مقالات عمومی

راهنمای انتخاب و خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته

امنیت، یک نیاز حیاتی است که بدون آن انسان دچار تشویش، اضطراب و نگرانی می شود، بنابراین برقراری و تامین امنیت بسیار ضروری و مهم است. در زمان های قدیم برای ضبط تصاویر از نوارهای کاست استفاده می کردند. در چند سال اخیر سیستم های نظارتی دوربین مداربسته پیشرفت های چشمگیری داشته اند. روزانه تعداد دوربین های مدار بسته بیشتری در سطح شهرها نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نیاز است که این تصاویر دوربین مداربسته در جایی ثبت شود که حافظه کافی وجود داشته باشد و دسترسی به آن نیز آسان باشد. هارد دیسک وسیله مناسبی برای ثبت این تصاویر است. ما در این مقاله اطلاعات جامع و مناسبی را در خصوص خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته ارائه خواهیم کرد.

امروزه تولید کنندگان هارد دیسک در تلاش هستند تا هاردهایی با قابلیت سرعت بالا نوشتن اطلاعات (ثبت تصاویر) و خواندن اطلاعات (دسترسی به تصاویر و بازیابی آن ها) هستند.

ضرورت خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته

همان طور که می دانیم دستگاه DVR برای دریافت تصاویر دوربین مداربسته بستر آنالوگ و تحت شبکه و NVR برای دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می شود. هر دستگاه DVR برای ذخیره تصاویر دریافت شده به هارد نیاز دارد، دوربین های مداربسته نیز به صورت 24 ساعته در حال ارائه تصاویر هستند. بنابراین نیاز به هارد دیسک های مناسب است که بتوانند در دراز مدت جواب گوی نیازهای کاربر باشند و وقفه ی در فرآیند خیره سازی تصاویر صورت نگیرد. بنابراین خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته ضرورت بسیاری پیدا می کند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته

  • مدت زمان نگهداری تصاویر

واضح است که هر چه تعداد دوربین های مداربسته و زمان فیلم های ضبط شده بیشتر باشد، به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز است. امروزه با مکانیزم تشخیص حرکت و با استفاده از فرمت های فشرده سازی می توان حجم تصاویر را تا حد قابل قبولی کاهش داد، در نتیجه به فضای کمتری در خصوص ذخیره سازی نیاز است.

  • میزان حرکت موجود در تصویر

با استفاده از روش های فشرده سازی تصاویر، تصاویر مشابه در یک توالی حذف و ظرفیت فیلم برداری بیشتر می شود. هر قدر میزان حرکت و تغییرات در محیط فیلم برداری بیشتر باشد، فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات نیاز خواهد بود. بنابراین پشتیبانی از تشخیص حرکت، در خرید خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته تاثیرگذار است.

  • نوع و مقدار فشرده سازی

روش های فشرده سازی می توانند این امکان را فراهم آورند که با کمترین افت کیفیت، حجم فیلم های ضبط شده کاهش یابد. امروزه بیشتر دستگاه های DVR و NVR از کدک های  H.265 که یکی از پیشرفته ترین فرمت های فشرده سازی تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته است، پشتیبانی می کنند. نوع فرمت های فشرده سازی قابل پشتیبانی سیستم مداربسته را در خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته در نظر داشت. چرا که در صورت عدم پشتیبانی دستگاه های مذکور از فرمت های فشرده سازی جدید، نیاز به خرید هارد با حافظه بالا ( به شرط پشتیبانی دستگاه ذخیره ساز ) است.

  • کیفیت تصاویر ضبط شده

هرچه رزولوشن تصویر ضبط شده بیشتر باشد، فضای بیشتری را در هارد دیسک اشغال می کند. در مقابل هر چه کیفیت تصاویر را پایین تر بیاوریم، حجم آن کمتر خواهد شد. از طرفی کاهش رزولوشن تصویر باعث از دست رفتن جزییات تصویر می شود که در اکثر مواقع توصیه نمی شود. بنابراین میزان رزولوشن ، در خرید هارد مناسب DVR تاثیرگذار است.

هارد د

  • سرعت دوران

معمولا حداقل سرعت دوران هاردها 5400 دور در دقیقه می باشد، میزان پیشنهادی ما برای هارد دوربین مداربسته، 5400 تا 7200 دور در دقیقه است. بالا بودن سرعت دوران یك هارد دیسک نشان دهنده بالا بودن سرعت ذخيره و بازيابی اطلاعات است. درصورتي که از دوربین های با کیفیت و تنظیمات DVR با کیفیت بالا استفاده می نمایید، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یك هارد دیسک بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سرعت دوران از فاکتورهای مهم  خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته است.

  • سرعت جست و جو

معمولا حداقل سرعت جست و جوی هارد مناسب برای DVR حدود 8ms  است، البته مقدار پیشنهادی ما نیز 8ms تا  9ms می باشد. متوسط سرعت جستجو بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می گردد. سرعت جست و جو به سرعت پیدا نمودن یک بخش خاص از اطلاعات ذخيره شده، در یك درایو اطلاق می شود. اكثر کاربران در زمان انتخاب يک هارد ديسک به موضوع فوق توجه نمی کنند. می توان گفت که سرعت جست و جو هارد از نکات مهم  خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته  است.

  • اندازه بافر

حداقل اندازه بافر 16 مگابایت و مقدار پیشنهادی ما در انتخاب هارد مناسب برای DVR مقدار 32 و 64 مگابایت است. بافر يک حافظه Cache بر روی درايو می باشد که اطلاعات به طور موقت در آن ذخيره می شود. در صورتي که پردازنده مجددا درخواست آنان را داشته باشد بافر آن را بازگردانی می کند.

  • ظرفیت هارد دیسک

در DVR های قدیمی از هاردهای IDE استفاده می شد که به دلیل محدودیت حافظه، زمان ضبط تصاویر پایین بود. در DVR های جدید که از هاردهای SATA نیز پشتیبانی می کنند، حجم بیشتر بوده و فیلم های بیشتری ذخیره می شوند. حداقل ظرفیت هارد دیسک ها 250 گیگا بایت می باشد. مقدار پیشنهادی برای هارد دوربین مدار بسته، 1 تا 2 ترابایت است. ( البته این میزان حداقل بوده و متناسب با تعداد دوربین ها، رزولوشن ها، تعداد روز هی ضبط و .. تعیین می شود .) می توان گفت ظرفیت هارد از دیگر نکات مهم در  خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته محسوب می شود.

 

مزایای استفاده از هارد به جای سایر روش ها برای ذخیره تصاویر

  • داشتن فضای زیاد برای ذخیره اطلاعات

هارد دیسک های کامپیوترهای معمولی برای خواندن و نوشتن اطلاعات محدودی طراحی شده اند. در مقابل دوربین های مداربسته در تمام روزهای سال و به صورت 24 ساعته در حال ذخیره تصویر هستند. به همین علت نوع این هاردها با هاردهای معمول تفاوت دارد. %90 هاردهای DVR برای ذخیره تصاویر و %10 آن برای بازخوانی و نمایش تصاویر ضبط شده استفاده می شود. هارد مناسب برای DVR فضای بیشتری برای ذخیره، دوام بیشتر و امنیت بالایی دارد.

  • عملکرد کم هزینه

هارد دیسک های مناسب دوربین مدار بسته، انرژی الکتریکی زیادی مصرف نمی کنند. مصرف انرژی کم تر انتخاب و  خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته را پر رنگ تر می کند.

  • قیمت مناسب

قیمت نقش مهمی در انتخاب هارد مناسب برای DVR دارد. هاردهای دوربین مداربسته چون با مصرف امنیتی و نظارتی ساخته شده اند، ممکن است گران تر به نظر برسند. در حالی که تفاوت زیادی بین قیمت هارد دیسک های معمولی با هارد دیسک های DVR وجود ندارد. همچنین تفاوت قیمت بین هاردهای با ظرفیت مختلف، چشم گیر نیست و شما نیازی به خرید اجباری و پرداخت هزینه برق ناشی از روشن مادن مداوم سرور یا کلاینت ها ندارید.

کلام آخر در خصوص انتخاب و خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح داده شد، فاکتورهای بسیاری در  خرید هارد مناسب DVR سیستم مداربسته وجود دارد که می بایست متناسب با رزولوشن دوربین، مدت زمان مورد نیاز جهت ذخیره سازی، قابلیت های دستگاه ذخیره ساز و … هارد مناسبی انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *