مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمای راه اندازی دوربین مداربسته

راهنمای راه اندازی دوربین مدار بسته

راهنمای راه اندازی دوربین مداربسته

انتخاب، خرید، نصب و راه اندازی دوربین مداربسته پروسه های خاص خود را داراست. در مقالات قبل، به فاکتورهای مهم یک خرید خوب اشاره کردیم. استفاده از خدمات دوربین مداربسته، علاوه بر انتخاب درست محصول، خرید معقول، نصب استاندارد، نیازمند راه اندازی و تنظیمات اصولی و استاندارد است که بتوان تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن را دریافت کرد. در این مرحله، اطلاعات کافی نسبت به نیازها و انتخاب و درخواست نصاب یا متخصص از یک شرکت معتبر ما را یاری می سازد.

 

پیش از راه اندازی دوربین مداربسته چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

راه اندازی دوربین مدار بسته شاید در نگاه اول کار ساده ای به نظر برسد اما اینطور نیست. برای شخصی که برای اولین بار میخواهد اقدام به راه اندازی دوربین مدار بسته کند یا تخصص لازم را ندارد، بهترین پیشنهاد این است که این کار را به یک فرد متخصص واگذار کند که به عنوان نصاب به پروژه مراجعه می کند. زیرا هر کدام از مراحل نصب که به درستی انجام نشود یا یک خطای کوچک در آن وجود داشته باشد و یا عدم رعایت استانداردها، منجر به اشکال و خسارات جبران ناپذیری در نتیجه نهایی خواهند شد. مراحل نصب در دوربین های تحت شبکه و بستر آنالوگ متفاوت است، قطعا مشهود اسن که این مراحل در دوربین های تحت شبکه، پیچیدگی های بیشتر دارد. قبل از راه اندازی دوربین مدار بسته می بایست به نکاتی توجه داشت و آن ها را رعایت کرد تا این امر به صورت اصولی و استاندارد انجام شود. این نکات به شرح زیر هستند:

  • مراحل راه اندازی دوربین مداربسته برای هر مدل آن متفاوت است و به طور مثال مراحلی که برای راه اندازی دوربین مدار بسته آنالوگ طی می کنید با مراحل راه اندازی دوربین مدار بسته IP کاملا با یکدیگر فرق دارند و شما باید قبل از هر چیز مدل دوربین خود را بدانید.
  • محل نصب دوربین باید صحیح باشد، همچنین تمامی کابل های مورد استفاده باید از نظر نداشتن هر گونه آسیب بررسی شوند.
  • پیش از نصب ، علاوه بر دوربین، دستگاهDVR  یا دستگاه NVR  را که برای ضبط تصاویر دوربین قرار است مورد استفاده قرار دهید را تست کنید تا از عملکرد آن ها مطمئن شوید. همچنین آن ها را ترجیحا در مکانی که کمترین دسترسی افراد متفرقه به آن وجود دارد قرار دهید. این نکته بسیار مهم است زیرا در صورتی که این دستگاه ها به سرقت بروند، عملا دسترسی به تصاویر ضبط شده توسط دوربین میسر نخواهد بود.
  • بروشورها و اطلاعات مندرج در سایت شرکت توزیع کننده دوربین مداربسته، همیشه اطلاعات خوبی را به شما می دهد. از خواندن آن قبل از اقدام به راه اندازی دوربین مدار بسته غافل نشوید.

راهنمای راه اندازی دوربین مداربسته

 

راه اندازی دوربین مداربسته آنالوگ

برای راه اندازی دوربین مدار بسته آنالوگ باید تجهیزاتی شامل کابلی به نام کابل کواکسیال و دستگاه DVR را داشته باشید. بر روی دوربین مدار بسته آنالوگ، معمولا دو خروجی وجود دارد که یکی از آن ها، مربوط به خروجی تصویر است و شکلی مانند فیش آداپتور را دارد و دیگری ورودی جریان برق یا همان ورودی تغذیه دوربین است که شبیه یک فیش BNC (فیش مادگی) است. کابل کواکسیال را از یک سمت به خروجی تصویر که بر روی دوربین قرار دارد و از سمت دیگر به فیش تعبیه شده بر روی دستگاه DVR متصل کنید. سپس آداپتور موجود در به پریز برق و ورودی تغذیه دوربین متصل کنید. اگر کابل ها هر دو سالم باشند و جریان برق مشکلی نداشته باشد، تصویر از دوربین بر روی نمایشگر نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که فاصله آداپتور تا دوربین استاندارد باشد.

راهنمای راه اندازی دوربین مداربسته

نحوه راه اندازی دوربین مدار بسته آنالوگ کار چندان سختی نیست اما گاهی ممکن است به علت های مختلفی تصویر دریافت نشود و یا تصاویر با اختلال و بدون کیفیت مد نظر دریافت شوند. به طور مثال هر گونه آسیب فیزیکی به کابل کواکسیال به طور حتم کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین اگر منبع برق یا هر گونه میدان مغناطیسی در نزدیکی دوربین وکابل ها وجود داشته باشد، باعث ایجاد نویز بر روی تصویر خواهد شد. پیشنهاد ما این است که پیش از راه اندازی دوربین مدار بسته، حتما با یک کارشناس حرفه ای تماس بگیرید و خودتان دوربین و متعلقات آن را دستکاری نکنید.

 

 

 

راه اندازی دوربین مدار بسته IP

برای راه اندازی دوربین مدار بسته IP ، ابتدا باید مشخص کنید که قصد دارید دوربین را از طریق کامپیوتر راه اندازی کنید یا از طریق دستگاه NVR که بهترین روش راه اندازی از طریق کامپیوتر است . زیرا برای هر حالت دستور العمل متفاوتی وجود دارد. در صورتی که بخواهید راه اندازی دوربین مدار بسته IP را از طریق کامپیوتر انجام دهید، باید یک کابل شبکه تهیه کنید. این کابل به پورت شبکه کامپیوتر یا لپ تاپ متصل نمایید. پس از آن از طریق نصب درایور دوربین که بر روی یک سی دی که در جعبه دوربین قرار دار ( اخیرا این سی دی حذف شده است و نرم افزار های لازم از طریق سایت برند مورد نظر و یا شرکت ارائه دهنده ی خدمات دانلود کنید.). در این شرایط رنج آی پی دوربین و کامپیوتر را بررسی کنید تا ارتباط شبکه با مشکل مواجه نشود. معمولا در این سی دی ها،  نرم افزاری قرار دارد که میتوان توسط آن IP اختصاصی مربوط به دوربین  را جست و جو شناسایی کرد (  این نرم افزار برای هر برند متقاوت خواهد بود ) و پس از آن می توان در طریق مرورگر وب، آی پی دوربین را وارد کرد و وارد تنظیمات دوربین مداربسته IP شد. البته در بعضی مواقع نیاز است به علت عدم نمایش تصویر، در مرورگر مورد نظر (بیشتر مرورگر اینترنت اکسپلورر ) تغییراتی را اعمال کنید. در حالت دیگر که بخواهید راه اندازی دوربین مدار بسته IP را از طریق دستگاه NVR انجام دهید، کار کمی پیچیده تر خواهد شد. در این حالت نیاز شناساندن IP دوربین به دستگاه NVR و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور که هر دو به همراه دوربین و توسط شرکت سازنده ارائه می شود، می باشد. در فرآیند راه اندازی دوربین مدار بسته IP نیز، نیاز به حضور یک نصاب حرفه ای در پروژه است پس از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا اشکالی در فرآیند نصب رخ ندهد.

چه وسایلی برای راه اندازی دوربین مدار بسته نیاز داریم؟

شما برای راه اندازی دوربین مداربسته نیاز به برخی از وسایل اولیه به توجه به نوع دوربین ها است. در حالت کلی نیاز به دریل، پیچ گوشتی، آلن، انبر، ابزار سوکت زنی، لپ تاپ و یا کامپیوتر و …می باشید. اما برای تست عملکرد دوربین پس از طی مراحل راه اندازی، حتما نیاز به یک هارد برای تست ضبط تصاویر و یک نمایشگر ( مانیتور ) برای مشاهده کیفیت و وضوح تصاویر خواهید داشت. همچنین اگر بخواهید همراه با تصاویر صدا را نیز ضبط کنید به یک میکروفون یا دوربین با قابلیت Built in Mic نیاز دارید که با توجه مشخصات فنی دستگاه ذخیره ساز این امکانات وجود دارد.

راهنمای راه اندازی دوربین مداربسته

 

 

خطاهای معمول در هنگام راه اندازی دوربین مداربسته

همانطور که قبلا نیز متذکر شدیم،  بهتر است هر گونه مشکلاتی را که پس از راه اندازی دوربین مدار بسته با آن مواجه شدید با خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی مطرح نمایید و خودتان اقدام به دستکاری دوربین و یا هیچ یک از متعلقات آن نکنید. در بیشتر موارد خطاهای به ظاهر ساده ای مانند نویز تصاویر و یا خطوط رنگی یا سیاه بر روی تصاویر و یا عدم نمایش تصاویر بر روی نمایشگر که به راحتی توسط متخصصین و افراد حرفه ای تشخیص داده شده و رفع خواهند شد، به خاطر دستکاری افراد غیر حرفه ای منجر به آسیب های جبران ناپذیر و دائمی روی سیستم دوربین می شوند و طبیعتا هزینه اضافی را به شخص تحمیل خواهد کرد.

 

 کلام آخر در مورد راه اندازی دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته برای اهداف حفاظتی نصب می شود و واضح است که به خصوص در مورد دوربین های تحت شبکه، بهتر است مشخصات فیزیکی و مدل و یا IP دوربین برای اشخاص غریبه مشخص نباشد. در نتیجه اگر قرار است راه اندازی دوربین را به شخص دیگری بسپارید، توصیه اکید ما این است که حتما از افراد حرفه ای و شرکت های معتبر کمک بخواهید تا در صورتی که در اینده مشکلی برایتان پیش آمد قابل پیگیری باشد و حتما حتی پس از مراجعه ی آن ها، حتما کلمه عبور یا همان رمز تجهیزات نظارتی را عوض کنید.  علاوه بر این موضوع، حتما از شخصی که می خواهید برایتان نصب یا  راه اندازی دوربین مدار بسته را انجام دهد بخواهید نمونه ای از مراحل نصب خود را به شما نشان دهد و درخواست نصب به افراد متفرقه خودداری نمایید. این کار علاوه بر اطمینان پیدا کردن از حرفه ای بودن شخص، کیفیت ارائه خدمات او را نشان می دهد. همیشه به یاد داشته باشید شما لیاقت دریافت بهترین خدمات را دارید و در این مورد می بایست از معتبرترین شرکت های نظارتی خرید کنید تا در صورت هر گونه مشکل، از آن ها کمک بگیرید چرا که دریافت خدمات ناقص یا غلط، تنها هزینه اضافی را برای شما در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *