مقالات تخصصی

اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته چیست؟

حافظه دوربین مداربسته

حدر مقالات پیشین در خصوص اهمیت نصب دوربین های مدار بسته، شرح دادیم و در حال حاضر همه ی ما به اهمیت و نقش پر رنگ آن ها در ایجاد امنیت و نظم اجتماعی در زندگی روزمره خود پی برده ایم. نظارت بر وقایع از طریق دوربین های مداربسته، در دو حالت صورت می گیرد که به صورت تصاویر زنده و تصاویر از پیش ذخیره شده می باشد. در حال حاضر، اهمیت تصویر ذخیره شده بسیار بیشتر از تصاویر زنده است چرا که می توانیم در صورت اتفاقات ناگوار به مستندات مناسبی دسترسی داشته باشیم، هم چنین دوربین مداربسته یک شاهد معتبرتر از انسان حاضر بر صحنه جرم و جنایات می باشد، بدین منظور قابلیت ذخیره سازی، بازه ی زمانی و نوع حافظه دوربین مداربسته بسیار حائز اهمیت هستند و در ادامه به معرفی و کاربرد آن می پردازیم.

انواع حافظه دوربین مداربسته

حافظه سیستم های نظارتی به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

حافظه داخلی دوربین مداربسته

این نوع از حافظه ذخیره سازی، در دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) وجود دارد که با دارا بودن یک پورت مختص Micro SD Card، میتوان حافظه دوربین مداربسته را با توجه به پشتیبانی میزان حافظه ی مندرج در مشخصات فنی محصول، انتخاب و بر روی پورت مخصوص دوربین مداربسته IP خود نصب کرد. در حاضر شاهد ارائه ی دوربین های مداربستهIP، با قابلیت پشتیبانی از رم داخلی در برندهای هایک ویژن، داهوا، ، ناظر و… می باشیم.

راه اندازی حافظه داخلی دوربین مداربسته

پس از نصب حافظه دوربین مداربسته ( رم داخلی ) مورد نظر خود، می بایست به تنظیمات وب دوربین IP خود مراجعه نمایید تا تنظیمات مرتبط با زمان بندی ضبط یا ضبط در صورت رخ دادن رویداد خاص با توجه به نیاز مشتری، تنظیمات مورد نظر زمان بندی ضبط که در چه روزهایی از هفته و در چه ساعت هایی، ضبط انجام شود یا نشود یا بر اساس چه رویداهایی ( تشخیص حرکت، قابلیت های هوشمند، درصورت اعلان هشدار و…. ضبط صورت گیرد) و قابلیت Overwrite یا توقف ضبط را اجرا نمایید.

محل قرار گیری حافظه دوربین های مداربسته IP  ( رم داخلی ) در مدل ها و برندهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در برخی از مدل ها حتما نیاز به باز کردن کیس می باشد در برخی دیگر از مدل ها بدون نیاز به این کار، با باز کردن درب پوش موجود بر روی کیس، می توانید به محل قرارگیری حافظه دوربین، دسترسی داشت.

 

اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته

 

این روش، می تواند یک روش خوبی برای پروژه های کوچک و کم هزینه برای پروژه هایی که یک یا دو دوربین IP وجود دارد، لذا این روش، به تنهایی بدون دستگاه ذخیره ساز، توصیه نمی شود چرا ظرفیت این رم های داخلی محدود است و شما ذخیره تصاویر را در تعداد روزهای محدودی خواهید داشت، همچنین در صورت وقوع جرایم، سارقان می توانند دوربین مدار بسته شما را جدا کنند و به سرقت ببرند، در این صورت شما دیگر دسترسی به حافظه و بازبینی تصاویر قابل استناد خود، نخواهید داشت.

استفاده از هارد در دستگاه ذخیره ساز

در تمام دستگاه های NVR و DVR، این قابلیت وجود دارد که با توجه به مشخصات فنی محصولات، تعداد هاردهای داخلی  (External)مورد نظر با ظرفیت استاندارد و مشخصات فنی محصولات، در داخل کیس محصولات نصب شوند و با توجه به نیاز مشتری، تنظیمات مورد نظر از جمله زمان بندی ضبط یا ضبط در صورت وقوع رفتار خاص، قابلیت Overwrite یا توقف ضبط صورت گیرد. این نوع هاردها نیز نوعی حافظه دوربین مداربسته محسوب می شوند.

توجه داشتید اگر دوربین مداربسته ی تحت شبکه و دستگاه NVRو DVR شما قابلیت فشرده سازی (Compression) H.265 دارا باشد، شما با اعمال این قابلیت تنظیمات مورد نظر خود را در جهت کاهش پهنای باند هر کانال ( از جمله: رزولوشن، فریم و ضبط در صورت وقوع حرکت یا رفتارهای غیر مجاز و … ) می توانید زمان بیشتری از وقایع گذشته را در هارد نگهداری کنید.

اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته

لذا، حتما به نیاز مشتری در خصوص بازه زمانی نگهداری تصاویر ذخیره شده، توجه داشته باشید چرا در اماکن حساس از جمله مخازن سوختی، بانک ها، محیط های نظامی، امنیتی و… پروتکل های خاصی در خصوص بازه زمانی، امنیت خود و حافظه دوربین مداربسته به عنوان استاندارد قرار می دهند. بدین منظور، حتما قبل از تهیه محصولات نظارتی خود، با استفاده از نرم افزارهای مدیریت هارد، به محاسبه دقیقی در خصوص ظرفیت هارد مناسب بپردازید و یا از کارشناسان خبره، در خصوص عملیات محاسبه و انتخاب هارد مشاوره بگیرید و با استفاده از این اطلاعات می توانید دستگاه ذخیره سازی را به مشتریان خود پیشنهاد دهید تا از آن میزان ظرفیت هارد پشتیبانی کند تا در صورت هر گونه وقایع، مشتریان شما به تصاویر ذخیره شده مناسب، دسترسی پیدا کنند.

Raid

برخی از دستگاه ذخیره ساز حرفه ای دارای قابلیت های Raid های مختلفی می باشند که می توانید با توجه به نیاز خود تعیین کنید که چه نوع  Raid مناسب نیاز شماست تا بر آن اساس عملیات ذخیره سازی انجام شود. Raid ها انواع گوناگونی دارند که در هر دستگاه نوع Raid متفاوت خواهد بود.

این روش، به شرط آن که دستگاه ذخیره ساز را در محیط امن و مطمئن قرار دهید امنیت بالایی دارد.

قابلیت e-sata

برخی از دستگاه های ذخیره ساز حرفه ای، از قابلیت e-sata پشتیبانی می کنند تا در صورت نیاز، به ظرفیت بیشتر به منظور ضبط بازه زمانی بیشتر، دسترسی داشته باشند. این پورت بر روی پنل پشت دستگاه ذخیره ساز طراحی شده است.

برخی از برندهای معتبر از جمله شرکت داهوا، محصولاتی با عنوان e-SATA Storage را ارائه کرده اند که در صورت دارا بودن پورت e-SATA دستگاه ذخیره ساز، کاربران با توجه به مشخصات فنی دستگاه های ذخیره ساز و این محصولات، می توانند به هارد های بیشتر در جهت تامین فضای ذخیره سازی، دسترسی داشته باشند.

توجه داشته باشید، ظرفیت و تعداد هاردها ارتباط مستقیم با آداپتور مورد استفاده شما دارد و بر میزان آمپر آداپتور مورد نیاز شما اثر می گذارد. لذا در جهت ذخیره سازی بدون ایراد به این قانون توجه داشته باشید، البته در دستگاه های ذخیره ساز با قابلیت پشتیبانی از تعداد هاردهای بالاتر، از یک پاور داخلی استفاده شده است که دیگر نگرانی برای این موضوع وجود نخواهد داشت.

استفاده از  FTP Severو NAS Storage

این قابلیت در برخی از محصولات نظارت تصویری وجود دارد.

استفاده از مسیر مشخص در لپ تاپ یا کامپیوتر و ذخیره سازی از طریق مرورگر وب

در این نوع حافظه دوربین مداربسته، شما هر زمان که نیاز داشتید می توانید، به صورت دستی  آیکون ” رکورد ” را بزنید تا در مسیر از پیش تعیین شده عملیات ضبط صورت گیرد . توجه داشته باشید این عملیات تا زمانی که مروگر وب شما باز است انجام می شود.

استفاده از CMS، به عنوان حافظه دوربین مداربسته

هر یک از برندهای مطرح دنیا دارای نرم افزار CMS  مختص خود است، که می تواند با توجه به پشتیبانی تعداد کانال های محدود خود، تصاویر را بر اساس زمان بندی یا وقایع خاص ( با توجه به مشخصات CMS مورد نظر) در پوشه از پیش تعیین شده در کامپیوتر یا لپ تاپ شما ذخیره کند، توجه داشته باشید که کامپیوتر یا لپ تاپ شما دارای حافظه کافی باشد که در هنگام ذخیره سازی به علت نبود حافظه، اطلاعاتی از دست نرود. خاطر نشان می گردد برای استفاده از این قابلیت، می بایست کلاینت ( لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی ) دائم روشن باشد چرا که در صورت خاموش شدن آن، سبب از دست رفتن تصاویر مهم محیط پیرامون خواهد شد.

در حاضر بسیاری از شرکت بزرگ دنیا، علاوه بر CMS رایگان خود (که در بعضی قابلیت ها محدودیت دارد)، CMS قابل خرید، هم ارائه می کنند تا کاربران به قابلیت های بیشتری دسترسی داشته باشند.

فعال سازی نسخه CMS

برای این قابلیت شما می توانید دوربین های مداربسته IP خود را در نرم افزار CMS مناسب همان برند اضافه کنید و تعیین کنید که ذخیره سازی به چه صورت انجام شود، برای این محصولات الزامی به تهیه دستگاه ذخیره ساز یا هارد داخلی آن نیست، اما توجه داشته باشید که کلاینت را در جای مطمئن و خارج از دسترس قرار دهید تا امنیت تصاویر شما خدشه دار نشود. اگر شما دارای دوربین های در بستر کواکسیال هستید، نمی توانید آن ها را بدون دستگاه ذخیره ساز بر روی CMS مورد نظر خود اضافه کنید و از CMS به عنوان حافظه دوربین مداربسته استفاده نمایید، لازم است که با اتصال دوربین های بستر کواکسیال خود بر دستگاه ذخیره ساز خود و اضافه کردن آن دستگاه از طریق بستر شبکه بر CMS مورد نظر خود، این اقدام را عملی کنید.

برخی از کاربران، از این قابلیت به عنوان محل ذخیره سازی دوم خود استفاده می کنند تا هم در هارد دستگاه و هم هارد کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره سازی داشته باشند تا در صورت آسیب هر کدام، تصاویر در یک جای معتبر دیگر ذخیره شده باشند.

 

اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته

 

از نکاتی که می بایست به آن توجه کنید، فرمت فایل پشتیبان گیری ( بکاپ گیری ) است که معمولا در هنگام بکاپ گیری با دو فرمت فایل مواجه خواهید شد، یک فرمت معمول که در هر سیستم پخش می شود و یک فرمت انحصاری که تنها با Player  مختص آن برند در سیستم های دیگر پخش می شود.

کلام آخر در خصوص  اهمیت و کاربرد حافظه دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله، شرح دادیم، امکان ذخیره سازی به چند روش وجود دارد، اما باید توجه داشت هر کدام از این روش ها، بنا به پروژه ممکن است کارایی کافی داشته باشد یا حتی مناسب یک پروژه نباشد. معمولا در اماکن حساس چون مراکز نظامی، انتظامی، مخازن سوخت، نیروگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای، بیمارستان و… به منظور افزایش ایمنی، علاوه بر ذخیره سازی بر روی هارد دستگاه NVR یا DVR و یا حافظه دوربین مداربسته IP ( رم داخلی )، از طریق CMS یا سرور عملیات ذخیره سازی در محل دوم را انجام می دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *