مقالات تخصصی, مقالات عمومی

ضرورت نصب دوربین مداربسته بولت

ضرورت نصب دوربین مداربسته بولت

ضرورت نصب دوربین مداربسته بولت

در مقالات پیشین، به دسته بندی دوربین مداربسته پرداختیم و شرح دادیم که یکی از آن ها دوربین مداربسته بولت است. این دوربین، با توجه به کارایی هایی که دارد به عنوان پر مصرف ترین، پرکاربردترین و انتخاب اول بسیاری از پروژه های نظارت تصویری بزرگ و کوچک است چرا که به علت طراحی مناسب کیس آن، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این دوربین ها با توجه به لنز و قابلیت هایی که دارند به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند.

 

ساختار دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت، به شکل استوانه ای هستند و از نظر لغوی Bullet  به معنای فشنگ گلوله است و در واقع بسیار شبیه فشنگ است. این دوربین از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر می باشند :

  • بدنه یا کیس استوانه ای شکل
  • لنز
  • محفظه ی شیشه ای و درب
  • برد اصلی و برد IR
  • کابل تغذیه و کابل کواکسیال یا شبکه
  • پایه
  • محل نصب رم داخلی (Micro SD Card) که در برخی از دوربین های بولت که دارای قابلیت پشتیبانی از رم داخلی هستند وجود دارد.

 

 

 

دوربین مداربسته بولت در چه مکان هایی نصب می شود؟

این دوربین، به دلیل ساختار منسجم و شکل ظاهری که دارد، بیش تر از دوربین دام در محیط های بیرونی نصب می شود و اغلب اوقات بر روی دیوار نصب می شود. این سری دوربین، اغلب در محیط های زیر نصب می شود:

  • ادارات
  • منازل، راه رو ها، ورودی مجتمع های مسکونی، ورودی مغازه ها، محیط های بیرون منزل و مغازه ها
  • مدارس و دانشگاه ها
  • پارکینگ های ساختمان های مسکونی
  • و …

 

ضرورت خرید و مزایای دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت، در حالت تحت شبکه و بستر کواکسیال ( آنالوگ ) در بازار عرضه شده اند که دوربین مداربسته تحت شبکه آن دارای انواع گوناگونی چون دوربین حرارتی، پلاک خوان، ضد انفجار، وایرلس، استارلایت و … می باشد.

همانطور که قبلا شرح دادیم، این دوربین با توجه به کاربردهای مختلف با لنزهای ثابت (Fixed)، متغیر ( به صورت Motorized و Varifocal ) مورد استفاده قرار می گیرند، در بسیاری از پروژه ها، کاربران دوربین بولت موتورایز را به منظور دریافت تصاویر با جزئیات بالا استفاده می کنند. به صورت کلی دوربین ها با لنز ثابت، دارای فاصله کانونی های متفاوتی هستند و این موضوع تاثیر مستقیم به زاویه دید دوربین دارد.

از دیگر دوربین های بولت پر کاربرد، دوربین پلاک خوان (ANPR)  است که به منظور تشخیص پلاک، اسکن، خواندن کاراکترها و در نهایت ارائه لیست پلاک ها، به عنوان خروجی است. با توجه به طراحی حرفه ای دوربین مداربسته بولت به علت طراحی حرفه ای که دارد ، امکان نصبی آسان برای کاربران در خیابان ها و ورودی پارکینگ ها را فراهم می آورد.

 

علت استفاده از دوربین بولت در دسته دوربین های حرارتی نیز، امکان نصب آسان در اکثر محیط هاست، همچنین این دوربین ها برای بتواند دمای اجسام را تشخیص دهند، نیاز به داشتن دید کافی نسبت به سوژه دارند.

دوربین مداربسته بولت با تکنولوژی های بستر کواکسیال ( آنالوگ ) به صورت های HDTVI، HDCVI، CVBS و AHD عرضه می شوند که به علت هزینه های کم تر تجهیزات در پروژه های کوچک و معمول پر کاربرد هستند.

در حال حاضر، اغلب دوربین های بولت با استاندارد مقاومت در مقابل ضربه (IK10) و رطوبت، باد، باران، گرد و غبار (IP67) تولید شده اند. این همه تنوع و کارآیی سبب افزایش تقاضای خرید دوربین مداربسته بولت توسط کاربران می شود.

 

قیمت دوربین مداربسته بولت

این سری از دوربین ها، از نظر قیمت تفاوت چندانی با دوربین های بولت ندارند اما قطعا دوربین های بولت با قابلیت های کم تر به عنوان مثال سری های اقتصادی، Lite دارای قیمت پایین تری از سایر دوربین های بولت هستند. دوربین بولت ضد انفجار، حرارتی، پلاک خوان، دارای قابلیت AI و حتی موتورایز قیمت بالایی دارند.

همچنین این دوربین ها با جنس بدنه فلزی یا پلاستیک در بازار عرضه می شوند که دوربین با بدنه پلاستیکی دارای قیمت پایین تری هستند، اگر در جست و جوی یک دوربین ارزان قیمت بولت هستید و محل نصب شما، محیطی با شرایط سخت نیست می توانید از سری دوربین های کیس پلاستیکی استفاده کنید.

 

نصب دوربین مداربسته بولت

نصب این دوربین با دوربین دام، تفاوت زیادی ندارد اما در هنگام نصب می بایست به نکات زیر توجه داشت:

  • دوربین را بر روی عایق یا سطحی غیر از فلز نصب نمایید.
  • از غیر قابل نفوذ بودن اتصالات اطمینان حاصل نمایید به عنوان مثال از بسته بودن درب پوش دوربین مطمئن شوید.
  • زاویه نصب را طوری تنظیم نمایید که دید کافی نسبت به محیط پیرامون خود داشته باشید.
  • برخی از دوربین های بولت تحت شبکه دارای قابلیت Cable free هستند که می بایست اتصالات استاندارد را اجرا کرد و مانع ورود آب به داخل دوربین شد.
  • توجه داشته باشید در هنگام نصب، کابل های دوربین داخل داکت و دور از دسترس باشد.

مراحل نصب دوربین مداربسته بولت به صورت زیر است:

  • ابتدا محل جانمایی دوربین به منظور دید کافی و پوشش تصویر، مشخص نمایید و علامت گذاری کنید.
  • سپس حفره محل عبور کابل را ایجاد نمایید، اتصالات را انجام دهید و دوربین را بر روی دیوار پیچ کنید.
  • پس از این می بایست تنظیمات لازم به منظور نشان دادن تصاویر بر دستگاه ذخیره ساز را اعمال کنیم که با توجه به اینکه دوربین از چه تکنولوژی است، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر از دوربین تحت شبکه استفاده می کنیم، می بایست دوربین خود را متناسب با نیازهای مشتریان و کاربران، از طریق مرورگر وب (Internet explorer) و یا نرم افزار های config تنظیم کرد و سپس بر روی دستگاه NVR اضافه کرد، اگر دوربین از تکنولوژی های بستر کواکسیال باشد، تنظیمات دوربین مورد نظر از طریق منو OSD در منو دستگاه DVR انجام خواهد شد.

 

کلام آخر در خصوص اهمیت نصب دوربین مداربسته بولت

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین مداربسته بولت، به علت تنوع محصولات گسترده و لنز های گوناگونی که دارند به عنوان اولین انتخاب در پروژه ها مطرح می شود. این دوربین ها با توجه به قابلیت هایی که دارند، در قیمت های مختلفی عرضه می شوند، همچنین به دلیل استحکام کافی در مقابل عوامل محیطی، به عنوان یک انتخاب خوب در محیط های بیرون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *