مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمایی خرید و نصب دوربین مداربسته

خرید و نصب دوربین مداربسته

راهنمایی خرید و نصب دوربین مداربسته

همواره تهیه دوربین مداربسته، نیازمند با داشتن اطلاعاتی کافی در خصوص مدل ها، مشخصات و قابلیت های آن هاست. در هنگام خرید فروشنده محصولات یا نصاب شما در این امر را کمک می کند. اگر قصد خرید و نصب دوربین مداربسته برای محل سکونت یا محل کارتان را دارید، این مقاله به شما کمک می کند تا انتخابی درست داشته باشید.

برای خرید و نصب دوربین مداربسته، نیاز دارید اطلاعاتی در زمینه برندهای دوربین مداربسته، انواع دوربین ها و دستگاه ها، تکنولوژی های هر سیستم ، تجهیزات جانبی و هزینه نصب و راه اندازی  یک سیستم مداربسته داشته باشید. از طرف دیگر دقت در انتخاب یک مجری پروژه مناسب  و اموزش دیده را در اولویت قرار دهید.

خرید چه دوربین مداربسته ای برای پروژه شما مناسب است؟ آنالوگ یا تحت شبکه؟

بهتر است ابتدا، مقایسه ای ساده بین این دو سیستم داشته باشیم:

  • سیستم آنالوگ ( بستر کواکسیال ): ارزان تر، ساده تر و دارای امکانات محدودتر
  • سیستم تحت شبکه: حرفه ای و دارای قابلیت های خاص، پیچیده تر و گران تر

اگر نیاز به خرید و نصب دوربین مداربسته سطح متوسطی برای محل کار یا منزل مسکونی خود دارید، سیستم مداربسته آنالوگ ( بستر کواکسیال ) را به شما پیشنهاد می کنیم که هم کم هزینه تر است و هم اینکه می تواند نیازهای شما را کاملا مرتفع کند اما قطعا قابلیت های محصولات نظارتی تحت شبکه را ندارند.

چنانچه به دنبال امکاناتی خاص از سیستم مداربسته هستید مثل کیفیت تصویر بالا، اتصال بی سیم و … توصیه می کنیم از سیستم تحت شبکه استفاده کنید که هم امکانات و قابلیت های خاص را در اختیارتان می گذارد و هم اینکه قابلیت ارتقا دارد و مدرن تر است.

 

راهنمای خرید و نصب دوربین مداربسته

پروژه شما به چند دوربین مداربسته نیاز دارد؟

تعداد دوربین و مدل آن ها به ماهیت پروژه شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر ورودی درب یک اتاق برای شما حائز اهمیت است، ممکن است یک دوربین برای شما کافی باشد اما اگر محیط نصب اتاق یا راهرو است، قطعا به تعداد دوربین های بیشتری نیاز است که نصاب دوربین مداربسته با مراجعه به محل پروژه، تجربیات و دانش خود، می تواند این امر را تشخیص دهد.

پروژه مسکونی: برای جانمایی دوربین ها در پروژه های مسکونی مستقل از نقشه مکان و متراژ آن، به نکات زیر توجه کنید:

  1. درب های ورودی: درب های ورودی ساختمان از نظر کنترل ورود و خروج افراد جز نقاط حساس محسوب می شوند، بنابراین سعی کنید برای پوشش این قسمت از ساختمان از دوربین هایی با کیفیت بالا استفاده کنید تا هویت افرادی که از آنها تردد می کنند قابل تشخیص باشد.
  2. پارکینگ ها: موقعیت پارکینگ ها به دلیل سهولت دسترسی حتما می بایست با چند دوربین پوشش داده شوند تا نقطه کوری وجود نداشته باشد.
  3. محوطه بیرونی و پشت بام ها: پوشش فضاهای روی دیوار و پشت بام به دلیل امکان ورود سارقین از اهمیت بالایی برخوردار است و خرید و نصب دوربین مداربسته از اهمیت بالایی برخوردار است.
  4. انباری: معمولا دوربین های پارکینگ را به گونه ای نصب می کنند که پوشش اولیه ای روی انباری هم داشته باشد اما چنانچه اجناس گران قیمت و با ارزشی در انباری قرار می دهید، بهتر است از دوربین مجزایی برای پوشش درب انباری استفاده کنید.
  5. فضای بیرون ساختمان: پوشش این فضا با دوربین های با کیفیت و دارای دید در شب قوی به خصوص در مواردی که خوردروی خود را در خیابان پارک می کنید، بسیار ضروری است.

 

راهنمای خرید و نصب دوربین مداربسته

پروژه تجاری: در اماکن تجاری پوشش این فضاها دارای اهمیت است:

  1. ورودی ها: مهم ترین و حساس ترین محلی است که خرید و نصب دوربین مداربسته با کیفیت ضروری است، البته که این محیط می بایست با چند دوربین پوشش داده شود.
  2. انبار: شما می توانید بسته به متراژ انبار و نوع کالای موجود در آن، از یک یا چند دوربین برای نظارت و حفاظت از این قسمت استفاده کنید.
  3. فضای داخلی: در جانمایی دوربین ها در فضای داخلی مغازه باید فضاهای روبروی فروشنده که غالبا مشتری در آنجا قرار می گیرد و فضای پشت فروشنده که اغلب قفسه اجناس است، پوشش داده شود به گونه ای که چهره اشخاص و ماهیت کالاهای موجود در قفسه ها قابل تشخیص باشد.

 

خرید و نصب دوربین مداربسته پروژه شما چقدر هزینه دارد؟

کارشناس فنی از پروژه شما بازدید می کند و بعد از بررسی محل مورد نظر، تعداد دوربین ها و دستگاه های ذخیره ساز، جانمایی دوربین ها، مسیرهای کابل کشی و کلیه تجهیزات مورد نیاز را در غالب پیش فاکتوری به شما ارائه می دهد که می بایست در آن کلیه موارد مصرفی پروژه و هزینه های اجرا قید شده باشد. قیمت سیستم مداربسته، متناسب با برند و گارانتی تجهیزات میتواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که بهره مندی از یک سیستم نظارتی و حفاظتی کارآمد می تواند تا حد زیادی مانع از تحمیل هزینه ها و خسارت های جبران ناپذیر ناشی از خراب کاری و سرقت شود بنابراین صرفا جهت صرفه جویی اقتصادی از پیش فاکتور ارزان تر با تجهیزات بی کیفیت استقبال نکنید و خرید جنس بدون گارانتی را فراموش کنید، چه بسا هزینه هایی که به مرور زمان برای شما ایجاد خواهد شد، گران تر از خرید جنس با گارانتی معتبر. ضمنا بعد از دریافت پیش فاکتور میتوانید موارد درخواستی را استعلام قیمت کنید تا از صحت قیمت های اعلام شده مطمئن شوید.

 

پیش فاکتوری که از مجری پروژه دریافت می کنید شامل چه تجهیزاتی است؟

با توجه به اینکه مجری چه سیستمی را برای پروژه شما مناسب دیده، پیش فاکتورهای خرید و نصب دوربین مداربسته ممکن است قیمت های متفاوتی را شامل شود. اقلام این پیش فاکتور شامل موارد زیر است :

  • تجهیزات مصرفی در صورتی که سیستم مداربسته شما آنالوگ باشد:
  • دوربین مداربسته (AHD-CVI-TVI-CVBS)
  • دستگاه DVR ( دریافت و ذخیره و آنالیز تصاویر و انتقال آن به نمایشگر )
  • هارد ( منبع ذخیره سازی تصاویر که در دستگاه DVR قرار می گیرد. قیمت هارد در بازار متنوع بوده و به برند هارد و مدت گارانتی و شرکت گارانتی کننده بستگی دارد. )
  • تلویزیون یا مانیتور (برای نمایش تصاویر ضبط شده )
  • منبع تغذیه (منبع تامین برق مورد نیاز دوربین که برق شهری 220 ولت را به برق مصرفی دوربین که معمولا 12 ولت است تبدیل می کند ). بسته به شرایط پروژه از آداپتور مناسب استفاده می شود.
  • کابل کواکسیال ( RG)
  • کابل برق
  • رک ( محل قرارگیری دستگاه، منبع تغذیه و …)
  • فیش و اتصالات و در مواردی پایه و کاور برای دوربین ها

 

  • تجهیزات مصرفی در صورتی که پروژه شما تحت شبکه باشد:
  • دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)
  • دستگاه NVR (در سیستم های تحت شبکه شما می توانید از سرور یا کامپیوتر هم برای ذخیره تصاویر استفاده کنید.
  • نمایشگر
  • سوییچ: برای ایجاد انشعاب در شبکه استفاده می شود و در صورتی که سوییچ مورد استفاده POE باشد، برق دوربین ها را نیز تامین می کند و دیگر نیازی به استفاده از آداپتور یا منبع تغذیه نیست.
  • کابل شبکه
  • کابل برق و آداپتور: در صورتی که سوییچ شبکه شماPOE نباشد، برق دوربین ها را با کشیدن کابل برق و نصب آداپتور تامین می کنند.
  • سوکت شبکه و اتصالات و در صورت نیاز پایه و کاور برای دوربین ها
  • رک ( محل قرار دادن دستگاه رکوردر، سوییچ، منبع تغذیه و …)

 

راهنمای خرید و نصب دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص خرید و نصب دوربین مدربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، خرید و نصب دوربین مداربسته، هزینه های خاص خود را دارد. بخش از هزینه مختص خرید محصول، بخشی خرید تجهیزات و بخشی نیز صرف خدمات نصاب مناسب است، که ممکن است صرفه جویی غیر اصولی در هزینه های هر یک از این ها به ضرر شما تمام شود، لذا هیج وقت قیمت پایین تر را بر کیفیت دوربین مداربسته در اولویت قرار ندهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *