مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته و تکنولوژی WizMind داهوا

دوربین مداربسته و تکنولوژی WizMind داهوا

 

پیشرفت تکنولوژی، امکانات بسیاری را در تمام زمینه ها ایجاد کرده است که تا کاربران بتوانند کارهای روزمره ی خود را به آسانی و به سرعت انجام دهند، این موضوع در خصوص سیستم های نظارت تصویری و افزایش امنیت و کنترل محیط پیرامون، صادق است، هر یک از شرکت های بزرگ نظارت تصویری در تلاش هستند تا امکانات و قابلیت های ویژه ای را فراهم آورند تا افراد با نیروی انسانی کم تر و صرف هزینه کم تر، به طور دقیق محیط پیرامون خود را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهند. شرکت بزرگ داهوا، هر روز با قابلیت های جدید و همگام سازی محصولات خود در راستای تامین نیازهای کاربران و مشتریان خود عمل می کند، یکی از سری محصولات و تکنولوژی جدید، تکنولوژی WizMind داهوا است که در این مقاله، آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

 

تکنولوژی WizMind داهوا چیست ؟

تکنولوژی WizMind، توسط شرکت داهوا به منظور آنالیز رفتارهای افراد و مقابله با پیچیدگی ها و چالش های امنیتی در ارتباط با انسان ها و وسایل نقلیه ارائه شده است که با الهام از هوش مصنوعی (AI)، قابلیت های مناسبی را ارائه می دهد. هوش مصنوعی، توانسته است که بیشترین بهره وری در سیستم های نظارت تصویری را مهیا سازد. این محصولات می توانند در پروژهای دولتی ،خرده فروشی، بانک ها و حمل و نقل، اماکن تجاری و … مورد استفاده قرار گیرند.

اهمیت استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا

  • تصویر برداری حرارتی : تکنولوژی WizMind داهوا، الگوریتم یادگیری عمیق یا هوش مصنوعی را با فناوری تصویربرداری حرارتی ترکیب می کند تا کاربران را از وقوع درجه حرارتی یا کوچکترین جرقه یا آتش سوزی مطلع سازد چرا که همیشه امکان بررسی و لمس دمای محیط وجود ندارد، در این شرایط می توان پیشگیری های لازم را در وقوع آتش سوزی مهیب اجرا کرد. همانطور که می دانیم، یکی از کاربردهای دوربین های حرارتی، بررسی حرارت محیط و ارزایابی دمای اماکنی چون پالایشگاه های نفت و گاز است که حضور انسان خطرناک است بنابراین تلفیق این دو ویژگی می تواند یک راهکار مناسب حرارتی باشد. با استفاده از قابلیت می توان اقدامات لازم به منظور حفظ محیط زیست را انجام داد و از بروز آتش سوزی های بزرگ در مراتع، جنگل ها و … جلوگیری کرد.
  • تجزیه و تحلیل رفتار انسان : با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا و هوش مصنوعی (AI) می توان به تجزیه و تحلیل رفتار انسان ها پرداخت و امکان جست و جو بر مبنای رفتار خاص را در بازپخش انجام داد.
  • کنترل وسایل نقلیه : با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا، می توان وسایل نقلیه را از انسان تفکیک کرد و در هنگام نیاز جست و جو در بازپخش را انجام داد.

دوربین مداربسته و تکنولوژی WizMind داهوا

تشخیص چهره با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا

شرکت داهوا با تلفیق این تکنولوژی با تشخیص و شناسایی چهره، به صورت دقیق می تواند چهره ی افراد را بر مبنای دیتا بیس از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار دهد و عملیات شناسایی چهره را انجام دهد. این ویژگی می تواند چهره ها را بر مبنای لیست های تعیین شده ارزیابی کند و هشدارهای لازم را در هنگام شناسایی چهره ی افراد غیر مجاز، افراد غریبه و یا افراد خاص را انجام دهد و همچنین مشخصات ظاهری افراد چون سن، عینک، ریش، جنسیت و … را مشخص می کند.

تکنولوژی WizMind داهوا

با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا، می توان تنظیم کرد که چهره ی افراد در تصاویر لایو پوشانده شود تا حریم خصوصی افراد حفظ شود، شکل زیر بیانگر این موضوع است.

قابلیت شمارش افراد با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا

تکنولوژی WizMind داهوا، می تواند انسان ها را شناسایی کند و به ردیابی آن ها بپردازد تا ورود و خروج افراد را مورد بررسی قرار دهد تا با دقت بیشتری به شمارش افراد بپردازد و از شمارش تکراری افراد خودداری نمایید. این تکنولوژی، امکان دقت 98% را در شمارش افراد فراهم سازد.

امکان تشخیص تجمع افراد با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا

با استفاده از این تکنولوژی، قابلیت Heat map و تصویربرداری حرارتی و با استفاده از قابلیت شمارش افراد، می توان به بررسی دقیق از تعداد افراد مراجعه ها کننده و تجمع آن ها در قسمت های مختلف فروشگاه ها و مراکز تجاری پرداخت.

 

امکان ردیابی هوشمند انسان با استفاده تکنولوژی WizMind داهوا

این تکنولوژی، این قابلیت را فراهم می آورد که علاوه بر تشخیص انسان، در صورت ورود انسان به یک خط یا محدوده ی فرضی، عملیات ردیابی هوشمند انجام شود. این قابلیت با دقت 90%  قابل انجام است.

قابلیت تشخیص پلاک با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا

تلفیق تکنولوژی WizMind داهوا، با قابلیت الگوریتم های هوش مصنوعی و ANPR، می تواند این امکان را فراهم آورد تا بتوان پلاک ها را در دیتا بیس ثبت کرد و از ورود خودروها با پلاک های غیر مجاز، جلوگیری به عمل آید. این قابلیت با پلاک های 58 کشور سازگارهای لازم را دارد و به راحتی می تواند آن را شناسایی و اسکن کند و با دقت 99%  همراه است.

 

این قابلیت، می تواند ویژگی هایی چون : نوع خودرو، رنگ آن، رنگ پلاک، شماره پلاک و … را ثبت کنند و در صورت نیاز، در باز پخش ارائه کند.

با استفاده از تکنولوژی WizMind و قابلیت های پلاک خوانی، می توان راهکارهای امنیتی را در خصوص یک شهر امن فراهم ساخت، به عنوان مثال حالتی را در نظر بگیرید که پلیس در تعقیب و یا جست و جو یک مجرم با خودرو و پلاک مشخص است، تعقیب مجرمان نیازمند صرف زمان طولانی، نیروهای انسانی و … می باشد، در بیشتر مواقع نیز مجرمان متواری می شوند و هیچ ردی از خود بر جای نمی گذارند، بنابراین نیروهای امنیتی و یا پلیس با استفاده از این قابلیت می توانند اطلاعات خودرو مورد نظر را در بازپخش جست و جو کنند تا آخرین زمان و مکان مشاهده ی آن خودرو را به دست آورند و اقدامات لازم جه دستگیری آن ها انجام شود.

همچنین می توان از این راهکار به منظور کنترل و نظارت در محیط های پارک ممنوع، استفاده کرد تا با مشخص کردن محدوده ی مورد نظر، در صورت پارک هر خودرویی اطلاعاتی چون : شماره پلاک، نوع خودرو، رنگ خودرو و … ثبت گردد و تصاویر خودرو ثبت گردند و اقدامات لازم به منظور اعمال قانون راننده انجام شود.

محصولات بسیاری از با استفاده از تکنولوژی WizMind داهوا ارائه شده است که می توان با مراجعه وب سایت داهوا، به صورت دقیق به مشاده آن ها پرداخت.

سازگاری تکنولوژی WizMind داهوا

محصولات با تکنولوژی WizMind داهوا، سازگاری های لازم را با نرم افزارهای : Milestone ، Genetec ، Axxon ، Avigilon ، ISS ، Qognify ، Luxriot و … را دارند.

از قابلیت هایی چون : تشخیص چهره ، شمارش افراد ، محافظت از محیط و نقشه حرارتی در نرم افزارهای Milestone ، Qognify ، Network Optix ، Luxriot پشتیبانی می کند.

کلام آخر در خصوص اطلاعات جامع تکنولوژی WizMind  داهوا

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، تکنولوژی WizMind ، قابلیت های کاربردی بسیاری را فراهم می آورند که می توان با استفاده از آن ها، امنیت محیط پیرامون را تا حدی زیادی تامین کرد که این قابلیت ها عبارتند از : شناسایی چهره، تشخیص پلاک، تشخیص دما و وجود آتش در محیط و … .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *