مقالات تخصصی

همه چیز درباره تکنولوژی استارلایت

استارلایت

شما در این مقاله همه چیز درباره تکنولوژی استارلایت در دوربین مداربسته را می‌خوانید. این تکنولوژی را می‌توان پیشرفته‌ترین دست‌‌آورد دنیا فناوری برای دیدن تصاویر بسیار واضح در شب هنگام دانست. تکنولوژی استارلایت مثل بسیاری دیگر از تکنولوژی‌های دیگر صنایع نظارت تصویری، ابتدا در صنایع نظامی به کار گرفته شد. بعدتر در تصویر برداری از حیات وحش نیز این تکنولوژی سبب خلق تصاویر بسیار بدیعی در تاریکی نزدیک به مطلق دشت‌ها و بیشه‌ها گردید.

استارلایت

با گذشت زمان، همواره نیاز به فناوری‌های نو احساس می‌شود. بسیاری از انسان‌ها در سراسر دنیا، با سیستم‌های نظارتی و دوربین مداربسته در ارتباط نزدیک‌اند تا امنیت خود و محیط پیرامونشان را تامین کنند. بدین منظور، شرکت‌های ارائه دهنده سیستم‌های نظارتی، برای برآوردن این نیاز، ایجاد دید کافی و مناسب در شب‌ها و زمان‌هایی که احتمال وقوع جرم و جنایت بیشتر است، تلاش می‌کند. در چند سال اخیر تکنولوژی استارلایت در محصولات جدید نظارتی، افزوده شده است و در حال حاضر به عنوان یک ویژگی محبوب مصرف کنندگان است.

دوربین مداربسته استارلایت چیست

دوربین‌های استارلایت دوربین‌هایی هستند که از سنسورهای ویژه‌ای برخوردارند و در شرایط کم نور باعث بهبود دید در شب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند چیزهایی را ببیند که چشمان غیر مسلح در تاریکی از دیدن آن‌ها ناتوان است. چشم انسان در شدت روشنایی کمتر از ۰٫۱ لوکس می‌تواند اشیاء و سایه روشن‌ها را به خوبی تشخیص دهد. البته هر دوربین مشخصات خاص خود را دارد و یک رنج کم‌ترین میزان لوکس نوری را برای خود داراست که میزان نور محیط نباید از آن میزان لوکس نوری کمتر باشد.

سنسور این سری دوربین‌ها از دوربین‌های معمول بزرگ‌تر است و دارای دیافراگم بازتر و سرعت شاتر پایینی هستند، که دریافت نور بیشتر را برای سنسور سبب می‌شود. بنابراین دوربین مداربسته استارلایت در شرایط نوری کم که چشم انسان قادر به دیدن جزئیات مختلف نیست،  اعجاب‌ انگیز عمل می‌کنند.

همچنین در شرایط مختلف از جمله دیدن پلاک در شب، این دوربین‌ها مناسب ترند چرا که نور خود را از طریق نور طبیعی محیطی تامین می‌کنند.

استارلایت

ساختار دوربین‌های  استارلایت

برای آن که یک دوربین مجهز به توانایی استارلایت شود بیشتر اجرای اصلی دوربین دست خوش تغییرات عمده و ساختاری شده‌اند در این بخش از مقاله ما

  • نخست به ساختار تغییر یافته دوربین‌های مداربسته استارلایت می‌پردازیم
  • دوم به سراغ سنسور دوربین‌های مداربسته می‌پردازیم
  • سوم دیافراگم این دسته از دوربین‌ها را بررسی می‌کنیم

دوربین‌های معمولی با ساختار Front – illuminated structure در سطح سنسور خود دارای یک لایه wiring بین لایه‌های میکرولنز و فوتو دیود هستند ولی در دوربین‌های استارلایت با تکنولوژی Back – illuminated structure  این لایه حذف شده، بنابراین نور بیشتر و با زاویه شکست کمتر ( به صورت مورب ) به سطح سنسور می‌رسد.

"استارلایت

همچنین در این سری محصولات، درجه دیافراگم بالاتر از f/2.0 است که می‌تواند وینیتینگ را کاهش دهد. ( این ویژگی، تیرگی‌های کناره تصویر، روشنی‌های وسط تصویر را به حد معمول می‌رساند).

استارلایت

در نمودار زیر مقایسه دیافراگم دوربین های معمول و استارلایت را مشاهده می‌کنیم:

استارلایت

سنسور قلب یک دوربین استارلایت است

سنسورهای دوربین‌های استارلایت، با استفاده از correlated double sampling )CDS) که در واقع مقایسه پارامترهای الکتریکی از جمله ولتاژ، جریان و… در شرایط ایده‌ال و نامعلوم است، پیکسل‌ها را دو مرتبه بررسی و نویز را حذف می‌کنند. این روش پیش و پس از تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال انجام می‌شود.

استارلایت

شاتر و تنظیم خاص آن در دوربین استارلایت

پایین بودن سرعت شاتر، تاثیر به سزایی در زمان دریافت نور کافی توسط سنسور از محیط را دارد. تصاویر زیر کاملا گویای این موضوع‌اند.

استارلایت

استارلایت

تفاوت سوپر استارلایت و استارلایت:

این دو تکنولوژی هر کدام سنسور منحصر به فرد خود را دارا هستند، سنسور (IMX-327) که در سوپر استارلایت استفاده شده است، سنسوری پیشرفته‌تر است که می‌تواند تصاویر در محیط‌هایی با ۰٫۰۱ lux نوری را به وضوح ارائه کند در حالی که  سنسور (IMX-307) استارلایت تصاویر در محیط‌هایی با ۰٫۱lux  را می‌تواند به طور واضح ارائه کند.

در حال حاضر دوربین‌های سوپر استارلایت دارای IR  نیستند. زیرا با وجود تکنولوژی استارلایت و سوپراستارلایت که تصویر رنگی در تاریکی شب را تولید می کند، دیگر نیاز به IR نیست.

در تصاویر زیر تفاوت دوربین های مختلف مشهود است :

کیفیت و دقت بسیار بالای تصاویر تکنولوژی دوربین استارلایت، سبب شده است که بیشتر برند‌های نامدار صنایع تصویری  بیش از یک مدل را مجهز به این تکنولوژی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *