مقالات تخصصی, مقالات عمومی

ضرورت نصب دوربین مداربسته کنترل ترافیک

ضرورت نصب دوربین مداربسته کنترل ترافیک

همانطور که می دانیم، دوربین مداربسته کنترل ترافیک به عنوان یک عنصر مهم در زندگی روزمره ما نقش پر رنگی را ایفا می کنند و در هر محیط به عنوان یک راهکار نظارتی و امنیتی عمل می کنند. در چند سال اخیر دوربین مداربسته در مراکز تجاری، منازل، کارگاه ها و کارخانه ها، مدارس و دانشگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستان ها، پالایشگاه ها، جایگاه های سوخت، بزرگراه ها و خیابان ها نصب شده اند که در هر محیط کارآیی خاص خود را دارند. با توجه افزایش تعداد ماشین ها و تردد های زیاد افراد در ساعاتی از شبانه روز، همواره بحث کنترل تردد و ترافیک خیابان ها و بزرگراه ها مطرح می شود. شرکت های نظارت تصویری با ارائه ی دوربین مداربسته کنترل ترافیک، گام بزرگی در کنترل و نظم خیابان های شهر و بزرگراه ها برداشته اند.

علت استفاده از دوربین مداربسته  کنترل ترافیک

  •  امنیت جان افراد و ارائه گزارش ترددها

یکی از دلایل استفاده از دوربین مداربسته کنترل ترافیک این است که می توان از اتفاقاتی چون : تصادفات، آتش سوزی، ترافیک و … مطلع شد و از طریق سامانه مرتبط با وضعیت و کنترل ترافیک و رسانه ها، افراد را مطلع ساخت تا بتوانند سریع ترین و ایمن ترین مسیر را برای تردد خود انتخاب کنند و دچار سردردگمی و از دست دادن زمان نشوند و مانع ماندن آن ها در ترافیک های طولانی شد. این دوربین مداربسته کنترل ترافیک می تواند نیروهای امدادی را از وجود وقایع مطلع سازد تا در صورت نیاز به اورژانس و آتش نشانی، اقدامات لازم صورت گیرد و کم ترین آسیب به جان و مال شهروندان وارد شود.

دوربين مداربسته كنترل ترافيك

  • ارائه ی گزارشات دقیق و درست از خیابان ها و بزرگراه ها

دوربین‌ های مداربسته که در بزرگراه ها و خیابان‌ ها نصب می شوند علاوه بر کنترل ترافیک و ثبت تصادفات و حوادث و نظارت بر خیابان ها و جاده ها، علل رخداد حوادث را نشان دهند، اگر علل این حوادث وضعیت نامناسب خیابان‌ ها بزرگراه ها باشد و یا عامل خاصی در ایجاد حوادث تاثیرگذار باشد، گزارشات لازم را به مراکز مرتبط ارائه دهد تا با رفع ایرادات موجود، احتمال وقوع حوادث به صفر برسد.

اخیرا، دوربین مداربسته حرارتی ارائه شده است که قادر است، با بررسی وضعیت تردد چهارراه ها گزارشاتی در خصوص تراکم جمعیت عابران و یا خودروها ارائه کند و برای مراکز کنترل ارسال شود تا زمان انتظار چراغ بر اساس تردد و یا انتظار افراد یا خودرو ها صورت گیرد، در این سرعت ترافیک شهر تا حدی زیادی کاهش خواهد داشت و در زمان افراد صرفه جویی خواهد شد. با استفاده از این دوربین ها، می توان گزارشات دقیقی از محل های پرتردد به منظور ارائه ی امکانات ویژه در آینده بهره برد، به طوری که می توان برای ارائه یک پل هوایی بر مبنای تردد افراد در خیابان ها، برنامه ریزی شود.

  • شناسایی متخلفین

از دیگر علل نصب دوربین مداربسته کنترل ترافیک، کنترل رفتار رانندگان و عابران پیاده است، چرا که علت بسیاری از تصادفات عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و عابران است، با این روش می توان متخلفان را شناسایی کرد و اقدامات لازم از طریق مراجع قانونی صورت گیرد. این روش، به عنوان یک بازدارنده از تخلفات رانندگی در جاده محسوب می شود که می تواند تا حد زیادی تصادفات را کاهش دهد. با استفاده از دوربین های کنترل سرعت نیز می توان، تا حد زیادی حوادث رانندگی را کاهش داد چرا که به علت ثبت پلاک خودروی متخلف و ثب جریمه، اغلب افراد سعی می کنند از قوانین پیروی کنند. با استفاده از دوربین‌ مداربسته کنترل ترافیک و ثبت حوادث رانندگی و ارائه آن ها در راسانه های عمومی، می توان از وقوع حوادث رانندگی خطرناک در آینده پیشگیری کرد.

 

ضرورت نصب دوربين مداربسته كنترل ترافيك

عوامل تاثیر گذار در ارائه ی تصاویر دوربین مدار بسته کنترل ترافیک

  • شرایط محیطی و آب و هوایی : دوربین‌‌ های مداربسته در معرض آسیب‌‌ هایی چون : باران، برف، گرد و غبار، سرما و گرمای بیش از حد محیط قرار گیرند و همین عوامل می‌ توانند موجب آسیب های جدی به سخت افزار دوربین شود. بنابراین استفاده از دوربین هایی که دمای کاری مناسبی نسبت به شرایط جوی دارند و از استانداردهای عدم نفوذ رطوبت، گرد و غبار و باران و برف را پشتیبانی می کنند، امری ضروری است.

 

  •  آسیب فیزیکی : از آنجا که دوربین‌های مدار بسته در بزرگراه ها،جاده‌ ها و خیابان‌ ها نصب می شوند، ممکن است در اثر تصادفات و وقایعی چون : سیل، آتش سوزی و … دچار آسیب های جدی شوند. بنابراین نصب دوربین مداربسته کنترل ترافیک، می بایست در ارتفاع و محل مناسبی صورت گیرد و از استانداردهای ضد ضربه پشتیبانی کنند.

 

بهترین مکان نصب دوربین مداربسته کنترل ترافیک

  • نصب در مراکز اصلی شهر و نقاط پر تردد شهر
  • نصب در پیچ ها و جاده های خطرناک
  • نصب در جاده ها و بزرگراه های پر تردد
  • نصب بر روی دکل ها یا سطوح استاندارد، به طوری که دید کافی از پلاک و ترددد خودروها حاصل شود.
  • و ….

 

ضرورت نصب دوربين مداربسته كنترل ترافيك

 نصب دوربین مدار بسته کنترل ترافیک در خیابان ها و جاده‌ ها

  • در هنگام نصب دوربین‌ مداربسته کنترل ترافیک، می بایست اصل پوشش تصویر را رعایت کنید و دوربین مورد نظر را در ارتفاع و محل مناسبی نصب کنید تا بالاترین دید را برای شما ارائه کنند. در خیابان های چند لاین، بهتر است به ازای هر لاین یک دوربین مداربسته کنترل ترافیک نصب شود تا دقت ارائه و ثبت تصاویر و پلاک ها افزایش یابد.
  • یکی از نکات مهم نصب دوربین مدار بسته کنترل ترافیک، ثبت پلاک متخلف است، بنابراین می بایست اصول لازم نصب اجرا شود و دوربین مورد نظر از قابلیت ارائه تصاویر با کیفیت در شب بهره مند باشد.
  • برای حفاظت از دوربین مدار بسته بهتر است آن‌ها را در محوطه‌های تحت کنترل قرار دهند.

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته کنترل ترافیک

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین های مداربسته می تواند در کنترل ترافیک و امنیت خیابان ها، بزرگراه ها و جاده ها نقش داشته باشند به طوری که علاوه بر یک عامل بازدارنده ی تخلف، مراکز قضایی را در شناسایی مقصرین تصادفات و حوادث رانندگی و هم چنین ارائه ی گزارشات دقیق و کاربردی یاری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *