مقالات تخصصی

متداول ترین رزولوشن در سیستم نظارت تصویری

در سال های اخیر شاهد معرفی و حضور دوربین هایی با رزولوشن های 4 مگا پیکسل ، 6 مگا پیکسل ، 4K معادل 8.3  مگا پیکسل و نیز 12 مگا پیکسل بوده ایم. از طرفی طبق بررسی ها ، گزارشات  و آمارهای سال 2014 متداول ترین رزولوشن تنها 720P معادل 1 مگا پیکسل بوده است. در این مقاله به میزان حضور رزولوشن های بالاتر که اخیرا روانه بازار شده اند در بازار مصرف می پردازیم. آیا هنوز متداول ترین دوربین ها ، دوربین های یک مگا پیکسل هستند ؟ در این 2 سال چه تغییراتی در بازار مصرف ایجاد شده است ؟

در طی یک نظر سنجی از 150 مجری سیستم دوربین مدار بسته در سال 2016 نتایج زیر حاصل شده اند.

تغییر از 720P به 1080P

همان طور که از نمودار بالا برمی آید ، در مقایسه با سال 2014، رزولوشن 2 مگا پیکسل جایگزین رزولوشن 1 مگا پیکسل شده است. به صورت تقریبی نسبت 50 به 30 در رزولوشن یک مگا پیکسل به دو مگا پیکسل کاملا برعکس شده است. می توان گفت که رزولوشن های کمتر از یک مگا پیکسل به از بازار حذف گشته اند. استفاده از رزولوشن های 3 تا پنج مگا پیکسل رواج بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. رزولوشن های بیش تر از پنج مگا پیکسل نیز هم چنان سهم بسیار اندکی از بازار را به خود اختصاص داده اند.

چرا یک مگا پیکسل ؟

اغلب مجریان سیستم دوربین مدار بسته ، دلایل خود برای استفاده از دوربین های یک مگا پیکسل را به صورت زیر بیان کرده اند:

  • تمایل زیادی به استفاده از رزولوشن های خیلی بالاتر ندارند زیرا استفاده از رزولوشن های بالاتر موجب افزیش هزینه ذخیره سازی و پهنای باند می شود.
  • تمامی مشتریان خواستار رزولوشن و فریم ریت های بالاتر هستند اما فقط تا زمانی که از هزینه ی آن ها آگاهی ندارند !
  • با به کار گیری از رزولوشن یک مگا پیکسل با استفاده از هارد های 1 یا 2 ترابایت حدودا یک ماه زمان ذخیره سازی دارند.

نکته جالب توجه در اظهارات این مجریان ، این است که به چگالی پیکسل مورد نیاز (PPF) اشاره ای نکرده اند.

چرا دو مگا پیکسل ؟

اغلب مجریان سیستم دوربین مدار بسته ، دلایل خود برای استفاده از دوربین های دو مگا پیکسل را به صورت زیر بیان کرده اند:

  • نتیجه این انتخاب تصویری است قابل قبول.
  • در عین این که هزینه ذخیره سازی افزایش چندانی ندارد میتوان اجسام و اشیاء را از فاصله 4 متری با دقت قابل قبولی تشخیص داد.
  • از آنجایی که قیمت بین 720P و  1080Pتفاوت چندانی نمی کند، اغلب مشتریان راهکار 2 مگا پیکسلی را انتخاب می کنند.
  • استفاده از رزولوشن 2 مگا پیکسل راهکاری است متعادل بین بیت ریت، جزئیات تصویر و قیمت. 

تعدادی از مجریان اضافه کرده اند که به دلیل کاهش قیمت دوربین های 4 مگا پیکسل از یک سو و نیز کاهش هزینه ذخیره سازی از سوی دیگر ، احتمالا در آینده پروژه های بیشتری با رزولوشن 4 مگا پیکسل خواهند داشت.

چرا سه و چهار مگا پیکسل ؟

با این که مجریانی که از این رزولوشن ها استفاده می کنند تنها 20 درصد کل مجریان را تشکیل می دهند نسبت به گذشته 14 درصد در این قسمت رشد داشته اند. آن ها دلایل زیر را برای انتخاب خود عنوان کرده اند.

  • دوربین های 3 مگا پیکسل آنقدر ها هم گران تر از دوربین های 2 مگا پیکسل نیستند.
  • روند کاهشی قیمت این دوربین ها باعث میشود دوربین ها را در مناطق استراتژیک تر نصب کرد تا تصاویری بسیار نزدیک به نیاز مشتری را خلق کنند.

نکته بسیار جالب توجه در مورد این دسته از مجریان این است که تاکید زیادی روی چگالی پیکسل ها (PPF) دارند. آنها عموما از نرم افزار های متنوعی برای طراحی سیستم ها جهت دستیابی به PPF مورد نظر خود استفاده می کنند. پر واضح است که مجریان حرفه ای تر ، جهت تامین 50 یا 60 PPF برای مواردی مانند تشخیص چهره رزولوشن بیشتری برمیگزینند.

بیش از پنج مگا پیکسل؟

تنها یک مجری از 150 مجری شرکت کننده در نظر سنجی ما ، اظهار کرده است که از رزولوشن های پنج مگا پیکسل به بالا به صورت گسترده استفاده میکند. واضح است که این رزولوشن ها با تبدیل شدن به یک استاندارد و یا حتی Benchmark در صنعت دوربین مداربسته فاصله زیادی دارند. هر چند که انتظار می رود استفاده از این رزولوشن ها در سال های آتی افزایش پیدا کند.

پیش بینی ما :

ما انتظار داریم طی 2 سال آینده ، استفاده از دوربین های 1 و 1.3 مگاپیکسلی نزول پیدا کرده و بالعکس استفاده از دوربین های 3 و 4 مگاپیکسل افزایش پیدا کند. دوربین های 2 مگا پیکسل نیز هم چنان انتخاب هایی متعادل باقی خواهند ماند. البته پیش بینی میکنیم دوربین های 4K نیز به تعدادی محدود در محیط های بیرونی به کار خواهند رفت.  

[rockthemes_promotion_box background_color=”#2b9cff” font_color=”#FFFFFF”]

فراگستر آنلاين گسترده ترين کانال خبري و آموزشي در زمينه سامانه هاي حفاظت الکترونيک (نظارت تصويري و کنترل دسترسي)

rockthemes_shortcode_start[rockthemes_button icon_align=”left” icon_title=”عضويت در کانال” button_size=”” button_color=”caution” button_shadow=”no” button_shape=”” extra_class=”” button_link_target=”” button_align=”center” link_url=”http://telegram.me/faragostaronline” link_id=”false” bg_color_default=”#FFFFFF” bg_color_hover=”#FFFFFF” text_color_default=”#FFFFFF” text_color_hover=”#FFFFFF” border_color=”#FFFFFF” button_bg_border=”use_bg_color_use_border” border_color_hover=”#FFFFFF” attr_title=”” link_is_tax=”false” tax_name=”custom-link” icon_class=”icomoon icomoon-icon-bullhorn” icon_url=””]عضويت در کانال[/rockthemes_button]rockthemes_shortcode_end[/rockthemes_promotion_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *