مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

در حالی که کدک هایی شبیه H.264 / H.265 / MJPEG  توجهات زیادی را به خود جلب کرده است ، quality تصویر یک دوربین مداربسته فشرده سازی یا تنظیمات Compression  ،  تاثیر زیادی روی کل کیفیت تصویر می گذارد .

 

عکس زیر را ببینید :

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

 

 

به نظر شما کدام تصویر رزولوشن بالاتری دارد ؟

با اطلاعاتی که در حال حاضر داریم نمی توانیم بهترین پاسخ را به سوال بالا بدهیم .

ما از یک دوربین یکسان برای تصویر بالا استفاده کردیم ولی تصویر B را فشرده تر کرده ایم ( رزولوشن و کدک هر دو تصویر یکسان است ).

حقیقت این است که عکس های دقیق با رزولوشن های یکسان می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشند .

 

 

۱-سطوح Quantization

صرفنظر از کدک مورد استفاده H.264 / H.265 / MJPEG   ،سطوح کیفیتی همه دوربین های IP ، اغلب Compression  یا  quantization نامیده می شوند .

مقیاس H.264 quantization و  H.265  از ۰ تا ۵۱ اندازه گیری می شوند . عدد کمتر به معنای Compression   کمتر و کیفیت بالاتر می باشد . اگر این برای شما قابل درک نیست ، این طبیعی است چون که در استانداردهای H.264 و  H.265   این موارد به سادگی تعریف شده اند .

 

 

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

پهنای باند و از دست رفتن کیفیت و دوربین مداربسته فشرده سازی

در تنظیمات quantization مقدار loss  برای کاهش پهنای باند پذیرفته می شود. همه محصولات نظارت تصویری فشرده سازی تصاویر lossy  هستند،برخی دیتاها از دست می روند هنگامی که عمل فشرده سازی انجام می شود.

–          افزایش فشرده سازی / کاهش سطح کیفیت و ذخیره پهنای باند ، اما کیفیت کم می شود.

–          افزایش کیفیت / کاهش فشرده سازی و جزییات قابل استفاده ، اما پهنای باند بیشتر استفاده شده و زمان ذخیره سازی کاهش می یاید.

تصویر زیر تاثیر تغییرات سطوح کیفیت را نشان می دهد . به منظور نمایش این ، ما از دو صحنه داخلی (ساده) و بیرونی (پیچیده) نمونه گیری کردیم .

سطوح quantization می تواند افزایش پیدا کند در هر دو صحنه که بیت ریت بالا است . در طرف مقابل ، با پیکسل سازی کمتر کیفیت افزایش می یابد.

 

 

دوربین مداربسته فشرده سازی

روش تولیدکنندگان

همه تولید کنندگان سطوح کیفیت را روی دیفالت تنظیم می کنند . حتی اگر شما هر گز این تنظیمات را احساس نکنید ، تولید کنندگان یک انتخاب برای شما می گذارند. از طرفی ، اکثریت دوربین های حرفه ای ، گزینه های تنظیمات در دسترس دارند تا کاربران بتوانند این تنظیمات را انجام دهند .

ما در زیر به دیفالت فشرده سازی تنظیمات برندهای مختلف پرداخته ایم .

 

 

دوربین مداربسته فشرده سازی

 

 

منوی جدید دوربین اکسیس :

 

دوربین مداربسته فشرده سازی

 

منوی قدیم دوربین اکسیس :

 

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

برند بوش:

 

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

 

برند هایک ویژن:

 

دوربین مداربسته فشرده سازی Quality/Compression تصویر

 

تاثیر MBR/VBR/CBR:

بیشتر سیستم های نظارت تصویری از استریم های بیت ریت متغیری استفاده می کنند (VBR)، که پهنای باند مختلف به منظور سطوح کیفیت مختلف دارند ، برخی مواقع با یک بیت ریت حداکثری (MBR) .

به هر حال ، اگر دوربین ها روی CBR تنظیم شوند ، سطح quality  قابل تنظیم نمی شوند زیرا بیت ریت ثابت می باشد.

برای مثال ، اگر شما یک تصویر CBR داشته باشید و آنرا را روی ۱ مگابیت بر ثانیه ببندید در حالیکه یک دیوار سفید رنگ را می گیرد ، دوربین شاید از حداکثر کیفیت استفاده کند . به هر حال اگر نور خاموش شود و دست در جلوی دوربین تکان داده شود ، شاید نیاز به کم کردن کیفیت تا ۱ مگا بیت در ثانیه با بیت ریت ثابت باشد زیرا فشرده سازی بسیار سخت خواهد شد .

 

 

تاثیر smart codec

Smart codec ها اجازه تغییر سطح  quantization قسمت های مختلف تصویر / فریم / صحنه را دارند . یک سطح quantization برای فریم داخلی استفاده خواهد شد .

با Smart codec ، دوربین بین تصویر با بک گراند ، یک quantization بالاتر (مصرف پهنای باند کمتر) و سوژه ها با سطح quantization کمتر  تفاوت قائل خواهد شد .

مثلا شخصی که یا خودرویی که از پارکینگ حرکت می کند با بالاترین کیفیت ، در حالی که خودروها پارک شده اند و درختان در پس زمینه با کیفیت کمتر هستند. هدف اصلی کاهش پهنای باند در حالی که جزییات برای اشیا مهم نگه داشته می شوند .

 

در مثال زیر ، در یکی از تست ها ما ، تنظیم سطوح بالاتر Smart codec  باعث بلور شدن / کشیده شدن / مصنوعی شدن صحنه خواهد شد .

 

 

نتیجه گیری در مورد دوربین مداربسته فشرده سازی

سطح مناسب فشرده سازی یک قضاوت ذهنی است.

-سطح درست بستگی به پیچیدگی صحنه دارد . صحنه های پیچیده تر مانند یک تقاطع بطور معمول از یک سطح بالاتر به نسبت یک صحنه ساده ، استفاده می کنند (مانند یک پله).عناصر کوچکتر مانند شخصی در یک تقاطع ، سطوح کیفی بالاتری می تواند جزییات اطلاعات را بگیرد.

 

چند پیشنهاد

– Quantization حدود ۲۸ ، نقطه ای مناسب می باشد.

– از Smart codec با دقت استفاده کنید ، زیرا کاهش بیت ریت در بسیاری از صحنه ها ، به تصویر مطلوب منجر نمی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *