مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

دوربین مداربسته صنعتی داهوا، در بازار نظارت تصویری، به دوربین‌های مدل جعبه‌ای یا BOX گفته می‌شوند. این دروبین‌ها خیلی شبیه دوربین‌های بولت‌ هستند. با این تفاوت که اغلب شکل مکعب کامل دارند، البته در برخی از برند‌ها شکل استوانه‌ای هم برای دوربین ‌های صنعتی دیده می‌شود. اساسا تقسیم بندی دوربین‌ مدار بسته به برمبنای کیس و شکل ظاهری یک دسته بندی درستی نیست و آن ها بر مبنای ویژگی ها، کارایی ها، رزولوشن، تکنولوژی دسته بندی می شوند.

همزمان با پیشرفت های روز در بسیاری از صنایع تولیدی و کارگاهی شاهد کاهش نیروی انسانی در کنترل و بازرسی خطوط تولید و صنایع خواهیم بود، زیرا نیروی انسانی قادر به مدیریت، بازرسی و کنترل دقیق لحظه به لحظه ی یک محیط نیست، باید در نظر داشت هر عمل بازرسی و کنترلی که از سوی انسان صورت می گیرد ممکن است با خطایی های مواجه باشد و هزینه های زیادی را در برداشته باشد. ازین رو نیاز به دوربین مداربسته صنعتی داهوا مطرح می شود که به علت درصد پایین خطا و عدم خستگی در کنترل و بازرسی خطوط تولید، جایگزین انسان می شوند. بدین منظور شرکت فناوری های داهوا، در سال های اخیر، سری جدید از محصولات خود به عنوان”Machine vision” ارائه داده است.

دوربین مداربسته صنعتی داهوا ارائه شده، قابلیت بازرسی خطوط و تعیین موقعیت مکان جسم، تشخیص رنگ طبق الگو از قبل تعیین شده در خطوط تولید، دقت بالا در تشخیص ابعاد هندسی، اندازه گیری اجسام تا اندازه میلی متر، تشخیص اجسام طبق الگوی از پیش تعیین شده، تشخیص و خواندن کد یا بارکدهای روی سطوح دایره ای شکل و یا حتی مخدوش را در خطوط تولید را دارند. بنابراین این دوربین ها در صنعت داروسازی، خودروسازی، بسته بندی و کنترل بارکد های کالاها استفاده می شوند.

 

دوربین مداربسته صنعتی شامل دوربین های اسکن خطی، اسکن منطقه ای، سع بعدی و… هستند که در ادامه به معرفی آن ها، می پردازیم :

دوربین های اسکن خطی

دوربین های اسکن خطی، نیازمند منبع نوری هستند که می بایست نور مورد نیاز برای دریافت تصاویر، مهیا شود. این دوربین ها، دارای آرایه ای از پیکسل ها هستند که به پردازش سریع تصویر کمک می کند و با دور شدن جسم از مقابل دوربین به صورت خطی جسم را دنبال می کند و در نرم افزار موجود نشان می دهد و به محض عبور جسم قبلی از میدان دید دوربین، به صورت سریع به پردازش جسم بعدی می پردازد و اطلاعات را به کامپیوتر یا نرم افزار مورد نظر ارسال کند. در واقع برای اجسام متحرک بهترین گزینه می باشد.

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

 

دوربین های اسکن منطقه ای

دوربین های اسکن منطقه ای، نیازی به منبع نوری ندارد و بهتر است برای اسکن لیبل ها و سطوح استفاده شوند که پردازش اطلاعات به سرعت انجام پذیرد. عملکرد این دوربین ها نیز مشابه دوربین های اسکن خطی هستند، بدین ترتیب که دوربین پس از پردازش تصاویر، دیتا را به کامپیوتر یا نرم افزار مورد نظر انتقال می دهد.

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

 

دوربین های اسکن خط با رابط  GigEو دوربین های اسکن منطقه ای با رابط های GigE و USB3 در دسترس هستند.

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

 

 

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

 

-دوربین های اسکن منطقه ای با رابط GigE 

دوربین اسکن منطقه ای با رابط GigE  که بر اساس پروتکل  Gigabit Ethernet طراحی شده است ، می تواند 1,000,000,000  بیت را در  ثانیه منتقل نماید و با استفاده از تکنولوژی PoE این امکان را به مشتریان می دهد با استفاده از کابل POE  بدون نیاز به تغذیه جداگانه، تصاویر را دریافت کند. استفاده از بافر 128GB بر روی برد، باعث عمل پردازش سریع داده ها از سنسور، مانع از دست دادن حتی یک فریم از تصاویر می شود. این دوربین مداربسته صنعتی داهوا، قادر به ارائه تصاویری بدون نویز، همراه با ترکیب رنگ مناسب و مطلوب با توجه به شرایط نوری محیطی برای مشتریان و کاربران فراهم سازد و تصاویر مطلوب را به کامپیوتر ارسال می کند. استفاده از سنسور CMOS  باعث شده است این دوربین تصاویر با وضوح بالا و قابلیت 4K را در اختیار مشتریان بگذارند.

-دوربین های اسکن منطقه ای با رابط USB3

رابط USB3  دارای سرعت ارسال تصاویر با 5 گیگابیت بر ثانیه  است. استفاده از سنسور CMOS(2.4×2.4pixel)  قابلیت فراهم کردن تصویر با رزولوشن 6.2MP  برای مشتریان فراهم کرده است. استفاده  از بافر 128GB ، سبب تسریع در پرازش تصاویر می شود.

-دوربین های اسکن منطقه ای با رابط  GigE

این دوربین ها، قابلیت ارائه تصویر با وضوح بالا، زوم بالا در مقابل اجسام کوچک را دارا هستند. مشابه سایر دوربین مداربسته صنعتی داهوا معرفی شده، به ارسال تصویر مطلوب را به کامپیوتر می باشد. عمل پردازش سریع تصاویر که آن نیازمند دریافت دیتا با سرعت بالا از سنسور است که استفاده از بافر 128GB، سبب تسریع در پرازش تصاویر می شود. همچنین،  دوربین را قادر به ارائه قابلیت  ارائه تصویری بدون نویز، همراه با ترکیب رنگ مناسب و تصاویر مطلوب با توجه به شرایط نوری محیطی را برای مشتریان فراهم سازد.

-دوربین های اسکن خط با رابط GigE

این دوربین ها نیز بر اساس پروتکل   Gigabit Ethernetطراحی شده اند و قابلیت ارسال تصاویر تا ماکزیمم تا 100 متر(به شرط استفاده از کابل CAT5  و یا بالاتر) را دارا هستند.استفاده از سنسور CMOS L543  نرخ اسکن خط( 5μm x 5μm  در 26kHz  ) افزایش داده است. دوربین تصویر مطلوب را به کامپیوتر ارسال می کند. از دیگر مزیت های این دوربین ها، قابلیت تنظیم الگو برای اسکن مناطق چندگانه می باشد، همچنین این دوربین حساسیت و سرعت بالا را در پرازش تصویر داراست.

 

-نکات برجسته سخت افزاری

استفاده از سنسور  CMOS، پردازشگر عالی و لنز قابل تنظیم، استفاده از PCB هشت لایه و اجتناب از اتصالات غیر ضروری در این دوربین ها سبب شده است، مقاومت دوربین در مقابل نوسانات خارجی، افزایش یابد. لازم به ذکر است در اطراف هر PCB از براکتی از جنس پلاستیک جهت حفظ ایمنی بیشتر در مقاوم نوسانات استفاده شده است.

 

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

دوربین مداربسته صنعتی داهوا

-برتری در ساختار

 طراحی زیبا، استفاده از آلیاز روی، روکش ضد اکسایش در محفظه ی بیرونی، استفاده از فلز ضد زنگ در قسمت داخلی برای مقاومت بیشتر در مقابل اکسایش و استفاده از پیچ های خارجی مناسب از مشخصات ظاهری این دوربین ها می باشد.

چیزی که برای دوربین مداربسته صنعتی به طور معمول متمایز کننده و شرط اساسی حساب می‌شود، لنز جداگانه است که روی دوربین نصب می‌شود. شما در یک پروژه اگر نیاز به چند لنز خاص داشته باشید، تنها گزینه شما استفاده از یک دوربین مداربسته صنعتی یا دوربین باکس است.

البته باید توجه داشته باشید که برخی از دوربین‌ های مداربسته صنعتی از توانایی‌هایی مانند مقاومت در برابر باران و گرد و غبار محرومند. دلیل اصلی این موضوع هم آن است که دوربین‌های مدار بسته باکس قطعه جدا شونده دارند که لنز آنها است. همین‌ هم باعث می‌شود نفوذ ناپذیری این دوربین ‌ها در برابر آب و غبار کم شود. از دوربین ‌ها باکس به تنهایی و بدون لوازم جانبی، باید در فضا‌های بسته و با حداقل عوامل تهاجمی استفاده کرد. این دوربین‌ مداربسته صنعتی به خاطر انواع لنز‌های قدرتمند خود و فوکوس ‌ها قدرتمندی که به وجود می‌آورند، محبوبیت یافته ‌اند.

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته صنعتی

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، همانطور که از اسم این دوربین ها، مشخص است، آن ها در محیط های حساس صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند اما نکته حائز اهمیت آن است که در برخی از مدل ها و برندها، امکان نفوذ عوامل خارجی از جمله گرد و غبار، باران و رطوبت در آن ها ممکن است، لذا توصیه می گردد در صورت استفاده و تهیه آن ها، دوربین در جای مناسب نصب شود و یا با استفاده از استانداردهای لازم، از محفظه ی مناسب دوربین استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *