر بزرگ ترباشند، کیفیت بالاتری خواهند داشت.
تکنولوژی در دوربین های مدار بسته به دو دسته اصلی، آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند. کیفیت تصویر در هر کدام از این تکنولوژی ها به طور مجزا تعریف می گردد. در تکنولوژی آنالوگ، وضوح تصویر با مولفه “TV Line” تعریف می گردد. در تکنولوژی دیجیتال، از پیکسل های تصویری دیجیتال جهت نشان دادن کیفیت تصویر استفاده می گردد.

 

آشنایی با کیفیت تصویر دوربین مداربسته
چه عواملی در کیفیت تصویر دوربین مدار بسته نقش دارند؟
با توجه به تکنولوژی ها و مدل های گوناگون دوربین مداربسته، کلیه ی دوربین ها قادر به ثبت و ضبط تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا و قابل قبول نخواهند بود. کیفیت و وضوح تصویر بعضی از مدل های دوربین مدار بسته در حدود متوسط و یا پایین تر می باشد. فاکتور های متعددی در تفکیک پذیری و کیفیت تصویر دوربین مدار بسته تاثیرگذار خواهد بود.

 

آشنایی با کیفیت تصویر دوربین مداربسته

 

 فاکتورهای تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته عبارتند از :

  • سنسور دوربین مدار بسته: هر اندازه سنسور دوربین دارای ابعاد کوچکتری باشد، دوربین نور کمتری دریافت می کند و هر چه سنسور بزرگتر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. بزرگی اندازه سنسور علاوه بر بهبود کیفیت تصویر بر افزایش زاویه دید، تاثیر گذار خواهد بود و دوربین تصاویر با دید گسترده تری را ارائه خواهد کرد. بنابراین سنسور، یک فاکتور مهم در کیفیت تصویر دوربین مداربسته محسوب می شود.

 

Image result for ‫سنسور دوربین مدار بسته‬‎

 

  • لنز دوربین مدار بسته: لنز دوربین، یکی از قطعات مهم دوربین مدار بسته می باشد که تابش نور را بر روی سنسور متمرکز می کند. لذا کیفیت کلیه ی تصاویر و فیلم های ثبت و ضبط شده، به کیفیت لنز دوربین مداربسته بستگی دارد. لنزهای دوربین مداربسته در انواع مختلف و با فاصله کانونی های گوناگون ارائه می شوند که در کاربردها و پروژه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. لنز هایی که مواد اولیه خوبی در آن به کار نرفته باشد و تناسبی با اندازه و مگاپیکسل سنسور نداشته باشد باعث افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته می شوند. دوربین های مداربسته دارای لنز های ثابت (Fixed)، متغیر یا متحرک ( Varifocal و Motorized ) هستند. دوربین ها دارای لنزهای Motorized تقاضای بیشتری نسبت به لنزها ثابت (Fixed) دارد.

‫لنز دوربین مدار بسته‬‎

  • تفکیک پذیری دوربین مدار بسته: کیفیت  تصویر دوربین مدار بسته با تکنولوژی آنالوگ بر اساس واحد TVL نشان داده می شود که این شاخص در اغلب دوربین های آنالوگ به میزان 420 تا 900 می باشد. در دوربین های دیجیتال، کیفیت تصویر بر اساس پیکسل سنجیده می شود و تعداد پیکسل های تصویر به صورت افقی و عمودی، رزولوشن تصویر را می سازد. هر اندازه تفکیک پذیری یک دوربین مدار بسته پایین تر باشد، بنابراین کیفیت تصویر نیز کاهش پیدا می یابد.

 

‫تفکیک پذیری دوربین مدار بسته‬‎

 

  • میزان زوم تصویر در دوربین مدار بسته: به صورت کلی، زوم دوربین های مدار بسته به حالت های دیجیتال و اپتیکال صورت می گیرد. در صورتی که تصویر به طور دیجیتال زوم شود، داده هایی که از تصویر حاصل می شود که کیفیت لازم و کافی را نخواهند داشت. در دوربین هایی که دارای قابلیت زوم اپتیکال هستند، نور بیشتری به سنسور دوربین انتقال می یابد و امکان ثبت جزئیات بیشتری از تصاویر وجود دارد، بنابراین هر زمان که زوم اپتیکال انجام می شود، کیفیت تصویر دوربین مداربسته، قابل قبول خواهد بود.

 

محل نصب دوربین مدار بسته

 

  • نور و روشنایی محل نصب دوربین مدار بسته: مقدار نور دوربین بر اساس معیاری به نام “لوکس” شناخته می شود. لوکس صفر، به معنای تاریکی کامل و لوکس نوری بسیار بالا، برابر روشنی کامل تصویر می باشد. نور فاکتوری تعیین کننده ای در کیفیت تصویر دوربین مداربسته محسوب می شود. هر دوربینی به یک نور حداقلی برای ارائه ی تصاویر نیاز دارد که در دیتاشیت و یا مشخصات فنی آن درج می شود.
    تابش نور زیاد و نور کم می تواند باعث از بین رفتن جزییات تصویر شود و بر روی تصاویر اختلال ایجاد کند، دقیقا مانند زمانی که می خواهیم پلاک یک خودرو در شب را مشاهده کنیم و پلاک خودرو در اثر چراغ های آن غیر قابل دید می شود و یا تفاوت میزان نور در یک محیط چون اطراف پنجره و درب ها، سبب تضادهایی در تصاویر می شود و در نتیجه تصاویری را ارائه می شود که مناسب نیست. هر یک از شرکت های نظارت تصویری، راهکارهای های ویژه ای را برای این مشکل و سایر مشکلات محیط ارائه کرده اند که می توان تصاویر مناسبی از دوربین مداربسته دریافت کرد، برای حالت اول که پلاک خودرو در مقابل نور قابل مشاهده نیست می توان به قابلیت HLC و برای حالت دوم که تضاد نوری وجود دارد می توان به قابلیت WDR اشاره کرد.

 

نور و روشنایی محل نصب دوربین مدار بسته

کلام آخر در خصوص کیفیت تصویر دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، عوامل بسیاری در کیفیت تصویر دوربین مداربسته نقش دارند که مهم ترین آن نوع و سایز سنسور، نوع لنز و نور محیط پیزامون می باشد. اغلب دوربین های برندهای معتبر دارای سنسور و لنز با کیفیت می باشند و طراحی آن ها با استفاده از دانش های روز دنیا انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *