مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته IP

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته IP

دوربین مدار بسته IP یا تحت شبکه برای کنترل محیط زندگی و کار و … گزینه خوبی محسوب می شود. این مدل دوربین مداربسته از نظر امنیت و آسایش گزینه عالی محسوب می شوند. هر یک از سیستم های دوربین مدار بسته IP مربوط به کنترل تصویر یا دوربین نظارتی است. این مدل از دوربین ها بر اساس قابلیت و تجهیزاتی که دارند می توانند در هر شرایط آب و هوایی، روز و شب و همینطور محیط های مختلف استفاده شوند.

در این مقاله انواع دوربین مدار بسته IP را معرفی می کنیم.

 

انواع دوربین مداربسته IP از نظر کاربرد

دوربین مداربسته صنعتی

همانطور که از اسم آن ها پیداست، این دوربین ها در محیط های صنعتی از جمله: خطوط تولید، کارگاه ها و… استفاده می شوند، در کنترل خروجی تولید، لیبل های محصولات و… نقش پر رنگی را ایفا می کنند و به نوعی در کنترل کیفی و کمی محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین های باکس) Box (، در گروه دوربین های صنعتی قرار دارند. از نظر کیفیت دارای کیفیت بالایی می باشند ولنز این مدل از دوربین های مدار بسته قابل تغییر است. این سبک از دوربین بر اساس نوع محیط و کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ها، معمولا در مکان های داخلی مناسب هستند.

 

دوربین مداربسته مینیاتوری ( Pinhole)

مورد بعدی دوربین های مینیاتوری ( Pinhole) هستند که پین هول نامیده می شود و به نوعی دوربین مناسب دوربین مخفی هستند. این مدل از دوربین ها برای مکان هایی مناسب است که امکان دیده شدن در آنها بسیار محدود وگاهی غیر ممکن است و یا به علت محدودیت فضا، امکان نصب دوربین های مداربسته با ابعاد معمول نمی باشد. دقت کنید که قیمت دوربین مدار بسته IP از نوع مینیاتوری گران نیست و از نظر کیفیت نیز معمولی است این مدل از دوربین ها برای نظارت نا محسوس استفاده می شود. در طراحی دوربین ها از لنز ثابت استفاده شده است. طراحی آن ها، به صورتی است که به راحتی در یک محیط کوچک جا داده می شود.

دوربین مداربسته IP

 

 

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین PTZ که نام دیگر آن اسپید دام است که به صورت افقی و عمودی قابلیت چرخش و کنترل را دارد، قابلیت زوم دقیق و بیشتری نسبت به دوربین های دیگر دارند و بنا به مدل، برند و قابلیت ها، کاربران نظارت دقیق تر و بیشتری در فواصل طولانی خواهند داشت. می توان نقاط (Preset)و مجموعه ای از نقاط (Tour) را طی زمان مشخص تنظیم کرد تا درصورت نیاز کاربران، بتواند چرخش کند. همانطور که اشاره کردیم، این سبک از دوربین ها امکان کنترل از راه دور را دارند و بر اساس موتوری که در بخش محفظه این دوربین قرار دارد قابلیت چرخش از راه دور را داشته و می تواند زوم نیز داشته باشد. فوکوس در این دوربین ها به شکل اتوماتیک صورت می گیرد.

دوربین اسپید دام اغلب قابلیت زوم زیاد دارند و معمولا بالای 20x را شامل می شوند. این مدل از دوربین ها در چهارراه ها، تقاطع و سوله های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و قیمت آن ها نیز به نسبت سایر دوربین ها بیشتر است.

 

دوربین مداربسته ip

 

دوربین مداربسته دام و بوت

این سری از دوربین ها هم در گروه دوربین های تحت شبکه و هم در گروه دوربین های بستر کواکسیال می باشند. به نوعی از معمولی ترین دوربین های تحت شبکه محسوب می شوند که با قابلیت لنز های ثابت، متغیر ( وریفوکال و موتورایز ) طراحی شده اند.

 

دوربین مداربسته IP حرارتی

این سری محصولات، بر مبنای بررسی دمای اجسام با توجه به روش خود می پردازند و در بسیاری از محیط ها از جمله : مراکز نظامی، آزمایشگاه ها، کارخانه ها، بیمارستان ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دوربین مداربسته IP مناسب فضای داخلی و فضای خارجی

فضای داخلی و فضای خارجی از نظر نور، شرایط آب و هوایی، کنترل رطوبت و سیستم تهویه با هم فرق دارند. به هر حال داستان در فضای خارج کاملاً متفاوت خواهد بود. دوربین مداربسته IP که قرار است در فضای بیرونی نصب شود می بایست از نظر آلودگی، باد، باران، اشعه ماورا بنفش و … در امان باشد. در صورتی که نیاز به ذخیره تصاویر در فضای باز باشد می بایست دوربینی انتخاب شود که توان ارائه تصاویری با وضوح بالا را داشته باشد.

 

دیدن تصاویر دوربین مداربسته IP در محل و از راه دور

دیدن تصاویر به صورت زنده و باز پخش، بستگی به این دارد که شما در چه سیستمی می خواهید تصاویر را ببینید. از روش های رایج این است که نیاز به دستگاه ذخیره ساز تصویر (دی وی آر باشد ) و عملیات دیدن بر روی یک مانیتور در خانه و یا محل کار انجام شود. حال اگر قرار باشد که شما در مسافرت از وضعیت داخلی منزل خود مطلع باشید نیاز به دوربین مداربسته IP دارید که بتواند در تصاویر در قالب انتقال تصویر به شما ارائه دهد تا بتوانید تصاویر را بر روی گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی خود ببینید.

همچنین، دوربین مداربسته IP، این قابلیت را داراست که بدون هیچ دستگاه ذخیره ساز و با استفاده از Miro SD Card، تصاویر را ذخیره کند. این دوربین، حتی قادر است بی نیاز از دستگاه ذخیره ساز عملیات انتقال تصاویر را انجام دهد.

دوربین مداربسته ip

عوامل موثر در انتخاب دوربین مداربسته IP

یکی از موارد مهم در خرید دوربین مداربسته IP مطرح است، بررسی سطح روشنایی یا میزان نوری محیط است. میزان نور محیطی که قرار است دوربین مداربسته شما در آن جا نصب شود در ارائه ی تصاویر با رزولوشن بالا، بدون نویز و با کیفیت بالا، نقش حائز اهمیتی دارد. این امر در خرید دوربین مدار بسته IP، نقش پر رنگی را ایفا می کند.

در صورتی که دوربین مناسب انتخاب شود دقت و بررسی زیادی نیاز است تا تصویر مطلوب به کاربران ارائه شود که می توان نصب و تنظیم درست توسط یک نصاب حرفه ای اشاره کرد، چرا که حتی اگر بهترین دوربین مداربسته را نیز تهیه کنید اما نصب به صورت غیر اصولی صورت بگیرد و تنظیمات لازم اعمال نشود، تصاویر مناسبی نخواهیم داشت که مشتریان از تصاویر ارائه شده رضایت نخواهند داشت. یک سری دوربین ها هستند که دارای برچسب میزان حساسیت نور lux 1 و یا پایین تر هستند. این دوربین ها معمولاً دارای قابلیت استارلایت هستند که توان ارائه در نوری کمتر ازین لوکس نوری را ندارند.

در واقع، دوربین های مداربسته با قابلیت دید در شب در محیط های نوری کم نور بهترین گزینه هستند. دوربین های دید در شب بیشترین حالت انعطاف پذیری را به شما می دهند و شما می توانید نظارت کامل بر روی محیط داشته باشید و حتی اگر سطوح نور به صورت مستمر تغییر کرده باشد و در نوسان باشد می توان به ارائه و دریافت تصاویر با وضوح بالا در تاریکی مطلق یا محیط بسیار کم نور امیدوار تر شد.

 

دوربین مداربسته IP

 

قابلیت WDR در دوربین های مداربسته IP

یکی از مشکلاتی که در استفاده از دوربین مداربسته IP در محیط سر پوشیده دیده می شود یا به طور معمول، اطراف پنجره یا درب در هنگام نظارت تصاویر ایجاد می شود، تضاد نوری در تصاویر است که یک سری از قسمت ها بسیار تیره و یک سری از قسمت ها بسیار روشن است. در چنین حالتی زمانی که زاویه دید دوربین رو به پنجره و یا در ورودی باشد، تصویر سوژه تاریک و تصویر فضای بیرون روشن نشان داده می شود و به نوعی تصویر نامشخص و مبهم است. این موضوع برای فروشگاه های بزرگ و رستوران هایی که دارای پنجره های بسیار بزرگ هستند دردسر زیادی ایجاد می کند.

وضعیت نور در دنیای واقعی بین 0.001 لوکس یعنی تاریکی محض و تا 100.000 لوکس یعنی هوای آفتابی است. در مقابل بازه نور محیط داخل بین 10 الی چند صد لوکس بیشتر نخواهد بود.

چون در سرعت دریافت تصاویر نقاط پر نور، کم نور و اختلاف تطابق وجود ندارد یک تکنیک با عنوان WDR وجود دارد که دوربین با سرعت شاتر بالا و دیگری با سرعت پایین تصاویر را اسکن می کندو پردازشگر می تواند تصویرهای اسکن شده توسط دوربین را با هم ترکیب نماید و به یک تصویر مناسب دست یابد که مربوط به فضای مورد نظر ماست

 

قابلیت IP67 و IK10 در دوربین مداربسته IP

IP67: این عبارت به یک استانداردی گفته می شود که ضد نفوذ رطوبت و گرد و غبار است. این مدل از دوربین مدار بسته IP بنا به درخواست مشتری عرضه و نصب می شود و کمی گران قیمت است.

IK10: این قابلیت، مقاومت در مقابل فشار و ضربه های بیرونی است. البته این قابلیت، بنا بر استانداردهای تعیین شده در مقابل ضربه مقاوم و تخریب ناپذیر است.

 

کلام آخر در خصوص دوربین های IP

در این مقاله به شرح مختصری در خصوص دوربین مداربسته IP پرداختیم، این دوربین، گزینه ی بسیار مناسبی برای امکان حساس محسوب می شود و به علت متنوع بودن، قابلیت ارائه ی وضوح بیشتر تصاویر و دارا بودن قابلیت های کارآمد با توجه به نیازهای افراد، به محبوبیت چشمگیری در این بازار جهانی رسیده اند، اما این متنوع بودن و کارآیی سبب قیمت بالاتر این سری دوربین ها به نسبت دوربین های بستر کواکسیال شده است.

راهنمای انتخاب دوربین مداربسته IP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *