مقالات تخصصی

دوربین مداربسته ضد مه از چه فرایندی برای بهبود تصویر استفاده می‌کند

دوربین مداربسته ضد مه

دوربین مداربسته ضد مه از چه فرایندی برای بهبود تصویر استفاده می‌کند

دوربین مدار بسته ضد مه وجود دارد؟ اساسا در هوای مه‌آلود یا غبارآلود دوربین‌های مداربسته چگونه کار می‌کنند؟ برای زمان‌هایی که چشم انسان چندان قادر به دیدن اشیا نیست دوربین‌های مداربسته چه کمکی از دستشان بر می‌آید؟

 دوربین‌ مداربسته از آن دسته تولیدات صنعتی است که باید در تمام ۲۴ ساعت و هفت روز هفته و ۳۶۵ روز سال بی‌ذره‌ای افت در کارکرد کار کند. حالا می‌خواهد در یک روز یا شب هر پدیده جوی و آب و هوایی در جریان باشد. دوربین مداربسته خوب به گونه‌ای طراحی شده است که هر پدیده آب و هوایی را تاب آورد. در این مقاله ما یا یکی از سخت‌ترین انواع پدیده‌های آب و هوایی برای تصویر برداری سروکار داریم و می‌خواهیم دوربین مداربسته ضد مه را به شما معرفی کنیم.

بسیار از برند‌های پیشرو صنعت نظارت تصویری مانند تولیدات دوربین مداربسته داهوا ، دوربین‌های مداربسته هایک ویژه  از توانمندی ضد مه یا Defog بهره می‌برند. اما این فناوری در این دوربین‌ها چگونه کار می‌کند. این موضوعی است که در این مقاله به تفصیل به آن می‌پردازیم.

دوربین مداربسته ضد مه چه تصاویر را بهبود می‌بخشد

با توجه به اهمیت استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری، همواره مصرف کنندگان این انتظار را دارند که این سیستم ها در شرایط مختلف از جمله، وجود رطوبت شدید در هوا، مه، باران، برف، غبار و… تصاویر خوب و مناسبی را ارائه دهند. قطعا تصاویر در شرایط دشوار آب و هوایی به خوبی و وضوح شرایط نرمال نیستند.

 در این شرایط شناسایی افراد، نظارت بر پلاک ماشین‌‌ها، حرکت عابران پیاده و مشاهده حرکت ماشین ها دشوار  است.  از این رو شرکت‌های سازنده دوربین‌های نظارت تصویری، امکانات ویژه‌ای به عنوان “Defog”  را در نظر گرفته‌اند تا در محیط‌های خارجی با شرایطی که غبار هوا، آلودگی هوا، مه، باران و برف مانع دریافت تصاویر با وضوح و با جزئیات می‌شوند، با استفاده از یک عدسی حساس به تشخیص مه، تصاویر مناسبی با استفاده از دوربین‌ مداربسته ضد مه ارائه دهند. در حال حاضر این ویژگی، در محیط‌های خارجی از جمله، بزرگراه‌ها، بنادر، راه‌آهن‌ها، خیابان‌ها، فرودگاه‌ها و مناطق نظامی بسیار  اهمیت دارد.

ساز و کار تشخیص و مه زدایی از تصویر چگونه است

همان‌طور که می‌دانیم مه متشکل از قطرات و ذرات آب معلق در هوا است، وجود این ذرات و قطرات سبب انعکاس نور و پراکندگی نور در محیط می‌شود، همین امر نیز کاهش دید، کنتراست و اشباع رنگی را سبب می‌شود.

"دوربین مداربسته ضد مه

تمام روشنی‌ها و تیرگی‌های تصویر به حد طبیعی می‌رسند و هیچ روشنی بیش از حدی در تصویر مشاهده نخواهد شد، تصاویر زیر بیانگر این موضوع هستند.

"مقایسه

"<yoastmark

 

البته برخی از دوربین‌ها مداربسته با آن که قابلیت ضد مه را دارند اما بخاطر بهره نبردن از استاندارد IP67 در رطوبت‌های بالای ۹۵٪ کار نمی‌کنند. پس هر گاه به دنبال خرید یک دوربین مداربسته ضد مه هستید حتما توجه کنید که این دوربین باید از استاندارد IP67 به بالا استفاده کند تا در هر شرایط آب و هوایی کار کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد این مقاله به قلم خانم مهندس نگار شیری نگارش یافته است. می‌توانید مقالات بیشتری را در سایت فراگستر درباره صنایع نظارت تصویری مطالعه کنید ما از همراهی شما به خود می‌بالیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *