مقالات تخصصی, مقالات عمومی

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، نیاز به استفاده از سیستم های نظارت تصویری نظیر دوربین مداربسته در تمامی زمینه ها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. این سیستم ها دارای دو نوع تحت شبکه و کواکسیال ( آنالوگ ) می باشند که در هر دو تکنولوژی قابلیت اتصال به شبکه و اینترنت وجود دارد اما به روش های خاص خود انجام می شود، همان گونه که مشخص است از این سیستم ها اغلب برای کاربرد امنیتی و نظارتی استفاده می شود اما آن ها نیز، نیازمند رعایت نکاتی هستند تا امنیت دوربین مداربسته حفظ گردد و از دستبردهای فیزیکی و حملات سایبری در امان بمانند.

با انجام دادن نکاتی، می توان امنیت دوربین مداربسته را افزایش داد. برخی از این نکات شامل: تعیین گذرواژه مناسب، قطع اتصال سیستم از اینترنت در موارد غیر ضروری، انتخاب محل نصب مناسب و غیرقابل دسترسی سیستم مرکزی، استفاده از روش های مناسب رمزنگاری در بستر شبکه، اینترنت و به روزرسانی فریمورهای نرم افزاری می باشد.

سیستم های نظارت تصویری و دوربینهای تحت شبکه را می توان به اینترنت نیز متصل نمود و تصویر دوربین های آنها را از طریق اینترنت مشاهده نمود اما باید به این نکته دقت داشته باشیم که هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود احتمال هک شدن و دستبردهای سایبری را دارد، پس لازم است که امنیت را هم در شبکه داخلی و هم بر روی بستر اینترنت تامین نماییم.

در نظر داشته باشید که اگر دستگاه هایی مثل DVR، NVRو یا دوربین های تحت شبکه به اینترنت متصل شده باشند، احتمال اینکه تحت حملات سایبری و هجوم هکران قرار بگیرد افزایش می یابد که می تواند موجب دستبردهای اطلاعاتی به سیستم، تخریب اطلاعات ضبط شده، تغییر تنظیمات دوربین و یا دستگاه های ذخیره ساز  و یا سوء استفاده از تصاویر گردد که در هر صورت موجب نارضایتی کاربر می گردد و امنیت دوربین مداربسته را تحت تاثیر قرار می دهد، پس لازم و ضروری است که موارد ذکر شده رعایت شود و اصول و قواعد کار را با افرادی که دارای تبحر و مهارت فنی و کافی دارند پیش ببرید.

 

تعیین گذرواژه مناسب برای امنیت دوربین مداربسته

از روشهای موثر در افزایش امنیت دوربین مداربسته، تعریف گذرواژه (پسورد) مناسب است که این رمز با توجه به سیستم های امنیتی می بایست ترکیب حروف و اعداد، کاراکترها و… باشد. برخی از سیستم های نظارت تصویری دارای گذرواژه پیش فرض هستند که از آن فقط برای راه اندازی اولیه باید استفاده شود، اما برخی مواقع کاربر فراموش می کند که پس از راه اندازی اولیه دستگاه یا دوربین، گذرواژه پیش فرض را تغییر دهد که در نتیجه امنیت دوربین مداربسته  می شود و در برابر حملات کاربران، آسیب پذیر می گردد.

برخی دیگر از دستگاه ها، رمز پیش فرض را ندارند و در ابتدا از کاربر درخواست وارد کردن گذرواژه مناسب را می کنند. بهتر است حتما در تعریف گذرواژه از حروف، اعداد، کاراکترها و … استفاده نمایید و تعداد کاراکترهای  مناسب را رعایت نمایید.

بهتر است هر چند وقت یک بار، اقدام به تغییر گذرواژه ( پسورد ) نمایید، به طور معمول سیستم های نظارت تصویری توسط افراد نصاب نصب می گردد که پس از راه اندازی سیستم، تعیین گذرواژه توسط این افراد صورت می پذیرد، اگر که نیاز است تا دسترسی افراد غیر مجاز را از سیستم قطع نمایید باید حتما تمام گذرواژه های تعریف شده را مانند مودم، وای فای، سیستمهای نظارت تصویری که شامل دستگاه NVR و DVR و یا دوربین های تحت شبکه هستند، تغییر دهید. به صورت کلی، توصیه می گردد رمز دوربین ها و دستگاه ذخیره ساز را بعد از خروج نصاب از محل تعویض نمایید.

 

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته

قطع اتصال دستگاه از اینترنت در مواقع غیر ضروری

امروزه استفاده از اینترنت در دریافت تصاویر سیستم های نظارت تصویری و امنیتی امری است که مورد توجه کاربران این سیستم ها قرار گرفته و یکی از ارکان اساسی سیستم های نظارتی است که توسط کاربران و مدیران مجموعه ها استفاده می گردد، که بتوانند از راه دور به مجموعه نظارت داشته باشند، اما در بعضی مواقع کاربران سیستم در مجموعه حضور داشته و نیاز به استفاده تصویر از راه دور و اینترنت نمی باشد در این مواقع بهتر است که اتصال سیستم نظارت تصویری را از اینترنت قطع نموده و در مواقعی که در محل حضور ندارید از اینترنت استفاده نمایید و به اصطلاح، سیستم خود را در شبکه محلی قرار دهند. اگر که حریم خصوصی از اولویت های شما می باشد پس باید سیستم نظارت تصویری خود را در شبکه محلی نگه دارید. در حال حاضر شرکت های چون هایک ویژن، داهوا و … به منظور افزایش امنیت دوربین مداربسته خود، تمام شرایط امنیتی در بستر انتقال تصویر را مهیا ساخته اند که جای هیچ نگرانی باقی نمی ماند.

 

بهترین مکان جهت نصب سیستم نظارت تصویری برای امنیت دوربین مداربسته

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که در اجرای پروژه از دوربین های نامناسب در محل نصب استفاده شده. هنگام نصب دوربین مداربسته باید توجه داشته باشید که محل نصب آن، دور از دسترس باشد و حتی الامکان در محلی نصب گردد که در معرض دید همگان قرار نگیرد، البته این موضوع، ارتباط مستقیم با نیاز کاربران دارد چرا که بسیاری از آن ها، تمایل که دوربین مداربسته خود را در معرض دید عموم قرار دهند تا از وقوع جرایم پیشگیری کنند. می توانید از کیس های محافظ دوربین مداربسته، جهت محافظت از دوربین نیز، استفاده نمایید. می بایست کابل های ارتباطی دوربین را در محل مناسب در داخل داکت قرار دهید و ترجیحا آن ها را از دسترس خارج کنید تا در صورت وقوع سرقت توسط سارقان، مورد آسیب قرار نگیرد و امنیت دوربین مداربسته را افزایش دهید.

در محیط هایی که ممکن است ضربه فیزیکی به دوربین وارد شود بهتر است از کیس های محافظ دوربین و یا دوربین هایی که دارای کیس های ضربه پذیر یا اصطلاحا ضد ضربه (Vandal proof) با استاندارد IK10 هستند، استفاده شود چرا که وظیفه دوربین مداربسته افزایش امنیت و نظارت است می بایست امنیت دوربین مداربسته از نظر فیزیکی افزایش داد.

دستگاه های NVR وDVR همانند دوربین های مداربسته در سیستم نظارت تصویری در معرض آسیب فیزیکی هستند، برای آن ها بیش از دوربین ها، شرایط امنیتی را فراهم ساخت چرا که به دلیل دارا بودن هارد در کیس خود، بسیار مهم تر از دوربین ها هستند و در صورت سرقت، تمام تصاویر ذخیره شده از دست می رود. در صورتی که دستگاه NVR و DVR در معرض دید باشد دور از انتظار نیست که مورد دستبرد و یا آسیب فیزیکی قرار گیرد بهتر است آن ها را در رک های با کیفیت بالا و دور از دسترس قرار داد تا آسیب پذیری این سیستم ها را به حداقل رسانید. بهتر است که این سیستم ها در یک مرکز داده یا Data Center نگهداری شوند و شرایط محیطی لازم ( از جمله دمای محیط، محافظت در مقابل رطوبت و …. ) فراهم گردد.

 

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته

 

استفاده از روش مناسب رمزنگاری در بستر شبکه و اینترنت

برای استفاده از اینترنت باید از یک مودم یا روتر در شبکه داخلی استفاده نمود که ارتباط سیستم های نظارت تصویری را با شبکه اینترنت بر قرار نمایید. مودم های موجود در بازار معمولا پسورد ( کلمه عبور ) مشخصی دارند که در اکثر برندها یکسان است پس لازم است  حتما در ابتدا که مودم را تنظیم نموده اید گذرواژه مودم را تغییر دهید.

اگر از مودم با قابلیت وای فای استفاده می نمایید باید توجه داشته باشید که از متد مناسب رمز نگاری استفاده نمایید متدهای قدیمی wpa دیگر امن نمی باشند و حتما از قابلیت wpa2 استفاده و لازم است تا گزینه wps مودم را نیز غیر فعال نمایید تا تصاویر و اطلاعات شما حفظ شوند و به نوعی امنیت دوربین مداربسته شما فراهم شود.

 

روش های تامین امنیت دوربین مداربسته 

بروزرسانی Framware (نرم افزار بروزرسانی)

به طور معمول اگر ضعف امنیتی جدیدی در نرم افزار دستگاه های نظارتی یا دوربین های تحت شبکه شناسایی شود، کمپانی نرم افزار به روز رسانی جدید ارائه می کند. امروزه دستگاه ها و دوربین های تحت شبکه دارای سیستم عاملی هستند که قابلیت به روزرسانی دارد در مواردی که نیاز باشد، می توانید به راحتی عملیات به روزرسانی را انجام دهید. کاربران می توانند پس از دریافت فایل به روزرسانی، سیستم های خود را به روزرسانی کنند تا در صورت وجود مشکلات احتمالی، رفع گردد. برای افزایش امنیت دوربین مداربسته و سایر سیستم های نظارتی و امنیتی بهتر است از به روز بودن نرم افزار آن اطمینان حاصل نمایید .

توجه حتما باید به روزرسانی با دسترسی admin انجام شود. که می توانند با استفاده از GUI دستگاه (ارتباط از طریق کابل VGA-HDMI) و یا مرورگر وب یا نرم افزارهای search  ( که برای هر برند متفاوت است ) و برای دوربین های تحت شبکه نیز باید از مرورگر وب  و نرم افزار  searchاستفاده نمایید.

توجه داشته باشید که در صورت به روز بودن فرمور نرم افزاری، احتمال حمله موفق سایبری کاهش می یابد و امنیت سیستم نظارتی شما تامین می شود.

 

امنیت دوربین مداربسته

کلام آخر در خصوص امنیت دوربین مداربسته

در این مقاله به شرح مختصری از نحوه ی تامین امنیت محیط پیرامون و مهیا ساختن امنیت دوربین مداربسته پرداختیم، مهم ترین نکته محافظت از رمز عبور دستگاه ذخیره ساز و یا دوربین است که مانع از دسترسی افراد غیر مجاز به آن ها می شود، پس از محافظت آن ها در مقابل شرای محیط و به روز رسانی به موقع آن ها می باشد که مانع از حملات سایبری و هک می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *