مقالات تخصصی, مقالات عمومی

زندگی جهان بدون دوربین مداربسته

زندگی جهان بدون دوربین مداربسته

 

قطعا برای هر یک از ما پیش آمده که جهان را بدون تکنولوژی و تجهیزات الکترونیکی تصور کرده باشیم، اولین چیزی که به ذهن ما می رسد، دنیایی بدون امواج الکترومغناطیس و به دور از دغدغه های فعلی است. اما آیا نبود تکنولوژی جز جنبه مثبتی که ذکر شد جنبه ی دیگری را دارد ؟ تکنولوژی، سبب انجام بسیاری از کارها با سرعت و دقت بیشتری شده است و خدمات ویژه ای را به منظور زندگی راحت ارائه کرده است. دوربین مدار بسته، یکی از مهم ترین تکنولوژی هاست که زندگی را تحت تاثیرخود قرار داده است و زندگی و جهان بدون دوربین مداربسته، امکان پذیر نخواهد بود چرا که دوربین های مداربسته، نقش تامین کننده ی امنیت و به نوعی بازدارنده در وقوع جرایم را دارند و می توانند آرامش خاطری را برای افراد فراهم سازند که هیچ تصویر و یا صحنه ای از دید آن ها پنهان نمی ماند. در این مقاله اهمیت حضور دوربین مداربسته را مورد بحث قرار می دهیم و در می یابیم که جهان بدون دوربین مداربسته، مملو از استرس و تشویش است.

اهمیت حضور دوربین مداربسته در زندگی روزمره

دوربین های مداربسته، قادر هستند تا خدمات ویژه ای را به کاربران ارائه کنند تا بیشترین امنیت در محیط پیرامون برقرار شود. سیستم های نظارت تصویر این امکان را فراهم می آورند تا کاربران بدون هیچ نگرانی محیط پیرامون را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهند و در صورت رخداد حوادث، بتوانند با مراجعه به بازپخش دستگاه ذخیره ساز و دوربین مداربسته، تصاویر ذخیره شده در چند روز گذشته را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند.

  • با استفاده از دوربین های مداربسته داهوا می توان بدون حضور در محل و کیلومترها دورتر از طریق روش های انتقال تصویر، تصاویر محیط را مشاهده کرد، با این روش والدین می توانند بر رفتار کودک یا پرستار کودک خود، در زمان هایی که در محل کار خود هستند نظارت داشته باشند، هم چنین، مدیران ادارت می توانند بر اموال خود، رفتار و عملکرد پرسنل و کارمندان خود، نظارت دقیق داشته باشند. حال تصور کنید جهان بدون دوربین مداربسته را که به منظور کنترل دقیق و نظارت محیط های مورد نظر، افراد ناچارند در محل حضور داشته باشند و زمان زیادی را به منظور رفت و آمد صرف کنند.

 

زندگی بدون دوربین مداربسته

  • با استفاده از دوربین مداربسته حرارتی، ماموران امنیتی می توانند با استفاده از نیروهای انسانی کم تری، محیط های نظامی را تحت کنترل خود قرار دهند و بر مبنای قابلیت های دوربین حرارتی، تردد و ورود انسان ها به مناطق حساس، مرزها، انبار مهمات و … کنترل کند و از وقوع حوادث پیشگیری کنند. همچنین، با استفاده از این دوربین ها می توان در جنگل ها، مزارع، انبار مهمات خیابان ها و … را تحت کنترل قرار داد تا در صورت وقوع کوچک ترین آتش سوزی، اپراتورهای نیروهای امدادی و آتش نشانی را مطلع سازند تا از وقوع آتش سوزی های بزرگ، جلوگیری شود. می توان گفت در جهان بدون دوربین مداربسته ، نیروهای انسانی نمی توانند با دقت کافی به نظارت اماکن حساس بپردازند و این امر نیازمند نیروهای انسانی زیادی است و در نهایت نیز، دقت لازم را مانند سیستم های نظارت تصویری نخواهند داشت.

 

زندگی جهان بدون دوربین مداربسته

  • در جهان بدون دوربین مداربسته نمی توان نظارت کافی به تردد خودرها و کنترل سرعت و ترافیک در خیابان ها، بزرگراه ها و … داشت. با استفاده از دوربین حرارتی، می توان تردد عابران پیاده، خودروها در خیابان ها، بزرگراه ها و … تحت کنترل قرار داد و بر مبنای آن زمان بندی چراغ راهنمایی و رانندگی را تنظیم کرد، تا علاوه بر کنترل ترافیک و صرف زمان کم تر، با اعلان تردد عابر پیاده به خودروها، از حوادث رانندگی پیشگیری کرد. همچنین با استفاده از دوربین های کنترل سرعت و پلاک خوان (ANPR) می توان، رانندگان متخلف را شناسایی و اعمال قانون کرد و از حوادث رانندگی را کاهش داد.

با نصب دوربین مداربسته حرارتی در اماکن پرتردد چون : فروشگاه ها، فرودگاه ها، مراکز تجاری و … می توان با کنترل ورود افراد و چک کردن دمای بدن افراد با استفاده از این دوربین، از شیوع بیشتر بیماری کوید-19 پیشگیری کرد.

زندگی در جهان بدون دوربین مداربسته

  • با نصب دوربین های مداربسته با قابلیت شناسایی چهره در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری، می توان افراد مجرم را شناسایی کرد و اعمال قانون کرد. می توان در دیتا بیس این دوربین ها، لیستی از چهره ها را وارد کرد تا درصورت مشاهده و شناسایی چهره افراد مجرم با توجه به دیتابیس مذکور، اعلان های لازم را به ماموران امنیتی ارسال کند، بنابراین می توان گفت که دوربین های مداربسته نقش پر رنگی را در کنترل فرودگاه ها ایفا می کنند.
  • همانطور که می دانیم، ذخیره صدا و تصاویر در کلاس های درس، برخی ادارات، مراکز امنیتی و … حائز اهمیت است، سیستم های نظارت تصویری، این امکان را فراهم آورده اند تا صدا و تصویر محیط پیرامون به صورت همزمان ذخیره شود و در صورت نیاز، با مراجعه به بازپخش تصاویر را همراه با صدا مشاهده کرد.

مثال های زیادی از کاربرد های و کارآیی دوربین مداربسته در زندگی روزمره ما وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره کردیم و می توان گفت که در جهان بدون دوربین مداربسته، می بایست هزینه و زمان زیادی را صرف کرد تا امنیت افزایش یابد.

 

کلام آخر در خصوص زندگی در جهان بدون دوربین مداربسته

همانطور که شرح دادیم، زندگی در جهان بدون دوربین مداربسته، برای هر یک از ما سخت خواهد بود و برای آرامش خاطر خود از امنیت اماکن حساس می بایست در  آن جا حضور داشته باشیم و یا افرادی را در آن محیط مستقر کنیم. همانطور که می دانیم بسیاری از کاربران، دوربین های مداربسته را به منظور اهمیت ذخیره ی تصاویر در شب ها یا زمانی که افراد در محل حضور ندارند، نصب می کنند، حال تصور کنید دوربین مداربسته ای ابداع نشده و یا اصلا هیچ یکی از تجهیزات نظارت تصویری را ندارید چطور می توان از راه دور و بدون حضور در محل از امنیت محیط مورد نظر اطمینان حاصل کرد و یا تصور کنید که در سفر هستید و نیاز دارید که از امنیت محیط منزل و حفظ اموال خود مطلع شوید. همه این ها، نیازمند یک سیستم نظارت قوی چون هایک ویژن، داهوا، و … است که بتوانند سطح نیازهای های کاربران را برآورده سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *