مقالات عمومی

کاربرد سیستم نظارت تصویری در زندگی روزمره ما چیست؟

دوربین مداربسته-فراگستر الکترونیک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارائه محصولات جدید در حوزه تکنولوژی، اغلب افراد با  سیستم نظارت تصویری، عملکرد و کارآیی و همچنین نقش آن در ایجاد آرامش و امنیت بیشتر آشنا هستند و می دانند که به عنوان یک وسیله ضروری، در زندگی ما نقش دارند. دوربین نظارتی بر مبنای کارآیی و ویژگی هایی که دارد، به انواع گوناگونی دسته بندی می شود و می تواند در بسیاری از مواقع جایگزین نیروی انسانی شود و یا ما را در اغلب مواقع بی نیاز به افزایش نیروی کار می کند، حتی ما را در صرف هزینه های کمتر یاری می سازد. در این مقاله شما را با مفهوم سیستم مداربسته آشنا می سازیم.

 

 سیستم نظارت تصویری چیست ؟

دوربین مداربسته بر گرفته از اصطلاح انگلیسی “Closed-circuit television” و یا مخفف  CCTV است. اولین سیستم نظارت تصویری در سال 1942 توسط کشور آلمان ارائه شد که به منظور مشاهده ارسال موشک های V2 به فضا ارسال شد، پس از آن نیز به منظور کنترل و نظارت محیط های گوناگونی چون : فروشگاه های بزرگ، اماکن عمومی و … مورد استفاده قرار گرفت و به محبوبیت چشمگیری بین افراد رسید. شرکت های متعدد نظارت تصویری ایجاد شدند و کار خود را با دوربین مداربسته آنالوگ آغاز کردند، همانطور که در مقالات قبلی شرح دادیم، دوربین آنالوگ، به عنوان ابتدایی ترین تکنولوژی یک سیستم مداربسته ارائه شد که دارای بستر کابل کشی کواکسیال می باشد.

انواع سیستم نظارت تصویری

از نظر قابلیت ها، ویژگی ها و کارآیی ها به نسبت دوربین های جدید، از سطح پایینی برخودار است و در تکنولوژی های جدید چون : AHD، HDCVI و HDTVI نیز از بستر کابل کشی آنالوگ ( کواکسیال ) استفاده شده است. این تکنولوژی ها، توان ارائه ی تصاویر با کیفیت را دارند و معمولا قیمت پایین تری از سیستم های مداربسته تحت شبکه دارند و به همین علت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند.

به صورت کلی دوربین های مداربسته از نظر بستر کابل کشی به دو دسته ی : بستر آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می شوند که هر یک کارآیی ها و ویژگی های خاص خود را دارند و به علت قیمت های متفاوتی که دارند در پروژه هایی با بودجه های کم و زیاد، به راحتی قابل استفاده هستند.

سیستم مداربسته تحت شبکه یا آی پی نوعی از سیستم مداربسته است که انتقال اطلاعات در آن بر مبنای پروتکل های شبکه صورت می گیرد. این سیستم مداربسته در مقابل  آنالوگ که شکل سنتی سیستم دوربین مداربسته را تشکیل می دهد، قرار می گیرد.  دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا Internet protocol camera  با نام اختصاری دوربین مداربسته IP  نیز شناخته می شوند. این نوع از سیستم های دوربین مداربسته بر خلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ از اینترنت برای فرستادن و دریافت اطلاعات استفاده می کند. در اصطلاح عمومی به دوربین هایی که تصویر را از طریق اینترنت ارسال می کنند، “وب کم” گفته می شود و دوربین هایی که مصرف نظارتی و امنیتی داشته باشند با نام دوربین مداربستهIP  شناخته می شوند. اولین دوربین های مداربسته IP درسال 1996 توسط کمپانیAxis  معرفی شدند.

کاربرد سیستم نظارت تصویری چیست ؟

همانطور که شرح دادیم، سیستم نظارت تصویری یک وسیله بسیار کاربردی در زندگی ماست که در بسیاری از اماکن و زمان ها، حتی بیش از چشم انسان دقت کافی را برای نظارت محیط پیرامون داشته باشد. کاربرد سیستم دوربین های مداربسته عبارتند از :

  • امکان ارائه ی و مشاهده تصاویر محیط پیرامون در هزاران کیلومتر آن طرف تر، بر روی گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و یا کامپیوتر، بدون نیاز به حضور در محل
  • امکان تفکیک وقایعی چون : تشخیص حرکت، عبور از خط یا محدوده ی فرضی، تشخیص و شناسایی چهره و … در بازپخش
  • امکان ارائه ی تصاویر دید در شب با وضوح بالا ( به صورت تمام رنگی و سیاه سفید )

 

  • امکان دریافت تصاویر با وضوح بالا در لایو ( زنده ) و بازپخش
  • امکان کنترل تردد خودروها و تشخیص پلاک و ثبت آن توسط دوربین مداربسته پلاک خوان (ANPR)
  • امکان تشخیص دمای بدن انسان ها به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کوید-19، پیشگیری از آتش سوزی های بزرگ در انبار مهمات، جنگل ها، مزارع و … ، کنترل مرزهای و محیط های نظامی به منظور تشخیص انسان از ابزارآلات جنگی با استفاده از دوربین حرارتی (Thermal)
  • امکان شناسایی چهره ها بر مبنای دیتابیس از پیش مشخص و نمایش اطلاعات آن ها بر روی صفحه مانیتور
  • با استفاده از دوربین اسپیدام، می توان بر روی سوژه های مورد نظر زوم کرد و یا با تنظیم پریست (Preset) و تور (Tour) طی زمان بندی مشخص می تواند بر نقاط خاصی چرخش کند و بر روی آن ها زوم کند.

محیط های مناسب نصب سیستم نظارت تصویری

دوربین های مداربسته، اغلب به منظور کنترل و مانیتور کردن محیط های پر تردد مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اغلب مدیران ادارات و سازمان های خصوصی و دولتی تمایل دارند که عملکرد کارمندان خود را در کنار سایر معیارهای سنجش خود، با استفاده از سیستم نظارت تصویری مورد ارزیابی قرار دهند.
  • در حال حاضر تمام فروشگاه ها، امنیت اجناس، پرسنل و مشتریان خود را با استفاده از سیستم مداربسته تامین می کنند.
  • اغلب محیط های آموزشی از جمله دانشگاه ها، مدارس و آموزشگاه، با استفاده از دوربین های مداربسته پوشش داده می شود تا رفتار اساتید، پرسنل، دانش آموزان و دانشجویان تحت نظارت مدیر مجموعه یا ریاست دانشگاه باشد.
  • نصب دوربین مداربسته در صندوق های مغازه ها، فروشگاه ها و … می تواند افراد در بررسی و کنترل های مالی آن محیط ها، یاری سازد.

 

یکی از اصولی که در هنگام نصب دوربین حائز اهمیت است، رعایت استانداردهای نصب، استفاده از تجهیزات و لوازم با کیفیت و مرغوب نصب و انتخاب مکانی برای جانمایی دوربین در محل است که می بایست بهترین ارتفاع و نقطه در نظر گرفته شود تا دوربین مورد نظر کافی و مناسبی را نسبت به محیط یا سوژه داشته باشد و هم چنین با توجه به نیاز کاربران، می بایست تعداد دوربین های کافی برای اصل پوشش در نقاط حساس و پر اهمیت را در نظر داشت.

کلام آخر در خصوص سیستم نظارت تصویری

همانطور که در این مقاله شرح داریم، سیستم نظارت تصویری به عنوان یکی از وسایل اولیه در زندگی پر از مشغله امروز محسوب می شود که می تواند ما را در نظارت و کنترل بهتر و بیشتر محیط یاری کند و هم می توانیم بدون نیاز به حضور در محل مورد نظر، تصاویر را از راه دور مانیتور کنیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *