مقالات عمومی

معرفی دوربین مداربسته وایرلس

دوربین مداربسته وایرلس

اهمیت دوربین مداربسته در زندگی روزمره ما، به اندازه ای زیاد شده است که شاید حضور آن ها در زندگی ما به اندازه ی گوشی های هوشمند مهم است. دوربین های مداربسته انواع گوناگونی دارند و هر نوع از آن ها به علت پوشش نیازهای کاربران و ارائه ی قابلیت های جدید وارد بازار شده اند. دوربین مداربسته وایرلس، یکی از این دوربین هاست که به منظور کاهش هزینه ها و زمان کابل کشی ارائه شده است. این دوربین، که به بی سیم مشهور است به دوربینی گفته می شود که اصطلاحاً هیچ نوع سیمی ندارد. این دوربین ها، به عنوان یکی از به صرفه ترین دوربین ها محسوب می شوند. البته در این خصوص در این مقاله بیش تر توضیح خواهیم داد. این دوربین ها، در بستر شبکه ارائه شده اند و دوربین های بستر کواکسیال نمی توانند دیتا را به صورت بی سیم ارسال کنند.

آنچه در مورد دوربین مداربسته وایرلس بسیار مهم است، استفاده از یک حافظه ی مناسب است که این حافظه می تواند، دستگاه ذخیره ساز، یک رم داخلی (Micro SD Card) و یا حافظه یک گوشی باشد. در این مقاله، قصد داریم شما را با ویژگی های جالب دوربین مداربسته وایرلس آشنا کنیم.

دوربین مداربسته وایرلس تحت شبکه

هرجا نام دوربین مدار بسته آی شنیده می شود، در واقع به دوربین تحت شبکه اشاره دارد. این مدل از دوربین ها برای انتقال اطلاعات از بستر وای فای استفاده می کنند که هم هزینه کابل کشی کمتری دارد و هم در وقت صرفه جویی می شود. اساس کار این دوربین ها، وجود یک فرستنده و گیرنده مناسب است که این دوربین مداربسته وایرلس، به عنوان یک فرستنده محسوب می شود که می تواند اطلاعات و تصاویر را به صورت وایرلس از طریق اینترنت و شبکه محلی به یک گیرنده که یک گوشی یا تبلت می تواند باشد، می فرستد. این مدل از دوربین ها برای هوشمندسازی خانه گزینه بسیار خوبی هستند و دوربین های Baby Cam، در این گروه جای دارند.

میزان نویز پذیری دوربین های دیجیتال به نسبت آنالوگ کمتر است و این ویژگی سبب شده است که بازار دوربین های دیجتال به خصوص دوربین مداربسته وایرلس دیجیتال داغ تر باشد. این مدل از دوربین ها می توانند در بستر بی سیم، به سادگی اطلاعات را ارسال نمایند، برد ارسال اطلاعات تا 100-150 متر اعلام شده است. البته این مسافت ممکن است بنا به مدل دوربین و برند متفاوت باشد و این فاصله با فرض عدم وجود دیوار یا هر چیز انسداد کننده در مسیر انتقال اطلاعات، در نظر گرفته شده است.

روند کار دوربین مداربسته وایرلس به این صورت است که می بایست اطلاعات به سمت محل ذخیره سازی ( گوشی، دستگاه ذخیره ساز )ارسال شده و ضبط صورت بگیرد و یا این اطلاعات در حافظه داخلی دوربین ذخیره شود.

منبع تغذیه دوربین بی سیم

دوربین های امنیتی بی سیم منبع تغذیه مخصوص به خود را دارند به طوری که اگر برق قطع شود بتواند ضبط تصاویر را به طور دقیق داشته باشد. اما یکی از معایب یا دشواری که برای دوربین مداربسته وایرلس دیده می شود باتری های آن است که می بایست به صورت دستی تعویض شود یا به صورت دوره ای شارژ شود. دوربین با یک باتری قابل شارژ گزینه خوبی است و تنها یکبار باتری خریداری می شود.

البته برخی از این دوربین ها، نیاز به یک تغذیه آداپتور دارند و با باتری عمل نمی کنند و ازین جهت به بی سیم (وایرلس) معروفند که انتقال اطلاعات را به صورت بی سیم انجام می دهند.

یکی از ویژگی های جالب برای برخی از دوربین های مدار بسته به این صورت است که در زمان تشخیص حرکت یا رفتارهای هوشمند، ضبط آغاز می شود و این رویکرد سبب می شود که فضای ذخیره سازی کم تری استفاده شود.

مقایسه دوربین های بی سیم و مدل های سیمی

موضوع این است که دوربین مداربسته وایرلس می تواند حتی به بدون کابل کشی برق نیز فعالیت داشته باشد اما برای ثبات دائمی دوربین های بی سیم نیاز است که سیم کشی دوربین به طرف منبع تغذیه باشد.

در صورتی که از دوربین مداربسته وایرلس استفاده می شود باید تا محل نصب دوربین کابل کشی صورت بگیرد پس واژه بی سیم به معنی عدم استفاده مطلق از سیم نیست! در چنین شرایطی دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول به این صورت است که هزینه کابل کشی در نظر گرفته شود و از دوربین های مدار بسته معمولی استفاده شود و مورد بعدی اینکه از دوربین مدار بسته وایرلسی استفاده شود و تنها برای منبع تغذیه کابل کشیده شود.

نسل جدید از دوربین مداربسته وایرلس

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت در دنیای دوربین مدار بسته بسیار شنیده می شود. اکسس پوینت، در واقع یک قطعه سخت افزاری است که مانند سوئیچ شبکه کار می کند اما قابلیت دریافت اطلاعات به صورت بی سیم از تجهیزاتی مانند دوربین بی سیم یا سایر تجهیزات بی سیم را دارد. به صورت کلی اکسس پوینت اطلاعات بی سیم دریافتی را به شبکه ان وی آر یا هر کلاینتی ارسال می کند.

نسل جدید از دوربین مداربسته وایرلس

ضرورت استفاده از دوربین های بی سیم

شاید با خود بگویید چرا استفاده از دوربین مداربسته وایرلس بیشتر از سایر موارد است؟ این موضوع دلایل مختلفی دارد. مثلاً در برخی از موقعیت ها امکان کابل کشی وجود ندارد و یا سبب می شود که طراحی داخلی ساختمان بهم بریزد. مورد بعدی اینکه مسیر کابل کشی دشوار است و یا استفاده از سیستم به صورت موقت در نظر گرفته می شود. مثلاً برای یک فضای استیجاری نیاز است که دوربین پس از مدتی برداشته شود، لذا استفاده از این سری دوربین ها، یک انتخاب خوب به نظر می رسد.

استفاده از دوربین مداربسته وایرلس برای منازل مسکونی، شرکت ها، حمل و نقل عمومی، مترو و سایر موقعیت ها گزینه خوبی است. تصاویری که در دوربین مداربسته وایرلس وجود دارد از بستر وای فای عبور کرده و انتقال صورت می گیرد و سرعت انتقال اطلاعات بسیار خوبی در دوربین ها با کیفیت بالا وجود دارد. برای اینکه تصاویر دوربین وایرلس مشاهده شود نیاز به یک گوشی تلفن همراه یا ان وی آر است( البته، برخی از دوربین ها قابلیت ارسال اطلاعات و تصاویر را در دستگاه ذخیره ساز ( ان وی آر) ندارند).

نسل جدید از دوربین مداربسته وایرلس

دوربین های جدید وایرلس

نسل جدید از دوربین مداربسته وایرلس که در بازار عرضه شده اند، دوربین هایی هستند که قابلیت ضبط تصاویر روی بستر ابر یا کلود را دارند. در صورتی که از این دوربین ها استفاده شود کاربر نیازی به ان وی آر نخواهد داشت و شرایط به این صورت است که تصویر به صورت مستقیم روی بستر کلود ضبط می شود.

ویژگی های جالب دوربین های بی سیم یا وایرلس

  • دوربین مداربسته وایرلس در مکان هایی که مشکل کابل کشی دارند، گزینه خوبی است.
  • دوربین مداربسته وایرلس نصب آسان تری به نسبت سایر دوربین ها دارد.
  • چون نصب دوربین مدار بسته وایرلس آسانتر است به نسبت سایر دوربین ها هزینه کمتری را در بر می گیرد.
  • در صورتی که نیاز است دوربین دورتر از مرکز تصویر قرار بگیرد دوربین وایرلس بهترین گزینه است.
  • این دوربین ها از شبکه اینترنت استفاده می کنند تا انتقال تصاویر را انجام دهند و همینطور فرستنده کوچکی در داخل دوربین وجود دارد.
  • برد این دوربین ها تا100-150 متر ( در یک محیط بدون انسداد ) اعلام شده است و در صورت نبود مانع حتی می توان انتظار بالاتری داشت.
  • تصاویر دوربین مدار بسته می تواند در رم داخلی ذخیره شوند و همینطور قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارد. تصاویر در گوشی همراه نیز ذخیره می شود.
  • در این دوربین ها انتقال تصویر به صورت رایگان بوده و نیاز به آی پی ثابت ندارد.
  • قابلیت چرخش برای این مدل از دوربین ها از 180 الی 360 درجه اعلام شده است.
  • دوربین های بی سیم برای مکان هایی کوچک گزینه بسیار عالی محسوب می شود.

نکات استفاده از این نوع دوربین ها

  • بهتر است که فاصله بین دستگاه گیرنده و دوربین کم باشد.

ثبات این دوربین ها به نسبت سایر دوربین ها کمتر است و در صورتی که در اینترنت اختلالی ایجاد شود، مشکل ساز می شود به این ترتیب بهتر است که از شبکه اینترنتی که دارای کیفیت بالایی هستند برای انتقال داده استفاده شود.

  • امنیت دوربین بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. اگر از دوربین با رم داخلی استفاده می کنید، حتما توجه داشته باید در یک فضای ابری یا داخل گوشی، اطلاعات ذخیره شوند چرا که در صورت سرقت دوربین، حداقل به فیلم های ذخیره شده، دسترسی داشته باشید.
  • در انتخاب و خرید دوربین مدار بسته وایرلس می بایست به برند آن، گارانتی و کیفیت توجه شود.

لنز دوربین مداربسته وایرلس

اهمیت و کارکرد لنز دوربین مداربسته وایرلس بر هیچکس پوشیده نیست. استفاده از لنز واید در محیط اتاق بسیار گزینه مناسبی است. وقتی که زاویه دوربین در موقعیت درست قرار می گیرد، تمام اتاق ساپورت می شود. لنز با زاویه بسته یا باریک سبب می شود که عملکرد عکس ایجاد شود.

از سوی دیگر وقتی که کاهش زاویه دید صورت بگیرد تصاویر در جایگاه دورتری قرار می گیرد.

زاویه لنز دوربین مدار بسته وایرلس نیز به شکل درستی تنظیم می شود به طوری که هر قدر عدد اعلام شده کمتر می شود، زاویه باز تری پوشش داده می شود.

در هر صورت توانایی نوری لنز اهمیت زیادی دارد و یکی از بخش های مهم مشخصات فنی دوربین مداربسته وایرلس محسوب می شود.

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته وایرلس

در این مقاله به اهمیت تهیه این سری دوربین ها پرداختیم، قطعا هر نوع دوربین در محیط های محدود مرتبط با خودش، می تواند یک راهکار مناسب باشد. دوربین های وایرلس در هر جایی کارآمد نیستند و حتما در هنگام تهیه آن ها به نکات اشاره شده در مقاله توجه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *