مقالات

مقالات تخصصی, مقالات عمومی

عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه همانطور که از نامشان مشخص است نوعی دوربین مداربسته می باشد که تصاویر را در بستر شبکه های کامپیوتری انتقال می دهند. در هر شبکه امکان اختصاص یک آی پی انحصاری به دوربین مداربسته تحت شبکه وجود دارد. قیمت دوربین مداربسته تحت شبکه از سایر دوربین ها بالاتر می باشد و دلیل این امر نیز وجود سخت افزارهای تبدیل تصاویر به سیگنال دیجیتال و ارسال تصاویر با توجه به پروتکل های شبکه کامپیوتری می باشد که این مکانیزم ها در دوربین های آنالوگ وجود ندارد. دوربین های تحت شبکه به دوربین های IP نیز مشهورند .

عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

برندهای سازنده دوربین مداربسته تحت شبکه، پروتکل های اختصاصی خود را برای ارسال تصاویر استفاده می کنند و چنان چه یک دوربین آی پی دارای پروتکل Onvif نباشد، نمی توان آن را بر روی دستگاه NVR برند دیگر اضافه کرد. پروتکل Onvif، یک پروتکل مشترک در بین محصولات تحت شبکه نظارت تصویری می باشد و با استفاده از آن می توان دوربین ها و دستگاه های ذخیره ساز برندهای دیگر را باهم ست کرد. دوربین تحت شبکه، بر خلاف دوربین های آنالوگ تصاویر را بصورت داده های باینری (صفر و یک) و بصورت دیجیتال ارسال می کنند. با توجه به فناوری این دوربین ها قیمت دوربین  تحت شبکه از انواع آنالوگ بالاتر می باشد و در عوض کیفیت تصویر بسیار بالاتر  امکانات فوق العاده را می توان در مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه، نام برد. تصاویر دوربین های تحت شبکه را می توان توسط نرم افزار مرتبط، دستگاه های رکورد و یا با وارد کردن آدرس آی پی دوربین در مرورگر وب مشاهده نمود، به این صورت که بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز، می توان تصاویر دوربین های آی پی را بر روی مرورگر مشاهده کرد.
عملکرد دوربین مدار بسته تحت شبکه
     تجهیزات دوربین مداربسته تحت شبکه
تغذیه دوربین مداربسته تحت شبکه از طریق منبع تغذیه (عموما 12 ولت) تامین می شود و یا می توان از طریق سوئیچ های POE تغذیه آن را تامین کرد ( به شرطی که دوربین از قابلیت POE پشتیبانی کند). از دیگر مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه این است که نرم افزار های آن با امکانات بسیار زیادی طراحی و توسعه یافته اند که می توانند نیازهای کاربران حرفه ای را بر آورده کنند و امکانات مورد نیاز آن ها فراهم آورد. دستگاه های ذخیره ساز تحت شبکه جدید نیز در حال افزایش امکانات خود هستند تا بتوانند، همگام با نرم افزارها پیشرفت کنند و محبوبیت خود را افزایش دهند. قابلیت های شمارش افراد، کنترل تردد های بی مورد، کنترل عدم ورود به یک منطقه حساس، تشخیص و شناسایی چهره و بسیاری امکانات دیگر امروزه در دستگاه های رکوردر یا ذخیره ساز تحت شبکه ارائه شده است. در خصوص نصب دوربین مداربسته تحت شبکه، باید گفت که در بسیاری از موارد بستر سازی و نصب و راه اندازی این نوع دوربین با دوربین آنالوگ تفاوت بسیاری دارد و نیاز به دارا بودن دانش فنی در زمینه شبکه های کامپیوتری می باشد چرا که  در بعضی موارد نیاز است تا دوربین ها در فواصل بسیار دورتری از دستگاه NVR قرار گیرند و می بایست با استفاده از لینک های رادیویی شبکه ، تصاویر دوربین را انتقال داد. از مزایای دیگر دوربین های تحت شبکه، انتقال تصویر راحت تر در بستر شبکه داخلی و اینترنت است، به طوری که برای انتقال تصویر دوربین نیاز به رکوردر نمی باشد و هیچ تجهیزات اضافی برای انتقال تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه نیاز نیست. برای ذخیره سازی تصاویر این دوربین ها می توان از سرور های ذخیره سازی و یا NVR یا رم داخلی یا Micro SD Card استفاده کرد.
عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه
کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه
پهنای باند دوربین مداربسته تحت شبکه به علت کیفیت و رزولوشن بالا، بیشتر از دوربین آنالوگ می باشد و برای ذخیره سازی تصاویر آنها نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری می باشد. نسل جدیدی از دوربین ها و رکوردر های تحت شبکه از قابلیت های فشرده سازی تصاویر از H.265 پشتیبانی می کنند که علاوه بر اشغال فضای ذخیره سازی کمتر می توانند پهنای باند را تا حد مناسبی کاهش دهند. دلیل این امر نیز بهبود الگوریتم های ذخیره سازی اطلاعات در این کدک ها و انکودر ها می باشد که می تواند از اتلاف فضای دیسک تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. برای دریافت تصاویر این نوع دوربین های مدار بسته باید دستگاه رکوردری سازگار و مخصوص دوربین های تحت شبکه تهیه گردد. برای دریافت و نمایش و رکورد کردن تصاویر دوربین مدار بسته تحت شبکه می توان به دو طریق عمل کرد: اول استفاده از یک کامپیوتر و نرم افزار دوربین مدار بسته تحت شبکه که با اتصال دوربین ها می توان تصاویر آنها را دریافت کرده و در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره کرد. اما استفاده از این روش خیلی توصیه نمی شود چرا که باید منابع مختلف یک کامپیوتر به طور دائم برای ضبط تصاویر درگیر باشد و همچنین برای اتصال تعداد دوربین های بالا و همچنین دوربین های دارای کیفیت تصاویر بالا نیاز به یک کامپیوتر با پردازنده قوی می باشد. استفاده از کامپیوتر برای ذخیره تصاویر دوربین مدار بسته در برخی موارد خاص صورت می گیرد چون سازمان های خاص که نگهداری و آرشیو نمودن اطلاعات تصاویر دوربین ها امری ضروری تلقی می شود، اطلاعات را روی دو یا چند هارد دیسک ذخیره می کنند. در روش دیگر می توان، تنها با اتصال یک سوئیچ شبکه و تنها یک کابل شبکه به دستگاه NVR ، تصاویر تمام دوربین ها را مشاهده و ضبط نمود. این دستگاه ها دارای یک پورت شبکه هستند که می توانید دوربین های تحت شبکه خود را از طریق یک سوئیچ شبکه به آن متصل کنید و تصاویر دوربین ها را دریافت و رکورد نمایید. همانطور که پیش تر ها اعلام کردیم برای آرشیو کردن تصاویر دوربین مدار بسته حتما از هارد دیسک مخصوص دوربین های مدار بسته استفاده نمایید.

کلام آخر در خصوص عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

در خرید NVR دقت نظر داشته باشید که دستگاه شما با دوربین های تحت شبکه مورد نظرتان سازگاری کامل را داشته باشد.زیرا این امکان وجود دارد که پروتکل های دوربین مدار بسته تحت شبکه شما توسط NVR پشتیبانی نشود. در هنگام خرید دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره ساز با برندهای مختلف، می بایست به امکانات و قابلیت های ONVIF توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.