مقالات تخصصی, مقالات عمومی

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

عملکرد DHCP دوربین مداربسته


امروزه، نصب دوربین های مداربسته در پروژه های بزرگ یک از اقدامات ضروری امنیتی محسوب می شود که می بایست در دستور کار قرار گیرد تا افراد حاضر در محیط یا مالکان اماکن تجاری و مسکونی بتوانند به دقت و اطمینان بیشتر محیط را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهند. نصب و راه اندازی تعداد دوربین های زیاد در یک پروژه، نیازمند نیروی انسانی زیاد و صرف زمان زیادی است که کار را برای کاربران و نصاب کمی سخت می کنند. بنابراین شرکت های تولید کننده نظارت تصویری، همواره در تلاش هستند که با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری، مراحل نصب را تسریع بخشند و با هزینه های کمتر، قابلیت های بسیاری را برای آن ها فراهم آورند. همانطور که شرح دادیم، نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته زیاد در پروژه های بزرگ می تواند کاری به شدت زمان بر باشد و نیازمند تعداد افراد فعال بیشتری در پروژه می باشد تا بتوانند عملیات راه اندازی و تنظیمات را انجام دهند که این موضوع در خصوص دوربین های مداربسته تحت شبکه، تشدید می شود چرا که به علت قابلیت هایی که دارند نیازمند زمان بیشتری هستند،  اخیرا شرکت های نظارت تصویری زیادی سمت DHCP دوربین مداربسته گرایش پیدا کرده اند، که نمونه آن را می توان در محصولات برندهای داهوا، هایک ویژن و … مشاهده کرد که تمام محصولات آن ها از قابلیت DHCP پشتیبانی می کنند. در ادامه این تکنولوژی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

 

DHCP دوربین مداربسته چیست ؟

DHCP، مخفف Dynamic Host Configuration Protocol  است معادل عبارت مخفف شده پروتکل تنظیمات دینامیک Host است. DHCP اخیرا در اغلب پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و چون پروتکلی استاندارد بر مبنای شبکه های IP به حساب می آید، زمانی که  DHCP دوربین مداربسته، فعال است دوربین تحت شبکه به روتر شبکه درخواست اتصال می فرستد تا از طرف روتر یک آدرس شبکه دریافت نماید و زمانی که DHCP فعال نباشد یک آدرس پیش فرض برای دوربین مداربسته توسط شرکت سازنده آن در نظر گرفته می شود که نصاب دوربین مداربسته با تغییر این آدرس به یک آدرس ثابت شبکه و تغییراتی در شبکه کار را پیش می برد و  مانع تداخل آی پی در بستر شبکه می شود چرا که هر گونه تداخل آی پی، موجب اختلال در ارائه ی تصاویر و فرآیند نظارت تصویری می شود.

 

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

 

مزایای DHCP دوربین مداربسته

در حال حاضر، تمام کاربران و نصابان به دنبال راهی برای نصب و راه اندازی سریع تر و آسان تر سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه یا  IP هستند  تا در زمان کم تر و دقت بیشتر، فرآیند نصب تسریع بخشد که با استفاده از  DHCP دوربین مداربسته، به نصب و راه اندازی و لاگین دوربین تحت شبکه شبکه و تغییر نام کاربری و رمز سرعت بیشتر می باید چرا که با این قابلیت، دوربین ها می توانند آی پی هایی که در یک شبکه آزاد هستند را به صورت اتوماتیک دریافت کنند. شاید تصور کنید که انجام تنظیمات یک دوربین مداربسته شاید زمان زیادی نبرد اما یک پروژه بزرگ را تصور کنید که دارای صداها دوربین باشد در این صورت می بایست زمان بیشتری برای این دوربین ها گذاشته شود که برای بسیاری کاربران یا نصابان اذیت کننده است،  بنابراین صرفه جویی وقت کلید محبوبیت DHCP دوربین مداربسته در پروژه های بزرگ شده است.

 

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

 

زمانیکه از DHCP سرور در شبکه استفاده نمی شود دوربین مدار بسته از آدرس IP پیش فرض کارخانه سازنده استفاده می کند. نصاب می تواند با استفاده از نرم افزارهای ابزاری یا مرورگر وب داخلی دوربین مدار بسته، عملیات تغییر این آدرس پیش فرض را پیش برد تا سیستم را همانند تنظیمات براساس آدرس IP استاتیک راه اندازی نماید.DHCP دوربین مداربسته، نقش مهمی را در حفاظت بیشتر از سیستم نظارت تصویری در برابر حملات امنیتی را دارد. DHCP اطمینان می بخشد که تمام دستگاه ها بر روی شبکه به صورت دینامیکی می توانند از بین آدرس های آزاد آدرسی را انتخاب کرده و دیگر پارامترها را هم تنظیم نمایند. این روش می تواند بهترین استفاده از شبکه را بدون صرف وقت و هیچ نوع مکاتبه و تداخلی ممکن سازد. البته این بخش کار مستقیما به امنیت شبکه مربوط نمی شود اما با این کار استفاده و بهینه سازی شبکه کاملا استاندارد و کانالیزه می شود.

 

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

 

 

مثلا شرکت آرکانت ویژن، از موتورهای رمزنگاری 16 رقمی ASCII برای افزایش امنیت در گذشته بصورت محدود استفاده می کرد تا امکان دسترسی غیر مجاز را به دوربین های مداربسته محدود سازد. اما بعدها با افزودن این قابلیت به همه دوربین های مداربسته جدید و اقدام تمهیداتی در بروزرسانی فریم ورها برای دوربین های مداربسته قدیمی تر سعی کرد این قابلیت را برای تمام مدل ها بطور پیش فرض فعال سازد. ضمن اینکه سعی کردند در دانشگاه و مراکز فروش هم برنامه آموزش CPCP را که به امنیت اشاره داشت را عملی سازد.

 

معایب DHCP دوربین مداربسته

همانطور که شرح دادیم، DHCP دوربین مداربسته دارای ویژگی هایی است که وجود آن در یک سیستم مداربسته ضروری را می سازد و نصابان و کاربران نیز به دنبال راهکارهای مناسبی در تسریع بخشی نصب در پروژه های خود هستند اما این تکنولوژی نیز ممکن است شما را هنگامی که اقدام به تغییر تنظیمات یک دوربین مداربسته تحت شبکه می کنید، سر در گم کند چرا که می بایست آی پی دوربین مورد نظر را پیدا کنید تا بتوانید از طریق نرم افزارهای ابزاری یا مرورگر وب، اقدامات لازم را در خصوص تنظیمات دوربین تحت شبکه انجام دهید.

 

 

عملکرد DHCP دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص عملکرد DHCP دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، DHCP دوربین مداربسته در یک سیستم تحت شبکه، بسیار کارآمد است چرا که می توانید در کمترین زمان ممکن یک پروژه تحت شبکه را راه اندازی و تنظیم کنید و عملیات نصب را تسریع بخشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *