مقالات تخصصی, مقالات عمومی

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته ، برندها، چالش‌ها و سناریوها قسمت دوم

جامع ترین اطلاعات در مورد دوربین مداربسته، برندها، چالشها و سناریوها قسمت دوم

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته ، برندها، چالش‌ها و سناریوها قسمت دوم

 

در مقاله قبلی با هم برخی ویژگی‌های محصولات دوربین‌های مداربسته را مرور کردیم. در این بخش هم به برخی از ویژگی‌های مهم این محصولات می‌پردازیم و در آخر هم شما برای انتخاب یک دوربین مداربسته خوب معیار‌های مناسبی را به دست می‌آورید در نتیجه اطلاعات جامع دوربین مداربسته را در این پست و پست پیشین خواهید یافت .

در مقاله قبل درباره کارکرد‌هایی صحبت کردیم که از یک ابزار تصویربرداری برای تأمین امنیت انتظار می‌رود. یک دوربین مداربسته یا به عبارت بهتر یک دوربین برای تصویربرداری امنیتی باید این کارکرد‌ها را داشته باشد. این که این دوربین باید مناسب زوایایی طراحی شود که درآن قرار می‌گیرد؛ این دوربین باید بتواند به صورت دائمی و بدون وقفه کار کند و تصاویرش را ذخیره کند؛ دوربین مداربسته یا هر دوربین که نقش تأمین امنیت دارد، باید بتواند در هر محیطی کار کند و در آخر قسمت اول مقاله اطلاعات جامع دوربین مداربسته هم یادآوری کردیم که یک وسیله که به تأمین امنیت می‌پردازد، باید یکی از نقش‌های پیشگیری، جلوگیری یا پیگیری وقوع جرم را برعهده بگیرد و البته گفتیم که دوربین‌های مداربسته تقریبا در همه این نقش‌ها ظاهر می‌شوند و در آنها حرفی برای گفتن دارند.

 

با مواردی که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم تقریبا تمام وسایل تصویر برداری قدیم و جدید از لیست ما به عنوان دوربین‌هایی با وظیفه تأمین امنیت حذف شدند. در این دورانی که ما در خدمت شما هستیم صنعت نظارت تصویری برای ساخت انواع دوربین نظارتی به انواع تایپ‌ها و کارکرد‌های دوربینهای مداربسته به اتفاق نظر رسیده است و شما بسیار کم دوربین‌هایی را می‌یابید که با اهداف چندگانه تصویربرداری کنند.

اما دوربین مداربسته یک تفاوت اساسی با دیگر ابزار‌های تصویربرداری دارد و آن هم انتقال سیگنال است. بیشتر دوربین‌های تصویربرداری تصاویر خود را در خود دوربین ذخیره می‌کنند و برای انتقال تصویر باید بخش ذخیره ساز را از آنها جدا کرد و در دستگاه نمایشگر به نمایش نشست. البته دوربین‌هایی که در پخش زنده تلویزیونی به کارگرفته می‌شوند هم زمان با تصویربرداری به مخابره تصاویر نیز می‌پردازند که تا حدی از این قاعده مستثنی هستند.

 

 

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

 

اما سیستم‌های دوربین مداربسته این مزیت را دارند که تصاویر خود را در جا یا جاهای دیگری به ذخیره سازی بپردازند. استفاده از یک یا چند ذخیره ساز تصاویر و اطلاعات دوربین مداربسته، این امکان را به شما می‌دهد که اگر دوربین شما توسط سارقان تخریب شد، بتوانید از تصاویر دوربین مداربسته خود در مکان‌های دیگر برای پیگیری قضایی استفاده کنید.

اما این انتقال تصویر و ذخیره سازی اطلاعات در دوربین‌های مداربسته مبحثی است که از نظارت تصویری کاری میان رشته‌ای ساخته است. شما برای آن که در نظارت تصویری به تبحر برسید نیاز به اطلاعات مربوط به فیلمبرداری و الکترونیک و مخابرات دارید.

یک عکاس یا فیلمبردار چندان از مکانیسم‌های الکترونیکی دوربین خود آگاهی ندارد. عکاس و فیلمبردار به کارکرد‌های دوربین خود مسلط است. اما کسی که به نصب و پشتیبانی از دوربین‌های مداربسته می‌پردازد، باید اطلاعات خوبی از انتقال سیگنال داشته باشد. حالا می‌خواهیم کمی به انتقال سیگنال در دوربین مداربسته بپرازیم.

 

جهان آنالوگ و جهان شبکه

وقتی از دنیای آنالوگ صحبت می‌کنیم همه به یاد تلویزیون‌های لامپ تصویردار قدیمی‌ می‌افتند. ولی اینگونه نیست. آنالوگ بودن یا دیجیتال بودن در انتقال سیگنال دوربین‌های مداربسته نقش دارد. دوربین آنالوگ تقریبا مانند دوربین تحت شبکه که اینجا مسامحتا دیجیتال خوانده شده است، کار می‌کند و به تصویربرداری می‌پردازد. هر دو این دوربین‌ها به صورت دیجیتال تصویربرداری می‌کنند اما برخی سیگنال خود را به صورت آنالوگ و برخی سیگنال را به صورت دیجیتال به دستگاه ذخیره‌ساز می‌رسانند.

از این رو دسته بزرگی از دوربین‌های را دوربین IP یا تحت شبکه می‌خوانند و گروهی را دوربین‌های آنالوگ می‌گویند. بگذارید از معمای آنالوگ اول صحبت کنیم. انتقال تصویر به صورت آنالوگ در دوربین‌های مداربسته به این صورت انجام می‌شود که دوربین به صورت دیجیتال تصاویر را می‌گیرد و آماده می‌کند پردازنده دوربین سیگنال‌های دیجیتال را به صورت آنالوگ تبدیل کرده برای دستگاه ذخیره‌سازی ارسال می‌کند. دستگاه ذخیره ساز سیگنال آنالوگ را می‌گیرد و باز آنها را به صورت دیجیتال ذخیره می‌کند.

انتقال تصویر به وسیله سیستم‌های آنالوگ تا حدی ارزان‌تر از سیستم‌های IP انجام می‌شود. البته این دسته از سیستم‌ها کیفیت‌های خوبی دارند و برخی از برند‌های مطرح دنیای دیجیتال در توسعه این سیستم بسیار تلاش کرده‌اند. تکنولوژی CVI و Turbo HD از برند‌های داهوا و هایک ویژن سر آمد این دسته از دوربین‌های مداربسته هستند. کیفیت تصویر در این سیستم‌ها بسیار خوب است و بسیاری از محصولات آنها هم پای دوربین‌های تحت شبکه کار می‌کنند و رضایت مشتریان را به همراه دارند. تقریبا تمام هوزینگ‌های (شکل ظاهری دوربین مداربسته) رایج دوربین مداربسته‌ای که در انتقال سیگنال تحت شبکه استفاده می‌شود، در انتقال سیگنال آنالوگ‌ هم کاربرد دارد. ولی در دوربین‌های پرچمدار باز این دوربین‌های تحت شبکه‌هستند که برتری‌های فنی چشمگیری دارند.

یکی دیگر از مواردی که در دوربین‌های آنالوگ بسیار به چشم می‌آید انتقال تصویر با نوع خاصی از کابل‌های انتقال دیتا است. کابل‌های کواکسیال که در اصطلاح تخصصی به کابل‌های RG نیز مشهور است و برای انتقال تصویر کابل‌های RG59 نیاز است.

 

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

کابل انتقال تصویر آنالوگ با کابل انتقال شبکه چه فرقی دارد.

کابل کواکسیال هر چقدر اسمی مشکلی دارد، شکل ظاهری آن به شدت معروف است. این کابل به طرز بسیار زیادی شبیه کابل‌هایی است که در انتقال تصویر آنتن‌های تلویزیونی به تلویزیون‌های حال حاضر استفاده می‌شود. البته تفاوت‌هایی وجود دارد بین سیم آنتن تلویزیونی و کابل کواکسیال. اما شکل ظاهری آنها به شدت شبیه است.

اتصال‌های انتقال دیتایی هم که دوربین‌های آنالوگ را به دستگاه‌های ذخیره سازی وصل می‌کند BNC نام دارد یک اتصال پیچی که اگر درست نصب شود در انتقال دیتا خوب کار می‌کند.

شما در این روش باید برای هر دوربین یک رشته کابل به دستگاه ذخیره ساز یا DVR ببرید دستگاه ذخیره ساز ما هم باید به تعداد دوربین‌های ما ورودی داشته باشد. یعنی برای یک ۳۰ دوربین cvi یک دستگاه ۳۰ کاناله داشته باشید.

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

امکان ادغام چند دوربین در یک کانال تقریبا امکان ندارد یا اگر هم با روش‌هایی انجام شود این کار با دردسر‌های بی‌شماری همراه خواهد بود.

دوربین IP بهتر است یا آنالوگ

دوربین تحت شبکه یا IP همان طور که از اسمش پیداست با سیستم‌های پسیو و شبکه کار می‌کند. از این رو برای آنکه سیگنال این دوربین‌ها را به دستگاه ذخیره ساز برسانید امکانات بسیار گسترده‌ای دارد. اولین و مهم‌ترین این موارد این است که دوربین‌های Ip از همان کابلی استفاده می‌کنند که در شبکه سازی‌های اینترنتی استفاده می‌شود. اساسا برای راه اندازی این دوربین‌ها نیاز به آشنایی با مفاهیم شبکه سازی داریم.

همین‌طور نوع سیگنال آنالوگ سبب می‌شود که سیگنال دوربین در برابر جریان‌های برق اطراف دچار نویز شود و از این رو باید برای دوربین‌های آنالوگ از سیم‌های کواکسیال بسیار و با استاندارد بالا بهره ببریم تا لایه‌های محافظ سیم جلوی نویز‌های اطراف را بگیرد.

اما کابل شبکه به خاطر ماهیت پالسی سیگنال‌های ارسالی از طریق دوربین می‌تواند به راحتی در برابر انواع نویز‌ها مقاومت کند و وقتی سیگنالی را از مبدأ به مقصد می‌رساند این بدون افت کیفیت در انتقال تصویر کار را انجام می‌دهد. البته نویز‌های قوی می‌توانند انتقال دیتا در کابل شبکه را قطع کنند.

اما یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این مطلب می‌خوایم برای دوربین‌های تحت شبکه ذکر کنیم به قابلیت‌هایی است که کابل شبکه برای دوربین‌های تحت شبکه فراهم می‌آورد. این دوربین‌ها اگر از فناوری POE استفاده کنند می‌توانند از طریق دستگاه ذخیره ساز به تأمین برق خود بپردازند. البته به شرطی که دستگاه ذخیره ساز هم در از این فناوری بهره‌مند باشد.

تفاوت‌های و مزایای و معایب استفاده از دوربین IP به دوربین آنالوگ بسیار زیاد است و نیاز دارد در مقاله‌ای کاملا مجزا به این موضوع بپردازیم.

دوربین‌های Ip و جهان به شدت روبه پیشرفت

دوربین‌های آنالوگ بیشتر برای آن ساخته شده اند که صرفا به تصویر برداری بپردازند. البته برخی از فن‌آوری آنالوگ هستند که برخی امکانات هوشمند سازی را در خود وارد کرده‌اند مانند فن‌آوری HD-CVI.6 شرکت داهوا اما این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی دوربین‌های تحت شبکه داهوا یک موضوع ابتدایی است.

انواع دیتا‌های قابل آنالیز در سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه بین دستگاه ذخیره ساز دوربین رد و بدل می‌شود. که دوربین‌های تحت شبکه را به پرچمداران این صنعت تبدیل کرده‌اند. آنچنان که برخی از برند‌های دوربین‌های مداربسته حتی تولید دوربین مداربسته آنالوگ را در دستور کار خود ندارند. البته همان طور که در این مطلب اشاره شد ما برند‌های بسیار معتبری را داریم که هنوز به توسعه تکنولوژی آنالوگ می‌پردازند.

حالا که سخن از برند‌های دوربین‌های مداربسته و استراژی‌های این دوربین‌ها به میان آمده است خوب است که از کمی هم با برند‌های معتبر دوربین مداربسته آشنا شویم.

 

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

بهترین‌های دوربین مداربسته در دنیا و ایران کدام اند

در روز‌های آخر شهریور ۹۹ که این مقاله در سایت فراگستر نشر می‌یابد. برخی از پشتازان این صنعت در ایران دیگر نیستند برند‌هایی مانند اکسیس و بوش، اما ما در مقاله‌ای جداگانه به جنگ برند‌های چینی با برنده‌‌های اروپایی پرداخته‌ایم.

 

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

 

در این قسمت برند‌های را به شما معرفی می‌کنیم که اکنون در بازار ایران پیشتازی می‌کنند و البته از خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر هم برخوردارند.

 

 

داهوا

داهوا یک برند چینی نظارت تصویری است که دروبین‌های آنالوگ و دیجیتال بسیار خوبی را می‌سازد. شاید متنوع ترین محصولات نظارت تصویری را در داهوا داشته باشید و بر اساس رده بندی ۲۰۱۹ سایت asmag رده دوم فروش را در سال ۲۰۱۸ داشته است. این برند حدود ۶ سال است که به دنیای نظارت تصویری معرفی شده و در این شش سال بهترین دوربین‌های مداربسته را در ایران و جهان عرضه نموده است. برای آشنایی بیشتر با برند داهوا شما می‌توانید مقاله بسیار خوب ما را در معرفی داهوا در سایت فراگستر بخوانید.

 

 

هایک ویژن

قدیمی‌ترین و قدرتمندترین برند نظارت تصویری ساخت چین است که با کمک دولت چین در اواخر دهه ۹۰ میلادی به دنیا معرفی شد و بیشترین فروش را در سطح جهانی دارد. بیش از ۳۰٪ کل فروش دوربین مداربسته دنیا به داهوا و هایک ویژن اختصاص دارد و می‌توانید محصولات متنوعی را از این برند و برند داهوا با گارانتی فراگستر در ایران نیز به دست آورید. در مقاله دیگر ما بهترین مدل‌های هایک ویژن را می‌توانید بشناسید.

 

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

اسم عجیب مشابهت جالبی با اسم شهری دارد که در آن تولید می‌شود دارد آن هم شهر تیانجین چین است. فقط به تولید دوربین‌های IP می‌پردازد و با استفاده از فناوری‌های هوشمند خود توانسته استاندارد بسیار خوبی را برای خدمات نظارت تصویری به دست آورد.

 

دیگر دوربین‌های مداربسته خوب بازار ایران

آلباترون و آپتینا و برند دوربین مداربسته ناظر نیز از برند‌هایی هستند که در ایران تولید می‌شوند و از کیفیت بسیار قابل قبولی در ایران برخوردارند. البته دوربین‌های مداربسته ناظر کیفیتی جهانی دارند و می‌توانند کاملا با مشابه‌های خارجی خود رقابت کنند.

در دو مقاله اطلاعات جامع دوربین مداربسته سعی شد با فضای کلی جهان دوربین‌های مداربسته آشنا شوید این دوربین‌ها به شدت برای ما و مردم دیگر جهان نیازی واجب حساب می‌شوند. البته باید به یاد داشته باشید که دوربین مداربسته خوب آن است که پشتیبانی خوبی هم داشته باشد و از این رو بهتر است هر یک از برند‌های معتبری را برای کار خود انتخاب می‌کنید حتما ضمانت نامه معتبر شرکتی داشته باشد تا در صورت بروز مشکل در کارکرد آنها خیالتان از خدمات پس از فروش دوربین مداربسته خود راحت باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *