مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اهمیت فوکوس دوربین مداربسته

اهمیت فوکوس دوربین مداربسته

در طی نظارت محیطی، علاوه بر نمای کلی از محیط پیرامون، نیاز به زوم و بزرگ نمایی در قسمت های خاصی از تصویر است. فوکوس دوربین مداربسته، مسئله مهمی در کیفیت تصویر است. به طور کلی لنز برخی از دوربین های مداربسته از دسترس عموم خارج است و امکان دسترسی به لنز آن ها وجود ندارد و تنظیم لنزها یا به صورت دستی توسط شرکت سازنده محصول انجام می شود. توسط کابران به صورت خودکار یا قابلیت های تنظیم دستی انجام می شود. در این مقاله آموزشی، مسائل مرتبط با فوکوس و روند صحیح آن را شرح خواهیم داد. این مسائل شامل موارد زیر می‌باشد:

 

دوربین های مدار بسته با فاصله کانونی ثابت

 

در گذشته انواع دوربین مداربسته با قابلیت فاصله کانونی ثابت، بدون قابلیت تنظیم زوم و فوکوس، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برخی از دوربین های مداربسته بولت و دام، دارای لنز هایی با فاصله کانونی ثابت هستند.

 

لنز این دوربین های مداربسته از دسترس عموم خارج است، اغلب لنز به صورتی محکم به جای خود چسبیده و نمی‌توان آن را دوباره فوکوس کرد ( این مدل ها قبلا به صورت سخت افزاری توسط کارخانه سازنده یا شرکت معتبر خدمات گارانتی آن محصول فوکوس شده اند.). به عبارت دیگر، حتی اگر قابلیت های لازم بابت فوکوس نیز وجود داشته باشد، کاربران دسترسی های محدودی بابت این موضوع خواهند داشت.

فوکوس دوربین مداربسته فراگستر

تنظیم دستی

 

این روش خیلی مرسوم نیست و این اقدام شاید راحت برسد اما نیاز به این روش بیشتر در دوربین های مداربسته باکس مورد استفاده قرار می گیرد.

لنزهایی با قابلیت زوم

 

دوربین های مداربسته با قابلیت زوم به دو صورت هستند:

  • قابلیت زوم و فوکوس به صورت خودکار (Motorized): در دوربین‌هایی با قابلیت فوکوس خودکار، ممکن است کاربران تنها با فشار دادن یک آیکون، فوکوس دوربین مداربسته را به صورت خودکار تنظیم کنند. این قابلیت می‌تواند از طریق وب دوربین های مداربسته یا منو OSD مدل های بستر کواکسیال تنظیم شوند.

زوم خودکار، بر روی بسیاری از دوربین ‌های مداربسته از جمله دام، بولت، باکس و همه دوربین‌های PTZ وجود دارد.

 

  • قابلیت زوم و فوکوس دستی(Varifocal): در این نوع فوکوس، کاربر باید خود با استفاده از حلقه‌های روی لنز، فوکوس و زوم را به صورت دستی تنظیم نمایند. فوکوس دستی بیشتر در دوربین‌های باکس رایج است، هرچند در برخی از مدل‌های دام یا بولت نیز ممکن است وجود داشته باشد.

در شکل زیر نمونه ای از دکمه، جهت تنظیم زوم و فوکوس دوربین مداربسته می باشد.

اهمیت فوکوس در دوربین مداربسته

معمولا تنظیم دستی با استفاده از یک حلقه یا گیره سومی که علامت‌گذاری شده و معمولا در وسط لنز بین فوکوس و زوم به دست می‌آید. محدوده تنظیم از بسته تا باز  (C to O)می‌باشد..

در دوربین‌های مدار بسته با قابلیت فوکوس دستی، زوم و فوکوس بر روی خود لنز قرار دارد و حلقه‌ها یا گیره‌های قفل (puller) جهت تنظیم هر یک از آنها وجود دارد. طرح دقیق این کنترل‌ها در لنزهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی مشابه لنز زیر می‌باشد:

 

اهمیت فوکوس در دوربین های مداربسته

 

برای تنظیم، کاربران باید به سادگی گیره را کشیده و بچرخاند تا فوکوس انجام شود سپس قفل شود.

 

دو نکته بسیار مهم

هنگام زوم و فوکوس دوربین مدار بسته، دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

 

·         فوکوس دقیق: فوکوس با تاثیر کوچکی بر روی زوم تنظیم می‌شود. این کنترل‌ها معمولا تحت عنوانNear through Far،  through Infinity (∞)   ۰می‌باشد.

·         زوم: زاویه دید لنز را تنظیم می‌کند و به طور غیر مستقیم فوکوس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به طور معمول تحت عنوان W (گسترده) از طریق T (تله فوتو) شناخته می‌شود.

 

این کنترل ‌ها در وب یا منوOSD دوربین های مداربسته با مدل ‌های لنز با قابلیت زوم خودکار یا به طور مستقیم بر روی لنز دوربین ‌هایی با فوکوس دستی (Varifocal) یافت می‌شوند. در زیر، به تفاوت‌ها و چگونگی استفاده از این کنترل‌ها می‌پردازیم.

 

نحوه‌ی فوکوس دوربین مداربسته

 

فوکوس دوربین مدار بسته دارای یک قاعده کلی است: همیشه سعی کنید قبل از فوکوس، زوم کنید. تغییر اندازه زوم پس از فوکوس، تنظیم فوکوس دوربین مدار بسته را بهم می‌زند. با این حال، دو عامل تاثیرگذار در اینجا وجود دارد:

 

  • دوربین‌ های مداربسته با قابلیت فوکوس خودکار پس از زوم: بسیاری از دوربین‌های مداربسته با قابلیت زوم خودکار، در حالی که زوم می شوند، به طور خودکار فوکوس را می شوند و هنگامی که لنز متوقف می‌شود، فوکوس خودکار دوباره فعال می‌شود. به همین دلیل، دیگر نیازی نیست که کاربران فوکوس را به صورت دستی انجام دهند و شاهد تاری تصاویر نخواهیم بود.
  • نیاز به فوکوس پس از زوم: در برخی موارد، هنگام تنظیم زوم، تصاویر بسیار تار می شوند و ارائه تصاویر واضح دشوار می شود. حتی ممکن است لازم شود که حداقل چند بار فوکوس را تنظیم کرد تا دوربین مداربسته به وضوح مد نظر خود برسد.

اهمیت استفاده از قابلیت زوم و فوکوس خودکار

 

توجه داشته باشید که در حالی که فوکوس خودکار یک ویژگی مفید بوده و سرعت نصب را بالا می‌برد، ممکن است هنوز باعث بروز مشکلاتی شود. به طور کلی می‌توان این مشکلات را به دو دسته تقسیم کرد:

 

  • در برخی موارد، دوربین مدار بسته ممکن است نتواند روی سوژه مورد نظر فوکوس کند، زیرا سوژه به لنز بسیار نزدیک یا دور است. این مشکل در مورد دوربین‌ های مدار بسته باکس با فوکوس خودکار، بسیار رایج است که در آن کاربران نمی توانند تصویر مناسبی را مهیا کنند.
  • در صحنه‌های دیگر، دوربین مداربسته ممکن است روی محدوده سوژه مورد نظر فوکوس نکند، بلکه بر روی اشیاء نزدیک یا پس زمینه فوکوس کرده باشد. این مشکل اغلب با استفاده از یک سوژه واقعی که دوربین مداربسته باید روی آن فوکوس کند برطرف می‌شود، مانند یک فرد یا تست چارت، اما در برخی موارد ممکن است برای فوکوس صحیح، نیاز به تنظیم دستی باشد.

 

فوکوس دوربین های مداربسته

 

  کلام آخر در خصوص نحوه فوکوس دوربین مدار بسته

اگر قابلیت زوم و فوکوس دوربین مدار بسته با سرعت بالا، در پروژه شما حائز اهمیت است، توصیه می گردد طبق توضیح شرح داده شده در این مقاله، با توجه به نیاز و درخواست مشتری، دوربین مداربسته با قابلیت زوم خودکار را تهیه نمایید. چناچه اگر دوربین مداربسته شما نیاز به فوکوس داشت، بهتر است عملیات فوکوس دوربین مدار بسته شما، در مقابل یک تست چارت صورت گیرد و تصویر دوربین مداربسته در زوایای مختلف و شرایط نوری مناسب چک شود و این کار، به کارشناسان خبره نظارت تصویری سپرده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *