مقالات عمومی

کاربرد و اهمیت نصب دوربین مداربسته تعقیب سوژه چیست؟

کاربرد و اهمیت نصب دوربین مداربسته تعقیب سوژه چیست؟

قطعا هر یک از ما، با رویدادی مواجهه شدیم که نیاز به دنبال کردن حادثه یا شناسایی یک مجرم در حال فرار از صحنه ی جرم بوده است که با توجه محدودیت نیروهای نگهبان یا عدم حضور افراد در آن محیط، نتوانسته ایم یک مدرک قابل استناد به مراجع قضایی ارائه کنیم. از این رو قابلیت دوربین مداربسته تعقیب سوژه (Smart tracking)توسط شرکت های نظارت تصویری ارائه شد تا در هنگام وقوع چنین حوادثی، دوربین به صورت هوشمندانه سوژه را شناسایی و دنبال کند.

انتخاب نوع مناسبی از دوربین مداربسته که با هدف و کاربری شما همخوانی داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. اگر این انتخاب به درستی انجام نشود، اموال و ساختمان شما در معرض مزاحمت و سرقت افراد مختلف قرار خواهد گرفت. یکی از تکنولوژی های بسیار جالب که بر روی دوربین مداربسته گردان یا PTZ قابل پیاده سازی است،  فناوری Smart Tracking در دوربین مداربسته می باشد. در ادامه این قابلیت و دوربین مداربسته تعقیب سوژه را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

دوربین مداربسته تعقیب سوژه چیست؟

Smart Tracking به معنای تعقیب یا ردیابی هوشمند می باشد تعقیب هوشمند در دوربین های PTZ، فناوری جدیدی می باشد که به افزایش امنیت محیط پیرامون کمک بسزایی می کند، با این قابلیت، امکان چرخش دوربین و تعقیب حرکت یک هدف خاص (شخص یا اشیا) فراهم می شود. در صورت مشاهده مورد مشکوک، می توان بر روی هدف مورد نظر زوم نموده و جزئیات را بررسی کرد یا می توان در منو تنظیمات دوربین مداربسته تعقیب سوژه، تعیین کرد در صورت تشخیص حرکت و یا عبور یک سوژه از یک خط یا محدوه فرضی، مورد تعقیب قرار گیرد. دوربین های PTZ با قابلیت Smart Tracking ( دوربین مداربسته تعقیب سوژه ) می توانند تا میزان زیادی، عملیات بزرگنمایی انجام شود.

یکی از اشکالات بعضی از انواع دوربین های مداربسته که قابلیت Smart Tracking دارند، این است که فقط بزرگترین هدف موجود در مکان تحت پوشش را تحت تعقیب قرار می دهند. به عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرید که یک فردی که در حال حرکت است توسط دوربین مداربسته تحت ردیابی قرار داده می شود، سپس فردی با جثه بزرگتر وارد همان منطقه می شود، در این صورت تمرکز دوربین مداربسته به روی شخص با جثه بزرگت  قرار گرفته و شخص قبلی از سامانه خارج می شود.

 

 

 

اهمیت نصب دوربین مداربسته تعقیب سوژه

اولین نکته ای که در مورد دوربین مداربسته تعقیب سوژه گردان مطرح می گردد، کیفیت آن می باشد. این دوربین ها با بهترین مواد ساخته شده و به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به راحتی بر روی سوژه زوم کنند و عملیات دنبال کردن و یا تعقیب سوژه را انجام دهند، بنابراین احتمال بروز خطا در این نوع از دوربین ها پایین  می باشد. این دوربین ها کاربری آسانی دارند و کاربر مورد نظر می تواند به راحتی آن ها را کنترل و مدیریت کند و حتی قادر به مشاهده منطقه و زیر نظر گرفتن حرکات سوژه می باشند. در این صورت اگر چیزی مشکوک پیدا کنند، می توان به صورت دستی بر روی سوژه زوم کرد و یا از طریق تنظیمات و رفتار از پیش تعیین شده در منو دوربین، بر جسم یا افراد خاصی زوم کند.

مزایا و معایب دوربین مداربسته تعقیب سوژه

یکی از معایب Smart Tracking در دوربین مداربسته گردان این می باشد که قیمت این نوع از دوربین ها بیشتر از سایر دوربین های مداربسته معمولی است و در نتیجه سرمایه ای که باید برای خرید این نوع از دوربین مداربسته اختصاص یابد زیاد است اما می بایست به این نکته توجه داشت که گاهی حساسیت یک محیط بسیاری بالاست که در صورت سرقت خسارات جبران ناپذیر بیش از هزینه خرید و نصب این نوع دوربین را دارد، بنابراین توصیه می شود  این گونه دوربین ها در اماکن حساس نصب شوند. لازم به ذکر است که شرکت ناظر، دوربین های اسپید دام تعقیب سوژه ای را ارائه کرده است که می تواند بر روی سوژه و یا فرد مشکوک لیزر ( نور) اندازد تا افراد  حاضر متوجه حضور آن فرد شوند و یا شخص از انجام سرقت باز دارد.

کارآیی و بازدهی Smart Tracking در دوربین مداربسته گردان بسیار بالاست. استفاده از آن ها ساده می باشد، به راحتی نصب و کنترل می شوند و به حفاظت از اموال شما کمک می کنند. از آن جایی که بازه دید این نوع از دوربین ها بسیار گسترده است، در صورت بروز حادثه و سرقت، تنها کاری که باید انجام دهید، دیدن تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته می باشد. تنها مشکلی که در استفاده از این دوربین وجود دارد، این است که ممکن است در صورت بروز حادثه، زاویه دید دوربین به سمت دیگری بوده و حادثه در میدان دید دوربین مداربسته قرار نگیرد، بنابراین بهتر است محیط با استفاده از دوربین های دیگر پوشش داده شود.

 

نصب دوربین مداربسته تعقیب سوژه

نصب دوربین مداربسته با قابلیت Smart Tracking ، نیاز به کارشناس حرفه ای دارد و در زمان اندکی قابل انجام است .این دوربین ها بزرگتر از دوربین های معمول می باشند، به نحوی که برای راه اندازی آن ها به یک منبع تغذیه پایدار نیاز است چرا که هر گونه قطع و وصل در تغذیه این دوربین، سبب اختلال در ارائه ی تصویر و ضبط یکپارچه می شود. یکی از نکات حائز اهمیت نصب دوربین مداربسته تعقیب سوژه، پیدا کردن مکانی مناسبی است تا اصل پوشش تصویر رعایت شود و بیشترین کارآیی از دوربین مورد نظر بدست آید. در وب سایت فراگستر الکترونیک، مقالات و فیلم های آموزشی بسیار در این خصوص وجود دارد که می توان با مراجعه به آن ها و درخواست کمک از یک نصاب حرفه ای، این نوع دوربین مداربسته به درستی و طبق استانداردهای لازم، نصب شود.

کنترل دوربین مداربسته تعقیب سوژه

آسان ترین ترین روش برای کنترل دوربین مداربسته تعقیب سوژه، استفاده از منو وب دوربین یا منو NVR است، همچنین امکان کنترل این دوربین ها با نرم افزار CMS و از طریق گوشی موبایل نیز فراهم شده است  و این یک مزیت برای اپراتورهاست چرا که الزامی به حضور آن ها در اتاق کنترل نیست. همچنین، می توان این نوع دوربین را با کیبورد های مناسب کنترل دوربین اسپید دام، کنترل کرد.

 

 

کلام آخر در خصوص کاربرد دوربین مداربسته تعقیب سوژه

همانطور که در این مقاله شرح دادیم،  دوربین مداربسته تعقیب سوژه، افراد مشکوک را شناسایی می کند و می تواند بر روی آن ها زوم کند. همچنین عملیات دنبال کردن و یا تعقیب سوژه، انجام می شود و امکان کنترل این دوربین مداربسته با کیبورد و نرم افزار موبایل وجود دارد.توصیه می گردد که برای جلوگیری از سرقت و کاهش خسارات احتمالی، این نوع دوربین در اماکن حساس نصب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *