مقالات عمومی

عملکرد دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته

یک سیستم مداربسته، متشکل از قطعات و تجهیزات گوناگونی است که با قرار گیری آن ها در کنار هم و عملکرد درست آن ها می توان به نظارت و کنترل محیط پیرامون پرداخت. یک سیستم مداربسته متشکل از : دوربین مداربسته، دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته ( ذخیره ساز )، کابل ها، سوکت ها، آداپتور، سوئیچ، مانیتور، لپ تاپ یا کامپیوتر و … می باشد که موجب ارائه تصاویر مناسب و بی وقفه می شوند. در این مقاله دستگاه ضبط کننده  را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته چیست ؟

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته، یکی از قسمت های اصلی سیستم مداربسته است که به دو دسته NVR و DVR تقسیم می شود. NVR تنها برای دوربین های مداربسته تحت شبکه یا آی پی استفاده می شود. در حالی که DVR متناسب با قابلیت هایی که دارد، می تواند برای ذخیره تصاویر دوربین های بستر آنالوگ و حتی تحت شبکه نیز استفاده شود. باید بدانید که روش های متفاوتی در ضبط تصویر دوربین های مداربسته وجود دارد.

ضبط در سیستم مداربسته آنالوگ

سیستم مداربسته آنالوگ شکل رایج و اولیه ای از  سیستم های مداربسته است. معمولا در بسیاری از منازل، واحدهای تجاری و اداری از این سیستم استفاده می شد که با ارائه محصولات جدید و با کیفیت بالا در بستر آنالوگ، سیستم های مداربسته آنالوگ قدیمی جای خود را به آن ها دادند و به نوعی منسوخ شدند.

  • دستگاه VCR  : قدیمی ترین دستگاه ذخیره ساز است که این دستگاه در حال حاضر به طور کامل از رده خارج شده و جای خود را به DVR داده است.
  • دستگاه  DVR : شکل جدیدتر و بسیار رایجی از دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته بستر آنالوگ است. دستگاه DVR قابلیت های بسیار زیادی دارد و از ثبات بسیار بالایی برخوردار است. با گذشت زمان، دستگاه های DVR جدید با تکنولوژی های جدید و به روز، همگام شدند و قابلیت های جدیدی چون : پشتیبانی از 5 تکنولوژی نظارت تصویری ( AHD، HDCVI، HDTVI، IP و CVBS ) تشخیص حرکت و چهره، IVS  یا VCA، تشخیص قطع تصاویر دوربین، دست کاری دوربین، پوشاندن تصویر، پشتیبانی از فرمت های فشرده سازی جدید و … را فراهم آورده اند. هر کدام ازین دستگاه های ذخیره ساز بر مبنای قابلیت هایی که دارند دارای قیمت های متفاوتی هستند.

 

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته آنالوگ چگونه عمل می کند ؟

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته آنالوگ قدیمی، پس از دریافت سیگنال های تصویر آنالوگ، طی پردازشی تصاویر را به صورت آنالوگ ارائه می کنند و به صورت همان آنالوگ در هارد ذخیره می شود. این در حالیست که در دستگاه های جدید با تکنولوژی هایی چون AHD، HDCVI و HDTVI ، طی فرآیندی و با استفاده از قطعات برد DVR تصاویر ارائه شده به صورت دیجیتال است و به صورت دیجیتال تصاویر بر روی هارد ذخیره خواهند شد.

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه

سیستم مداربسته تحت شبکه، یکی از تکنولوژی های جدید و به روز دنیای نظارت تصویری است و تصاویر ذخیره شده ی دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه (NVR) از کیفیت بسیاری بالایی برخوردار است و قابلیت هایی بیشتری نسبت به DVR دارد و قیمت بالایی هم دارد. عملیات ضبط در سیستم تحت شبکه به سه روش انجام می شود که عبارتند از :

  • ضبط توسط دستگاه NVR  :

دستگاه  NVR ، دارای شابه بسیار زیادی با DVR  است اما دارای امکانات ویژه ای است که کاربران می توانند به قابلیت های بیشتر سیستم های نظارت تصویری، دسترسی پیدا کنند البته استفاده از NVR  و نصب آن نسبت به DVR سخت تر است و نیازمند صرف زمان بیشتری برای فرآیند نصب است.

  • سرور شبکه:

زمانی که از سرور سیستم مداربسته صحبت می کنیم الزاما منظور یک سرور نرم افزاری نیست بلکه هر کامپیوتری اگر از خصوصیات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی برخوردار باشد، می تواند به عنوان سرور شبکه انتخاب شود. استفاده از سرور در سیستم مداربسته این امکان را به شما می دهد تا نرم افزارهای پیشرفته را برای راه اندازی دوربین های مداربسته شبکه خود به کار گیرید و عملیات ضبط به جای دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه (NVR) بر روی سرور انجام شود.

این روش اغلب اوقات به تنهایی خیلی مناسب نیست چرا که سرور یا کامپیوتر و یا لپ تاپ، می بایست دائما روشن باشد و در صورت خاموش شدن آن ها، فرآیند ذخیره تصاویر متوقف می شود و از دست می روند. این روش را اغلب به عنوان محل ذخیره سازی دوم در پروژه های حساس در نظر می گیرند که در صورت آسیب به محل ذخیره سازی اول که NVR یا رم داخلی دوربین است، ما به اطلاعات و تصاویر ذخیره شده دسترسی خواهیم داشت.

  • ضبط در  رم داخلی (Micro SD Card) :

برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه یا آی پی قابلیت نصب یک حافظه ی داخلی با ظرفیت مشخص در داخل خود را دارند. از این طریق شما میتوانید تصاویر را برای مدتی بسیار محدود در داخل خود دوربین ذخیره سازی کنید. با توجه به این که ظرفیت این رم محدود است، تنها می توان چند روز تصاویر ذخیره شده در این رم را نگهداری کرد. پس از پر شدن این فضا، عملیات Overwrite انجام می شود و اطلاعات جدید، جایگزین اطلاعات قدیمی خواهد شد. استفاده از این روش، به تنهایی توصیه نمی گردد، چرا که در صورت سرقت دوربین و یا آسیب به آن، تمام اطلاعات از دست خواهد رفت. بنابراین بهتر است که در کنار این روش ذخیره سازی از روش ذخیره سازی با استفاده دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه یا NVR نیز استفاده شود.

کلام آخر در خصوص عملکرد دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته یکی ازتجهیزات اصلی و مهم در سیستم های مداربسته است که نقش مهمی را در نگهداری و ذخیره سازی تصاویر و فیلم های یک محیط دارد و می تواند تصاویر را بر روی مانیتور یا لپ تاپ یا کامپیوتر ارائه می دهد و اگر به درستی عمل نکند، فرآیند نظارت و کنترل محیط به درستی انجام نخواهد شد.

شرکت فراگستر، به عنوان بزرگ ترین مرجع دوربین مداربسته در ایران دستگاه های ذخیره ساز در برندهای داهوا، هایک ویژن، ناظر، ، مکسرون، آلباترون و آپتینا را ارائه می دهد که می توانند نیازهای نظارتی و امنیتی بسیاری را برای کاربران تامین نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *