آموزش, مقالات تخصصی, مقالات عمومی

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

هارد، قطعه ای است که به منظور ذخیره اطلاعات مهم و ضروری طراحی شده، این قطعه در سیستم های نظارت تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. هارد دوربین مداربسته، یکی از اصلی ترین تجهیزات نصب و نظارتی محسوب می شود چرا که با کوچک ترین اختلال در عملکرد هارد، مشکلات جدیدی رخ خواهد داد و ما عملیات ذخیره سازی تصاویر در دستگاه ذخیره ساز را نخواهیم داشت. این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است که در صورت ضربه آسیب خواهد دید. هاردهای مورد استفاده در دستگاه های ذخیره ساز، با توجه به نوع و مدل دستگاه انتخاب می شوند چرا که NVR و DVR ها، تعداد و ظرفیت محدودی از هاردها را پشتیبانی می کنند. در این مقاله عوامل موثر در کاهش فضای ذخیره سازی و محاسبه فضای هارد دوربین مداربسته شرح داده می شود.

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

 

عوامل تاثیر گذار در میزان فضای هارد دوربین مداربسته

عوامل بسیاری در فضای ذخیره سازی هارد دوربین مداربسته تاثیر دارد، در واقع هر چه کیفیت و رزولوشن تصایر بالاتر باشند، تصاویر دارای پهنای باند  (Bandwidth)بیشتری خواهند بود و فضای بیشتری در هارد را اشغال خواهند کرد. می توان گفت پهنای باند با میزان حجم اشغالی در فرآیند ذخیره سازی، ارتباط مستقیم دارد. این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • رزولوشن : هر چقدر تصاویر از رزولوشن بالایی برخوردار باشند، تعداد پیکسل های تصاویر بیشتر هستند و قطعا شامل پهنای باند زیادی خواهند بود.
  • فریم ریت (Frame rate) : فریم ها، تعداد تصاویری هستند که در هر ثانیه دوربین تهیه می کند، هر چقدر تعداد فریم ریت ها بیشتر باشد، فیلم های دوربین مداربسته روان تر خواهند بود و در خروجی، تصاویر بهتری خواهیم داشت، لذا تعداد فریم ریت های بالاتر نیز تاثیر بسزایی در مقدار پهنای باند و در نتیجه فضای ذخیره سازی خواهند داشت.
  • فرمت فشرده سازی (Compression ) : این قابلیت می تواند تصاویر را بدون افت کیفیت تا حد معقولی فشرده سازد و پهنای باند تا میزان قابل قبولی کاهش دهد و در نهایت تاثیر مستقیمی بر میزان فضای ذحیره سازی هارد دوربین مداربسته خواهد داشت.

از آن جا که بحث فشرده سازی، کاهش پهنای باند و فضای ذخیره سازی بسیار حائز اهمیت است، بسیاری از شرکت های بزرگ نظارت تصویری از جمله داهوا فرمت های جدیدی  از فشرده سازی (Smart Codec)را ارائه کرده اند و همین نوآوری سبب تحولی عظیم در این صنعت شد که سبب برتری محصولات داهوا نسبت به سایر برندها شد. شرکت داهوا با ارائه ی فرمت فشرده سازی H.265+، نشان داد که در صورت استفاده از این فرمت فشرده سازی، پهنای باند و حجم فضای اشغالی در هارد دوربین مداربسته به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد داشت. این تحول با ارائه ی دستگاه های  XVR به عنوان سری X  داهوا همراه شد که آن ها علاوه بر پشتیبانی از فرمت فشرده سازی H.265+، از هاردهایی با ظرفیت بالاتر پشتیبانی می کنند به عنوان مثال در دستگاه های کمی قدیمی تر هر پورت ساتا، یک هارد تا ظرفیت 6  یا 8  ترا بایت را پشتیبانی می کرد این در حالیست که در این دستگاه های سری X هر پورت ساتا، تا 10  ترا بایت هارد را پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است، دستگاه های قدیمی تر XVR از فرمت H.264 پشتیبانی می کردند که فرمت H.265 به نسبت H.264 به میزان بسیار زیادی، در کاهش فضای هارد تاثیر گذار است.

  • ذخیره سازی صدا : ذخیره صدا بر میزان پهنای باند و در نهایت فضای ذخیره سازی هارد دوربین مداربسته تاثیر دارد.

 

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

 

چگونه می توان فضای ذخیره سازی هارد دوربین مداربسته را کاهش داد؟

  • استفاده از فرمت های فشرده سازی: هر برندی دارای فرمت های فشرده سازی انحصاری می باشد که با استفاده از آن ها می توانید، تا حد زیادی پهنای باند و در نتیجه حجم  دوربین مداربسته را کاهش دهید.
  • استفاده از رزولوشن های پایین تر : این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که میزان کیفیت تصاویر برای کاربران، قابل قبول باشد و سبب از دست رفتن جزئیات تصاویر نشود.
  • کاهش فریم ریت : با این کار، می توان پهنای باند را تا حد زیادی کاهش داد، اما در نظر داشته باشید که کاهش فریم ریت، ممکن است سبب خرابی تصاویر شود، به خصوص در عملیات پلاک خوانی چون خودرو با سرعت عبور می کند، فرآیند پلاک خوانی نیازمند فریم ریت بالایی می باشد. لذا در هنگام اعمال تغییرات در آن، می بایست توجه لازم را داشته باشید.
  • استفاده از قابلیت VBR (Variable bit rate) : این قابلیت، نرخ ارسال داده ها به صورت متغیر هستند که پهنای باند بر اساس شرایط مختلف، تغییر می کنند.
  • تغییر وضعیت ضبط دستگاه : می توانید از قابلیت های تشخیص حرکت (Motion Detection) استفاده نمایید تا صورت وقوع حرکت، عملیات ذخیره سازی صورت گیرد ( این قابلیت، ممکن است در برخی از محیط های حساس چون پمپ بنزین ها، مراکز نظامی و …. کارآمد نباشد. حتی کاربران، می توانند تعیین نمایند که عملیات ذخیره سازی بر اساس تشخیص حرکت در ساعات خاصی از شبانه روز صورت گیرد ) و یا می توان تعیین کرد تنها در ساعات خاصی از شبانه روز یا روزهای هفته، به صورت کامل عملیات ذخیره سازی را متوقف کرد. همچنین توصیه می گردد که اگر در کانالی از دستگاه ذخیره ساز DVR، دوربین متصل نیست، تنطیمات ذخیره سازی بر روی حالت توقف انجام شود.

اخیرا در بسیاری از دستگاه های ذخیره ساز، قابلیتی به عنوان ضبط بر اساس قابلیت های هوشمند و یا هشدار وجود دارد که می توان قابلیت های هوشمند مورد نظر خود از جمله عبور از خط یا ورود به منطقه ممنوع، گم شدن اشیا، اشیای جا مانده، پرسه زنی و … را  تنظیم کرد سپس در قسمت تنظیمات ضبط، تعیین کرد که عملیات ذخیره سازی ( ضبط ) بر اساس رخ دادن این روی دادها انجام شود.

از آن جا که ذخیره سازی تصاویر، بسیار حائز اهمیت می باشد، توصیه می گردد عملیات ذخیره سازی را در حالت Overwrite قرار دهید تا پس از اتمام ظرفیت هارد دوربین مداربسته، تصاویر قبلی از ابتدا شروع به پاک شدن کنند و تصاویر جدید جایگزین آن ها شوند.

 

عملیات محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته

این مرحله، پر اهمیت ترین مرحله از مراحل انتخاب و معرفی سیستم های نظارتی به خصوص دستگاه ذخیره ساز است، چرا که با توجه به پروژه و نیاز کاربران این محصولات معرفی می شوند. به عنوان مثال بانک ها، پمپ بنزین ها و … بازه زمانی زیادی برای ذخیره سازی نیاز دارند، در این شرایط می بایست نصاب یا نمایندگی معتبر دوربین مداربسته، می بایست قبل از معرفی محصول، با توجه به نیاز کاربران فضای مورد نیاز هارد را با توجه به بازه زمانی و بر مبنای رزولوشن، فریم فریت، فرمت فشرده سازی و ذخیره یا عدم ذخیره صدا، محاسبه کنند و سپس بر مبنای آن، دستگاه ذخیره سازی که از آن میزان ظرفیت هارد پشتیبانی می کنند را پیشنهاد کنند. بسیاری از برندها از جمله داهوا، نرم افزارهای محاسبه گر(Disk Calculator) هارد دارند که با استفاده از آن می توانید میزان رزولوشن، فریم ریت، فرمت فشرده سازی، بازه زمانی ذخیره سازی و … را لحاظ کنید و در نهایت متوجه شوید با این میزان از پارامترها، به چه ظرفیتی از هارد دوربین مداربسته نیاز دارید و یا می توانید ظرفیت هارد و پارامترهای رزولوشن، فریم ریت، فرمت فشرده سازی و … را اعمال کنید تا بازه ی زمانی ذخیره سازی را به دست آورید. در سایت فراگستر نرم افزارهای محاسبه هارد قرار داده شد، می توانید با مراجعه به آن ها اطلاعات کافی در خصوص ظرفیت هارد و بازه زمانی ذخیره سازی در پروژه خود به دست آوردید تا دچار ابهام در انتخاب محصول نشوید.

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

توجه داشته باشید، پس از محاسبات، مقداری بیشتر فضای هارد برای بازه ی زمانی مورد نظر در نظر بگیرید.

 

فرمت پشتیبان گیری از هارد دوربین مداربسته

معمولا در هنگام پشتیبان گیری، دو فرمت در دستگاه ذخیره ساز نمایش داده می شوند، یک فرمت انحصاری مرتبط با برند مورد نظر که در هنگام پخش فیلم های بکاپ ( پشتیبان گیری ) نیاز به Player خاص می باشد و دیگری فرمت معمول که شما می تواند فیلم ها را در هر لپ تاپ، کامپیوتر یا گوشی و تبلت به راحتی ببینید. بنابراین، در هنگان پشتیبان گیری به فرمت توجه داشته باشید.

 

شرایط مراقبت از هارد دوربین مداربسته

  • از آن جا که این قطعه، از حساسیت بالایی از لحاظ امنیتی و فیزیکی برخورد است، توصیه می گردد در هنگام نصب، حتما داخل کیس پیچ شود و دستگاه ذخیره ساز نیز در جایی مطمئن نصب گردد تا در صورت ورود سارقین یا افراد غیر مجاز، دستگاه ذخیره ساز و هارد شما به سرقت نرود.
  • توصیه می گردد هارد خود را از محصولات معتبر و دارای گارانتی تهیه کنید تا در صورت ایراد در عملکرد هارد، شرکت گارانتی دهنده، اقدام لازم را برای شما انجام دهد.

 

نحوه محاسبه هارد دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص محاسبه فضای هارد دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، عوامل بسیاری در فضای ذخیره سازی تاثیر دارند که با تغییر آن ها می توانید پهنای باند و فضای ذخیره سازی را کاهش دهید، اما حتما توجه داشتید باشید که این تغییرات سبب افت کیفیت تصاویر و عدم کارایی آن ها نشود چرا که این موضوع سبب نارضایتی کاربران خواهد شد.  با توجه به توضیحات شرح داده شده، یکی دیگر از روش های کاهش فضای ذخیره سازی استفاده از قابلیت های ضبط بر اساس تشخیص حرکت و قابلیت های هوشمند است، بنا به نوع نیاز کاربران می تواند کارایی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *