مقالات تخصصی, مقالات عمومی

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته ، برندها، چالش‌ها و سناریوها قسمت نخست

اطلاعات جامع دوربین مداربسته

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته ، برندها، چالش‌ها و سناریوها قسمت نخست

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روز‌ها برای ما مهم است این است که اطلاعات جامعی را برای خرید خود به دست‌آوریم. وقتی نمایی کلی از یک تصمیم مهم برای انجام کار به دست می‌آورید؛ به درستی می‌توانید تصمیم‌ بگیرید و به راحتی می‌توانید بهترین انتخاب کنید. جامع ترین اطلاعات در مورد دوربین مداربسته را باید از کجا به دست آورد؟ آیا ارگان نهاد یا سازمانی وجود دارد که بهترین و بی‌طرفانه‌ترین اطلاعات را در مورد دوربین مداربسته به شما ارائه دهد؟

در اولین نگاه مشکل ما این است که در ایران نهاد خاصی برای مشاوره و تعیین کیفیت برای تهیه انواع محصولات صنعتی یا وارداتی نداریم. جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته را گاهی باید از افراد مهم گرفت و گاهی هم صفحاتی مانند همین صفحه اینترنتی در سایت فراگستر می‌تواند بهترین اطلاعات را به شما بدهد.

 

ما در فراگستر می‌خواهیم بهترین‌ها را برای شما به دست آوریم. در تیم بزرگ هولدینگ فراگستر همیشه بیشترین دغدغه ما این است که محصول مناسب را به مناسب‌ترین و بهترین افراد برسانیم از این رو بهترین گارانتی دوربین‌های مداربسته در سطح ایران را برای مشتریانمان فراهم آورده‌ایم.

 

بگذارید در اثبات این صلاحیت برای ارائه جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته رازی را برای شما بازگو کنیم. ما اگر دوربین‌های بی‌کیفیتی را به مشتریان فراگستر عرضه کنیم یا دوربین‌هایی را که مناسب شرایط آب و هوایی ایران است را به شما معرفی نکنیم یک مشکل بزرگ برایمان پیش می‌آید. آن هم سیل عظیمی از دوربین‌های خراب شده و تعمیر ناپذیر است که باید برای تعمیر و تعویض در واحد گارانتی فراگستر جوابگوی آنها باشیم. این سیل یا سونامی عظیم محصولات مرجوعی سبب می‌شود مشکلات بسیار جدی برای هولدینگ خوشنام فراگستر پیش بیاید. اولین و مهمترین مشکل ما هم، بدنامی برند فراگستر و نارضایتی مشتریانی است.

 

پس در همین ابتدای کار به راحتی می‌توانیم این را ادعا کنیم که اگر شما اطلاعات جامعی از دوربین مداربسته داشته باشید کاملا به نفع ما تمام می‌شود. حتی برای این موضوع فراگستر با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیر دوره‌های آموزش نظارت تصویری را برای علاقه‌مندان به حرفه‌ای شدن در این صنعت برگزار می‌کند.

اما دوره‌های آموزش نظارت تصویری مقدماتی و پیشرفته که توسط اساتید این امر به دانشجویان درس داده می‌شود تنها راه ما برای افزایش اطلاعات مخاطبانمان از مباحث پیرامون دوربین مداربسته و نظارت تصویری نیست.

ما همیشه حجم وسیعی از محتوای آموزش دوربین مداربسته را در سایت فراگستر تولید و به اشتراک می گذاریم. اما با وجود همه این موارد حالا می‌خواهیم در یک مقاله جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته را در اختیار شما بگذاریم. با این خواندن این مقاله شما :

  • با کلیات صنعت نظارت تصویری آشنا می‌شوید.
  • با ارکان این صنعت به خصوص دوربین‌های مداربسته آشنا می‌شوید.
  • دوربین مداربسته را با اجزا آن بیشتر می‌شناسید.
  • برند‌های برتر دنیای دوربین‌های مداربسته را به خوبی می‌شناسید.
  • و با چالش‌ها و راه حل‌های نظارت تصویر بیشتر آشنا می‌شوید.

 

کلیات صنعت نظارت تصویری و دوربین مداربسته

در قدیم امنیت با افراد و برخی حیوانات تأمین می‌شد. شما اگر می‌خواستید امنیت خود را بالا ببرید نیاز به یک یا حتی سپاهی از تفنگچیان و نگهبانان داشتید. هر تاجر زمین دار یا سرمایه داری نیاز داشت که هر روز در برابر سرقت و تجاوز از افراد سلاح به دست و خشن برای پاسداری از اموال و حریم خصوصی خود استفاده کند. در این راه از حیوانات هم کمک می‌گرفتند و سگ‌های نگهبان در تأمین امنیتی شما نقش ایفا می‌کردند.

با گذشته زمان و توسعه ثروت و زیاد شدن جمعیت پای دستگاه‌ها بسیاری برای تکمیل نقش نگهبانی فردی به وجود آمد. با این دستگاه‌ها دو کار انجام می‌شد. ۱. از میزان خشونت کار نگهبانان کاسته می‌شد ۲. امنیت در سطح بسیار گسترده‌تری به افراد ارائه می‌شود. الان حتما نباید مالک صد‌ها هکتار زمین باشید که برای تأمین امنیت خود به فکر چاره باشید. در حال حاضر با قیمتی بسیار بسیار ناچیز نسبت به روش‌های تأمین امنیت قدیمی می‌توانید حتی برای منزل آپارتمانی کوچکتان هم از دستگاه‌های امنیتی استفاده کنید. این در حالی است که آسایش شما هم به خاطر این تأمین امنیت ماشینی به خطر نمی‌افتد.

 

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته در فراگستر

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته در فراگستر

تأمین امنیت پایدار

گذشته از کم خشونتی و یا بی خشونتی مفاهیم امنیتی جدید یا گستره تحت پوشش وسیع این روش‌های جدید، یک رویکرد بسیار خوب نیز در این میان وجود دارد. ماشین‌ها یا دستگاه‌های تأمین امنیت جدید یک موضوع بسیار مهم دیگر را هم به دنبال دارند. در میان اطلاعاتی که در این مقاله برای ارائه جامع‌ترین اطلاعات دوربین مداربسته بار‌ها و بارها ما به مفهوم پایداری امنیت می‌پردازیم. پایداری امنیت به این معنی است که سطحی ثابت و البته قابل ارتقا از امنیت برای شما فراهم شود و این امنیت به مدت طولانی و بدون افت کیفیت برای شما در نظر گفته شود.

نیروی انسانی همیشه مقداری افت در عملکرد خود رو به رو می‌شود. این بخشی از طبیعت آدمی است که نتواند برای همه چیز یک کیفیتی یکسان ارائه دهد. اما ماشین‌ها تا وقتی نیاز‌های آنها را تأمین کنیم با ما همراه هستند. از سوی دیگر ماشین‌های تأمین امنیت در سه سطح خاص به تأمین امنیت می‌پردازند .

 

  • تأمین امنیت با پیشگیری از وقوع جرم
  • تأمین امنیت با جلوگیری از وقوع جرم
  • تأمین امنیت با پیگیری جرم به وقوع پیوسته

 

دوربین مداربسته در هر سه سطح از این روش‌های تأمین امنیت به کمک ما می‌آید. وجود یک دوربین مداربسته با کیفیت در جای مناسب می‌تواند بسیاری از متجاوزین و سارقان را از نیت خود منصرف کند. همین طور برخی از دوربین‌های مداربسته قابلیت تشخیص حرکت دارند و می‌توانند با وصول شدن به آژیر هشدار مراحل اولیه ورود سارق به محیط شما را از این موضوع مطلع کند. اگر از دوربین‌ مداربسته استفاده می‌کنید فیلم آموزشی نحوه اتصال و تنظیمات دوربین مداربسته به آژیر هشدار را ببیند بسیار جالب است.

اما اصلی‌ترین بخشی که دوربین مداربسته در آن به کار گرفته می‌شود، پیگیری جرم است. استفاده از تصاویر دوربین مداربسته بسیاری سارقان را به دام انداخته است.

دوربین‌های مداربسته هفت روز هفته بی تعطیلی و بیست و چهار ساعت شبانه روز به حفاظت از شما می‌پردازد. ورود امکانات هوش مصنوعی به عرصه نظارت الکترونیک و به خصوص دوربین‌های مداربسته سبب شده است که ما برای کاربری این دوربین‌های مداربسته به افراد بسیار کمتری نیاز داشته باشیم. ماشین‌ها در آینده همه کار‌های امنیتی ما را برعهده می‌گیرند. باید به آنها حسابی عادت کنیم.

 

ارکان نظارت تصویری چیست

نظارت اگر به صورت تصویری انجام شود باید از موارد و وسایلی برای آن استفاده کرد که هر یک نقشی بسیار مهم را در ایجاد امنیت بر عهده دارند.

یک سیستم دوربین مداربسته برای آن که به نظارت تصویری خود به صورت بسیار دقیق و صحیح ادامه دهد نیاز به بخش‌هایی دارد که در زیر می‌خوانید.

  • بخش تصویربرداری
  • بخش انتقال سیگنال
  • بخش ذخیره سازی و نمایش تصاویر

از بخش تصویربرداری شروع می‌کنیم. هر دستگاهی که توان تصویربرداری را دارد می‌توان به عنوان دستگاه تصویربرداری نظارتی به کار گمارد اما شرایط کاری این دستگاه‌ها است که شکل و ظاهر توانمندی‌های تصویربرداری آنها را تعیین می‌کند. در نگاه اول یک دوربین مداربسته باید همیشه در حال کار باشد. برای این کار دوربین‌ باید همیشه به منبع برق باشد.

همین طور دوربین باید بتواند در زوایای مختلف محیطی قرار بگیرد پس یک دوربین بزرگ توانایی قرار گرفتن در محیط را ندارد.

برای این امر دوربین‌های مداربسته شکل ظاهری یک دوربین را تغییر داده‌اند و برای خود استاندارد‌های ظاهری بسیار خاص دارند.

 

دوربین مداربسته ‌چه انواعی دارند و هر یک چه کار می‌کنند

 

شاید بتوان یکی از اساسی ترین قسمت های مقاله جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته را در این قسمت در نظر گرفت.

تورِت (Turret)

بولت (Bullet)

دام (Dome)

پین‌ هول (Pinhole)

ساخته می‌شود انواع دیگر با اندکی تفاوت تقریبا در این ابعاد جای می‌شود. این شکل ظاهری یا هوزینگ دوربین‌های مداربسته تقریبا با هر فضایی هماهنگ است.

شکل ظاهری دوربین‌های مداربسته یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد و آن هم توانایی ایجاد مقاومت در برابر پدیده‌های جوی است. دوربین‌های بولت توانایی بسیار خوبی برای مقاومت در برابر آب باران را دارند. از سوی دیگر در جای باد خیز که سبب می‌شود دوربین‌های بولت لرزش در پایه داشته باشند، دوربینی‌های دام به خصوص دام‌های ثابت به شدت مقاومت خوبی را نشان می‌دهند. این دسته از دوربین‌ها به خاطر شکل ظاهریشان و نحوه اتصال خود به محیط به خصوص به سقف کمترین درگیری را با باد دارند. البته توجه داشته باشید که غالبا این دسته از دروبین‌ها چون به یک سقف وصل می‌شوند مشکلی از بابت مقاومت در برابر باران هم ندارند.

یکی از مشکلاتی که بعضا برای دوربین‌های دام اتفاق می‌افتد است که دوربین‌های دام به خصوص دوربین‌‌های دام ثابت دچار انعکاس نور در پوشش شیشه‌ای اطرافشان می‌شود. در دوربین‌های پیشرفته این انعکاس با فرایند‌های خاصی از بین می‌رود اما اگر چندین انعکاس نور در محیط باشد کار برای یک دوربین دام ثابت سخت می‌گردد.

در این حالت دوربین‌های تورت ازدوربین‌های دام بهترند. به یاد داشته باشید که دوربین‌های تورِت در بیشتر موارد از دوربین‌های دام و بولت کوچکتر‌اند. به واسطه طراحی آن دیگر مشکل انعکاس نور را ندارد. دوربین‌های تورت در قیاس با انواع دوربین‌های مداربسته از حجم کوچکتری سود می‌برند از این رو با استفاده از این دوربین‌ها در فضا‌های کوچک به هیچ مشکلی برنمی‌خورید.

 

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته

جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته

 

بدنه فلزی یا مواد شبیه پلاستیک نیز سبب می‌شوند که دوربین شما دیگر مشکل انعکاس نور را در بدنه خود نبیند. در مکان‌های سر بسته گاهی چندین منبع نور در برابر دوربین قرار دارند و سبب تدخل نوری بسیار سختی می‌شود. بهترین انتخاب در این فضا‌های دوربین‌های تورت است. شما زیادی از دوربین‌های تورِت از استاندارد IP66 و IP67 نیز بهره می‌برند که آنها را حتی مناسب نصب در فضا‌های بیرونی نیز می‌کند. بزرگترین فرقی که دوربین‌های تورت و دام‌های کوچک دارند در این است که بسیاری از دوربین‌های دام کوچک در خود لنز‌های موتورایز جای می‌دهند و شما می‌توانید فواصل بسیار متفاوتی را فوکوس کنید.

اما دوربین‌های تورت با یک فاصله فوکوس به شما تحویل داده می‌شوند و برای شما در یک فاصله ثابت می‌توانند تصویری با تمام جزئیات به شما تحویل دهند.

البته دوربین‌های دام انواع اسپید دام یا PTZ را هم دارند که غول‌های دنیای نظارت تصویری هستند. دوربین‌های اسپید دام می‌تواند در محور افقی ۳۶۰ و در محور عمودی بیش از ۸۰ درجه گردش داشته باشند. همین طور در بسیار از این مدل‌ها ما با انواع لنز‌های بزرگ که می‌توانند تا ده‌ها برابر زوم داشته باشند. همین‌طور دوربین‌های PTZ مداربسته می‌توانند ده‌ها نقطه فوکوس داشته باشند. این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های تورت و بولت و حتی دام‌های ثابت قیمت‌های بسیار بیشتری دارند و البته کارایی آنها نیز برای محیط‌های بزرگ است.

در آخر این مقاله هم باید به دوربین‌های پین هول یا دوربین‌های بسیار کوچک اشاره کنیم که اغلب به عنوان دوربین‌های جاسوسی یا دوربین مداربسته مخفی از آنها استفاده می‌شود. این دوربین‌ها از لنز بسیار کوچکی استفاده می‌کنند و با جای گذاری درست می‌توانند به کنترل نامحسوس یک فضا بپردازند. به یاد داشته باشید که دوربین‌های پین هول از نقش‌های نظارتی و جلوگیری خود می‌کاهند و بیشتر به نقش پیگیری وقوع جرم می‌پردازند.

قسمت اول این مقاله را در همینجا به پایان می‌بریم. در ادامه این مقاله و در قسمت دوم جامع ترین اطلاعات دوربین مداربسته ما به بحث سیگنال رسانی بستر انتقال و ذخیره سازی دیتا دوربین مداربسته و از همه مهم‌تر راهکار یا راه حل‌های ایجاد امنیت با دوربین مداربسته می‌پردازیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *