مقالات عمومی

تقابل آزادی و استفاده از دوربین مداربسته

  • تقابل آزادی و استفاده از دوربین مداربسته
  • در دنیای امروز، یک سیستم دوربین مداربسته آنقدر پر کاربرد و ضروری است که هیچ یک از ما تصور نمی کنیم بتواند امکاناتی انحصاری را برای ما فراهم آورد تا نظم و امنیت بالایی در محیط برقرار شود. قطعا استفاده از دوربین مداربسته مزیت‌ های بسیاری دارد که مهم ‌ترین مزیت آن عملکرد آن به عنوان یک بازدارنده و پیشگیری کننده از وقوع جرم و جنایت است. در چند سال اخیر نصب و استفاده از دوربین مداربسته، از الزامات بازرسان اماکن در هر صنفی محسوب می شود.

ضرورت استفاده از دوربین مداربسته در محیط های حساس

  • مراکز خرید و فروشگاه ها :

همانطور که می دانیم، فروشگاه و مراکز خرید از جمله محیط هایی هستند که افراد زیادی در حال تردد هستند و اجناس بسیاری نیز در این اماکن وجود دارند که نیاز به مراقبت و نظارت دقیق توسط افراد دارند. بنابراین نیاز است که افراد بسیاری به عنوان نیروی کار استخدام شوند تا بتوانند به درستی قفسه ها و بخش های متخلف اجناس را زیر نظر بگیرند که این موضوع نیازمند صرف هزینه بسیار است، در این شرایط استفاده از دوربین مداربسته می تواند صاحبان مشاغل را یاری سازد که از هزینه هایی غیر ضروری به منظور استخدام تعداد زیادی نیروی کار، صرف نظر کنند. صاحبان مشاغل می توانند در نقاط حساس و مورد نظر خود، دوربین های مورد نظر را نصب کنند یا از یک نصاب مناسب، درخواست کنند این فرآیند را برای آن ها انجام دهد.

سیستم دوربین مداربسته، این امکان را فراهم می آورد تا صاحبان مشاغل بتوانند به راحتی، تصاویر زنده ( لایو ) محیط را مورد بررسی قرار دهند و همچنین با استفاده از قابلیت های بازپخش، می توانند جست و جوی تصاویر را بر مبنای یک رخداد خاص انجام دهند. به طور کلی وقتی مشتریان یک فروشگاه بدانند که یک سیستم امنیتی، در حال فیلمبرداری از آن ها و محیط است و عملیات ثبت تمام وقایع و جزئیات در حال رخداد در محیط را انجام می دهد، به میزان چشم گیر و قابل توجهی، احتمال سرقت کمتر خواهد شد.

  • بیمارستان ها و مراکز درمانی :

یکی از اماکن حساسی که می بایست به صورت مداوم کنترل شود، بیمارستان ها هستند که در طول شبانه روز با مراجعه ی بیماران و افراد بد حال همراه هستند و اغلب اوقات این محیط علاوه بر کنترل و نظارت کارکنان، توسط دوربین های مداربسته نیز کنترل می شود، اگر در یک بیمارستان دوربین مداربسته نصب شده باشد و بیماران از وجود آن مطلع باشند، احتمال حمله به کارکنان در اتاق‌ ها کمتر می‌ شود وحتی بیماران، احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهند داشت چرا که می دانند، با استفاده از دوربین مداربسته، نحوه برخورد و رسیدگی پرستاران و پزشکان بیمارستان، مورد نظارت مدیر بیمارستان و افراد ناظر قرار می گیرد.

  • خیابان ها، بزرگراه ها و میادین :

نصب و استفاده از دوربین مداربسته در خیابان ها، بزرگراه ‌ها و میادین، علاوه بر کاهش تخلفات رانندگی، کنترل نظم و تردد خودروها، امداد و نجات را در زمان‌ های حادثه سرعت می ‌بخشد و نیروهای امدادی می توانند در کم ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند. در حال حاضر با نصب دوربین مداربسته حرارتی، این امکان فراهم شده است تا میزان تردد و تراکم عابران پیاده تحت کنترل پلیس قرار گیرد تا بر آن اساس محدودیت های ترافیکی توسط سامانه ها برای شهروندان اعلام شود و یا زمان انتظار چراغ قرمز برای عابران پیاده و خودروها به درستی تنظیم شود یا تغییر یابد. معمولا در اکثر نقاط جاده ها، میادین و بزرگراه ها، دوربین های پلاک خوان (ANPR) نصب می شوند که می تواند پلیس را در شناسایی و ثبت پلاک خودروی متخلف شناسایی کند.

  • منزل و مجتمع مسکونی

یکی دیگر از محیط های حساسی که استفاده از دوربین مداربسته، ضرورت دارد منازل و محیط پیرامون اطراف منازل افراد است که توصیه می گردد به منظور حفظ جان و اموال افراد ساکن در منزل، دوربین های مداربسته مناسب نصب شوند. اغلب افراد با استفاده از سیستم های مداربسته، ورودی ساختمان، پارکینگ و منزل خود را مورد نظارت خود قرار می دهند. در حال حاضر دوربین هایی طراحی و ارائه شده اند که به دوربین مداربسته اتاق کودک “Baby Cam” معروف هستند که برای نظارت اتاق کودک مورد استفاده قرار می گیرند و دارای شکل ظاهری زیبا و متناسب با دیزاین اتاق کودک هستند.

آیا استفاده از دوربین مداربسته، نقطه مقابل آزادی و حریم خصوصی افراد است ؟

عده‌ای از افراد، استفاده از دوربین مداربسته را نقض آزادی فردی می‌دانند و اعتقاد دارند که وجود دوربین مداربسته، امنیتی کاذب ایجاد کرده و حضور پلیس را کم رنگ می‌کند. این گروه از افراد، نصب دوربین مداربسته را تجاوز به حریم خصوصی و سلب آزادی فردی می‌دانند، در صورتی که چنین نیست و سیستم دوربین مداربسته، به عنوان تجهیزات امنیتی عمل می کند و به طور کلی نصب و استفاده از دوربین مداربسته، در محیط هایی که حریم خصوصی افراد خدشه دار شود ممنوع است و افراد متخلف مورد پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت. بنابراین نصب سیستم مداربسته در هر محیطی موجب تجاوز به حریم خصوصی افراد نخواهد شد و حتی نیاز است که در بسیاری از محیط ها، نصب دوربین مداربسته را در دستور کار خود قرار داد.

کلام آخر در خصوص تقابل آزادی و استفاده از دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، استفاده از دوربین مداربسته یکی از ضروریات دنیای امروز است چرا که امکاناتی را برای ما مهیا می سازند تا بیشترین امنیت در محیط های پیرامون ما برقرار شود.

باید گفت جامعه علاوه بر آزادی به امنیت نیز نیاز دارد و باید تعادلی بین حق آزادی و حق امنیت ایجاد کرد. به‌طور کلی، دوربین‌های مداربسته امنیت را به مردم جامعه و به ‌خصوص صاحبان مشاغل هدیه می‌کنند. از طرفی با استفاده از یک فیلم یا تصویر با کیفیت و وضوح بالا می‌توان صحنه جرم و هویت یک مظنون را در دادگاه مورد استناد قرار داد. با نصب  و استفاده از دوربین مداربسته، به همین سادگی می‌توان نظم و امنیت را به میزان بیشتر در محیط پیرامون خود برقرار ساخت به گونه ای که حریم خصوصی هیچ یک از افراد مورد تعرض  قرار نگیرد.

می توان گفت اگر دوربین های نظارتی به صورت استاندارد و بر مبنای قوانین کشور عزیزمان ایران، انجام شود، هیچ نارضایتی بین افراد مختلف جامعه وجود نخواهد داشت و از نظر قانون نیز شما متخلف و نقض کننده حقوق و حریم شهروندان نخواهید بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *