مقالات تخصصی, مقالات عمومی

جلوگیری از هشدار کاذب دوربین مداربسته

جلوگیری از هشدار کاذب دوربین مداربسته

 

یکی از مشکلاتی که کاربران در هنگام استفاده از دوربین مداربسته با آن مواجهه می شوند، ارسال هشدار کاذب دوربین مداربسته که به اشتباه و با دقت پایین، یک رویداد توسط دوربین تشخیص داده می شود. در برخی مواقع، حتی بدون رخداد و یا رویدادی، هشدارهای کاذبی توسط سیستم های امنیتی ارسال می شود که این هشدارهای نادرست برای کاربر آزار دهنده است. عوامل زیادی ممکن است موجب هشدار کاذب دوربین مداربسته شود و در مقابل راهکارهای کارآمدی برای جلوگیری از ایجاد این هشدارها وجود دارد. در واقع گام اول شناسایی عامل ایجاد کننده این هشدارهاست و گام بعدی راه های پیشگیری و یا جلوگیری از ارسال این هشدارهای کاذب است. در ادامه اطلاعات جامع  و کاملی را در خصوص هشدار کاذب دوربین مداربسته، ارائه خواهیم کرد .

 

جلوگیری از هشدار کاذب دوربین مداربسته

هشدار کاذب دوربین مداربسته ناشی از تشخیص حرکت

اغلب مردم بر این باورند که قابلیت تشخیص حرکتی در دوربین مداربسته، تنها توسط افراد یا وسایل نقلیه فعال می شود؛ متاسفانه این دیدگاه صحیح نیست، زیرا به صورت کلی و عمومی، هیچ تحلیلی برای تفکیک این ها وجود ندارد اما در حال حاضر قابلیت هایی چون تنظیم میزان حساسیت ( Sensitivity ) و آستانه حساسیت ( Threshold ) وجود دارد که تا حدی می توان میزان تشخیص حرکت را بر مبنای نیاز و سوژه ی خود تنظیم کرد. همچنین پیدایش قابلیت PIR دوربین مداربسته نیز گام بزرگی در این صنعت برداشت چرا که حرکت های ناشی از وزش باد، نور و گرد و غبار و حتی حرکت حیوانات خانگی و برگ درختان، نادیده گرفته می شود و هشدار کاذب دوربین مداربسته در این خصوص ارسال نخواهد شد.

برای درک این که چرا دوربین مداربسته، هشدار کاذب ارسال می کند، ابتدا باید بدانیم که حرکت در یک دوربین، چگونه تشخیص داده می شود؟

حرکت در دوربین مداربسته، از طریق تغییر در پیکسل سازی تصویر تشخیص داده می شود. در بیان ساده تر، دستگاه DVR تصویر را به شکل یک الگوریتم می بیند؛ هنگامی که چیزی در این الگوریتم تغییر می کند، دستگاه ذخیره ساز آن را به عنوان حرکت تشخیص می دهد.

 

این تغییر در الگوریتم می تواند توسط هر عاملی ایجاد شود. از جمله این عوامل می توان به گذر ابرها، عبور و مرور عابران پیاده، تکان خوردن شاخه های درخت، اهتزار پرچم، عبور حشرات از جلوی لنز دوربین و… اشاره نمود. امروزه، برخی از قابلیت ها در دستگاه ذخیره ساز قرار داده شده که با تنظیم آن ها می توان به جلوگیری هشدار کاذب دوربین مداربسته پرداخت. Latch، Anti-dither و Masking نمونه ای دیگر از این تنظیمات هستند. در ادامه به توضیح این اصطلاحات می پردازیم.

Latch : مدت زمانی است که دستگاه ذخیره ساز، بعد از رخ دادن هشدار، به ضبط کردن ادامه می دهد.

 Anti-dither : مقدار تاخیری است که قبل از شروع ضبط توسط دستگاه ذخیره ساز اتفاق می افتد.

 Masking : عبارت است از مسدود کردن بخش های خاصی در تصویر. این عمل با هدف پیشگیری از تشخیص حرکت در آن بخش تصویر و از طریق مربع هایی که بر روی تصویر قرار می گیرند، انجام می شود.

هشدار کاذب دوربین مداربسته ناشی از تشخیص حرکت

همانطور که در تصویر بالا دیده می شود، قسمت پایین صفحه تماما آبی است ولی قسمت بالای آن رنگی ندارد. این بدین معنی است که دستگاه DVR فقط حرکت را در مناطقی که سایه آبی رنگ دارند، تشخیص خواهد داد. در نتیجه سه قسمت بالایی تصویر که سایه نخورده، نادیده گرفته می شود. با این حال، این تنظیمات کامل نیست و شما هنوز هم آلارم های کاذب را دریافت خواهید کرد و یک روش صد در صد برای مسدود کردن هشدار کاذب دوربین مداربسته در تشخیص حرکت نیست. بهترین مکان برای استفاده از نوع استاندارد تشخیص حرکت، محیط های بسته هستند. زیرا هیچ حرکتی رخ نمی دهد و تغییرات نور کمی وجود دارد.

یک روش مطلوب برای دریافت هشدار دوربین مداربسته، تنظیم ورودی ها و خروجی های هشدار دهنده دستگاه DVR و NVR است.

 

جلوگیری از آلارم اشتباه دوربین مداربسته

قسمت سبز رنگی که در تصویر بالا مشاهده می شود، ورودی ها و خروجی های هشدار دهنده سیستم امنیتی DVR را نشان می دهد که می توان خروجی آن را به آژیر وصل کرد تا هشدارهای لازم در لحظه اعلان شوند.

سپس در قسمت تنظیمات DVR مشخص کنید که چگونه می خواهید به ورودی های مختلف پاسخ دهید. برای مثال، هنگامی که درب ورودی باز می شود و حرکت رخ داد. ، DVR می تواند یک ایمیل با چند عکس برای کاربر ارسال کند.

جلوگیری از اشتباه دوربین مداربسته

همان گونه که از تصویر بالا بر می آید، در زیر برگ ALARM، گزینه های متفاوتی گنجانده شده است. اولین گزینه “نوع رویداد”  یا همان Event Type است. شما همیشه “هشدار محلی” یا Local Alarm را انتخاب کنید. گزینه دوم “Alarm In”، نشان گر همان ورودی است که شما به آن اشاره کرده اید و “Type” نوع ورودی را مشخص می کند. گزینه سوم “دوره” یا همان Period است و به دوره زمانی اشاره دارد که می خواهید این گزینه ها برای آن فعال باشند. گزینه چهارم “خروجی هشدار” یا Alarm Output بوده و مشخص کننده ی دستگاهی است که با فعال شدن ورودی سیستم هشدار، فعال می شود (به عنوان مثال فعال شدن آژیر صوتی).

شکل زیر نمونه ای از سیم کشی اتصالات خروجی سیستم هشدار دهنده را نشان می دهد.

کلام آخر در خصوص رفع هشدار کاذب دوربین مداربسته

پنجمین گزینه “Latch” است و مدت زمان فعال بودن، قبل از resetting را نشان می دهد. گزینه ششم “کانال ضبط” یا Record Channel می باشد. با استفاده از این گزینه، انتخاب کانالی از دستگاه DVR که بر اساس تماس زنگ هشدار فعال می شود، انجام می گیرد. گزینه هفتم “Record Latch” است و مدت زمان ضبط DVR پس از وقوع حادثه را معین می کند. گزینه هشتم “ارسال ایمیل، نمایش پیام یا زنگ هشدار” است. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها، می توان نوع واکنش پس از شناسایی حادثه را انتخاب کرد. گزینه نهم “Tour” است. Tour مانیتور اصلی را مشخص می کند. گزینه دهم “PTZ Activation” نام داشته و مربوط به تنظیمات چرخش، گردش و بزرگنماییست. گزینه ی یازدهم “Capture” نام دارد و کانالی از DVR را که می خواهید برای ضبط تصاویر فعال کنید، انتخاب می کند.

کلام آخر در خصوص رفع هشدار کاذب دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، یکی از رخدادهایی که می تواند موجب هشدار کاذب دوربین مداربسته، رخداد تشخیص حرکت است که برخی از دوربین ها، به اشتباه حرکات ناشی از جنبش برگ ها، وزش باد، گرد و غبار و حیوانات خانگی را به عنوان تشخیص حرکت در نظر می گیرند و کوجب ارسال هشدارهای کاذب و سردرگمی کاربران می شوند که این اصلا خوشایند نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *