مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته جاسوسی چه کاربردی دارد؟

خرید دوربین مداربسته جاسوسی

دوربین مداربسته جاسوسی چه کاربردی دارد؟

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها دوربین مداربسته جاسوسی است و هر کدام از شرکت های تولید کننده ی صنعت نظارت تصویری، با توجه به نیازهای کاربران در محیط های مختلف، مدل های های متنوعی را طراحی کرده اند تا محصولات و برند خود را به محبوبیت بیش تری برسانند. در واقع، دسته بندی دوربین ها و دستگاه های ذخیره ساز نیز بر مبنای این کاربردها، انجام می شود. یکی از حساس ترین و مهم ترین انواع دوربین ها، دوربین مداربسته مخفی است که اصطلاحا به آن دوربین مداربسته جاسوسی گفته می شود. این دوربین مداربسته، در ضبط قسمت های مختلف برنامه های تلویزیونی با عنوان ” دوربین مخفی ” استفاده می شود یا به عنوان ” دوربین امنیتی ” نیز برای پیگیری و حل مسائل امنیتی و نظامی بسیار پر کاربرد است.

 

دوربین مداربسته جاسوسی چیست ؟

دوربین مداربسته جاسوسی، در ابعاد کوچک طراحی می شود و اصطلاحا از گروه دوربین مداربسته Pinhole یا مینیاتوری است و به منظور ذخیره و جمع آوری تصاویر در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از آن در هر محیطی مجاز نیست و نیازمند اخذ مجوز از مراجع قانونی است چرا که نوعی تعرض به حریم شخصی افراد محسوب می شود. لنز و بدنه ی دوربین مداربسته جاسوسی، بسیار کوچک است به طوری می توان آن را از در داخل اشیا مختلف تعبیه کرد که افراد از وجود آن ها مطلع نشوند.

البته برخی از آن ها، اگرچه ابعاد کوچکی دارند، اما قابل تشخیص هستند که از این نوع در ATM ها استفاده می شود تا بتواند چهره های افراد مراجعه کننده را ثبت کند تا در صورت بروز جرم و جنایات، مدرک قابل استنادی برای مراجع قضایی در دسترس باشد.

 

انواع دوربین مداربسته جاسوسی

این دوربین ها، به صورت های با سیم و بی سیم ارائه می شوند که نوع با سیم آن هم به صورت آنالوگ و تحت شبکه و نوع بی سیم آن ها به صورت تحت شبکه است. به صورت کلی، دوربین های بی سیم در این گروه از دوربین ها، تقاضای بیشتری دارند چرا که مهیا ساختن تغذیه و اینترنت به صورت ارتباط سیمی در این بسیاری از محیط ها، امکان پذیر نیست. تغذیه دوربین مداربسته جاسوسی بی سیم، از طریق باتری تامین می شود که آن باتری قابل شارژ است و اینترنت آن نیز می تواند از طریق وای فای یا از طریق سیم کارت تامین شود. لازم به ذکر است که در هنگام شارژ باتری، دوربین مداربسته جاسوسی، به عملیات ضبط خود پایین نمی دهد.

 

دوربین مداربسته جاسوسی چه کاربردی دارد؟

 

دوربین مداربسته جاسوسی چه قابلیت هایی دارد ؟

  • این دوربین امکان ارسال تصاویر به صورت بی سیم از طریق بستر اینترنت را داراست، برای این امر می بایست، تنظیمات وای فای دوربین را مودم تنظیم کرد، معمولا هر دوربینی یک دستور العمل دارد که یا در جعبه آن موجود است یا می تواند در سایت شرکت ارائه دهنده محصول یا تماس با آن همان شرکت، این دستورالعمل را دریافت نمایید.
  • در داخل این دوربین یک رم داخلی (Mico SD Card)، تعبیه شده که بدون نیاز به NVR یا DVR می تواند تصاویر را در آن ذخیره کند. با توجه به این که ذخیره تصاویر در رم داخلی، از امنیت بالا برخوردار نیست و امکان آسیب به دوربین در صورت رویت آن توسط افراد مجرم یا سارق است، که در این صورت حتی دسترسی به فیلم های زمان گذشته دوربین، برای شما امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین اگر مجبور به استفاده از دوربین بی سیم هستید، بهتر است از قابلیت های ذخیره سازی تصاویر در بستر فضای ابری ( کلود ) یا گوشی تلفن همراه هم استفاده نمایید تا در صورت رخداد، بدون هیچ گونه نگرانی، تصاویر ذخیره شده را در دو محیط مختلف ذخیره داشته باشیم.

 

دوربین مداربسته جاسوسی

  • در این دوربین مداربسته جاسوسی امکان انتقال تصویر، بر روی گوشی تلفن همراه وجود دارد و می توان تصاویر را به صورت آنلاین بر روی تلفن همراه دید و از وجود خطرات احتمالی در محیط مورد نظر مطمئن شد، همچنین امکان کنترل این دوربین، از طریق گوشی تلفن همراه در شبکه محلی یا از راه دور به صورت انتقال تصویر وجود دارد.
  • امکان پشتیبانی از قابلیت تشخیص حرکت ( Motion Detection ) در این دوربین وجود دارد و در صورت تشخیص حرکت نیز می تواند هشدارهای لازم را برای گوشی تلفن همراه کاربر ارسال کند.
  • در داخل برخی از این دوربین ها، یک میکروفن کوچک تعبیه شده که می تواند تصاویر را به همراه صدا ذخیره کند.

 

 

  • دوربین مدار بسته جاسوسیاین دوربین ها، هم قابلیت نصب بر روی اجسام مختلف را دارند و هم به صورت اجسام مختلف با اشکال گوناگون به عنوان مثال ساعت، خودکار، گلدان دیجیتال، لامپ و …، طراحی و ارائه شده اند. برخی از این مدل ها دارای اسپیکر و میکروفن هم هستند که علاوه بر ذخیره صدا، قابلیت پخش صدا و موزیک را دارند و می توانند برای قابلیت Two-way-talk ( گفت و گوی دوطرفه از طریق گوشی تلفن همراه) مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

دوربین مداربسته جاسوسی در ساعت

  • در برخی از این دوربین ها، با حذف IR این امکان فراهم شده است که افراد متوجه وجود این نوع دوربین ها در محیط پیرامون نشوند.
  • برخی از این دوربین ها، از قابلیت استارلایت پشتیبانی می کنند و می توانند تصاویر تمام رنگی، با و ضوح و کیفیت بالا با لوکس نوری محدود ارائه کنند. هر دوربین استارلایت توان ارائه ی تصاویر رنگی در شب تا یک حد لوکس نوری را داراست که با مراجعه به مشخصات فنی دوربین، می توانید از این محدودیت اطلاع پیدا کنید.
  • اخیرا گروهی از این دوربین ها، تولید و ارائه شده اند که دارای قابلیت تشخیص چهره (Face Detection ) هستند و می توانند در صورتی که انسان در مقابل این دوربین قرار گرفت، از چهره شخص عکس تهیه کنند که این قابلیت در دوربین هایی Pinhole در ATM بانک ها، وجود دارد.
  • پشتیبانی از قابلیت های هوشمند از جمله : عبور از خط ممنوع (Tripwire)، عبور از منطقه ممنوع (Intrusion) این امکان را فراهم می سازد تا در صورت عبور اشخاص از این خط و منطقه، هشدار های لازم از طریق گوشی تلفن همراه ارسال شود.

دوربین مداربسته جاسوسی در چه امکانی استفاده می شود ؟

همانطور که شرح دادیم، دوربین مداربسته جاسوسی دارای کاربردهای متعددی است و در بسیاری از مکان ها قابل نصب است اما می بایست، موضوع دریافت مجوز از مراجع قانونی را جدی گرفت چرا پیگرد قانونی دارد و شخص متخلف از طریق مراجع قانونی مورد پیگیری قرار می گیرد.

  • ضبط برنامه های تلویزیونی ” دوربین مخفی”
  • ATM بانک ها به منظور ثبت چهره اشخاص مراجعه کننده، ورودی و خروجی گیت های فرودگاه ها، داخل هواپیما، صندوق های پرداخت فروشگاه ها، قسمت جلو و عقب وسایل نقلیه عمومی به منظور ثبت وقایع تصادفات و ارائه تصاویر از مقابل و پشت اتوبوس های بزرگ به منظور پیشگیری از برخورد احتمالی با اجسام و اشخاص و همچنین در بسیاری از اماکن دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دوربین های Pinhole در اماکن مذکور، به هیچ عنوان جنبه جاسوسی یا تعرض به حریم خصوصی افراد را ندارد چرا که در این اماکن، دوربین های مورد نظر در معرض دید هستند و از نوع ابعاد بسیار کوچک مورد استفاده قرار نمی گیرند.
  • عملیات های تجسس پلیس در شناسایی باندها یا افراد مجرم و عملیات های مبارزه با مواد مخدر
  • عملیات های نظامی به منظور شناسایی جاسوسین
  • استفاده در منزل به منظور کنترل محیط های داخلی که نصب دوربین های معمولی، سبب ناهماهنگی در دیزاین منزل می شود.
  • امکان نصب این دوربین در باغ وحش ها، جنگل ها و … به منظور تهیه فیلم های مستند حیات وحش و محیط زیست وجود دارد.
  • و … دوربین مداربسته جاسوسی در شارژر

 

 

علت استفاده از دوربین مداربسته جاسوسی چیست ؟

  • طراحی منحصر به فرد، ابعاد کوچک و نصب آسان، سبب استفاده ی چشم گیری از دوربین مداربسته جاسوسی شده است و به راحتی با نصب بر اشیا، گلدان، درخت، ساعت دیواری و رومیزی، قلم، گوشی تلفن همراه و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این دوربین ها، مقرون به صرفه هستند چرا که دیگر نیازی به تهیه ی دستگاه های ذخیره ساز یا همان NVR و DVR نیست و مراحل نصب به سرعت انجام می شود.
  • همنطور که شرح دادیم، این سری از دوربین ها در لنزهای متغیر و ثابت طراحی شده اند. که نوع متغیر) ( Motorized، دید بسیار خوبی از محیط پیرامون برای کاربران فراهم می سازد.
  • در محیط هایی که امکان سیم کشی وجود ندارد و از طرفی محدودیت جانمایی دارد، می توان از دوربین مداربسته جاسوسی بی سیم استفاده کرد.

 

استفاده از دوربین مداربسته جاسوسی در چه اماکنی ممنوع است؟

همانطور که شرح داده شد، نصب این گونه دوربین ها در هر محیط امکان پذیر نیست و خلاف قوانین قضایی است. این دوربین مداربسته جاسوسی معمولا در کاربردهای نظامی و امنیتی، دارای مجوز است. البته در برخی از کشورها، نصب این دوربین ها در بسیاری از اماکن را با توجه به نیاز کاربران، دارای مجوز قانونی است و نصب آن هها مانعی ندارد. به عنوان مثال در برخی از کشورها، نصب دوربین مداربسته جاسوسی در اتاق کودک در حالی که پرستار از او مراقبت می کند، منبع قانونی ندارد.

  • ادارات
  • فروشگاه ها، رخت کن، سرویس بهداشتی، حمام و محیط های عمومی ( مواردی دیده شد که شخص متخلف، دوربین مداربسته جاسوسی را در داخل اتاق پرو در لامپ یا یک ساعت نصب کرده و موجب تعرض به حریم خصوصی افراد شده است. )

همانطور که می دانیم، به صورت کلی، حتی استفاده از دوربین های معمولی که ابعاد بزرگی دارند در برخی از اماکن ممنوع است، قطعا این موضوع در خصوص دوربین جاسوسی از ممنوعیت بیش تری برخورد است.

 

دوربین مداربسته جاسوسی مخفی

 

قیمت دوربین مداربسته جاسوسی

دوربین مداربسته جاسوسی، با توجه به قابلیت ها و برندهایی که آن را ارائه می دهند در قیمت های مختلفی به فروش می رسد. در برخی از موارد، تهیه این دوربین ها به صرفه و اقتصادی تر از تهیه دوربین های معمولی که نیاز به NVR و DVR و سایز تجهیزات نصب دارند، می باشد.

 

کوچک ترین دوربین مداربسته جاسوسی

با توجه به این که، هر روز شاهد پیشرفت های چشمگیری در تکنولوژی و صنعت نظارت تصویری هستیم و هر روز یک محصول جدید، با قابلیت های بیش تری تولید و عرضه می شود. بنابراین می توان گفت در حال حاضر کوچک ترین دوربین Pinhole یا جاسوسی، در حدود 13 گرم و با ابعاد 9.8 x 2.3 x 0.08 اینچی است که تصاویر را به صورت 1080P و 30pfsارائه می دهد اما توان ارائه تصاویر در شب ها یا محیط های تاریک را ندارد و حتما نیاز است که نور محیطی در شب ها و جاهای تاریک، تامین شود. همچنین این دوربین، با قیمت 34.88 دلار به فروش می رسد.

 

دوربین مداربسته جاسوسی جاساز

دوربین مداربسته جاسوسی (Pinhole) داهوا

شرکت داهوا، پیشرو در ارائه ی محصولات نظارت تصویری دارای مدل های متنوع از محصولات Pinhole است به صورت تحت شبکه و بستر آنالوگ هستند و با رزولوشن های 2MP و 4MP تصاویری مناسبی را ارائه می دهند، برخی از مدل های داهوا از قابلیت استارلایت یعنی ارائه ی تصاویر رنگی در شب بهره برده اند.

معرفی دوربین DH-HAC-HUM3201B

این دوربین از سری دوربین های HDCVI برند داهوا در گروه Pinhole است، توان ارائه تصاویر به صورت 2 مگاپیکسل به صورت 25 فریم را داراست، دارای لنز ثابت است و با بهره گیری از قابلیت WDR تصاویر خوبی را در محیط های داخل و بیرون ارائه می دهد و هیچ تضاد نوری در تصاویر مشاهده نخواهید کرد، همچنین با استفاده از قابلیت OSD می توان، تنظیمات مورد نظر را بر روی دوربین اعمال کرد. این دوربین می تواند با استفاده از قابلیت استارلایت، تصاویر تمام رنگی را در شب ارائه کند.

1/2.8″ 2Megapixel CMOS(Starlight) 25/30fps@1080P, 25/30fps@720P 2.8mm fixed lens HD and SD output switchable WDR(120dB), Day/Night(ICR), AWB, AGC, BLC,HLC, 3DNR , Support OSD Menu DC12V

کاربرد دوربین مداربسته جاسوسی

 

کلام آخر در خصوص کاربردهای دوربین مداربسته جاسوسی

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، امکان نصب دوربین مداربسته جاسوسی در هر محیطی امکان پذیر نیست و قوانین جامعه را نقض می کند و می توان دوربین های Pinhole با ابعاد متوسط را در محیط هایی که سبب تعرض به حریم خصوصی افراد نشود، نصب کرد. برخی از این دوربین ها، دارای قابلیت IP67 هستند که می توان به راحتی آن ها را در محیط های بیرونی نصب کرد، بنابراین توصیه می شود اگر قصد نصب یا قرار گیری این دوربین مداربسته جاسوسی در محیط های بیرونی که در معرض باران و برف هستند را دارید، حتما به دارا بودن این ویژگی توجه داشته باشید.

اگرچه فروش دوربین های جاسوسی در ایران ممنوع است و فقط دوربین های Pinhole در ابعاد متوسط به فروش می رسد، اما توجه داشته باشید که ممکن است دوربین های مخفی یا جاسوسی در بسیاری از محیط های نصب شده باشد و شما متوجه آن نشوید، بنابراین برای حفظ حریم خصوصی خود می بایست بیش ترین توجه را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *