مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته چیست ؟

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته چیست ؟

 

دوربین مداربسته، نقش یک سیستم امنیتی و نظارتی را در زندگی روزمره ما اجرا می کنند که می توان با استفاده از آن ها، محیط را تحت نظارت و کنترل خود قرار داد. سیستم دوربین مداربسته، اغلب در پروژه های بزرگ پر کاربردتر و مهم تر است چرا که به دلیل بزرگ بودن این اماکن، نظارت و کنترل این محیط ها، نیازمند نیروی انسانی بیشتر است. لازم به ذکر است که کنترل و نظارت محیط توسط نیروی انسانی با درصد خطایی همراه خواهد بود. در این اماکن بزرگ و خاص، اپراتورها در اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته، تصاویر را تحت کنترل و نظارت خواهد قرار می دهند و می توانند لحظه به لحظه تصاویر را با استفاده از سیستم دوربین مداربسته مشاهده کنند. در ادامه به شرح اتاق مانیتورینگ دوربین مدار بسته، می پردازیم.

 

 

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته چیست ؟

 

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته، کجاست ؟

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته به مکانی اطلاق می گردد که با کلیه ادوات لازم جهت دریافت، ضبط و مشاهده تصاویر تجهیز می گردد. معمولا چنین اتاق هایی را در مکان ها و سازمان های بزرگی نظیر بیمارستان ها، مترو، فرودگاه، ادارات پلیس و … تصاویر تعداد زیادی دوربین های مداربسته نصب شده در محیط را مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد.
در اتاق مانیتورینگ دوربین مدار بسته، اشخاصی به عنوان اپراتور وظیفه نظارت بر نقاط مختلف سازمان را به وسیله دوربین های مداربسته دارند. تصور کنید مکانی مجهز به 128 دوربین مداربسته می باشد. معمولا تصاویر ارسالی از این دوربین ها به صورت دسته بندی های 16 یا 32 تایی و نهایتا 64 تایی به نمایشگر ها ارسال می گردند، حال اگر دسته بندی 32 تایی را درنظر بگیرید، شما  به 4 نمایشگر یا مانیتور و 4 نفر به عنوان اپراتور نیازمندید. هر اپراتور می تواند بر 2 نمایشگر نظارت داشته باشد و مجموعا 64 تصویر را تحت نظارت داشته باشد. همچنین به طور معمول 2 نمایشگر کوچکتر نیز برای مشاهده و بررسی جداگانه تصاویر در نظر می گیرند که در صورت بروز مشکل در هر یک از قسمت های اماکن مورد نظر بتوان تصاویر را بر روی مانیتور جداگانه با کیفیت و بزرگنمایی بیشتری مشاهده نمود.

همچنین در صورت استفاده از دوربین مداربسته اسپید دام یا گردان (Speed Dome) یا قابلیت زوم، در مجموعه مورد نظر، این امکان وجود دارد تا با استفاده از این دوربین ها بر روی سوژه های مورد نظر زوم و جزئیات بیشتری را مشاهده نمود. برای این منظور نیاز می باشد تا فردی به عنوان اپراتور برای کار بدر اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته ها در نظر گرفته شود.
اتاق کنترل یا اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته باید از متراژ و ابعاد مناسبی برخوردار باشد به نحوی که بتوان تمامی اسباب، وسایل و تجهیزات را به راحتی در آن قرار داد. علاوه بر این باید فضای مناسب جهت رفت و آمد اپراتور ها و سایر کارکنان نیز موجود باشد.

 

قابلیت های اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

  • دسترسی و نظارت بر تمامی تصاویر از نقاط مختلف در یک مکان مشخص
  • امکان کنترل تصاویر یک دوربین در چندین محل
  • امکان محدودیت دسترسی هر یک از کارکنان به تصاویر
  • دسترسی به تصاویر ضبط شده، کنترل دوربین، تنظیمات و…

تجهیزات موجود در اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

  • انواع نمایشگر اعم از مانیتور، LCD ،PC های معمولی و… (  توجه داشته باشید که می بایست مانیتور مورد استفاده از کیفیت لازم و کافی برای ارائه تصاویر برخوردار باشد و از رزولوشن بالایی برخوردار باشد. )
  • صندلی های مناسب
  • دما، تهویه مطبوع و روشنایی مناسب
  • فضایی برای خواب و استراحت کارکنان در کنار اتاق مانیتورینگ دوربین مدار بسته
  • دستگاه های ضبط تصاویر
  • رک هایی با ابعاد مناسب برای جاسازی تجهیزات
  • کیبورد کنترلر های مخصوص دوربین های PTZ یا گردان ( اسپید دام )

 

قابلیت های اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

 

از چه نوع مانیتور هایی در اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته استفاده می شود؟

انتخاب مانیتور یا نمایشگر مناسب برای اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته تا مقدار زیادی به نوع خروجی های ارائه شده توسط دستگاه ذخیره ساز، بستگی دارد. در بازار انواع گوناگون از مانیتورهای معمولی و صنعتی وجود دارند که معمولا مانیتور ها دارای خروجی های VGA و HDMI هستند.
یکی دیگر از عوامل حائز اهمیت در خرید مانیتور مناسب رزولوشن پخش آن می باشد که بهتر است متناسب با رزولوشن تصویر در دوربین باشد، چرا که اگر از یک دوربین مداربسته با کیفیت تصویر 4K استفاده می کنید برای دریافت و مشاهده ی تصاویر مناسب با وضوح بالا، بهتر است که از مانیتوری که از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند، استفاده شود.

ویدئو وال (Video Wall) چیست؟یکی از تجهیزاتی که در اتاق مانیتورینگ دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد، ویدئو وال ها می باشند. می توان گفت این تجهیزات در اصل نمایشگر های بزرگی هستند که به طور معمول در مکان های وسیع با تعداد دوربین بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
اغلب این تجهیزات کاربرد صنعتی دارند و توانایی کارکرد 24 ساعته دارند شاخص مهم این نمایشگر ها قابلیت پخش تعداد زیادی از تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته می باشد. عملکرد این نمایشگر ها بدین صورت می باشد که با استفاده از نرم افزار های موجود در خود امکان تقسیم بندی تصاویر در پنجره های متعدد در سایز و موقعیت دلخواه را دارند و امکان نمایش همزمان چندین تصویر متفاوت را برای کاربر میسر می سازند.

 

کاربرد های ویدئو وال

  • در تمامی سازمان ها و ادارات بزرگ با تعداد دوربین بالا
  • مراکز کنترل و مدیریت شهری اعم از مراکز کنترل ترافیک، مدیریت بحران، نیروگاه ها، اورژانس، آتش نشانی، پلیس، اتاق های مانیتورینگ، برج های مخابراتی، صدا و سیما و…
  • در اتاق های مانیتورینگ مراکز صنعتی مانند خطوط تولید کارخانجات، نیروگاه ها و …
  • در مراکز نظارتی و حفاظتی مانند اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته و مجتمع های تجاری و مسکونی بزرگ و …

قابلیت های اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته، یک از مکان های ضرورتی در پروژه های بزرگ و خاص است که اپراتورها می توانند با استفاده از تجهیزات این اتاق، محیط پیرامون را به دقت بررسی و کنترل کنند. این اتاق، نیازمند تجهیزاتی است که مهم ترین آن ها را در این مقاله شرح دادیم. این اتاق متناسب با محیط پروژه  و تعداد دوربین های نصب شده در پروژه، در ابعاد گوناگونی در نظر گرفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *