مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اهمیت دوربین مداربسته چند سنسوره : کارکرد و مدلها

multi-sensor cctv

دوربین مداربسته چند حسگره، نوعی از دوربین مداربسته است که از چندین لنز و حسگر، برای گرفتن عکس و تصویر در هر جهت استفاده می نماید. سپس این تصاویر را در هم ادغام نموده و یک نمای پانوراماتیک از منطقه تحت پوشش ایجاد می نماید. عملیات ادغام فیلم یا در نرم افزار مدیریت ویدئو (VMS) و یا توسط ضبط ویدئویی شبکه (NVR)  انجام می پذیرد و در نتیجه یک منظره ی پانورامای ۱۸۰ درجه ای از ناحیه تحت مانیتورینگ ایجاد می شود.

دلایل برتری دوربین مداربسته چند حسگره

در این قسمت به ۴ مورد از دلایل برتری دوربین های مداربسته چند حسگره در برابر دوربین مداربسته تک سنسوره و PTZ پرداخته می شود:

 

۱) آگاهی وضعیتی (Situational Awareness) در دوربین مداربسته چند سنسوره

یک عنصر حیاتی در بحث امنیت، وجود آگاهی از مکان مربوطه در هر لحظه می باشد. این موضوع برای شناسایی مجرم در مراحل اولیه جرم و همچنین در حین انجام آن، ضروری می باشد. با وجود این که تمام انواع دوربین های مداربسته، امکان آگاهی وضعیتی را فراهم می کنند، اما دوربین مداربسته چند سنسوره مزایای بیشتری دارد.

یک دوربین مداربسته PTZ که در یک راهرو نصب شده است، فقط می تواند تصاویر همان راهرو را ثبت و ارسال کند. اما در مقابل، یک دوربین مداربسته چند حسگه می تواند به طور همزمان هر چهار راهرو را تحت پوشش قرار دهد. این نوع از دوربین ها، از تمامی جهات ویدیو ضبط می کنند و این اطمینان را به کاربر می دهند که لنز دوربین مداربسته هیچگاه در جهت اشتباه قرار نمی گیرد.

۲) بهبود در عملکرد (Operational Improvements)

فناوری دوربین های مداربسته چند سنسوره، پیشرفت های عملیاتی قابل توجهی را برای سامانه های نظارتی فراهم کرده است. به عنوان مثال، یک دوربین پانورامایی چند سنسوره ۱۸۰ درجه ای، مشاهده چهار میدان دید را تنها توسط یک دوربین امکان پذیر می سازد. در نتیجه اپراتورها قادر خواهند بود به طور موثر مکان های بحرانی را مشاهده و کنترل نمایند.

۳) کیفیت تصویر (Image Quality)

دوربین های مگاپیکسل چند سنسوری وضوح و کیفیت تصویر عالی را از صحنه ارائه می دهند. دوربین های مگاپیکسل رزولوشن بالایی دارند و کاربر می تواند با بزرگنمایی تصویر، جزییات را ببیند و چهره افراد را از فاصله دور تشخیص دهد. این دوربین ها شاخصه هایی مثل بزرگنمایی، برش تصویر، تشخیص حرکتی و … را نیز شامل می شوند.

۴) تحت پوشش قرار دادن تمام منطقه با تجهیزات کمتر (Same Coverage; Less Equipment)

استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره،مقرون به صرفه می باشد،زیرا یک این نوع دوربین مداربسته می تواند به حای چند دوربین مداربسته تک سنسوره، کارایی داشته باشد. تعداد دوربین کمتر به معنی صرف هزینه کمتر می باشد. دوربین های پانورامای مگاپیکسل چند سنسوره، با کاهش تعداد سوئیچ های شبکه، کاهش سامانه مدیریت ویدئو و هزینه های نصب و نگهداری،در طولانی مدت باعث کاهش هزینه می شوند.

 

هر حسگری که روی دوربین های مداربسته چند سنسوره قرار دارد، می تواند به صورت جداگانه تنظیم شده و روی زاویه های ۱۸۰، ۲۷۰ یا ۳۶۰ درجه، فوکوس کند. در این صورت یک پوشش دقیق همانند عملکرد یک دوربین مگاپیکسل تک سنسوره ایجاد می شود. یک دوربین پانوراما چند سنسوره پرتابل، می تواند پوشش ۱۸۰ درجه ای با کیفیت تصویر عالی ارائه دهد.

 

فناوری برد دینامیکی گسترده یا همان WDR (Wide dynamic range) با ترکیب نوردهی طولانی و کوتاه در همان زمینه دید، مقدار جزئیات را در هر دو ناحیه روشن و تاریک صحنه به حداکثر میرساند. بعضی از دوربین های مداربسته،با کاهش تاری، نویز و حافظه ذخیره سازی مورد نیاز، عملیات تصویر برداری در نور کم با وضوح بالا را انجام می دهند.

معایب دوربین مداربسته چند سنسوره

علیرغم مزایای بسیاری که به دوربین مداربسته چند حسگره نسبت داده می شود، معایبی نیز در این زمینه وجود دارد، برخی از آن ها عبارتند از:

۱) زیاد بودن ریسک شکست به علت وجود پیچیدگی در طراحی (Increased risk of failure due to the complexity of design)

به علت وجود پیچیدگی های طراحی قطعات داخلی دوربین های مداربسته چند سنسوره، در مقابل دوربین مداربسته چشم ماهی، امکان وقوع شکست در آن بیشتر است. لازم به ذکر است با این حال، نرخ عدم موفقیت در این مدل از دوربین های مداربسته، بسیار کم می باشد.

۲) در فضاهای کوچک و یا کاربردهای محدود، توصیه نمی شود. (Not recommended or have limited use in tight/small spaces)

استفاده از دوربین مداربسته چند حسگره، در فضاهای کوچک مانند کمد و اتاق کوچک می تواند مسائل و چالش های خاصی را در مورد عمق میدان و پوشش ایجاد نماید. بازه ی پوشش دهی در این دوربین ها زیاد بوده و وجود سنسورهای زیاد،موجب بزرگ بودن اندازه دوربین مداربسته چندسنسوره در مقایسه با دوربین مداربسته چشم ماهی می شود.

۳) مشکل وجود نقاط کور (Blind spot issues)

دوربین مداربسته چند سنسوره، از چندین لنز برای تحت پوشش قرار دادن یک منطقه استفاده می کند. این تصاویر به هم چسبیده و یک تصویر ۱۸۰ درجه ای پانوراما تولید می نمایند. با توجه به این روند، احتمال ایجاد نقاط کور در محوطه تحت پوشش، بالا می رود.

دوربین مداربسته چند سنسوره

دوربین مداربسته چند سنسوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *